Bara var...
En liten reflektion frĂ„n migđ
Det Àr lÀtt att fastna i att göra. Man glömmer att vara. Som nÄgon sa, det Àr viktigt att balansera att vara och att göra. Men vi har lÀrt oss att vara produktiva. Precis som maskiner Àr vi programmerade att göra. Och om vi inte gör, sÄ blir vi rastlösa och börjar lida.
Men egentligen Àr inte görandet problemet.
Man kan vara och göra samtidigt. Och nÀr man Àr medan man gör, blir man faktiskt mer produktiv, kreativ och kommer att ha mer energi till att göra⊠För det Àr dÄ inte du som gör. Du Àr inte lÀngre fast i görandet.
Kanske handlar det mer om att kombinera att vara med att göra. Att skilja sig frÄn görandet⊠Att "leva i vÀrlden, men inte av den." Och sÄ hÀr Àr du, samtidigt som görat Àger rum.
Du var aldrig annat Àn varat⊠du fastnade bara i drömmen av att göra. Och nÀr du separerade dig,
fanns det inget mer att göra, inget mer att tÀnka pÄ. Det fanns bara varat, och bara det var.
- Redigerat 2023-07-07 15:06 av snowy00
#0:
Ja, vi varar alltid och drömmen som du nÀmner Àr görandet. Om görandet stoppas för ett ögonblick, kommer varandet fram till medvetandet. Agerar man utifrÄn den medvetheten och det inre lugnet som Àr kopplat till detta, Àr man faktiskt mer produktiv och kreativ. Antar att du menar detta med att vara och göra samtidigt.
#1:
Exakt sĂ„ menar jag.đ
#0: Det var fint skrivet. Klockrent pĂ„ nĂ„got sĂ€tt đđ
#3: Tack đ
Jag tÀnkte att den hÀr texten av Don Juan i en av Castanedas böcker passar bra till Àmnet:
GĂRA Ă€r det som gör stenen till en sten och busken till en buske. GĂRA Ă€r det som gör dig till dig sjĂ€lv och mig till mig sjĂ€lv.
Ta den hĂ€r stenen som exempel. Att titta pĂ„ den Ă€r GĂRA. Att bara se den Ă€r INTE-GĂRA. Denna sten Ă€r en sten pĂ„ grund av allt du vet att göra i förhĂ„llande till den. VĂ€rlden Ă€r vĂ€rlden eftersom du vet vilket GĂRANDE som krĂ€vs för att göra den sĂ„. Om du inte skulle göra den till det den Ă€r, skulle vĂ€rlden vara annorlunda.
Jag vill berÀtta för dig vad vi pratar om med oss sjÀlva. Vi pratar om vÄr vÀrld. Faktum Àr att vi upprÀtthÄller vÄr vÀrld genom vÄr inre dialog. VÀrlden Àr som den Àr bara för att vi sÀger att den Àr sÄ. Varje gÄng vi slutar prata med oss sjÀlva, Àr vÀrlden alltid som den borde vara.
#5:
Den texten passade ju prefekt. Tack för denđ
Den hÀr meningen snodde jag frÄn Yogawiki. Den passar ocksÄ bra in hit i den hÀr trÄden:
"FrÄn inre stillhet, frÄn beröringen av det gudomliga i den inre stillheten, kommer förmÄgan till intensiv handling."