Att befria sig från sina rädslor
Det är en sorglig verklighet att det finns så många människor där ute som tror på existensen av skadliga väsen som på spöken, demoner och på onda andar. Denna tro kan ofta orsaka rädsla och ångest och i vissa fall kan det leda till allvarliga psykiska problem. Men vad många inte inser är att dessa skadliga väsen bara är en produkt av det egna sinnet.
När man mediterar och utvecklar sig andligt kan man få en djupare förståelse för sig själv och omvärlden. Genom att meditera och iaktta sig själv kan man komma till insikt om hur man själv skapar dessa rädslor och demoner i sitt eget sinne. Man kan upptäcka den gudomliga energin inom sig och på så sätt befria sig från sina rädslor för gott.
Det är viktigt att förstå att det inte finns något att vara rädd för. Skadliga väsen är en illusion som uppstår i det egna sinnet. Trots att de inte existerar utanför oss själva, kan vår tro på dem skapa verkliga problem genom nocebo-effekten. Om vi tror att vi är besatta av en demon, så kan detta leda till fysiska och psykiska symptom. Det är känt att om en person tror att något är farligt eller skadligt för honom eller henne, att det kan skapa en negativ effekt på hans eller hennes fysiska och mentala hälsa, även om det som orsakar rädslan inte existerar i verkligheten.
Därför är det så viktigt att vi utvecklar oss och lär oss mer om dessa mentala processer. Genom att utveckla sig själv andligt och genom att meditera och iaktta sig själv kan vi få klarhet och förståelse för varför skadliga väsen inte existerar. Detta kan ge oss en känsla av lugn och trygghet och befria oss från de rädslor och demoner som plågar oss. Genom att upptäcka den gudomliga energin inom sig och genom att utveckla en starkare känsla av självmedvetenhet, kan man nå en högre nivå av medvetande där rädslor och negativa tankar inte längre har samma makt över en.
Att befria sig från rädslor för skadliga väsen handlar alltså om att befria sig från rädslan inom sig själv. Genom att söka insikt och förståelse i det egna sinnet kan vi nå denna befrielse. Det är en lång och ibland utmanande process, men det är möjligt och kan leda oss till en mer fridfull och harmonisk tillvaro.
- Redigerat 2023-03-31, 19:11 av FataMorgana

Så är det och när rädslorna har skadat personens fysiska och psykiska hälsa, tolkas det ofta som att "demonen" har gjort den sjuk. "Demonen" är dock bara rädslorna.
Vad som också kan vara till hjälp för en, för att befria sig från alla dessa koncept om att det skulle finnas självexisterande onda krafter eller makter eller vad man ska kalla dessa demoner och skadliga väsen för, är att tänka på att det bara är vårt sinne som skapar dualiteter som "god" och "ond". Det betyder att det inte finns någon särskild kraft eller enhet utan för oss själva (i den yttre verkligheten) som skulle kunna kategoriseras som "onda demoner" eller som "skadliga väsen". Ondska som sådan finns inte, utan det är precis som Einstein sa "det onda finns inte, eller åtminstone inte av sig själv: ondskan är helt enkelt Guds frånvaro". Dvs det är när vi inte känner av Guds närvaro i hjärtat som vi begår handlingar som kan skada andra. Den enda ondska som finns är alltså den som vi människor själva förorsakar genom våra handlingar och ord. Men ondska som sådan existerar inte, varken här på jorden, där ute i rymden eller i vårt inre.
#2: Det där käns alldeles för lättvindigt. Åandra sidan så tänker jag inte på onda andar eller andra väsen.
Ondskan finns och det är inte alltid självförvållat.
Onda människor finns och de påverkar sin omgivning. 🤔
Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär
#3: Jag menade egentligen bara att ondskan i sig, inte existerar som en självständig kraft, utan jag skrev att den enda ondska som finns är den som människan själv orsakar. Klart att det finns människor som begår onda handlingar, men det är människor som begår dessa handlingar och inga demoner eller andra skadliga väsen.
Sen har jag inte heller tänkt att just du skulle tänka på onda andar eller på andra väsen 😊 Men det finns många där ute som är rädda för sådana saker och som t.ex inte riktigt vågar att meditera eller att göra energiarbete för att dom är rädda att släppa in skadliga väsen i sitt chakrasystem som somliga tutat in dem att kan hända. Bara för att nämna ett exempel. Jag tycker bara att det är ledsamt och önskar att jag kunde göra något så att folk inte skulle vara så rädda. Därför skriver jag en hel del om dessa saker.

#3:
Läs gärna mitt inlägg "Existerar ondska":
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1507762/existerar-ondska