Annons:
Etikettfilosofi
Läst 183 ggr
Condor
2021-07-22 14:10

Existerar ondska?

En universitetsprofessor utmanade sina studenter med följande fråga:
"Gud skapade allt som finns?"

En student svarade djärvt: "Ja, han gjorde allt!"
”Gud skapade allt?” Frågade professorn igen.

”Ja, professor,” svarade tonåringen.

Professorn fortsatte: "Om Gud skapade allt så skapade han också ondskan, för ondskan finns, och enligt antagandet att våra gärningar återspeglar oss själva är Gud ond."

Studenten förblev tyst efter detta svar, och professorn skröt triumferande med att han ännu en gång hade bevisat att tro är en myt.

En annan student räckte upp handen och sa:
"Kan jag ställa en fråga, professor?"

”Naturligtvis,” svarade professorn.

Den unge mannen steg upp och frågade:
"Professor, existerar kyla?"

”Vilken typ av fråga ska det vara? Naturligtvis existerar den. Har du aldrig haft det kallt? "

Studenten svarade:
”Ja, professor, kyla existerar inte. Enligt fysikens lagar är vad vi uppfattar som kallt faktiskt brist på värme. Vilken kropp eller föremål som helst kan undersökas om den har eller avger energi. Värme är det som ger energi till kroppen. Absolut noll är den totala frånvaron av värme. Alla kroppar blir tröga, oförmögna att reagera, men kylan existerar inte. Vi uppfann denna term för att beskriva hur vi känner oss utan värme. Och existerar mörkret? ”Frågade eleven vidare.

Professorn svarade: "Naturligtvis!"

Studenten sa sedan: ”Du har fel igen, professor. Mörker finns inte heller. Det är verkligen brist på ljus. Ljuset kan undersökas, mörkret inte. Vi känner till Michols prisma för att dela vitt ljus i olika färger som utgör det, var och en med olika våglängd. En enkel ljusstråle bryter mörkret och belyser ytan på vilken dess glöd slutar. Hur kan du se hur mörkt ett rum är? På grund av mängden ljus som finns i detta rum. Inte sant?? Mörker är en term som människan utvecklade för att beskriva vad som händer när det inte finns något ljus. " (Mörket kan mätas mot ljuset.)

Slutligen frågade tonåringen professorn:
"Mästare, existerar ondskan?"
Professorn svarade:
”Naturligtvis, som jag nämnde i början, finns det, vi ser våld och brott över hela världen. Dessa saker är dåliga. "

Som studenten svarade:
”Det onda finns inte, professor. Eller åtminstone inte av sig själv: ondskan är helt enkelt Guds frånvaro, är - precis som de föregående exemplen - en term som människan uppfann för att beskriva denna frånvaro av Gud. Gud skapade inte ont. Det är inte som tro eller kärlek, som existerar som värme eller ljus.
Det onda är resultatet av att människan inte har Gud närvarande i sitt hjärta. Precis som han känns kall när det inte finns någon värme eller mörk när det inte finns något ljus. "

Professorn nickade med huvudet och sa ingenting.

Den unga studenten kallade sig Albert Einstein …

Jag översatte texten från den här sidan:

https://www.wertevollleben.com/existiert_das_boese/

Vad anser ni? Existerar ondska eller inte? Religioner ser det på olika sätt. Inom buddhism existerar ingen ondska, utan bara handlingar som uppfattas som negativa. Men i bibeln anses ondska vara en egen kraft, som representeras av satan.

Ett citat från ett samtal mellan Castaneda och Don Juan uttrycker det kanske på det enklaste sättet:

"Självfallet finns det en mörk sida hos oss, sa han. Vi dödar ju av en nyck, eller hur? Vi bränner folk i Guds namn. Vi förgör oss själva; vi utplånar livet på den här planeten; vi förstör jorden. Och sedan klär vi oss i fotsida kläder och Herren talar direkt till oss. Och vad säger Herren? Han säger att vi ska vara snälla annars ska han straffa oss. Det har Herren hotat med i århundraden utan att det blivit någon förändring. Inte för att vi är onda, utan för att vi är dumma. Människan har en mörk sida, ja, och den kallas dumhet."

Många anser att det existerar onda människor och de ger gott om exempel på det. Men jag såg en gång en dokumentation som handlade om en man som var våldsam, hänsynslös och aggressiv. Han hade en hjärntumör och när den opererades bort blev han den snällaste människan. Var den här människan ond? Jag skulle säga att han var sjuk och det manifesterade sig i handlingar som vi uppfattar som onda. Ondska är egentligen bara ett subjektivt begrepp för hur vi uppfattar saker. För mig är det ingen "egen kraft" som "måste bekämpas", som kristna och vissa new age anhängare tror att de måste göra.

Onda handlingar kan vara ett resultat av sjukdom, dumhet eller hur Einstein uttryckte det, att inte ha gud närvarande i sitt hjärta.

Ein Universitätsprofessor forderte seine Studenten mit folgender Frage heraus: “Gott schuf alles, was existiert?” Ein Student antwortete mutig: “Ja, er schuf alles!” “Gott hat alles erschaffen?”, fragte von neuem der Professor. “Ja, Herr Professor”, antwortete der Jugendliche. Der Professor fuhr fort: “Wenn Gott alles erschaffen hat, dann schuf er auch das Böse, denn das Böse … Existiert das Böse? Read More »
  • Redigerat 2021-07-22 14:12 av Condor
Annons:
FataMorgana
2021-07-22 18:58
#1

#0: Det var fint skrivet. Exakt så ser jag också på saken. Ondska är bara frånvaro av Guds närvaro eller med andra ord, görs onda handlingar pga av omedvetenhet om sin och andras sanna gudomliga natur. För egentligen är ju det gudomliga alltid närvarande, men de flesta har bara inte upptäckt det och när man väl upptäckt sin sanna gudomliga natur kan man inte längre göra en annan varelse medvetet illa längre. Einstein var verkligen en vis man och så du med 😊

  • Redigerat 2021-07-22 19:07 av FataMorgana
Condor
2021-07-23 15:20
#2

#1:

Sen får man inte glömma att det inte fanns någon som gjorde onda saker innan människan fanns och det fanns heller ingen som klassade någonting som ont innan människan fanns.

Ingen skulle väl säga att lejonet som han blev attackerat av skulle vara "ond". Men vem som blir attackerad av en människa, ser denna som ond. Skillnaden är, att folk tänker lejonet gör det pga sina instinkter, t.ex. instinkten att försvara sitt revir, alltså är lejonets attack ett resultat av det som det är. Att en människa som attackerar en annan också bara är ett resultat av vad han är ser nästan ingen. T.ex. ett resultat av hjärntumör, dumhet, manipulation och annat. Där klassar folk det i stället som ont.

FataMorgana
2022-11-12 16:27
#3

Eftersom jag blev påmind om Einstein i en annan tråd kunde jag inte låta bli att puffa upp denna tråd som innehåller så mycket vishet 😊

Upp till toppen
Annons: