Annons:
Etikettandlig-visdom
Läst 1169 ggr
FataMorgana
2021-08-11, 16:47

Andliga visheter

Det finns så många guldkorn där ute att hitta, att jag tänkte att vi kanske kan dela med oss av dem här i den här tråden.

"Hur söker man enhet med Gud?
Ju mer du söker, desto större blir avståndet mellan Gud och dig.
Hur övervinner man detta avstånd?
Inse att det inte riktigt finns där.
Betyder det att Gud och jag är ett?
Inte en, inte två.
Hur är det möjligt?
Solen och dess ljus, havet och vågen, sångaren och hans sång - inte en.
Inte två."
Mello

Annons:
FataMorgana
2021-08-11, 17:09

En liten historia:

När en Inder - en elev av en helig man - gick på gatan, hörde han höga rop: Gå ur vägen, gå ur vägen! Elefanten sprang iväg. Bort! Gå i säkerhet!
Den hängivne eleven litade på Gud, fällde händerna och hälsade på elefanten och sa Namaste. Men elefanten kastade honom åt sidan med snabeln och sprang vidare. Allvarligt skadad kom eleven till sin lärare och bad om förtydligande. Läraren förklarade: Varför lyssnade du inte på Guds röst i elefantföraren?

FataMorgana
2021-08-11, 17:35

Den högsta vägen är inte svår
om du bara slutar välja.
Där varken kärlek eller hat finns
allt är öppet och klart.
Men den minsta åtskillnaden
ger ett avstånd som mellan himmel och jord.
Ska DET avslöja sig för dig
lägg undan motvilja och förkärlek.
Konflikten mellan att tycka och ogilla
är en hjärnsjukdom.
Om denna djupa sanning inte förstås
försöker du lugna dina tankar förgäves.

Seng-t’san

Condor
2021-08-11, 17:47

#1:

Sådana historier visar att vi själva har ansvaret för oss och gud är ingen "betjänt" som räddar oss från alla dumheter som vi gör. Historierna visar också att man inte ska söka gud uppe i himlen och vänta på ett "gudomligt ingripande", utan guds verkningar hittar man här på jorden.

[snowymountains]
2021-08-11, 17:48

Det var en bra idé på en tråd. Du har ju redan läst dessa citat, FataMorgana, men tänkte att fler här kanske vill läsa dem 🙂

Dessa citat är ur en bok jag läst, nämligen: "The Supreme Awakening" av Craig Pearson

"That blessed mood,
In which the burthen of the mystery,
In which the heavy and the weary weight
Of all this unintelligible world,
Is lightened: — that serene and blessed
mood,
In which the affections gently lead us on —
Until, the breath of this corporeal frame
And even the motion of our human blood
Almost suspended, we are laid asleep
In body, and become a living soul;
While with an eye made quiet by the power
Of harmony, and the deep power of joy,
We see into the life of things."

Chapter 1 "Moments of awakening"
Ur en dikt av William Wordsworth

"There is a sphere where there is neither earth nor water nor heat nor air, for it is beyond the field of matter; nor is it the sphere of infinite space, or consciousness, for it is beyond the field of mind. There is not the condition of nothingness, neither is there the state of this world or another world, nor sun nor moon. This is the uncreated.
This condition I call neither arising nor passing away, neither dying nor being born. It is without form and without change. It is the eternal, which never originates and never passes away. To find it is the end of sorrow."

—Udanna Sutta

Chapter 4 "The fourth state - Transcendental Consciousness"
Ska vara en del i Buddhas läror om jag förstått rätt

"…I got up and walked around the room. I recognized the room, and yet I knew that I had never truly seen it before. Everything was fresh and pristine, as if it had just come into existence. I picked up things, a pencil, an empty bottle, marveling at the beauty and aliveness of it all.
That day I walked around the city in utter amazement at the miracle of life on earth, as if I had just been born into this world.
For the next five months, I lived in a state of uninterrupted deep peace and bliss. After that, it diminished somewhat in intensity, or perhaps it just seemed to because it became my natural state. I could still function in the world, although I realized that nothing I ever did could possibly add anything to what I already had."

Chapter 5 "The fifth state - Cosmic Consciousness"
Texten tagen ur Eckhart Tolles bok The Power of Now

His disciples said to him, “When will the kingdom come?”
“It will not come by watching for it. It will not be said, ‘Look, here it is,’ or ‘Look, there it is.’ Rather, the father’s kingdom is spread out upon the earth, and people do not see it.”

— The Gospel of Thomas

Chapter 6 "The sixth state - God Consciousness"
Ska vara förklarat av Jesus Christ

"I pray … that they all may be one; as thou, Father, art in me, and I in thee, that they also may be one in us. … And the glory which thou gavest me I have given them; that they may be one, even as we are one: I in them and thou in me, that they may be made perfect in one. … "

— John 17: 20–23*

Chapter 7 "The seventh state - Unity Consciousness"
Ska vara en del av Jesus läror

The Supreme Awakening: Experiences of Enlightenment Throughout Time — And How You Can Cultivate Them - Kindle edition by Pearson, Craig. Download it once and read it on your Kindle device, PC, phones or tablets. Use features like bookmarks, note taking and highlighting while reading The Supreme Awakening: Experiences of Enlightenment Throughout Time — And How You Can Cultivate Them.
  • Redigerat 2021-08-11, 17:50 av [snowymountains]
FataMorgana
2021-08-11, 17:55

#4: Ja, men dom är värda att läsas igen. Tack för att du delade med dig av dem hit också 😊

FataMorgana
2021-08-12, 10:27

Jag vet inte om jag har haft uppe den här förr? Det är en självbiografi i fem kapitel av Sogyal Rinpoch.

1. Jag går på gatan.

Det finns ett djupt hål i trottoaren.

Jag faller in i det.

Jag är vilse … Jag är utan hopp.

Det är inte mitt fel.

Det tar oändlig tid att komma upp igen.

1. Jag går samma gata.

Jag låtsas att jag inte ser det.

Jag faller in igen.

Jag kan inte tro att jag är tillbaka på samma ställe.

Men det är inte mitt fel.

Det tar fortfarande lång tid att komma upp igen.

1. Jag går samma gata.

Jag ser det.

Jag faller fortfarande in … ur vana.

Mina ögon är öppna.

Jag vet var jag är.

Det är mitt eget fel.

Jag kommer genast upp.

1. Jag går samma gata.

Jag går runt det.

1. Jag går en annan gata.
Annons:
Condor
2021-08-12, 19:14

Visa ord från en vis man:

"Det vi fruktar mest är inte att vara otillräckliga. Det vi fruktar mest är att vi har omätliga krafter. Det är vårt ljus, inte vårt mörker, som skrämmer oss mest. Vi frågar oss, vem är jag att vara briljant, underbar, begåvad och fantastisk? Men hur skulle du kunna vara något annat? Du är ett av Guds barn.

Världen är inte behjälpt av att du låtsas vara obetydlig. Det finns inget upplyst i att krympa, så att andra människor i din närhet slipper känna sig osäkra. Vi är skapta för att briljera, så som barn gör. Vi är födda för att förverkliga den Guds härlighet som finns inom oss. Den finns inte bara i några av oss, den finns i alla. Och när vi låter vårt eget ljus skina, ger vi omedvetet andra tillåtelse att göra detsamma. När vi har frigjorts från vår egen rädsla, frigör vår närvaro automatiskt andra.”

Nelson Mandelas tal från 1994

mörkaögon
2021-08-13, 01:38

Det bästa sättet att behålla kontrollen är att släppa den!

"En dag ska vi dö, men alla andra dagar ska vi leva"

FataMorgana
2021-08-13, 12:30

#8: Djup visdom i det ordspråket 😊

FataMorgana
2021-08-13, 15:09

It is better to grope in the dark and wade through a million errors to Truth than to entrust oneself to one who ‘knows not that he knows not'
Mahatma Gandhi

[snowymountains]
2021-08-13, 16:24

#8: Det var ett bra ordspråk!

FataMorgana
2021-08-13, 19:09

En ung Zen -munk frågade sin lärare: Mästare, behöver du inte först gå vilse för att komma fram till ditt mål? Läraren svarade: Eftersom jag inte längre har ett mål, går jag inte längre vilse!
Vishet ur Zen

[snowymountains]
2021-08-13, 22:46

Jag har många videor i min kategori Andlighet på Youtube. Här är två av dem som är fina, och visa enligt mig :)

• Redigerat 2021-08-13, 22:47 av [snowymountains]
Annons:
[snowymountains]
2021-08-13, 22:46

Andra videon

• Redigerat 2021-08-13, 22:47 av [snowymountains]
FataMorgana
2021-08-14, 11:36

#14: Ja verkligen visa, båda två 😊

FataMorgana
2021-08-14, 11:37

“First, you must know that the seer and the seen, the one who finds and what is found, the knower and the known, the creator and the created, the perceiver and the perceived, are one. He sees, knows and perceives His being by means of His being, beyond any manner of sight, knowledge or perception, and without the existence of any of the forms of sight, knowledge or perception. Just as His being is beyond all condition, so the vision, knowledge and perception which He has of Himself are without condition.”
Awhad al-din Balyanii

FataMorgana
2021-08-14, 11:38

Här är en till video.

FataMorgana
2021-08-14, 12:15

Remember one thing: except for silence, everything else is your imagination – howsoever beautiful. Only your silence I can say has my support, because only in your silence are you close to the very center of existence. In absolute silence, you become the very center yourself. But remember to avoid any kind of imagination – all imagination – even beautiful imagination, apparently looking like the divine.
Osho

Condor
2021-08-14, 15:44

Glöm tanken på att bli någon - du är redan ett mästerverk. Du kan inte förbättras. Du måste bara inse det och reallisera det.

Osho

Condor
2021-08-15, 12:50

Juan Matus:

Inrikta din uppmärksamhet på länken mellan dig själv och din död, utan ånger, sorg eller bekymmer. Inrikta din uppmärksamhet på att du inte har tid och låt dina handlingar flöda i enlighet med detta.Låt varje enskild handling bli din sista strid på jorden. Under sådana villkor får dina handlingar den rätta kraften. Annars kommer de att bli en rädd och beskedlig människas handlingar så länge du lever.

Annons:
[snowymountains]
2021-08-15, 14:34

#17: Tack för den videon. Många visheter i denna tråd 🙂

FataMorgana
2021-08-15, 15:28

#21: Precis så som det ska vara 😊

FataMorgana
2021-08-15, 15:28

Naturen känner ingen brådska. Människan tog först det hektiska tempot in i världen. Han vill skynda på allt: när han andas, går, talar, äter, skriver, och ingenting händer i det lugna lugnet som blommorna växer med, som hjorten betar med och som floderna flyter vidare med. Men just i tystnaden ligger mognadens hemlighet, ja, i tystnaden ligger styrkan. Ju långsammare ett träd växer, desto bättre blir dess virke.
Günter A. Ulmer

FataMorgana
2021-08-15, 16:10

Krishna ville testa sina kungars visdom. En dag kallade han till sig kung Duryodhana, känd för sin grymhet och girighet, och gav honom uppgiften att resa över hela världen för att leta reda på en verkligt god person och ta med honom. Lydigt gick Duryodhana iväg för att leta. Han träffade och pratade med många människor, och efter en lång tid återvände han till Krishna och sa: ”Jag har sökt över hela världen som du berättade för mig, men jag har inte lyckats hitta en verkligt god person. Alla är själviska och onda! "

Sedan skickade Krishna efter en annan kung vid namn Dhammaraja. Dhammaraja var känd och älskad för sin generositet och vänlighet. Krishna gav honom uppdraget att resa runt i hela världen för att leta reda på en verkligt ond person. Så gick kungen ut och talade med många människor över hela världen och återvände efter några år och rapporterade till Krishna: ”Åh Krishna, jag har misslyckats. Det finns människor som blir vilseledda, människor som agerar av blindhet, men ingenstans har jag lyckats hitta en verkligt ond person. Trots alla sina misstag, stora som små, är de alla goda i hjärtat. "

Ur boken: "Die spirituelle Schatzkiste" av Arjuna P. Nathschläger

FataMorgana
2021-08-15, 18:13

I Died As A Mineral
by Rumi

I died as a mineral and became a plant,
I died as plant and became animal,
I died as animal and I was human.
Why should I fear? When was I less by dying?
Yet once more I shall die, to soar
With angels blest; but even from angelhood
I must pass on: all except God perishes.
Only when I have given up my angel-soul,
Shall I become what no mind has ever conceived.
Oh, let me not exist! for Non-existence
Proclaims in organ tones, To God we shall return.

FataMorgana
2021-09-01, 14:22

Det finns inget förflutet och ingen framtid i universum. Det finns bara ögonblick.I universum finns det bara energi och energi finns bara här och nu, i ett ändlöst och evigt närvarande här och nu.

(Ur Castanedas bok; Drömmandets konst)

FataMorgana
2021-09-18, 14:49

Den ena munken säger: Min lärare är den bästa. Han kan hålla ut i flera dagar utan att sova en minut.

Den andra munken säger: Min lärare är den bästa. Han kan hålla ut i flera veckor utan att äta.

Den tredje munken säger: Min lärare är vis. Han sover när han är trött och äter när han är hungrig.

Annons:
FataMorgana
2021-10-04, 10:55

Ett samtal mellan Hans och hans andliga vägledare Papaji.

Hans sa till Papaji: ”Du kan leva i frid och harmoni, jag kan inte det. Varför kommer det och går för mig? I dig ser jag denna styrka, kärlek och denna perfekta lätthet. Mina erfarenheter kommer att gå över."

Papaji svarade: "Varför säger du att dessa ögonblick av inre frid kommer och går och inte dina andra erfarenheter?"

Hans: "Jag kallar mina tillstånd för erfarenheter av frid eftersom de är korta jämfört med mitt vanliga liv."

Men Papaji sa: ”Jag kallar inte detta för en erfarenhet. Jag kallar erfarenhet för det som kommer och går. "

Papaji ville att jag skulle se att det här är vår sanna natur och att den inte kommer och går. De andra sakerna som vi accepterar genom kultur, miljö och vad som helst - han menade konditionering som religion till exempel - det är vad som kommer och går.

Condor
2021-10-04, 10:59

#28:

Det är skillnaden mellan att se sig som en människa som gör andliga erfarenheter och att se sig som det andliga som gör mänskliga erfarenheter.

FataMorgana
2021-10-08, 16:02

"Igår var jag klok och ville förändra världen. Idag är jag vis och förändrar mig själv."
Rumi

• Redigerat 2021-10-08, 16:02 av FataMorgana
FataMorgana
2021-10-09, 11:46

"För de flesta betyder kärlek: ”Du måste göra vad jag vill.” Nej, kärlek betyder att de kan göra vad de vill, och vi älskar dem fortfarande."
Sadhguru

FataMorgana
2021-10-22, 13:48

When man looks for experience he becomes the body.

When he looks for knowledge he becomes the mind.

When he looks for God he becomes the Heart.

When he looks for Truth he becomes Nothing.

~ Mooji

FataMorgana
2021-11-06, 19:13

Det var en gång en liten våg. Innerst inne var hon väldigt olycklig och klagade: Jag mår så dåligt. De andra vågorna är så stora och så starka medan jag bara är så liten och svag. Livet är så orättvist!”

En stor våg råkade gå förbi.

Jag hörde dina ord, sa hon. "Du känner så här för att du ännu inte känner igen din sanna natur. Du mår dåligt för att du tror att du bara är en liten våg, men det är inte sant."

"Vad säger du?" Frågade den lilla vågen. Naturligtvis är jag en våg! Se, här är min krona och det här är min krusning. Jag är liten, men jag är en våg!

Vad du betecknar som en våg är bara en form, men i själva verket är du vatten. Om du bara lyckas att förstå att du bara för en liten tid är en våg, så kommer du att bli lycklig. Men om jag är vatten, vad är du då? Jag är också vatten. För en kort tid har jag formen av en våg som är större än du. Men av naturen är jag vatten. Jag är du och du är jag. Vi är båda delar av en helhet.

~ Xin Zhou Li

• Redigerat 2021-11-07, 11:26 av FataMorgana
Condor
2021-11-07, 15:30

#33:

Det var en fin liknelse. Precis så är det med oss människor. Vi tror att vi är en våg när vi identifierar oss med jaget, utan att se att vi är vatten, dvs. det gudomliga.

Annons:
Condor
2021-11-07, 15:53

Här är en buddhistisk vishet om vatten:

Lär dig detta från vattnet: bäcken porlar högt, men havets djup är lugnt. Det som inte är fullt låter högt. Det som är fullt är stilla.

FataMorgana
2021-11-09, 15:33

Du är själv Buddha. Sätt inte ditt ljus under pallen! Du har samma ljus, samma visdom, samma medvetande som han.

~ Papaji

FataMorgana
2021-11-09, 15:38

Gör ingenting! Hela ditt problem är att du alltid gör något. Släpp allt du gör. Släpp alla dina övertygelser, alla dina sökningar, alla dina ursäkter och se vad som alltid har varit här och som alltid finns här. Rör dig inte. Flytta dig inte mot eller bort från någonting. Just nu, var stilla.

~ Papaji

FataMorgana
2021-11-10, 09:51

Det viktiga är att inse att det inte finns någon framtid, och att livets verkliga syfte är att utforska ögonblick av det eviga NU.

~ Alan Watts

Condor
2021-11-19, 11:46

Min mor hade en sån där magnettavla hängande på kylskåpet med ett vist ordspåk, som nu hänger på mitt kylskåp sen hon inte finns längre:

"Du kan varken se eller röra de vackraste sakerna i livet, du måste känna dem i ditt hjärta."

Uttalandet kommer från Helen Keller.

Condor
2021-11-22, 16:34

Jag förlorar aldrig. Jag vinner eller lär.

Nelson Mandela

FataMorgana
2022-01-09, 13:57

Zen is not about self-improvement. We don’t strive to become something or to overcome our deficiencies. We practice allowing the natural, authentic unfolding of buddha-nature to manifest. Our effort is about clearing away delusion and ignorance. This means getting out of our own way, allowing this magnificence, this authentic true self to manifest. In this way, healing and world peace are not an impossibly distant dream, but exist right now, right here in this very moment.

~ Zen Master Bon Soeng

Annons:
FataMorgana
2022-01-11, 11:21

Det största steget mot ett liv i lycka och enkelhet är att släppa taget. Lita på kraften som redan tar hand om dig spontant utan ansträngning.

~Mooji

FataMorgana
2022-01-12, 19:11

Varje människa är i grunden kapabel att uppnå en hög grad av visdom. Mänskligheten som helhet uppvisar ingen visdom, den är som en bakteriestam som förökar sig okontrollerat tills dess livsbetingelser är utplånade

~ Marie von Ebner-Eschenbach

FataMorgana
2022-01-13, 18:47

En riktig andlig erfarenhet leder till enhet, icke-dualitet. Den individuella mänskligheten är tydligt erkänd som en illusion. Detta är inte en känsla, utan en inre visshet om att ingenting kan vara åtskilt, en djup erfarenhet av alla varelsers samhörighet.

~ Willigis Jäger

FataMorgana
2022-01-13, 19:12

Vi är rädda för döden
vi är rädda för separation
vi är rädda för Intet.
Men om vi tittar djupt
erkänner vi den oupphörliga förändringen av saker och ting
och gradvis förlorar vi vår rädsla.

~ Thich Nhat Hanh

FataMorgana
2022-01-15, 18:15

Oceanen känner inte till fullständig stillhet, det gäller även livets ocean.

~ Mahatma Gandhi

FataMorgana
2022-01-15, 18:42

En vandrare möter en herde och frågar honom:

"Visst kan du berätta hur vädret blir idag?"

Herden övertygar:

"Precis som jag gillar det."

Vandraren, något förbryllad:

"Hur vet du att det kommer att bli så?"

"Min vän, min erfarenhet har lärt mig att jag inte alltid får som jag vill. Det är därför jag har lärt mig att alltid gilla det jag får. Och så är jag säker på att vädret idag kommer att bli som jag vill ha det."

Vad som än händer är det upp till oss att se det bra eller dåliga i det.

Från boken "Warum der Schäfer jedes Wetter liebt"

FataMorgana
2022-01-18, 17:35

En ung zenelev var känd för sin speciella iver. Han mediterade dag och natt och ville inte ens avbryta sin träning för att äta eller sova. Så han blev tunnare och tunnare och utmattningen ökade.

Mästaren kallade honom till sig och rådde honom att sakta ner och inte begära för mycket av sig själv. Men det ville eleven inte höra.

"Varför har du så bråttom?" frågade mästaren honom.

Jag strävar efter upplysning, svarade eleven, jag har ingen tid att förlora.

”Och hur vet du att upplysningen ligger framför dig, så att du måste springa efter den?” frågade mästaren honom då.

"Det kan också vara så att den är bakom dig och allt du behöver göra är att stanna upp och bli medveten om det"

~ Feldman/Kornfield: "Stories of the Spirit",

• Redigerat 2022-01-18, 17:35 av FataMorgana
Annons:
FataMorgana
2022-01-19, 18:50

Det handlar inte om att förvärva eller uppnå något, utan alltid bara om att bli av med något som har visat sig vara ett hinder. Alla är redan perfekta. Alla försök att förverkliga vissa idéer om sig själv och att bygga upp ett personligt jag är förgäves. Rätt självförverkligande betyder: tillbaka till ursprunget.

~ Ramana Maharshi

FataMorgana
2022-01-20, 20:17

Anledningen till att människor aldrig får nog och alltid vill ha mer av något annat är för att även om du vinner och besitter hela världen, är det fortfarande mindre än din sanna natur som är evig och oändlig

~ Ramana Maharshi

FataMorgana
2022-01-30, 18:52

När du är villig att sluta leta efter något i tanken, hittar du allt i tystnad.

~Gangaji

FataMorgana
2022-02-04, 15:34

Släng allt, glöm allt! Du lär dig för mycket, minns för mycket, försöker för mycket . . . slappna av lite grann, ge livet en chans att flyta sin egen väg, utan hjälp av ditt sinne och ansträngning. Sluta rikta flodens flöde.

~ Mooji

FataMorgana
2022-02-05, 17:48

Tankar kommer och går.
Känslor kommer och går.
Ta reda på vad det är som återstår.

~Sri Ramana Maharshi

FataMorgana
2022-02-05, 18:14

Vi spenderar så många tusen timmar av våra liv på att leta efter vårt sanna hem – så många vägar vi går ner för, så många återvändsgränder, så många insikter som vi fått på vägen, så många falska övertygelser och så många övertygelser som faktiskt stöder oss i en djupare undersökning. Tills sist kommer ögonblick där vi stoppar allt, och detta är ögonblicket jag alltid bjuder in dig till. Nu är du vid den punkt där du helt enkelt, utan ansträngning, utan att göra någonting, tillåter dig själv att sluta vara något och helt enkelt bara Är. När du bara Är, märker du vad som alltid finns här?

~ Gangaji

mörkaögon
2022-02-06, 00:52

Jag har inget att komma med när det gäller andras guldkorn. Därmed inte sagt att det inte finns massor av dem!
Mina egna guldkorn är just mina:

• jag har ett val att välja tillit och släppa kontrollen. Det är enbart upp till mig att göra det valet.
  • jag duger som jag är, jag är ok.
  • andras krav och reaktioner på mig som person är inte mitt problem
  • min uppgift här på jorden är att lära mig så mycket jag kan, att växa, utvecklas och bli klokare.
  • saker som händer mig syftar antingen till att göra mig glad och lycklig eller till att utveckla mig och lära mig nytt
  • mitt välbefinnande är ingen annans ansvar
  • att ge är oändligt mycket större än att få
  • världen kretsar inte kring mig!

"En dag ska vi dö, men alla andra dagar ska vi leva"

Annons:
FataMorgana
2022-02-06, 11:44

#55: Vilka fina guldkorn du har skrivit ner 😊

Condor
2022-02-06, 11:49

#55:

De egna guldkornen väger mer än andras, för dessa har man själv kommit fram till.

Condor
2022-02-06, 14:38

#55:

Jag tänkte titta in på din länk, men länken fungerar inte.

FataMorgana
2022-02-09, 19:07

"Inget steg är nödvändigt för att hitta dig själv. Var stilla och din Varelse kommer att uppenbaras för dig."

~ Ramana Maharshi

FataMorgana
2022-02-09, 19:09

"Åt alla håll du vänder blicken, kommer du att finna det eviga varandet manifesterat."

~ Anandamayi Ma

FataMorgana
2022-02-11, 12:32

"Jag tänker" är ett misstag, eftersom tänkandet skapar jaget. Jaget är en illusion. Denna illusion föder rädsla, hat, separation, förbittring, etc… När tillräckligt många inser detta kommer det att finnas medkänsla, världsfred, ett nytt samhälle och samhörighet.

J Krishnamurti

Condor
2022-02-11, 12:50

#61:

Tyvärr verkar det att gå åt det andra hållet just nu. Allt färre inser detta och det finns mindre medkänsla bland folk. Världsfreden hamnar längre bort och är bara ett ord. Samhörigheten bland människor minskar. Men egoism och separationen ökar och människorna blir bara mer förbittrade och lever utifrån rädsla som ofta blir till paranoia.

Annons:
FataMorgana
2022-02-11, 12:54

"Det finns en närvaro som är djupare än någon tanke. Den meddelar sig här, i hjärtat. Den är alltid närvarande, stabil och ren. När uppmärksamheten vilar på insidan försvinner automatiskt det mentala bruset och endast Närvaron segrar."

~ Mooji

FataMorgana
2022-02-12, 17:44

"Nu ska jag tiga, och låta tystnaden skilja på vad som är sant och vad som inte är det."

Rumi

FataMorgana
2022-02-14, 17:03

Sökaren måste vara tyst, sedan talar Gud. När du talar är Gud tyst. Endast en kan tala. Om du vill lyssna på själva existensens röst, lär dig då konsten att vara tyst. Försvinn sedan helt. Var bara där, tillgänglig, öppen, mottaglig, och du kommer att översvämmas av sanning och med ljus.

~ Osho

Condor
2022-02-14, 17:04

Jag hörde ett uttalande på TV att någon sa, att religionerna måste ju säga "gör som vi säger, så slutar livet inte efter döden", för om de skulle säga att efter döden finns gud kvar men inte du, skulle ingen nappa på det. 😄

Det var ingen upplyst som sa det, men ändå mitt i prick.

Condor
2022-02-14, 17:05

#65:

Ja det är ju klart, för gud vet ju hur man uppför sig och avbyter ingen som pratar. 😄

FataMorgana
2022-02-14, 17:10

Någon gång måste man lämna logik och rationalitet bakom sig och bara lyssna på naturen

~ Osho

FataMorgana
2022-02-19, 18:18

Den vallösa sanningen om vem du är avslöjas vara permanent här och genomsyrar allt. Inte ett ting och inte skild från någonting.

~Gangaji

Annons:
FataMorgana
2022-02-19, 18:21

Att drömma är bara en film - ren film! Det är sinnet som speglar världen. Världen reflekteras i sinnets spegel: det är precis vad drömmar är. Och du är så involverad, så identifierad med den, att du helt har glömt vem du är.

~ Osho

Condor
2022-02-19, 18:23

Om en människa är klok kan du känna igen det pga hans svar.

Om en människa är vis kan du känna igen det pga hans frågor.

Nagib Mahfuz

FataMorgana
2022-02-19, 18:29

Förmågan att observera utan att döma är den högsta formen av intelligens.

~ Jiddu Krishnamurti

FataMorgana
2022-02-23, 17:57

När du är i harmoni, behöver du inte välja, allt är rätt och när allt är rätt, när allt känns harmoniskt försvinner behovet av privata val. För att du är i synkronicitet med livets flöde

~ Mooji

FataMorgana
2022-03-26, 19:29

Om vi vill tala den absoluta sanningen måste vi förbli tysta.

~ Rupert Spira

FataMorgana
2022-03-29, 06:25

Om du vill förstå eller greppa sanningen
på det sätt som Buddha har,
kommer du att behöva försvinna personligen.
När du försvinner personligen,
syns du inte opersonligt.
Du förblir som du är och alltid har varit
—den oföränderliga och ogrundade sanningen

~ Mooji

Condor
2022-03-31, 16:53

Att göra allt rätt och bra för alla är en sak som bara kan misslyckas. Efter det är alla bara sura på dig. Så för guds skull, låt bli……… 😁

Annons:
Condor
2022-04-03, 17:22

Den svåraste tiden i livet är det bästa tillfället att utveckla inre styrka.

Dalai Lama

Condor
2022-04-07, 13:44

Om du står framför spegeln och vill att reflektionen ska le mot dig, måste du le först.

Världen du ser är din reflektion. Om du vill att den ska le mot dig, le först

FataMorgana
2022-04-07, 14:46

"Det är bara Kärlek som leder till rätt handling. Det som ger ordning i världen är att älska och låta kärleken göra vad den vill. "

~ J. Krishnamurti

Condor
2022-04-18, 14:46

Vi lever inte för att tro, utan för att lära.

Dalai Lama

FataMorgana
2022-04-22, 17:44

Ingen har någonsin blivit väckt. Några av de minst vakna är de som tror att de är mest vakna. Uppvaknande är det största skämtet av alla.

Ingen har någonsin överträffat kroppen, förlorat egot, gått bortom sinnet eller släckt det separata jaget. Vad är det för sig själv? En skrattretande föreställning.

Ingen har någonsin kommit i mål. Det finns ingen. Mållinjer är bara för sinnet. Hjärtat har inget intresse av mållinjer.

Så många påståenden. Så många bilder. Så många historier vi berättar för oss själva och varandra, bara för att undvika vår sårbara mänsklighet, vår hjärtesorg, vår dödlighet.

Jag älskar att vara ingenting. Det ger mig total frihet att vara vad som helst när som helst. Och så växer läran fram därifrån. Från ett lekfullt hjärta. Från ett nybörjar sinne. Från den totala avsaknaden av svar. Från den eviga studenten inombords.

Akta dig den som vet. Bli kär i att inte veta. Kasta dina ord i floden, min vän. Offra dina slutsatser för ett barns skratt. Var ren kreativitet.

~Jeff Foster

FataMorgana
2022-04-24, 12:08

Människor i världen arbetar för den här belöningen eller för den där belöningen men munkarna lär oss något djupare än så.

Vad de än gör så ber de inte om något i gengäld. De jobbar utan belöning…

… Om vi ​​inte önskar något alls, vad får vi då?

Vi får ingenting!

Vad vi än kan få är en källa till lidande. Det är därför vi övar på att inte få någonting.

~ Ajahn Chah

FataMorgana
2022-05-06, 17:00

Vi har försökt allt för att bli av med lidandet. Vi har åkt överallt för att bli av med lidandet. Vi har köpt allt för att bli av med det. Vi har intagit allt för att bli av med det. Slutligen, när man har försökt tillräckligt, uppstår möjligheten till andlig mognad med viljan att stoppa det meningslösa försöket att bli av med det och istället att faktiskt uppleva lidande. I det viktiga ögonblicket finns insikten om det som är bortom lidandet, av det som är orört av lidande. Där finns insikten om vem man verkligen är.

~ Gangaji

Annons:
FataMorgana
2022-05-14, 17:56

I befrielsens ögonblick faller allt isär… Plötsligt är marken under dina fötter borta och du är ensam. Du är ensam för att du insåg direkt att det inte finns någon annan, det finns ingen separation. Det finns bara du, bara Varandet, bara den gränslösa tomheten, rent medvetande

~ Adyashanti

[snowy_]
2022-05-22, 12:25

Nu har jag läst genom alla visheter här i tråden. Tack för dem.

Bidrar med min egen vishet, som inte är min egen utan från en bok jag för tillfället läser.

"One who is in Union with the Divine and who knows the Truth will maintain ‘I do not act at all’. In seeing, hearing, touching, smelling, eating, walking, sleeping, breathing, speaking, letting go, seizing, and even in opening and closing the eyes, he holds simply that the senses act among the objects of sense."

Ur boken:
Maharishi Mahesh Yogi on the Bhagavad-Gita — A New Translation and Commentary, Chapters 1–6
Kapitel V, Verserna 8 och 9

Buy Maharishi Mahesh Yogi on the Bhagavad-Gita: A New Translation and Commentary With Sanskrit Text -- Chapters 1 to 6: Read Books Reviews - Amazon.com
FataMorgana
2022-05-22, 18:18

#85: Det finns säkert många visheter i den boken 😊

[snowy_]
2022-05-22, 21:29

#86: Ja, och med kommentarerna till verserna förstår man det också mycket bättre.

Här är en till vishet som ni kanske redan hört:

"Före Upplysning, hugg ved, bär vatten. Efter Upplysning… hugg ved, bär vatten"

• Av okänd

Och:

"Hellre livstider för sent, än sekunder för tidigt."

• Också av okänd

Det andra citatet syftar nog också på andlig utveckling/Upplysning.

Condor
2022-05-23, 09:26

#87:

Det första citatet ska väl visa att ingenting ändrar sig efter upplysningen. Man måste fortfarande ta hand om sig som vanligt och göra sina sysslor.

Vad som menas med det andra citatet har jag inte kommit på.

[snowy_]
2022-05-23, 12:42

#88: Nej, jag ska erkänna att mitt huvud inte kan formulera en förklaring till det sista citatet heller. Men tror jag förstår vad som menas ändå, någonstans.🙂

[snowy_]
2022-05-24, 13:09

Tror nog mitt andra citat kanske syftade på sånt som för tidig kundaliniresning osv. Att det kan vara bättre att insikten kommer "för sent" än "för tidigt", så kroppen och psyket och allt hinner justera sig efter det andliga uppvaknandet, så att säga.

Sen om det är så till 100 % vet jag inte. Men har tänkt på det citatet ibland iaf.

(Nu gick det bättre att formulera en förklaring….)

Annons:
Condor
2022-05-24, 13:40

#90:

En för tidig kundaliniresning kan vara en horrortrip. I så fall kan man vara glad att hitta en bra healer med mycket, mycket tid och ork, som hjälper en igenom processen och skiter i att ta betalt för det. Men när processen är avklarad uppfattas den inte för tidig längre. Det är en fråga ur vilket perspektiv som man ser det. 😄

Sen vet vi ju inte av vilken anledning en kundaline stiger upp "för tidigt". Det är ingenting som man kan sätta igång med viljan, utan det ligger utanför den egna kontrollen. Vi säger "för tidig" när vi erfar negativa känslor och brännande smärtor när kundalinin inte kan ta sig igenom blockeringarna. Men utifrån "stället" som har kontrollen är det kanske inte för tidigt. Människors förstånd kan inte bedöma saker som ligger utanför förståndets förståelse.

En kundaliniresning är nog den intensivaste formen att erfara samadhi. För många innebär det en radikal ändring av livet och sättet att se världen på. Ögonblicket när den når kronchakrat varar bara ett par minuter. Men det tar många år att förarbeta och integrera dessa erfarenheter i sig.

Även för en healer som hjälper en annan genom processen är det en intensiv erfarenhet.

[snowy_]
2022-05-24, 15:20

#91:

Ja, precis. Har förstått det lite som du skriver. Sen kan jag kanske inte sätta ord på det så bra som du gör här, eftersom jag inte är så kunnig inom just kundalinifenomenet.

Funderar själv ibland om jag haft ett "för tidigt" andligt uppvaknande som startade när jag började meditera. Men så här lite i efterhand är det egentligen inget jag ångrar… Kanske tänker "om jag haft den här meditationen från början istället så kanske det gått jämnare" eller så, men det är bara mitt förstånd som tänker så.
Saker sker ju som de gör och som du är inne på kan vi ju inte riktigt alltid förstå varför med vårt dualistiska sinne 🙂

En sak är iaf säker att vårt sinne har många lömska, ibland mörka korridorer där man lätt kan gå vilse. Så bäst att transcendera det och istället erfara Självet när man kan 😁

Condor
2022-05-24, 15:35

#92:

En annan sorts andlig uppvaknande än via en kundaliniresning, t.ex. i meditation, tror jag inte kan komma för tidigt. Det är oftast flera mindre samadhis än när allt kommer på en gång som under en kundaliniresning. Säkert känner du igen dessa "glimtar" när du mediterar.

Ibland måste man forska ut sina mörka korridorer och bli medveten om dom för att inte gå vilse i dom. Vet inte om man kan trancendera dom, dvs. bli av med dom helt. Jag hörde en gång ett uttalande av en upplyst, att alla upplysta har sina mörka fläckar.

[snowy_]
2022-05-24, 18:57

#93:

Visst har vi alla våra mörka fläckar. Skulle inte säga att man helt blir av med dem för att man transcenderar. Men man blir mer medveten om de, och har man tur någon gång kan man faktiskt gå bortom de där ens sinne slutar existera för en stund, och man erfar endast det rena medvetandet, självet.

Condor
2022-05-25, 09:59

#94:

Att bli medveten om sina mörka fläckar leder till att man inte projicerar dom på andra och hjälper att man själv accepterar sig som man är och inte som man vill se sig, dvs. utan fläckarna. Men ingen är perfekt eller kan bli perfekt. Det måste man heller inte. 😉

[snowy_]
2022-05-25, 12:34

#95:

Nej, det finns ju ingen anledning att försöka bli, eller tro att man är perfekt :)

Det skapar nog bara fler blockeringar än det tar bort… :)

Condor
2022-05-25, 12:40

#96:

Ja, det tror jag också.

Annons:
Upp till toppen
Annons: