Annons:
Etikettpsykologiskt-arbete
Läst 207 ggr
Condor
11/13/21, 4:18 PM

Den mänskliga formen

När människor föds, är alla helt oformade. Sedan är det miljön som man växer upp i, människorna som man umgås med, lärarna som man har, utmaningarna i livet och annat som formar människor till det ena eller andra. Oavsett om man blir formad till en framgångsrik affärsman, en tiggare, en läkare, en brottsling, en terrorist eller en "helig" så är man en produkt av andra. Terroristen skulle kanske ha blivit en läkare om han hade vuxit upp i en annan miljö, i ett annat land och haft andra lärare. Den framgångsrika affärsmannen skulle kanske ha blivit en brottsling om han skulle ha växt upp under andra omständigheter.

Samma med människor inom den andliga/esoteriska miljön. Människor påverkas av social media, youtube, andra människor, gurus, charlataner och formas till allt möjligt.

Men på den andliga vägen ställer man sig frågan vad man är utanför "formen" som man har fått och då är svaret att det till skillnad från formen är något helt annat än en produkt av omgivningen, andra människor och allt det där. Formen gör att man agerar reflexmässigt efter stela mönster enligt sin konditionering och inte i enlighet med den objektiva ändamålsenligheten.

På den andliga vägen "smyger man på sig själv" och reflekterar hurvida man reagerar enligt produkten som man har blivit format till och försöker att lägga bort formen för att vara sig själv och att agera i enlighet med den objektiva ändamålsenligheten.

Att bli av med den mänskliga formen är en lång väg som man går bit för bit och det betyder inte att man inte ska betee sig som andra i samhället, för det skulle leda till konflikter och så finns det lagar och regler som man måste följa om man inte vill ha en massa problem. Nej man spelar med i spelet, men med en annan medvetenhet om spelet.

Att lägga bort formen är en form av frihet. Frihet från andras påverkan och framträdandet av det egna individuella. Det kan ibland leda till att andra människor känner sig osäkra, eftersom de inte lika lätt kan beräkna människor som har blivit av med en stor del av formen. Man passar så att säga i ingen riktig föreställningsram.

Människors förstånd tenderar till att klassa andra inom någon sorts föreställningsram som de känner till. Vem som inte har en form blir ständigt "omklassad" av andra. Ibland hamnar man i den ena föreställningsramen, ibland i en av de andra, ända tills den som klassar kommer fram till att han inte har en föreställningsram för personen och det kan göra folk osäkra. Man kan verka oberäkenbar för andra. Men egentligen agerar man ju bara i enlighet med den objektiva ändamålsenligheten, som inte alltid är synlig för andra. 😊

Annons:
FataMorgana
7/1/22, 3:36 PM
#1

I det här korta Youtube klippet talar Krishnamurti också lite om hur vi blivit konditionerade och hur det handlar om att befria sig från det som man blivit konditionerad till.

[snowy_]
7/1/22, 8:20 PM
#2

#1: Fint att du puffade upp tråden med "min" lilla video.(och bra skrivet av Condor)

Kanske vill någon läsa ett kort blogginlägg jag skrivit nyligen i ämnet: Perceives the world

Men ser det nog som att kanske är det mest ens inre värld (psykiska värld) som förändras när man tappar konditioneringen. Som Condor skriver måste man ju leva i samhället som består av rutiner och liknande, man måste äta, sova, jobba, passa tider, (borsta sina tänder😁), med mera.

Men för egen del har jag märkt att en del tvångstankar försvunnit…och jag undrar ibland hur konditionerad jag egentligen varit (blivit). Som att jag mer är som när jag var yngre…kanske innan konditioneringen blev djup.

Det var bara lite självreflektion. Och jag går ju fortfarande på den vägen.

Och förresten…Krishnamurti verkar ha varit en fin man.

Lately when I watch a movie or series on TV I see and follow it differently than before. It's more like I feel the mood, and listen to the characters speak at that moment. Before, I tried to keep up with the plot, in a thinking way. Now I mostly know what is happening in…
Condor
7/2/22, 12:12 PM
#3

#2:

"Som Condor skriver måste man ju leva i samhället som består av rutiner och liknande, man måste äta, sova, jobba, passa tider, (borsta sina tänder😁), med mera."

Det där har jag beskrivit på olika sätt med olika ord i flera av mina inlägg. Tex. här

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1509694/att-leva-som-en-krigare

"En krigare vet att världen som vi uppfattar den bara är ett sätt att uppfatta världen på och ändå godkänner han dess verklighet och försöker att agera felfritt i denna värld. Detta är vad han kallar "kontrollerat deltagande i dårskapet".

och här:

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1533840/andligt-uppvaknande-samadhi

"Det handlar inte om att bli av med matrixen som man lever i utan att vakna upp ur den. Utifrån detta kan man iakta den som om man skulle se en film."

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
FataMorgana
7/2/22, 7:46 PM
#4

#2:

Det var ett bra blogginlägg som du skrivit 😊 Så ändrar sig saker och ting med tiden…

Sen så skulle jag nog säga, att vi är mer konditionerade än vad vi tror och lägger märke till 😀

Minns inte exakt hur Krishnamurti sa det, men det är ju precis så, att den ena blir konditionerad till att bli en kristen man och en annan kanske till en muslimsk man och sen letar de efter gud i endera den ena eller andra religionen och andra kanske frågar sig vem av dessa två som är närmare sanningen, medan det egentligen inte alls handlar om det, dvs om att hitta gud eller sanningen i en religion, utan om att befria sig från sina konditioneringar, att bli helt fri helt enkelt. Ja en väldigt fin man var han.

[snowy_]
7/2/22, 8:13 PM
#5

#3:

Tack för att du lyfter fram de orden. De två inläggen av dig är nog bland mina favoriter här.🙂

#4:

Tack. Jo, speciellt när hela samhället är uppbyggt på att tänka, minnas, och planera (på ett mentalt plan). Det är ju inte fel att göra dessa saker, men som att man blir stöpt i den formen.

Undrar om det endast är miljön som konditionerar människan, från att man är ett "blankt blad"…eller om det även kan ligga latent inom en på något sätt (gener osv)…

Tänker i vilket fall lite på videon med Mooji som jag bifogade här någonstans, intervjun. Hur han berättade att när han gick in i en bokhandel och huvudet bara exploderade av tankar, av att bara se alla böcker. Om jag nu återberättar det rätt.

Kan märka själv ibland nu för tiden, att jag inte minns detaljer så bra, och jag förväntas ibland göra det…vilket skapar viss spändhet i sinnet för en stund.

[snowy_]
7/2/22, 8:17 PM
#6

Förresten, synd att videon i #1 verkar ha försvunnit. Den var ju väldigt bra.

  • Redigerat 7/2/22, 8:17 PM av [snowy_]
Annons:
Condor
7/3/22, 9:43 AM
#7

#5:

Dom 2 inläggen är jag själv ganska nöjd med. Inlägget om krigaren skrev jag redan på tyska i ett tyskt forum för ungefär 20 år, som jag översatte till svenska för att posta det här.

[snowy_]
7/3/22, 3:46 PM
#8

#7:

Jaså, så länge sen. Då har du varit aktiv på forum länge. Jag kom till iFokus för ungefär 13 år sedan (och skrev redan då lite här på dåvarande Andlig utveckling iFokus). Men har kommit och gått en del genom åren.

Condor
7/4/22, 9:45 AM
#9

#8:

Jag fick min första dator året 2000 och så klart upptäcker man även forum och att det finns forum som handlar om andligt.

I svenska forum började jag först att skriva ungefär 2004 (men det var inte ifokus), när jag upptäckte hur mycket jag hade glömt av min svenska. Anledningen till att jag skrev i svenska forum var att jag inte ville att min svenska går förlorad och jag ville träna upp den igen. I början satt jag faktiskt med ordboken i händerna när jag läste och skrev inlägg. En vacker dag träffade jag då Fata Morgana (men det var inte på ifokus).

[snowy_]
7/4/22, 10:01 AM
#10

#9:

Ah, minns att vi hade dator redan kanske -95 eller så…men då var jag bara sex år gammal 😁 sen fick vi ett modem med första internet några år senare. Fast jag skrev nog lite på andliga forum redan typ 2006 när jag först började meditera…och inte visste alls vad jag sysslade med.

Fint att du träffade FataMorgana då. Från vad jag läste förr i hennes blogg så låter det som en fin historia…🙂

Condor
7/4/22, 10:09 AM
#11

#10:

1995 tänkte jag att jag aldrig vill ha en dator och jag ville heller inte lära att hantera en. 😄 Men även 2000 var det krångligt att surfa och dyrt. Min första internäträkning för en månad var högre än vad jag nuförtiden betalar för ett helt år.

[snowy_]
7/4/22, 11:31 AM
#12

#11:

Nej…precis. Det var inte det lättaste att koppla upp sig på den tiden.

Vi hade Amiga som första dator. Men i den åldern ville man så klart bara spela på den.🙄

Men nu börjar det mer låta som ett datorforum än ett andligt 😉🙂 he he.

Condor
7/4/22, 12:18 PM
#13

#12:

Ja, nu går vi över til ämnet igen. 😊

Annons:
Upp till toppen
Annons: