Läst 394 ggr
Sunrise88
2021-09-18, 14:56

Lustiga sammanträffanden

För några veckor sedan var jag med om något märkligt. Under ungefär en veckas tid var jag med om en mängd lustiga sammanträffanden. Pratade jag med någon och tänkte på en viss sak kunde personen jag pratade med börja prata om just det, hände flera gånger. Jag pratade en gång med min mamma medan hon bläddrade igenom en tidning och jag började prata om en film hon borde se, sekunder därpå läser hon om just den filmen i tidningen. Vid ett annat tillfälle sitter jag och äter och lyssnar på en ljudbok medan jag samtidigt blickar ut genom fönstret. Plötsligt uppenbarar sig en regnbåge på himlen och sekunder därpå börjar uppläsaren i boken prata om regnbågar och nämner ordet regnbåge säkert minst 5 gånger. En annan dag är jag ute och går och kommer att tänka på en person jag förr brukade se väldigt ofta men nu inte sett på säkert 5 månader, en två minuter senare dyker personen ifråga upp. Jag blev minst sagt förundrad över alla dessa lustiga sammanträffanden. Visst har det skett många gånger förut i mitt liv men inte såhär många under så kort tid. Någon som varit med om något liknande, eller någon som har någon aning om vad detta kan betyda?

• Redigerat 2021-09-18, 15:06 av Sunrise88
Condor
2021-09-18, 15:16

#0:

Jag har själv ständigt sådana upplevelser och tänker att alla människor har det ibland.

Det får en så klart att fundera om allt det där kan vara slump eller om det finns ett universellt fält som vi får informationer och tankar ifrån. Den kända psykologen C.G. Jung förklarar sånt här med syncronicitetsprincipen. Om du googlar på ordet "synkronicitätsprincip" hittar du information och ser att det har skrivits böcker om det, så vi är nog inte dom första som funderar. 😊

Det finns teorier och somliga tror på dessa, fast ingen vet sanningen. Jag föredrar att inte tro, utan att betrakta det här som ett av livets mysterium, som jag själv försöker att forska ut, utan att ha förväntningar att själv hitta sanningen.

Migsjälv
2021-09-19, 14:24

#1: Jag kan verkligen rekommendera boken "Att välja glädjen" av Deepak Chopra. Den handlar om den synkronicitet du beskriver. Slutsålt överallt men finns begagnat att köpa samt att låna på biblioteken.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Condor
2021-09-19, 14:40

#2:

Jag har inte läst boken, men författaren är väldigt känd och han har skrivit många bästsäljare.

Sunrise88
2021-09-19, 15:45

Tack för svar, ska se om jag kan få tag på boken. Ämnet är minst sagt spännande! Hittade ett klipp med Chopra där han diskuterar ämnet.

[Borttaget]
[Borttaget] 
2021-09-19, 16:00

Inlägget är borttaget

FataMorgana
2021-09-19, 16:03

Tog bara bort ett spaminlägg här ovan.

Condor
2021-09-19, 16:42

#4:

Men hur får man sin lottolapp att gå i synkron med lottodragningen? 😋

Somliga anser att tarot också fungerar efter synkronicitetsprincipen.

Men hur som helst, här finns en intressant text, som förklarar hur det fungerar. Jag översätter med google, utan att rätta till felen (text för lång):

https://www.psychovision.ch/einfuhrung-in-c-g-jungs-synchronizitatsprinzip/

Medan vi i dagens värld tillskriver alla händelser principen om kausalitet och frågar vilken orsak som leder till vilken effekt, C.G. Mot slutet av sitt liv insåg Jung att det finns en klass av händelser som inte är kausala, det vill säga att de inte har någon orsak. De är snarare riktade mot ett mål, det vill säga de leder in i en händelse som i sig inte har någon orsak. De motsvarar därför en ny skapelse. På ett religiöst språk har sådana kausalitetskränkande händelser alltid kallats mirakel. Den katolska kyrkan kallar principen bakom detta Guds försyn.

Om man observerar sina drömmar under en längre tid, blir man medveten om att det ofta händer yttre händelser som mycket liknar dröminnehållet. Det verkar som om den inre världen och den yttre världen sammanfaller. C.G. Jung har därför föreslagit att undersöka sådana relativt samtidiga interna och externa händelser för att se vilken mening som kan koppla dem. Han kallade principen bakom dessa händelser synkronicitet.

Jung tar med sina brev (vol. I, s. 487) en imponerande synkronicitetsupplevelse: ”Jag går till exempel en promenad med en patient i skogen. Hon berättar för mig hennes första dröm som gjorde ett outplånligt intryck på henne. Hon hade sett en spöksräv springa nerför trappan i hennes föräldrars hus. I det ögonblicket, mindre än fyrtio meter från oss, kommer en riktig räv ut under träden och går tyst framför oss i några minuter. Djuret beter sig som om det vore en partner i den mänskliga situationen. "

Enligt Jung skulle det vara fel och extremt farligt att se ett orsakssamband mellan de två händelserna och säga att den ena händelsen orsakade den andra. Detta skulle inte vara annat än ett återfall i medeltida magiskt kausalt tänkande. Vi måste snarare anta att de två händelserna inte är orsakssammanhängande utan förbundna med sunt förnuft. Det är viktigt att extrahera denna betydelse genom att använda symbolen ”räv” för tolkning. Tolkningen av denna synkronicitet skulle i grova drag innebära att drömmaren - symboliskt sett - måste låta sig styras mycket mer av sin "inre räv", det vill säga att hon måste hitta tillbaka till sin instinktiva list, som hon måste uppenbarligen vara för intellektuell Har tappat inställning.

Om man har upplevt många sådana synkroniseringar får man intrycket av att det finns en kunskap om framtiden dold i den, som överstiger vår medvetna kunskap. Det visar också att insidan, det vill säga drömvärlden eller det så kallade omedvetna, vet något om utsidan, men också utsidan, det livliga eller till och med det livlösa, något om det inre. C.G. Jung gjorde därför postulatet att det måste finnas en värld där inuti och utsidan, psyke och materia fortfarande är förenade i en oskiljbar enhet. Medeltiden kallade denna värld för den ovanliga mundusen, den ena världen. Detta måste föreställas som en potentiell värld från vilken nya skapelser utan orsak kan uppstå. Synkronicitetshändelser visar sedan den tidpunkt då denna potentiella värld vill inkarnera i den konkreta.

I exemplet ovan, i det ögonblick som räven dök upp i skogen, var det dags när den drabbade kvinnan kunde ta sig ur sin intellektualism och hitta tillbaka till sin instinktiva list. I det ögonblicket kommer Jung förmodligen att ha sagt något liknande till henne: ”Du ser, nu har räven, symbolen för instinktiv list, kommit in i hennes värld och vill leda henne genom sitt vidare liv. Så glöm alla dina ifs och buts, övervinn din intellektuella blockering och börja lita på din instinktiva visdom igen, vilket kommer att visa dig rätt väg. ”Genom erfarenheten och tolkningen av denna synkronicitet förändrades plötsligt klientens medvetande och detta imponerande händelsen blev en ny början som gav hennes liv en helt ny mening.

Ur fysisk synvinkel leder kausalitetsprincipen slutligen till så kallad entropi, dvs till universums värmedöd. Energiskillnaderna mellan olika delar fortsätter att minska tills det inte längre finns några skillnader; eftersom ingen mer energi kan flöda, slocknar allt liv.

Detsamma kan observeras i det psykiska livet. Människor som håller sig knutna till den kausalistiska världsbilden för länge börjar långsamt men säkert dö under denna livstid. De blir "levande döda". Det är därför superna - islams mystiker - säger det kloka ordet: ”Dö innan du dör!” Med detta menar de att en omorientering bör äga rum hos sådana människor, vilket får medvetandet att följa den synkronistiska snarare än den kausalistiska principen kommer att anslutas. Detta släppa det gamla och det beprövade, detta avstå från maktprincipen, ”Där det finns en vilja finns det också ett sätt!” Fungerar som en ungdomskälla. Sådana människor börjar ett andra liv baserat på principen om synkronicitet. Du börjar bli guidad av en slump och att använda drömmar som ett hjälpmedel för att lära dig att förstå vart livets vidare väg leder. I mycket kritiska ögonblick uppstår synkroniseringar som visar livets mål.

Erfarenheten har visat att sådana synkroniseringar har en negentropisk effekt, det vill säga att de bygger upp nya psykiska energifält, vilket i sin tur leder till nya livsmöjligheter. På så sätt växer människor som tar sina drömmar och synkroniciteter på allvar till ett nytt, djupt meningsfullt liv. Samtidigt har de emellertid övervunnit den dödande kausalistiska tidsåldern och har kommit in i den nya tidens tidsålder, som är på väg vid det nya årtusendets horisont.

Während wir in der heutigen Welt alle Ereignisse auf das Kausalitätsprinzip zurückführen und fragen, welche Ursache zu welcher Wirkung führt, hat C.G. Jung gegen das Ende seines Lebens erkannt, dass es eine Klasse von Ereignissen gibt, welche nicht kausal sind, … Weiterlesen →
Migsjälv
2021-09-20, 17:25

#4: Den är verkligen bra, så läs den om du får tag i den. Den finns begagnad på Bokbörsen till exempel.

Migsjälv
2021-09-20, 17:28

#3: När jag läser din kommentar inser jag att jag alldeles nyss fick ett meddelande från en bekant som ville visa en tavla hon köpt som föreställde en Kondor, bland annat. Apropå synkronicitet. Hade aldrig hört talas om fågeln tidigare :-)

Condor
2021-09-20, 17:37

#9:

Där ser du vad ett besök på sajten kan ha för en effekt. 😊 Kondorn är fågeln med den störta vingspann (ibland över 3 meter), som förekommer Sydamerika. För indianerna är kondorn den som äter döden utan att själv dö av den. Den som rensar bort det döda för att skapa plats för det nya.

Migsjälv
2021-09-20, 19:12

#9: Oj, hade ingen aning :-) Mäktig fågel!

Sunrise88
2021-09-22, 19:00

Vill bara säga tack för boktipset! Har läst klart boken och kan varmt rekommendera den för de som vill få ett intressant perspektiv på ämnet. Och precis som boken beskriver så satte dessa lustiga sammanträffanden igång igen nu när jag började fokusera och reflektera över dem. Boken tar även upp en meditationsteknik där man upprepar mantrat so hum, som varit otroligt användbart i mitt mediterande för att hålla fokus och minska tankeflödet.

• Redigerat 2021-09-22, 19:04 av Sunrise88
FataMorgana
2021-09-22, 19:32

#12:

Tack för att du berättar. Jag hittade en artikel om so-hum mantrat som jag länkar till ifall om någon annan här vill veta lite mer om det mantrat och eventuellt själv ha med det i sin meditation.

https://www.yogajournal.com/meditation/so-hum-contemplation-meditation/

This contemplation meditation is an opportunity to focus "thinking mind" on the mystery of being.
Migsjälv
2021-09-23, 15:11

#12: Vad bra! :-)

Condor
2021-11-09, 10:41

Ett till exempel på synkronicitet: I morse körde min sambo upp datorn och läste upp från nyheterna att det blir kalt nästa vecka och det ska till och med snöa i Wien. Jag svarade att det är bra att jag har tid hos bilverkstaden i morgon för att byta till vinterdäck. I samma ögonblick plingade min mobiltelefon till. Det kom ett meddelande från bilverkstaden att jag inte ska glömma däckbytet i morgon.

Sunrise88
2021-11-12, 14:52

Underbart❤️ Tror det är universums sätt att signalera att du är på rätt väg i livet. Jag vet inte hur det är för er men för mig brukar dessa lustiga sammanträffanden ske i samband med en vändpunkt, eller vid någon form av skifte i mitt liv.

Condor
2021-11-12, 15:18

#16:

Det var i alla fall rätt väg att byta till vinterdäck nu. 😊 Jag har inte iaktagit om dessa sammanträffande sker i samband med en vändpunkt, men det finns nog betydligt mer sådana sammanträffande i mitt liv än vändpunkter. Men det fanns en gång en vändpukt i mitt liv när jag samtidigt hade väldigt många av dessa sammanträffande.

Upp till toppen