Annons:
Läst 1668 ggr
Rainbowarrior
2013-06-08 20:41

Snurrig meditation

Idag när jag låg och mediterade upplevde jag en väldigt surrande känsla, som att hela sängen bara gick runt runt runt. Efter en stund avtog det till en mer vaggande känsla. Det var verkligen väldigt kraftigt och jag blev lite rädd så efter en stund slutade det.

Under tiden tänkte jag "släpp taget! bara släpp taget!" men jag har så himla svårt att göra det. Har inte mediterat så himla mycket, endast några månader och jag brukar få en pirrade känsla över hela kroppen, mest i pannan och i bröstkorgen men detta har aldrig hänt förut.

Är detta vanligt? och hur tusan släpper man taget? Det låter ju så lätt, men icke!

“For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible.” Stuart Chase <3

Annons:
[Melodica]
2013-06-09 00:07
#1

Jag får av nån anledning till mig att du kanske ska jobba först med att jorda dig innan du "släpper taget". Så att inte det känns som att sängen snurrar eller att du känner dig snurrig. Jag har själv tidigare inte insett vikten av att jorda sig vilket gjorde att jag i perioder var snurrig, icke närvarande, kände mig konstig helt enkelt. Der gör jag aldrig nu sen jag jordar mig minst en gång om dagen. Kanske inte är lösningen på ditt problem men det är ju alltid värt att pröva. Jorda dig genom att tänka att långa rötter går ner i jorden från din fotsulor och långt ner i jorden. Jag brukar låta min rötter sno sig runt stora kristall-spetsar i jordens inre. Kan även tänka att det går upp rötter från jorden upp genom dina fötter med röd, tung energi som blandar sig med universums vita ljus (som kommer uppifrån). Allt gott!

Rainbowarrior
2013-06-09 13:59
#2

Jag brukar jorda mig men nu när du säger det så kanske jag tappade lite fokus just när jag skulle göra det. Jag lyssnade på en guidad meditation och kanske började tänka på annat just då. 

Tack för ditt svar! Det förklarar ju faktiskt varför jag kände som jag gjorde.

“For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible.” Stuart Chase <3

retep
2013-06-09 19:56
#3

Meditation fungerar i regel och av tradition bäst sittandes! De upplevelser du beskriver är resultat av upplösningar, normaliseringar i nervsystemet. Och upplevelsen av att vilja släppa taget är också naturlig och ett resultat av transcendering under meditationen. Rädslan för att släppa taget är en slags paradox, då sinnet (och kroppen)spontant vill släppa taget men förnuftet och intellektet håller tillbaka, rädd att försvinna eller dö.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Upp till toppen
Annons: