Läst 1814 ggr
KakaN_95
2013-05-12, 02:39

För medveten om framtiden

Hej allesammans!
Jag har nästan alltid varit ständigt stressad. Alltid på väg någonstans. Jag har haft bråttom i allt och bara velat "springa vidare". 
Jag och min bästa vän har spekulerat mycket i detta, men inte kommit fram till något vettigt, förrän ikväll. 
Tidigare under dagen hade vi suttit och pratat om att vi skulle resa ned till min bror och då kommer tanken "Han och hans familj" och jag får en bild av min bror, hans flickvän, ett litet barn och deras hund. 
Enda felet är att min bror har inga barn, de planerar, men inte förrän flickvännen studerat klart. Min vän sa då att "han kommer väl ha barn då vi åker dit", men som sagt, de väntar inge barn eller något nu, och jag tänkte att vi kanske skulle åka i sommar eller nästa.
Vi pratade inte så mycket mer om det och dagen gick.
När vi senare satt och kollade på film fick jag känslan av att jag skulle smsa min pojkvän, felet här är att jag inte har någon pojkvän. Denna känsla har jag haft tidigare och aldrig förstått mig på, men vännen sa ikväll "Du är för medveten om framtiden, det är därför du har så bråttom".
Det blev som ett slag i magen och jag var på väg att börja gråta, som jag alltid gör när något känns galet rätt. 

Har någon av er upplevt något liknande, eller har ni hört talats om något sådant? Vet ni hur jag kan lära mig "stänga av"? Jag är i allmänhet väldig öppen och mottaglig för det mesta, så skulle behöva stänga av på flera fronter och denna känsla av att "veta vad som kommer hända" har jag upplevt på många sätt vid flera olika tillfällen (t.ex. känslan av att vara gravid, känslan efter en förlossning, känslan av att vara en mamma, alla dessa vid olika tillfällen).

Hoppas att ni alla har det bra!

Kram
KakaN

[Starman]
2013-05-12, 14:54

Du verkar mycket förvirrad. Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med BUP eller vårdcentralen för psykologisk vägledning.

KakaN_95
2013-05-12, 19:36

#1 Jag är inte ett dugg förvirrad, inte mer än andra. Det enda jag undrar är om någon annan upplevt det jag upplever.

[Starman]
2013-05-12, 19:53

Du glömmer bort att du är singel. Vad är det om inte förvirrat? 🙂

Jaja, så vida du inte plågas av denna förvirring och känner att den hindrar dig att leva ett normalt liv så kanske inte psykisk vägledning är nödvändigt.

KakaN_95
2013-05-12, 21:52

#3 Jag glömmer inte bort, jag får bara känslan av att ha en pojkvän och vill smsa honom. Det är inte förvirring.

[[corro]]
2013-05-13, 00:09

Det kan vara att du har en slags '' empati '' för någon/några som du än inte mött? Typ som en själsfrände*!

Nej jag tror inte att det behöver bero på förvirring, utan något impulsartat? Jag skulle tipsa dig att fråga på övernaturligt.ifokus!
Dom kanske har en aning om hur man stänger av `mer eller mindre?

kram!

Otroulig
2013-05-14, 21:20

Kära Kakan, min tanke är att din känsla av slag i magen och att nästan vilja gråta bekräftar att du är rätt ute. Dvs du springer före i tiden.

Det finns många övningar man kan göra, testa att söka på "stänga av".

Vet att det diskuterats tidigare här på sidan för de som "tar in" lite för mycket.

Vet att man kan tänka sig att man har som en bubbla runt sig, av ljus som skydd. Har du testat mindfullnes? För vi vill ju vara och leva i nuet 🙂

Lycka till

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Gaiatri
2013-05-15, 06:16

Jag tänker också att mindfullness skulle kunna vara ett hjälpmedel för dig KakaN. 

För att "stänga av" så är det bra att göra många praktiska och vardagliga saker. Jobba med kroppen genom att t.ex. gräva i jorden, städa, gå promenader i skogen, etc. Man kan försöka vara närvarande i det som sker här och nu och stanna upp i det som sker. 

Det gäller även om man inte "springer före" att det praktiska och vardagliga är bra för att komma ner i kroppen och därigenom så hjälper det till att "stänga av".

Sajtvärd på Andlig utveckling

KakaN_95
2013-05-15, 12:47

Jag tackar för de svar jag fått och ska försöka mig på mindfullness!

Tack för att ni finns där och ger tips och råd!

[Blodpudding]
2013-05-16, 09:23

Men det är väl något du önskar och vill ha, inte att du ser in i framtiden. 

Det är inte konstigt, många människor önskar sig saker de inte har.

[[corro]]
2013-05-16, 09:54

hon skriver ju att hon inte vill känna så, att hon vill lära sig stänga av?
Dessutom skrev hon inte att hon ser, hon undrade om det kanske att det var att hon 'kände' framtiden. En fråga om vad det kan vara

[Blodpudding]
2013-05-16, 12:25

#10 Skrev du till mig?

Då rekommenderar jag henne att söka riktig hjälp, hos en psykolog.

Nej, hon känner inte framtiden heller. Det är inte något konstigt att man vill att en själv och personer man tycker om ska bli lyckliga.

[[corro]]
2013-05-16, 12:38

#11 ja

För att hon får små impulser/instinkter ;o

Det är inte något konstigt att man vill att en själv och personer man tycker om ska bli lyckliga. 

vad menar du med det, eller vad var det svar på?

[Blodpudding]
2013-05-16, 12:43

#12 Det var ett svar. Hon vill antagligen att hon själv och hennes närstående ska vara lyckliga. Dessa impulser som du beskriver det som är enbart tecken på det hon önskar. En partner, att hennes bror som vill ha barn ska få barn osv.

Rainbowarrior
2013-05-16, 14:03

Tycker också att mindfulness är en bra idé. Och "grunda" dig. Vet inte om det heter så på svenska, men att tänka dig att rötter av ljus kommer ut ur dina fötter och letar sig ner i jordens kärna. Så att du inte  "space-ar ur" så mycket utan befinner dig här och nu. Om du förstår? :)

Sedan tycker jag att det är väldigt tråkigt att folk skriver att du ska söka psykologisk hjälp osv. Du känner antagligen så här för att, som du själv skrev, är väldigt öppen.. och det är inget konstigt med det.

“For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible.” Stuart Chase <3

[Blodpudding]
2013-05-16, 14:05

#14 Vad är det för fel med det? En psykolog kan hjälpa till med det, och då även mindfullness. Det finns psykologer som har skrivit böcker i ämnet.

Rainbowarrior
2013-05-16, 14:09

#15 Jo jag vet det, det finns även andra som inte är lika inriktade på det logiska som utför mindfulness. Jag tycker absolut inte att det är fel att gå till psykolog, det tror jag att alla behöver ibland. Men jag tror inte att detta har med psykisk ohälsa att göra.

“For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible.” Stuart Chase <3

[Starman]
2013-05-16, 14:18

Jag tänker, att så länge den här förvirringen (misstolkningen att uttryck för önskningar skulle vara föraningar om framtiden) inte skapar lidande hos TS så är inte psykologisk hjälp nödvändig.

Upp till toppen