Attraktionslagen
Jag har läst en del om attraktionslagen o undrar lite vad ni tycker/ tror om den. Har ni några erfarenheter av den? Jag funderar oxå lite runt hur allt då hänger ihop..Jag tänker att vi har en livsplan som vi ska följa i stora drag sen har vi naturligtvis den fria viljan kvar som göra att vi kan påverka saker o ting i olika riktningar. Men vi har en plan som vi ska följa som ger oss kunskapen o erfarenheten som vi behöver.
Hur kan då attraktionslagen funka om man genom tankekraft o positivt tänkande kan få allt man önskar. Vad händer då med det vi ska lära oss? Ta vänner, relationer, arbete, resor o pengar som exempel. Kan man verkligen få allt man önskar bara genom att tänka utan att kämpa o jobba för det? Vad lär man sig av det, utvecklas man av det?
Det var bara lite funderingar. Berätta gärna hur ni tänker o om era erfarenheter!
Ta hand om er där ute! Kram
Jag tänker att det beror på vad du lägger in i attraktionslagen. Vad gör dig lycklig och vad tror du kommer att göra dig lycklig. Om alla önskningar man har verkligen slår in så får man också passa sig med vad man önskar
. Det jag önskade och genom att jag tänkte på det mycket när jag var tex 10 år eller när jag var 20 år i princip affirmerade fastän att jag inte förstod det då, det jag då önskade och som inte slog in, de önskningarna kanske jag idag ångrar och har gått vidare till andra sätt att se på världen och på mig själv.
Försöker man affirmera sig rik när ens livsplan eller karma handlar om att lära sig att vara glad åt det man har så motverkar det ,enligt min uppfattning, att man lär sig att utveckla en bra kvalitet och den inre glädje som skulle kunna infinna sig.
Det är väldigt svår att veta vad som är önskningar som kommer från själen och önskningar som kommer från den lägre personligheten. Ofta så fastnar man i vissa beteenden och redan lärda läxor vilket gör att man då gärna går vägen med den minsta motståndet, dvs genom vanor och gamla önskningar. Medan själen har stakat ut nya utmaningar och nya kvaliteter att utforska och lära sig. Det leder då ofta till en inre spänning som man inte först förstår vad det beror på och det kan ta ett tag innan själens visdom i frågan kommer ner i medvetandet hos personen.
Den esoteriska läran säger också att vi lever det fysiska livet på jorden men att vi samtidigt är verksamma i vår astralkropp och vår mentalkropp (det är också meningen att vi ska bli medvetna om själens liv och verka medvetna på den nivån också).
De verkningar som vi sätter igång på astralplanet och mentalplanet kommer inte alltid ner till det fysiska planet och manifesteras där under ens livstid. Har de önskaningar som vi haft och de verkningar vi satt igång inte kunnat manifesteras fysiskt så kommer de att utlösas på de astrala respektive mentala planen innan vi återgår till själen efter den fysiska döden.
Detta innebär att önskningar och verkningar med en astral (emotionell) ton eller vibration utlöses på det astrala planet när vi fortfarande är verksam i vår astralkropp. Beroende på hur mycket vi har i astralkroppen som ännu inte har utlösts eller utnötts så är det olika tid som vi spenderar på de astrala planen (ofta är detta lägre begär och önskningar, beroenden etc som håller hos fångna i lägre astrala vibrationer).
När vi gått igenom de astrala energierna och nött ut det material som fanns i den astrala kroppen så lämnar vi den astrala kroppen (ibland efter flera år eller årtionden) och detta kallas ibland för att man dör den andra döden. Därefter går vi in på det mentala planet och de verkningar som vi alstrat på mentalplanet under den fysiska inkarnationen men som inte utlösts under det fysiska livet kommer då att utlösas. Denna nivå är det som den kristna idéerna om himmelen kommer ifrån. Man får då det man önskat som har varit av tillräckligt fin energi och som varit av osjälvisk natur.
Det sägs att man i på denna nivå får kompensation för det jobbiga under livet förutsatt att man har byggt upp en "pott" av osjälvisk energi där man handlat för det stora helas bästa och byggt upp positiva energier till världen.
Den esoteriska vinklingen på attraktionslagen blir därmed lite annorlunda och allt man önskar sig här och nu kanske inte kommer att utlösas under det fysiska livet men det man önskar (vare sig det är bra eller dåligt) drar man till sig och det utlöses någonstans på vägen vare sig det är under det fysiska livet eller senare.
Man kan också tänka sig att önskningarna och tankeformerna man byggt upp går genom flera liv.
Jag läste att man kunde visualisera det man ville ha. Och jag provade att visualisera det jag önskade, och jag fick min önskan uppfylld men visste inte hur jag skulle hantera det, så det försvann från mitt liv. Och ännu idag undrar jag varför det blev så. Men nu vet jag att det kan funka.
Kommer med ett sent inlägg men hoppas det ska funka, är ny här.
Är väldigt intresserad av denna typ av fråga. Därför söker jag mig till forum som kanske vill diskutera sådana frågor.
Själv hade jag med stor medventenhet när jag var runt 8-12 år insett att det jag önskade fick jag. Jag kan tydligt komma ihåg att jag tänkte så: Det jag önskar får jag.
För mig var det så själklart då. Men den "lilla förmågan" försvann dock när jag blev äldre. För mycke negativetet kom ivägen, för mycke "kan inte" "går inte" etc. Men jag har märkt att när man vill verkligen vill ha något som verkar omöjligt så funkar karften. Pga av att jag hade det som liten ska jag hitta tillbaka. Det e kul när det funkar: )
Vill du lära dig mer om attraktionslagen så är du välkommen att titta in till oss på "LoAifokus" 😎
Människor som förespråkar LoA hävdar att det är en naturkraft. Själv skulle jag vilja hävda att det är en lögn, en medveten lögn som gör att charlataner som Rhonda Byrne kan tjäna stora pengar.
Hur härligt vore det inte om man bara kunde önska och få? Det är en tanke som tilltalar alla.
Kolla på barnen i Afrika; tror ni inte att de önskar sig mat, mödrar, stabilitet? Varför får de inte dessa saker? För att LoA inte fungerar.
Det är en fantasi som välställda människor i västvärlden har råd att ägna sig åt.
Starman! Också du har exempel från ditt eget liv som bekräftar att LoA fungerar! Av någon anledning ser du det inte, eller väljer bort att se det! Att det inte fungerar för" barnen i Afrika", som du säger, har sina egna förklaringar. Här kan man inte bedöma LoA kortsiktigt, utifrån att barn önskar att få mat…Lagen är en utvecklingsprocess som sker på längre sikt genom lagen om Karma… LoA är en naturlig lag! Den fungerar för miljoner andra barn i Afrika och alla andra länder på Jorden, på det sätt vi gärna vill se och föreställa oss att LoA är, bör och borde fungera…
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
Jaha, menar du att barnen i Afrika förtjänar sitt lidande för att de i sina förra liv har varit dåliga människor och att det är därför som de inte får den trygghet som de förtjänar i detta liv? För att de ska "utvecklas"?
Ja, att tänka så kan nog göra att man kan fortsätta i godan ro att hålla sig med helt verklighetsfrånkopplade föreställningar som LoA.
Starman! Ur ett perspektiv lider kanske du mer av "barnens" situation än vad de gör. Du har dina referenser och föreställningar kring detta, "barnen" har oftast inget att jämföra med och referera till. Det är inget någon förtjänar! Det är vad som sker! Lidande är ett sätt att komma till insikt om hur att inte lida!
"Lidande är ett sätt att komma till insikt om hur att inte lida!"
De som lider gör det för att de måste förstå hur man ska göra för att ta sig ur lidandet? Cynismen är slående. En av de främsta orsakerna till att jag motsätter mig den här stolligheten; det föder pompös cynism.
Typ; Barnen i Afrika lider för att de drar till sig lidande. Själv har jag det gott ställt för att jag tänker positiva tankar.
Eller för att du råkade födas i ett rikt land där det finns möjligheter att utvecklas?
Cynismen blir synlig när man nämner att LoA inte fungerar för de som mest skulle behöva att det fungerar.
Starman! Det är möjligt att omvärdera sin uppfattning och betydelsen av cynism!
Min tanke ang Afrika är att de önskar hjälp och övrigt.. Det får de genom röda korset, läkare utan gränser och sånt. En del där får sina drömmar att bli lärare, läkare, eller flytta till annan land och leva där.
Är väl del av undermedvetna. Vi erkänner ju inte teorier som inte stämmer med det undermedvetna så klart loa hamnar på sidan av.
Jag tror inte att cynism fungerar.
Du menar att vi måste granska LoA som en sak vid sidan om allt annat som faktiskt går att mäta? Att vi inte ska ställa samma krav på hypotesen LoA som på andra kosmologiska hypoteser?
På över 100 år har inga vettiga evidens framställts efter att människor med påstådda superkrafter låtit sina påstådda förmågor testas under kontrollerade former. Det är en ganska bitter sanning för många att behöva svälja, framförallt människor som tror på LoA.
Människor som tror på LoA menar i princip att de, genom telepati, kan påverka en "kosmisk kraft". En del kallar denna kraft för Universum. När de skickar telepati om sina önskemål, så ska denna "kosmiska kraft" börja konspirera för att den som skickar ut sina önskemål ska få sina drömmar uppfyllda.
Jag tror att man kan få några av sina önskningar uppfyllda. Om man ställer upp delmål. Om man är målmedveten. Framförallt om man är född i ett rikt land. Men jag tror inte att man kan få alla sina önskningar uppfyllda.
Hur många saker drömmer man inte om att göra, se, äga innan man dör? Säkert hundratusentals saker.
Jag kan inte tro på LoA, av den enkla anledning att det finns så mycket som talar emot att den att man kan påverka fysiska skeenden med enbart tankekraft.
Starman!
Lagen om Attraktion är en Universell lag…som fungerar olika utifrån hur individen kan integrera och samspela med den intelligenta ordning LoA är och uttrycker.
Det är inte vi som styr LoA och får det att fungera!
Det är LoA som styr och får oss att fungera!
Det är och blir inte heller någon bitter sanning eftersom LoA inte är något som skall eller behöver bevisas, ingen förmåga som skall testas som om det var en påstådd superkraft
Och det handlar inte om telepati, så där är du igen fel ute!
…Men sen vänder du!
Och tror "att att man kan få några av sina önskningar uppfyllda. Om man ställer upp delmål. Om man är målmedveten."
Vad är det då för en kraft som orsakar detta? Som får "några av sina önskningar uppfyllda"?!
Du säger "Jag kan inte tro på LoA, av den enkla anledning att det finns så mycket som talar emot att den att man kan påverka fysiska skeenden med enbart tankekraft".
- Vill du förstå det här behöver du se och ta in en större helhet!
Fråga dig?…
Vad är fysiska skeenden i grunden, innan de blir fysiska skeenden!
Vad är det i grunden som skapar tankekraft och egentligen får dig att alls kunna tänka…och tänka med kraft?
"Vad är det i grunden som skapar tankekraft och egentligen får dig att alls kunna tänka…och tänka med kraft?"
Min hjärna.
Starman!
Din hjärna får tankarna att betyda något!
Kan bli till ord och handlingar.
Men det är inte på grund av din hjärna som du existerar och finns till!
Inte din hjärna som ger impulsen till tankeprocessen!
#16,
Det är hur mycket information från omvärlden som min hjärna orkar ta in och reflektera över som skapar mina tankeprocesser. Utan hjärnan hade jag inte haft tankeprocesser.
Och tryck? Du undrar vad som drar dig till olika saker och skeenden. Det är mer som magnetism. Bra Retep! Hurra för din förklaring! Men det är inte bara tankar som styr. Man föds in i sin situation, har du styrt alla dina tankar?!
Starman! Det var ett svar…ett bra svar! Men inte det som ger svar på frågan!
Hman dras till saker som bör åtgärdas och kan
där välja att göra eller inte.

Två som är riktigt sjuka och önskar sig att bli friska. Vad skiljer att den ena dör och den andra överlever? Att den ena suger på affirmation? Eller kanske det finns andra syften. Vissa saker är menat att ske, andra inte. Det finns ingen på jorden som kan undgå sin egen död. Hur mycket LOA ni använder er av kommer ni aldrig lyckas. Detsamma gäller en hel del andra saker.
LOA är skapt av människor för att förklara saker som inträffar, rena önsketänkningar. tjäna pengar på människors förhoppningar.
Att aldrig ge upp hoppet o fortsätta kämpa är viktigt. Och man ska akta sig för vad man önskar sig, för ibland kan man få sin önskan uppfylld. Men det har inget med LOa att göra utan snarare vad andra sidan för ser oss med. och vad som är meningen att ske eller lära oss.
Alis volat propriis 
Dö? Är du uppspelt eller obssessed av döden?
Orkar inte läsa allt men jag har testat LoA och det funkar helt klart! Jag får allt jag ber om :-) sålänge jag har rätt inställning till det.och jobba för det måste man, det är svårt att ändra inställning attityd och tankar..
☮ and ❤ among each other ✿
Också vill jag tillägga att även om det inte är just LoA som sett till detta så har det ändå skett och jag mår mycket bättre av det, utan att behövt betala mer än en 10kr
Ja, nu är det ju så att allt man tror starkt
fungerar totalt.
Men LoA förklarar ju allt det andra som
vetenskap och andlighet inte riktigt
vill förklara.
Fast det är ju bara en illusion? :)/:(
Ja så länge jag personligen mår bra av det så spelar det ingen som helst roll :-)