Etikettgud-gudomligt
Läst 3512 ggr
Piixy
2013-02-07, 14:08

En och samma Gud

En person sa till mig en sak i somras som gjorde att jag fick en tanke: tänkte dela min tanke och ville veta vad ni  tycker om den.

Min tanke

Det finns 1 bara en Gud, men alla har och tar sin väg till honom. Det finns flera olika regioner men alla leder till en Gud så det kanske bara finns en Gud men flera vägar till en och samma Gud. Om ni tänker er en blomma med flera rötter. Rötterna leder till blomman men det finns flera rötter men alla leder till en blomma. 

vill gärna veta vad ni tror på eller tycke rom min tanke

Let me know 

Gaiatri
2013-02-07, 17:46

Javisst, det tror jag också. 

Fin beskrivning med blomman och rötterna. 

Sajtvärd på Andlig utveckling

Piixy
2013-02-07, 18:20

Tack :D

yamher
2013-02-07, 21:39

eller så kanske det finns fler gudar, bara att vi utvecklas som civilisation genom att gå från flera till en!?!

I budorden står det; Du skall icke hava andra gudar jämte mig! kan det måhända vara ett tecken på att det finns fler gudar, men att bli kristen så ska man bara följa den guden? o på fler platser anger Gud att de är fler än bara en.

De flesta sagor, sägner och de flesta religioner har en bit sanning i sig.

Alis volat propriis Oskyldig

imke
2013-02-08, 10:17

Det är ganska precis så jag tror med :-)

Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

Piixy
2013-02-08, 10:34

#3 okej, ja det finns kanske flera intryck av gudar. :D

#4 menar du att du tror som mig eller yamher? :)

imke
2013-02-08, 11:32

Som dig Pixy :-) Enligt Michael Newtons bok Själarnas resa är ju gud i själva verket ett högra uppsatt råd av dom högsta själarna eller vad han kallar det :-)

Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

retep
2013-02-08, 15:34

OM Det där är Gud Detta är Gud Från Gud framträder Gud Gud kommen ur Gud förblir Gud Med andra ord…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Aldebaran
2013-02-08, 20:08

Michael Newton blandar ihop lite anser jag, kanske för att sälja en bok (bestseller),  det finns ett råd, ett vitt brödraskap som det så vacker kallas i esoteriska sammanhang, men det består precis lika mycket av GUD som alla vi andra gör, vi är bara inte medvetna om det ännu, då vi är fullt upptagna med våra "små" personligheter.

Vi är alla "Gudar i landsflyckt" som det så fint heter i olika esoteriska sammanhang…. 

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

yamher
2013-02-08, 21:13

bara nyfiken - var i finner ni bevisen för denna tanke? att vi är så gudomliga, del av GUD och att vi inte är medvetna om det för att vi är så upptagna med våra små personligheter?

har ni samtalat med Gud? Någon ängel? läst böcker? filosoferat? meditation?

Aldebaran
2013-02-08, 21:34

Ja det har vi..

Aldebaran
2013-02-08, 21:37

Smått intressant att en person som säger sig vara medial frågar frågor om bevis…..

yamher
2013-02-08, 21:44

nja mer nyfiken på hur ni har erfarit era upplevelser, vilka ni har mött osv. inga konstiga frågor. Inget jävelskap, bara nyfiken. bara för att jag är medial betyder det inte att jag måste söka den information av era skyddsänglar istället för att fråga er. Tycker det snarare är artigare att fråga er istället. Läser ni till er detta, mediterar ni, funderar, samtalar med någon på andra sidan, är väll inte så konstiga frågor. Ungefär som att två fotbollsspelare diskuterar klubbar eller fotbollsskor. De behöver inte ha samma åsikt för att ändå kunna diskutera?

Är inte det samma motsvarighet till att ni skulle fråga mig var jag fick min erfarenhet, eller mina tankar ifrån?

Aldebaran
2013-02-08, 21:50

Jag har ju svarat "Ja, det har vi" i #10

Framför allt så känner man det själv inom en.

yamher
2013-02-09, 07:00

Första frågan frågade jag var, och sedan radade jag upp alternativ. Så även om du svararde på frågan så var jag inte säker på att det var min du svarade på.

Så hur upplevde ni Gud då? Sa han till er att dessa tankarna och sättet var rätt? HUr upplevde ni honom som person? Eller dem ni mötte?

Och som sagt klart jag är nyfiken på s.k. bevis, ordet kanske är dumt, övertygelse då, eftersom jag själv inte delar er syn eller vad jag har fått svar när jag har sökt eller sett o erfarit när jag har varit på andra sidan.

Aldebaran
2013-02-09, 09:37

Ja, vi/jag har läst böcker, filosoferat kontemplerat (mediterat), lyssnat på människor i olika sammankomster, föredrag etc. Jämfört olika upplevelser, studerat olika religioner, jämfört med varandra etc etc. Och eftersom vi tror/vet och är övertygade om att GUD finns i allt levande så inom oss, så kan vi även åtinstonde få glimtvisa fragment av Gudomligeheten. Detta är väldigt svårt då det krävs meditation samt att stilla alla sina tankar, först då kan tystnadens röst tala till dig. Du får fragment av denna röst som talar till dig t.ex. varje gång du har samvetskval. Tystnadens röst kallas också samvetes röst i många esoteriska sammanhang.

Att vara medial har inte så jättemycket med andlighet att göra, det kan alla människor som är intresserade träna upp. Men det finns så mycket mer än dessa fenomen alla människor är intresserade av, tro mig.

Om man vet/tar reda på hur Astralvärlden/planet/medvetandenivån är uppbyggd så kanske du får lite nya insikter och kanske kan ta till dig annat och lyfta blicken en pinnhål till.

Det finns en artikelserie inne på grannsajten som heter Astralvärlden skriven av en clärvojant forskare under förra seklet. Läs den å fråga så kanske (helt säkert får du ny input på olika saker som du upplever/känner och ser i fenomenvärldarna.

retep
2013-02-09, 11:06

Gud är inte någon annan, inte någon annanstans! Gud är där du är, när du är där! Nivån av medvetenhet och upplevelse av lycksalighet är bekräftelsen.

yamher
2013-02-09, 11:16

Fast aldebran, man ska inte vara snar med att döma heller. Du har ingen aning om vad jag har funnit eller hur jag har kommit fram till det. Vad jag vet om mänskligheten och andligheten.

Jag var nyfiken på att läsa dina ord hur du/ni hade kommit fram till det, vilket jag hade kunnat ha funnit ut på annan väg, men ville hellre läsa vad du själv skulle skriva. Vad jag skriver, eller hur jag författar mig placerar inte mig nödvändigtvis där du tror jag befinner mig andligt.

Jag har fått svar på mina frågor, och jag kommer fortfarande skriva att jag skulle inte använda samma ord som du för att beskriva Gud, andra sidan eller människans andlighet, men jag respekterar dina tankar, din version och jag förstår varför du tänker som du gör;)

Tack!

Aldebaran
2013-02-09, 11:31

Jag dömmer inte, jag har också varit där å tycket att dessa astrala fenomen är WOW (å det är dom) men det finns så mycket på astralplanet som man borde veta innan man drar slutsatser om möte med GUD , ärkeänglar eller andra högtstående väsen.

Dina egan tankar eller rättare tankeformer föråder dig eller rättare vilseleder dig i många fall på astralplanet. Tankar och tankeformer manifetseras till "levande artificiella väsen" på det astrala planet. Det gäller att ha stor urskiljningsförmåga där.. Kolla artikel serien jag angav ovan, bortse från de ibland lite naiva språkformen texten är omkring 80 år gammal om inte mer.. 

yamher
2013-02-09, 11:48

men det finns också så mycket mer efter det kropssliga- sedan det astrala planet- och vidare. Och syftet med hela levande- själs -andligheten är färgad av vad som är skapt för människan-själen-anden ska förstå. det bortom är det som värt att söka efter. Bortom Gud, bortom allt detta som sker här med änglar, ärkeänglar, själar, andlighet. Bortom allt med oss ynkliga små varelser.

Det som finns skrivet av de flesta människors händer iämnet når sällan längre än det du beskriver. Det är det som är några snäpp längre upp som är det riktigt intressanta och som ger svar på alla livets frågor;)
Men dit får du komma i din egna takt =)

Aldebaran
2013-02-09, 12:11

Nej jag vet, ämnet når sällan längre än astralplanet, vilket är synd.. Men både på denna sajten samt "min" sajt finns mycket som beskiver saker bortom astralplanet, om man nu kan ta till sig detta försås  :)

Krissegy
2013-02-09, 12:24

"Bara för att jag ärmedial betyder inte det att jag måste söka den information från era skyddsänglar"

Hur menar du där, så du kan söka info om mig utan min vetskap? Eller hur menar du?

Kram

What we think, We become

Aldebaran
2013-02-09, 12:38

Ja, det har jag glömt. Vad menar du med ERA skyddsängar?

Piixy
2013-02-09, 13:03

Jag undrar också det 

kan du kolla med våra änglar vad vi tror, vad vi gör utan våran vetskap och tillåtelse? :)

Kram

retep
2013-02-09, 13:25

Hur i hela Världen skulle något existera och finnas till " Bortom Gud "?…tänker jag. Vi är alla de "ynkliga små varelser" som har förmåga att utveckla vår medvetenhet…till fullkomlighet. Inget säger att utvecklingen till högre plan sker stegvis! Inte i meningen att vi först lär oss krypa innan vi kan gå. Skulle säga att det sker mer på ett multidimensionellt sätt. Från vilken nivå som helst, vi befinner oss på, flödar kunskap till oss, om än ren och outtryckt, omanifesterad. Från det högsta till det lägsta. Det är vår nivå av medvetande och medvetenhet som avgör om vi tillgodogör oss kunskap! Det sker först, då vårt medvetande är kultiverat nog att manifestera den och integrera den i vårt liv. Men vi kan alltid bevittna det som är högre. Detta bevittnande kan vara mer eller mindre uppenbart för oss. Men det har alltid betydelse för vår ökande medvetenhet.

yamher
2013-02-09, 15:17

Alla har skyddsänglar. Ja men jag har inget intresse av det. Ja det finns mycket mer bortom gud. Väldigt mycket mer. Har inget med det ni skriver. Ni ser det somnat ultimata. Men det e bara en del av den enorma. Även er andlighet.

Piixy
2013-02-09, 15:22

#25 okej ,om jag får fråga blev lite nyfiken. Det är out of the box men ville fråga. Kan du använda din andlighet och kolla upp vad som finns utanför universum?

:)

Krissegy
2013-02-09, 15:23

#25 De va inte riktigt de jag fråga utan. Vad prata med era skyddsänglar!?

Kram

What we think, We become

Aldebaran
2013-02-09, 15:59

"Alla har skyddsänglar. Ja men jag har inget intresse av det. Ja det finns mycket mer bortom gud. Väldigt mycket mer. Har inget med det ni skriver. Ni ser det somnat ultimata. Men det e bara en del av den enorma. Även er andlighet."

Mmm wow.  det finns mycket bortom GUD, Väldigt mycket mer. oj då.. Men mitt i allt detta flum så dömer du ut alla oss andra.. Vem är det nu som är dömmande..

Du frågar å frågar och kan inte förstå i inägg efter inlägg bara för att komma med detta sista "Har inget med det ni skriver. Ni ser det somnat ultimata. Men det e bara en del av den enorma. Även er andlighet."

Varför frågar du oss då på våran lilla nivå om du ändå vet allting bortom gud?

yamher
2013-02-09, 15:59

Ja så länge mitt mänskliga jag klarar av att ta in det. Om universum är e botten på en pyramid är himlen en del av flera på nästa. Så fortsätter de i flera våningar till toppen. Själar o andlighet är bara en ytterst liten del av helheten. Ännu mindre är mänskliggeten.ja alla har en skyddsängel eller fler så hjälper en på olika sätt. Dock visar de sig inte alltid.

Aldebaran
2013-02-09, 16:04

OK…

Krissegy
2013-02-09, 16:06

okej 29. Men kontaktar du min? hur vetu äns vad min heter??

Kram

What we think, We become

retep
2013-02-09, 16:09

Yamher! Det är ju storartat att du nu besitter sådan förmåga att du kan veta och säga att "Ja det finns mycket mer bortom gud. Väldigt mycket mer" Kanske är det rentav så att du kommer från ett annat Universum…ditt helt egna…med en egen Gud som är mindre än sin skapelse…tänka sig!

Gaiatri
2013-02-09, 16:17

#29 Det som är bortom det du kallar för Gud, är skapat av det jag kallar Gud.

Krissegy
2013-02-09, 16:20

#33 Amen

What we think, We become

Gaiatri
2013-02-09, 16:25

Visst finns det flera nivåer. Det är ju precis det som esoteriken/teosofin också säger. Vårt högsta Gudomliga plan befinner sig på det lägsta kosmiska planet.

Piixy
2013-02-09, 16:36

#29, okej tack :D vad häftigt :D

Gaiatri
2013-02-09, 17:22

Det är lite olika vad eller vilken nivå av medvetande som vi identifierar som Gud. 

I bibeln t.ex. så har vi Jahve i det Gamla testamentet. Jahve var Hebréernas Gud som övervakade och ledde detta stamfolk. I H.L står  det att Jahve var identifierad med Saturnus och att de är ett. 

Kristus uppenbarar däremot det planetära Logos som är vår Gud. Jahve är därmed en mindre Gudom och inte Gud.

Gaiatri
2013-02-09, 17:28

Kristus uppenbarar hela mänsklighetens Gud menar jag. Det planetära Logos. Vi är ju en mänsklighet och alla är vi en del av Gud.

Piixy
2013-02-09, 17:34

tänkte bara fråga vad är på toppen av pyramiden? :)

yamher
2013-02-09, 18:21

det är lite som astrid lindgrens version av att gå från en värld till en annan osv. Det är inte så att man bara traskar in o kollar hur det är, men vad jag har fått fram så är det ännu högre makter än dem som dem här tror är i ett med.

retep
2013-02-09, 19:22

Vad jag har fått fram så är det i Astrid Lindgrens värld som det händer. Där i sagans värld är det ännu högre makter!

yamher
2013-02-09, 19:27

nej, jag förtydligade mitt exp. Ärligt talat tur att vi gör olika resor och vad som är sant eller inte får vi reda på den dagen vi kilar vidare :)

Aldebaran
2013-02-09, 20:12

#40 Något sånt här menar du?

retep
2013-02-09, 20:17

Så meningen med livet, är inte det, att vi skall ta reda på det medan vi är här? - Eftersom jag redan har ett svar, säger jag, visst skall vi det!

Krissegy
2013-02-09, 20:25

Meningen med livet är att komma ihåg vem vi är och varför vi är här. Vilket jag gjort just för någon sekund sedan. Läser en otrolig bok. "Samtal med gud"

Kram

What we think, We become

retep
2013-02-09, 20:33

Just så, just det, Samtal med Gud, hurra så bra!

Krissegy
2013-02-09, 20:52

:D Jag vet boken är helt underbar. Kan inte släppa den äns för att typ gå på toa. Hihi. Hurra till boken!

Kram

What we think, We become

Gaiatri
2013-02-09, 21:33

#40 "men vad jag har fått fram så är det ännu högre makter än dem som dem här tror är i ett med." 

Som jag ser det så är vi människor ännu inte i medvetandet ett med vår högsta nivå, monaden som är en gnista av Gud. Vi är dock en del av Gud, en gnista av Guds sinne. I utveckling och medvetande har vi ännu inte nått så långt och det kommer dröja ännu innan mänskligheten är så pass utvecklad. Vi kan inte fungera på de nivåerna ännu. 

Planetlogos har också flera medvetandenivåer. De högsta av dessa är såklart högre än vår högsta nivå, som är vår monads nivå.

Jämför bilden i #43 som visar det kosmiskt fysiska planet och är relevant för mänskligheten. Det finns också ett kosmiskt astralt plan med sju nivåer, mentalt kosmiskt plan med sju nivåer, etc. Jag har för mig att Planetlogos sträcker sig in en bit på det astrala kosmiska planet. Logos 

Läs mer här om de sju planen, innehåller också en bra figur med de sju planen.

Det är inte ovanligt att upplevelsen av att vara ett med vår översjäl, även kallad solängel eller manasaputra, upplevs som att vara ett med Gud. Solängeln har dock sitt medvetande på kausalplanet som är en del av mentalplanet (på det kosmiskt fysiska planet). Manasaputra kommer från sanskrit och betyder sinne, förnuft. Putra kan översättas med son. Dvs sinnets son, förnuftets son. Se även denna artikel för mer info.

Solängeln är en deva, en ängel. Vår monad däremot befinner sig på högre nivåer på det monadiska planet men fortfarande så talar vi här om nivåer på det kosmiskt fysiska planet. Monaden har en mycket högre vibration än vi är vana vid och när kontakten mellan personligheten och monaden börja infinna sig (vid tredje invigningen) så innebär det ibland mer än våra fysiska kroppar kan hantera.  

De som har börja få medveten kontakt med monaden är ännu dock inte ett med monaden på monadens nivå, utan får en strimma av kontakt med monaden och har börjat bygga den högre delen av regnbågsbron.

Aldebaran
2013-02-09, 21:45

Bra förklaring Gaiatri 

Gaiatri
2013-02-09, 21:46

yamher
2013-02-09, 22:13

Nej. Tycker det e synd att författaren till de böckerna har en kontakt med Gud men väljer att tolka som han. Tom Gud fann det fascineraner att han lyckades med det . Jag låter er ha era åsikter o tankar det får bli er egna resa. Ni kommer att förstå en dag…meningen med livet är att blanda lära sig så mycket som möjligt med våra känslor under liknande situationer i kombinationen med valen vi gör konsekvenserNa av dem osv. Samt att föra civilisationen mänskligheten vidare.

Krissegy
2013-02-09, 22:23

Vad menar du med "Tom Gud fann det fascinerande att han lyckades med det."

Kram

What we think, We become

Aldebaran
2013-02-09, 22:34

#51 "meningen med livet är att blanda lära sig så mycket som möjligt med våra känslor under liknande situationer i kombinationen med valen vi gör konsekvenserNa av dem osv. Samt att föra civilisationen mänskligheten vidare."

Detta är ju själva grunden i Teosofi eller vilket esoteriskt samfund som helst. Det vi vi redan här på denna sajt kom med något nytt, alla här har redan förstått meningen med livet med avseende på ovan citat från dig. Vad är de för speciellt med det? Det vet vi ju redan…

yamher
2013-02-10, 07:40

Ja det e ingen hemlighet. Men det finns många mer djupare svar. Vadmmeningen med livet är väll knappast den ultimata frågan..

Gaiatri
2013-02-10, 08:37

En till sak som är intressant när det gäller En och samma Gud och religionerna är mysticismen. Det finns mysticism inom alla religionerna och likheterna mellan mysticismen i de olika religionerna är slående. 

Mystik 

Hämtat ur länken ovan: "Mystiken förekommer inom nästan allavärldsreligioner, och ofta ligger religionernas mystiska tolkningar och klargöranden närmare varandra än vad moderreligionerna gör. Sålunda liknar gudsbegreppen/tolkningarna av Det Absoluta inom Gnosticism, kristen mystik, SufismKabbala, buddhistiska och hinduistiska mysterietraditioner och Daoismens mystik varandra,[1] medan de "breda" moderreligionerna KristendomIslamJudendomBuddhism, och traditionell kinesisk religion inte är lika överens.[2]"

Lista över mystiker

yamher
2013-02-10, 09:02

#52 när jag samtalade med honom och frågade honom.

Gaiatri
2013-02-10, 09:28

#56 Så när Neale Donald Walsch samtalade med Gud så tolkade han fel, men när du samtalade med Gud så tolkade du rätt?

Tycker fortfarande att det låter som astralplanet. Där kan man möta både den indviduella och den kollektiva tanke- och känslovärld som byggts upp genom tiderna. Därför tolkar man lätt fel. Det beror på vilken tankeform man dras till. Tankarna man möter bygger på idéer som är sanna men idéerna har förvrängts när de når de lägre mentala planen och ännu mer när de når de astrala planen. 

Det är mycket lätt att se detta inom mediala tolkningar som skiljer sig så markant åt inom olika kretsar. Förutsägelser skiljer sig åt angående vad som ska ske så länge som de inte tagit till sig andra mediers tolkningar och tagit intryck av de tolkningarna. De som pratar med änglar har olika tankar och uppfattningar om kända änglar såsom ärkeängeln Gabriel. Går du till flera medium för vägledning och ställer samma fråga så får du ofta olika svar som skiljer sig åt markant.

yamher
2013-02-10, 15:33

av det jag läst av mannen i fråga, och själv erfarit, mött, jobbat med osv så finner jag själv hans text motsägande. Här och var, möter man en geuint samtal med gud. Klart jag är nyfiken på att faktiskt fråga andra parten i samtalet, när jag själv har fått lära mig något annat. Speciellt om det säger emot sig själv.

Det är jag inte ensam att tycka. I övrigt delar jag din åsikt att en mening från andra sidan ner till oss har en tendens att både tolkas, omtolkas och bli personligare. Till en viss del sker det av sig själv, men alltsom oftast för att tjäna sitt egna syfte. Gud kan ge ett råd att soppa skulle vara bra för magen och det skulle snabbt skapas en religion på att mager kost och ytterst få tillgång är att tjäna Gud bäst, vilket i det fallet inte var syftet.

Sedan kan möta Gud olika, beroende på syftet och behovet. Allt sker inte ur ett medialt tillstånd, eller mediterande tillstånd. Man kan möta Gud på många fler sätt än så, som att faktiskt vara på andra sidan, eller möte ansikte mot ansikte i vår värld. Om du anser att det är feltolkat av mig och höra vad han säger tex i vår värld, så anser jag att det blir inte så mycket tydligare. Och spelar ingen större roll om jag möter honom här eller om jag väljer att stå framför honom i det s.k. himmelska riket. Det är lika tydligt.

retep
2013-02-10, 15:58

Skulle tro yamher att du är allt för hastig och oharmonisk, för att Gud skulle vilja vistas i din närhet. Han skulle antagligen bara blåsa iväg och dunsta av tvärdraget från dig!

Krissegy
2013-02-10, 16:29

Vad sjutton menar du med det? Förstår inte, boken tala till mig. Och jag tror gud är nöjd annars hade han nog hindrat det från att publiceras. 

Kram

What we think, We become

yamher
2013-02-10, 19:31

oki doki tjingeling då! Fortsätt med er resa, så fortsätter jag med min!

#60 det e väll klart, den är skriven så. Vad Gud har för syften när det gäller saker o händelser, ska vi nog akta oss för att säga vad hans syften är. Men kanon att du finner den tilltalande!

Gaiatri
2013-02-10, 20:34

#59 Vi är ju en del av Gud, så Gud dunstar inte iväg. Snarare är det så att vi inte klarar av att vistas i Guds närhet och medvetandenivå pga av de höga vibrationerna. 

Chill Peter! Ta en kopp kaffe eller lite örtte. 

Aldebaran
2013-02-10, 20:47

örte är nog att föredra då.. Kaffe höjer hans blodtryck än mer  

retep
2013-02-10, 21:07

Har normalt lågt blodtryck, så även nu…och örter är det jag gärna dricker Mitt uttalande och konstaterande i # 59 skulle under andra omständigheter absolut kunnat visa sig vara en välmenad och fin komplimang.

Aldebaran
2013-02-10, 21:21

Naturligtvis  :)

Upp till toppen