Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1713 ggr
amanduzan
4

fängslad av mitt liv

Jag är en tjej på 17 år som känner mig kvävd av mig själv/fängslad i mitt egna liv , nu e det säkert många som tänker:

''varför klagar hon,hon har ju precis börjat leva''

Jag har haft en krånglig barndom med droger,bråk och alltid kännt mig förvirrad, fick ta på mig ''vuxen rollen'' redan när jag va 4 så nu vet ni varför jag klagar. Iaf , Nu den senaste tiden har jag kännt mig riktigt fängslad,trött har ingen energi till nåt..känner mig ''gammal'' .

från när jag var 13 tills jag blev 16 levde jag ett rätt ''syndigt liv'' rymde hemifrån,umgicks med fel folk , tog droger allt var helt enkelt kaos , anntar det var mitt sätt att fly från saker , nu har jag varit lugn och skött mig i 1 år , visst jag är riktigt nöjd med den person jag blivit nu men endå har jag den där kvävande känslan dag efter dag..börjar bli lite smått deprimerad för när jag levde i kaoset trodde jag att jag kunde hitta lugnet i en lugnare livs stil , men jag har inte hittat lugnet än därför jag får små panik för det får mig att längta tillbaka till min kaos tid lite..Hur hittar man innre lugn? själv tror jag att jag e blockerad av alla dåliga händelser som har hänt mig , hur får man bort sånna här blockeringar ? vill så gärna ha livs energi och få min lugn. tacksam för svar!

retep
3

Mönstra på en båt, res till ett annat land, hitta ett jobb, givande fritid och nya vänner!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

SHIAWASE
4

Det ar jattebra att du har hittat en lugnare livsstil! Men ocksa BRA att du har insett att lugnet och den intre harmonin inte kommer med det.

DU ar ocksa medveten om att dina erfarenheter att skapat den du har nu, dina erfarenheter har inte bara bidragit till att du kanner dig ostabil, utan det basta ar att de har bidragit till att du vill hitta dig sjalv! Underbart tycker jag.

Du forsokte hitta dig sjalv, lugn och harmoni genom ett stokigt liv, och droger,, men insag att det inte gick heller,,,

Ta forst och titta pa dig sjalv, och se vilken bra bit du faktiskt har kommit fram!

Forsok sedan att sluta tanka pa din kaotiska uppvaxt,,, Den har tjanat sitt syfte (skapat den du ar idag, skapat de onskningar om lycka och harmoni i ditt liv), sa ge inte mera energi, lagg inget mer fokus pa det.

Som repet sager, att resa ar bra! Jag reste mycket nar jag var i din alder.  Det ar inte sjalva resandet som ger forandringen, men genom miljoombyte, traffa nya vanner, sa ar det lattare att andra sina invanda tankemonster!! For det ar egentligen bara det som behovs. Men att andra tankemonster kan vara svart om man befinner sig i oforandrad livssituation.

Om du inte kan gora nagot sadant drastiskt just nu,, sa kan terapi, coaching vara bra,, du har hittat hit sa det finns ett intresse av "sokande" inom dig,  hitta bocker,, sok runt, las ,, Du far garna titta in hos oss pa Law Of Attractionifokus :)

Du ar redan pa vag framat,,, ! berom dig sjalv for det forst:)  Kann ingen bitterhet over det som varit!!!  Uppskatta det som ar …

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

gonzo56
4

Meditation kan "städa upp" i ditt inre, så det blir mitt tips. Sedan så finns en bok som heter "Samtal med Gud" som är skriven av Neale Donald Walsh som kan ge dig många svar på varför saker och ting sker. Låt dig inte skrämmas av titeln - det är en riktigt bra och omvälvande bok som brukar finnas att låna på biblioteket.

Förlåtelse är avgörande för ens välmående. Förlåtelse är läkande.. så att man inte håller agg i sitt hjärta mot andra, för sånt är tungt att gå runt och bära på. Därför är förlåtelse alltid något man gör för sin egen skull. Jag förstår att du har haft ett jobbigt liv och skulle bara vilja ge dig en stor kram, för jag kan förstå din smärta. Men precis som Shiawase säger.. Det som var jobbigt har gjort dig till den du är. Hade en enda liten sak i ditt liv varit annorlunda så hade du varit en helt annan människa idag. Den som har upplevt mycket smärta kan ofta förstå smärtan hos andra mycket bra.

Här finns en övning man kan göra för att förlåta: http://www.inspiremagazine.eu/download/sjal/forlata.pdf

När man inte blir ordentligt omhändertagen som barn kan man fastna i ett mönster där man tar på sig en offerroll. Det är viktigt att se varför detta sker och att det har sin grund i en obalans. Man vill bli omhändertagen eftersom man inte blev det som barn. Det beror på att allting alltid strävar efter balans och fick man inte vara barnet när man skulle vara det.. ja, då fortsätter man vara det som vuxen.. kanske inte så uttalat som man kan tro utan lite mera subtilt så det inte märks så tydligt utåt. Man märker det oftast inte själv ens. Är man bara uppmärksam på sig själv så kan man dock genomskåda sina interna "draman" och de säger ju att det man ser på försvinner..

Kram, hjärtat och välkommen hit till Andlig utveckling iFokus.

/Gonzo

SHIAWASE
3

Fint inlagg gonzo56, sarskilt om forlatelse,,,, :) Forlatelse ar lakande och nagot man gor for sin egen skull,, precisGlad

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Denna kommentar har tagits bort.
amanduzan
3

Tack alla underbara som svarade och gav mig tips ! ska försöka slänga ihop nån metod nu så jag kan börja må bättre steg för steg ,

kram på er !! Kyss

SHIAWASE
3

Amanaduzan! Precis, steg for steg:)  aven om du inte hoppar upp och ner av lycka pa en gangObestämd sa acceptera all sma forbattringar! Som simpel skrev, forsok hitta saker som gor dig att ma battre, att bearbeta  blockeringar nar du kanner dig lag fungerar ju inte sarskilt bra,, forsok att hitta en battre kansla innan,,, hitta nagot att uppskatta varje dag,, racke med en liten sak bara,,

Nar du vaknar pa morgonen , fraga dig sjalv Vad ser jag fram emot idag ? Lat inte svaret bli "inget" utan hitta en liten sak som du kan se framemot,, det kan vara frukosten, lunchen, lyssna pa musik, traffa en kompis eller vad som helt.

Nar du lagger dig pa kvallen, hitta nagot som du kan vara tacksam, som var bra med dagen,, lat inte heller dar svaret bli "inget" utan hitta en liten sak,,,, vad som helst , aven om inte hela dagen var superbra:)

Andra fokus fran det som INTE kandes bra,,, till det som kandes bra….det finns ALLTD nagot som var bra, roligt, gott, eller nagon annan positiv kansla. Det galler bara att fokusera pa det, och inte pa de andra sakerna. Nar du borjar andra fokus, sa kommer du att upptacka flera positiva saker automatiskt.

Acceptera att det tar sin tid,, men var medveten om att du INTE star stilla, vi star aldrig stilla , vi gar alltid framat,, det som kanns jobbigt for dig , kanns inte jobbigt for din sjal (ditt JAG),, din sjal valkomnar allt, for den expanderar standigt, aven i det som pa ytan kan kannas jobbigt:) Kram pa dig.

Shiawase

amanduzan
1

Tack SHIAWASE ! ska verkligen tänka på de , kram på dig! Glad

vresrosen92
1

Jag håller med Shiawase, träna på tacksamhet. Det ger så mycket tillbak efter ett tag, när man itne längre tar allt förgivet utan kan känna tacksamhet för att man har mat på bordet osv.

Du kan också testa att bara brainstorma totalt. Vad vill du göra i livet? Vad vill du åstadkomma? Vad vill du jobba med? Det är självklart inte lätt att veta (jag vet knappt själv),och speciellt eftersom du (antar jag) inte riktigt kunnat "välja" så mycket tidigare, med tanke på din uppväxt. (Om man själv hamnar i föräldrarollen när man bara ska vara barn, sätter man väl sig själv åt sidan antar jag?) Det behöver inte vara några stora mål om du inte har några än, men typ småsaket till en början. Kanske hoppa fallskärm, få ett MVG i betyg, hitta ett fast jobb, baka julgodis på sommaren. Vad som helst :) Jag tror att det därefter blir lättare och lättare.

Prova även att läsa om mindfulness (boken Lycka nu, minns inte författaren, är tex. jättebra!), metal träning/målsättning och liknande grejer :)

Don´t worry, Be happy!

[janne560]
0

Hej, gör så här att hålla dig utanför känslan i den positiva/goda/lugna känslan i stället. Någon gång hamnar man kanske i denna skräckinjagande fängselhetskänsla fullt ut så att den försvinner komplett.

Har namn på de flesta andra olika känslotillstånd men denna vet jag inte om jag hört talas om..?

Roamer
0

Vem vill du vara?

En fråga jag har börjat ställa mig själv mer och mer sista året. Jag har ägnat många år av att försöka hitta mig själv och kommit till slutsatsen om att jag är i ständig förändring så att hitta mig själv är som att försöka fånga en vattenstråle med öppna händer. Jag ser pusselbitar här och där och försöker ta dem till mig, men den fråga som är viktig för mig är inte vem jag är utan vem jag vill vara. Genom att veta det så har jag ett mål med min resa och kan sträva efter att bli den som jag beundrar.

Vad är viktigt för mig? Vem är viktiga för mig? Vad är jag villig att offra för att få dem att må bra? En bas av frågor som ger en insikt om vart du vill och vem du vill vara. Vilka beundrar du och varför? Filmhjältar är enkelt att förstå varför man gillar men det kan finnas någon i din närhet som inte är lika "märkvärdig" men ändå gjort avtryck hos dig på ett positivt sätt. Vad gjorde de och varför beundrar du dem för det? Hitta svaren på detta så vet du vem du vill vara och kanske även hur du ska bete dig för att bli den personen. Även denna fråga kommer att förändras med ditt liv men troligen inte i samma takt som du utvecklas i jämförelse.

Du kan inte påverka det som hänt, men du kan inse varför du anser att det var dåligt och därmed veta vad som inte fungerar för dig för att må bra, och därmed låta bli att hamna där igen.