Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2309 ggr
roshi1
0

Finns det en sanning?

Finns det en "sanning" eller finns det flera "sanningar"?

Om det finns en "sanning", kan vi någonsin komma överens om den?

Om det finns flera "sanningar", hur kan vi isåfall någonsin tala om samma saker.

Jag är av den åsikten att man borde ta reda på vad som är sant och ha den som första prioritet…..därefter kan man ha vilken livsåskådning som helst.

Många börjar med livsåskådningen eller tron först, och sedan försöker man hitta en "sanning"….det blir liksom rörigt.

camillal777
1

Alla har sin egen sanning och den ändras ju mer man lär sig och ju mer öppen man är.Livserfaremheter gör att man ser och förstår sanningar. Sanningen hittar man genom sitt eget hjärta tror jag.

[Mariann]
0

Jag söker det som är sant för mig…. och jag har funnit det genom det esoteriska/teosofiska dvs den gamla visdomen…

Lite av detta har jag också funnit RESEARCHES OF TRUTH

Ijin
0

Sanning? Det är ungefär som att säga gott och ont. Beror helt på vilken synvinkel man kommer ifrån…

Hoppfull
0

Håller med Ijin, vad är "sanning"? Innan alla gett sin syn på sanning kan man knappast mötas… men är det så viktigt vad som är sant? Det som är sant för mig är ju inte sant för andra… så ser väl livet ut?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

roshi1
0

#1 Camilla, vad jag förstår av det du beskriver är att; det finns inte en "sanning", varje människa Är sina egna sanningar och den förändras undan för undan…….har jag förståt det rätt?

Att det finns en Gud, det är något vi själva bestämmer? Inte ATT det finns en….

roshi1
0

#3 Synvinkel…..menar du vem man är?

roshi1
0

#2 För att fatta mig kort…….När man har anammat en lära och följer den så får man på köpet glasögon man tolkar världen med. Inifrån läran ser allt att passa perfekt. Innanför försöker man lösa olika frågor på det sätt som passar läran bäst…ibland går det bättre och ibland sämre (ex. homosexualitet inom kristendomen m.m.)….jag menar världen är som den är och man försöker hitta lämpliga förklaringar till fenomen som händer, folk funderar( ex. man försöker hitta förklaringar varför Engla vart mördad osv)…

Men…det som blir intressant är när dessa "sanningar" börjar tala med andra "sanningar" om vem som är sannast….Oj vilken krock!

Eller när dessa esoteriska läror och annat ska jämföras med varandra (och ofta är dessa läror sinsemellan inte överens, utbrytargrupper m.m.) är förvirringen obeskrivlig, jag menar det sociala och kulturella följer med på köpet…plus det mänskliga beteendet, hur vi fungerar som biologiska varelser, i grupper osv.

Sanningen verkar högst relativ….

camillal777
0

Ja, jag har ömsat skinn i detta livet, det jag en gång trodde var är inte längre. Sanningen är så stor och med det innehållet vi just då kan ta in. Vi ser mer och mer av sanningen ju mera vi lyfter blicken, ju mera vi lyssnar på andra och lär om livet.

Gud, eller vad vi än vill kalla universums hjära är inte en Gud, det är energin Gud som jag ser det. Den energin innehåller ALLT.

[Mariann]
0

#7 Jag kan förstå att du känner dig förvirrad… du kanske ska lägga av dig dina glasögon…

roshi1
0

#4 Ett bra tips som skulle underlätta mycket missförstånd vore om man var överens om Vad man talar om…alltså vad man menar med olika begrepp som man talar om…

camillal777
0

En sanning är att om man ör ödmjuk med öppet hjärta så låter man alla vara som dom är, då har man insikt och förståelse i sanningen.

Hoppfull
0

roshi, Var det inte exakt det jag skrev :) Innan alla gett sin syn på sanning kan man knappast mötas… jag kanske inte var tydlig nog, men det var vad jag avsåg i alla fall.

Tunrida
0

"En sanning är att om man ör ödmjuk med öppet hjärta så låter man alla vara som dom är, då har man insikt och förståelse i sanningen."

Tycker jag var mycket vackert sagt. I min upplevelse innebär  sanningen acceptans av människor som de är. Sanningen är inte dömande, den bara är. :-)

camillal777
0

Tack TunridaGlad

roshi1
0

#8 Det där med att lyfta blicken gillar jag, brukar själv använda mig av liknelsen av att ha en panoramisk överblick, seendet blir vidare och större.

Gud, eller vad vi än vill kalla universums hjärta är inte en Gud, det är energin Gud som jag ser det. Den energin innehåller ALLT.

Det är även mitt "begrepp" om Gud om man så villGlad

#9 Tack!..Mariann, sådana förslag gillar jag!!…ska prova i ett senare tillfälle, kanske inte gillar det jag ser….det är nästan så man blir upplystFlört

#11…så låter man alla vara som dom är…

om man nu kan låta bli att blanda sig i….svårt. Dömmandet kommer samtidigt i det ögonblick vi ser något…fördomarna finns där…i alla fall för mig.

#12 Precis….förlåt, jag läser dåligt. Efter att alla get sin syn kan man börja ha ett riktigt samtal….men ofta börjar vi, åtminstone jag, mitt i…kommunikation är inte helt enkelt.

#11 :)

camillal777
0

Många eldsjälar här som brinner för ljus och kärlek Flört Det är intressant med olikheter om ingen vill omvända någon utan bara vill förklara sin syn!

Vi blir bättre och bättre allihopa va?

Glad

Hoppfull
0

Instämmer tillfullo, kommunikation är en delikat konst, men enligt min syn helt avgörande för förståelse och fred människor emellan.

De allra flesta, definitivt inklusive jag själv, börjar mitt i, blir missförstådd och får nysta bakåt :)

tillymilly
0

Alla har rätt,mer eller mindre - på sitt sätt..

Utifrån egen tolkning o förmåga.

;-)

Ijin
0

#6 Nej, Helt enkelt vad du letar/Söker/Har för uppfattning/ vill se

marias777
0

# 11 #13 tycker jag är ett bra sätt att beskriva sanningen…..

marias777
0

Sen finns ju även de som säger sig inte tro på något de bara dömer alla andra,ofta hårda dömande människor… finns det någon vänlig själ här som kan förklara för mig hur de  "fungerar",själv får jag total kortslutning och hjärnan slår bakut i deras sällskap…..Vad vinner man på att vara hård och dömande?Oskyldig

[Mariann]
0

#21 det är människor med ett litet eller inget hjärtchakra, Hjärtchakrat består av 12 blad, där varje blad är kvaliteter man har… en mkt bra artikel i det ämnet är Hjärtchakrats utveckling

[Mariann]
0

Du kan även se faserna i HUR hjärtat utvecklas under evolutionens gång.

att de beskrivs som blad, kommer sig av  att calirvoyanta som ser in i människors hjärtchakran ser det som en lotus aktig "blomma" med just 12 blad.

Den Egoiska lotusen som befinner sig på kausalplanet har 9 blad + 3 inre blad som ligger ihopvikta över "juvelen i lotusen" det finns tre  sorters blad i den,  som utvecklas i takt med hjärtachakrats blad. Men här i den egoiska lotusen är det 3 kärleksblad, 3 viljeblad och 3 intelligensblad. Det är även de sista 3 bladen som döljer juvelen….

[Mariann]
0

Om man då är nyfiken på hur den egoiska lotusen utvecklas finns det en dansk, dvs ej översatt ännu, artikel om just dessa 9 blad… HÄR

tillymilly
0

#22# tack för en efterlängtad artikel..

Kram//Tm

Hoppfull
0

#21 min erfarenhet är att människor som är snabba att döma andra är väldigt rädda människor. De är rädda för att deras trygghet, det som de byggt upp i form av åsikter och insikter, ska raseras av andras sätt att tänka.

Att vara dömande och ständigt ha behov av att rätta andra, få dem att komma till insikt (givetvis dess egna insikt!) osv. ser jag som människor som slutit sig och inte vill se utanför den egna "boxen". Som nöjer sig med sin sanning och klamrar sig fast vid den hellre än att öppna upp och låta sig själv utvecklas vidare. För utveckling gör ju ont, den kräver förändring och omvärdering och det är inga enkla processer. Men det är min syn på saken :)

[Mariann]
0

#26 håller med dig… fö utveckling och förändring gör ont (oftast)…

men vill fylla i lite till bara…

ofta behöver man vara i dessa boxar länge, ett helt liv och ibland mer… för att man riktigt ska ha undersökt boxens möjligheter och alla förståelser och blivit mätt o genomskådat just den boxens innehåll… innan dess går det oftatst inte att se nästa box på vägen…

Hoppfull
0

Mmmm, du har väl tråkigt nog rätt Flört jag är nog lite otålig och kan då såklart själv bli dömande över andras bristande iver över att bränna boxen omedelbart och insupa allt det nya utanför Glad

Lionadh
0

Betyder detta då att man ska låta bli att ta på glasögon? Jag har flera par och byter friskt hela tiden! Skrattande

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Hoppfull
0

Om du har dem av suddas de skarpa linjerna ut och allt blir en större enhet Skrattande

(obs detta är ett skämt)

Lionadh
0

*asgarv* Dagen kommentar till Hopplöst rolig…. När kan man köpa närningsdrycken?

Hoppfull
0

Hm… ja eftersom jag drar kort som snigel och liknande ungefär varannan dag så får ni nog ge er till tåls en tid… kan bli en längre tid… men den som väntar på något gott… Flört

tillymilly
0

Mina glasögon är rosa Kyss

Hoppfull
0

Skrattande perfekt hela världen är en rosa plats…

Gronstedt
0

Fy, så gräsligt - rosa som är så läbbigt.

Hoppfull
0

Hahaha, det har jag alltid tyckt med tills jag upptäckte att jag passar urbra i rosa Förvånad Alltså jag blir verkligen "snygg" utifrån min potential i rosa… fatta vilken djup chock!! Men nu har jag vant mig faktiskt…

marias777
0

Haha jag håller med,rosa är inget vidare,i alla fall inte på mig(men andra kan ju vara riktigt fina i det,eller nåt)Camilla du är JÄTTEFIN i rosa det vet du :)

marias777
0

Hoppfull ,är du och Camilla tvillingar eller nåt Glad

Gronstedt
0

Nja, rosa är inget vidare i något sammanhang, tycker jag.

marias777
0

Ibland måste man hålla med lite för vänskapens och husfridens skull…Skrattande

Lionadh
0

Grönstedt Vilken färg vill du ha på glasögonen då? Lite grönt kanske?

Mina är vinröda som blod….

Gronstedt
0

Vem som än tycker man är snygg i rosa, ÄR snygg i rosa. Känner man sig snygg så är man ju det. Det har inte med omgivningens blickar att göra.

tillymilly
0

#35# ?..jag gillar rosa!

ledsen…det va ett skoj,men iaf. så tycker jag om rosa

ha det,ledsen

Gronstedt
0

Förstår inte. tillymilly? Du gillar rosa, jag inte, varför "förlåt"?

tillymilly
0

#44# inte vet jag,men blev ledsen o börja gråta.för känslig helt enkelt.

//Tm

Gronstedt
0

#45: Förlåt, det inte alls min mening! Jag skämtar lite drastiskt ibland, eftersom jag inte gillar rosa tyckte jag det skulle vara läskigt att se hela världen rosa.

Förlåt snälla vännen, var inte ledsen mer! *kramar om och säger "förlåt" igen*

tillymilly
0

#46# det är ok ,..det var nog bara en utlösande faktor som öppnade fördämningen..

Så jag kanske borde tacka istället,gråter än…o det känns skönt.

//Tm

Hoppfull
0

Rosa är uppenbarligen en kraftfull färg som startar igång processer i oss, oavsett om vi gillar den eller ej.

kram från mig med Tm, passa på och gråt ut all skit du inte vill kånka omkring på längre!!

[Mariann]
0

Rosa är djupt healande…

jag gillar rosa också men inte så himla den skrikiga baby rosa…. jag själv blir ursnygg i mer cerise rosa Cool

Hoppfull
0

Jo, det var när jag lärde mig det för några år sedan som jag försökte mäkla fred med den…

Gronstedt
0

Jag vet inte att jag blir vackrare i en viss färg, jag tänker bara på färger så som jag upplever dem med synen. Grönt är nog den jag mår bäst av, fast mest i form att jag mår bra av att umgås med saker med klorofyll i.

Hoppfull
0

Grönt är en kanonbra färg :)

Gronstedt
0

Bra för vadå, egentligen Flört?

Hoppfull
0

Hahaha, ja om man tror på att färger vibrerar olika så vet man att de har olika effekt. Inne på healing i fokus finns det skrivet om de olika färgerna. Jag har alltid känt att färger påverkar mig så det är inget jag funderat över huruvida det skulle vara så eller ej… 

Men grönt är lugnande vet jag, den är bra att ha i sovrummet för då sover man avslappnat och bra… jmf med rött som ju är en uppåteggande färg som representerar sexualitet och aggressivitet men även framåtanda.

[Mariann]
0

yes mkt lugnande färg.. grönt… har det på mig idag ser jag… lugn som  en filbunke  e jag…

Gronstedt
0

Trodde man skulle titta på't, inte sitta på't, för att det skulle funka Fundersam?

[Mariann]
0

oooo nej vibbar går genom märg o ben   ;) 

mkt bra att använda sig av färg på sig… t.e.x blått runt halsen vid halsont…

Gronstedt
0

Så nordbor, som är blekt rosa av naturen, borde må skitbra då?

[Mariann]
0

*asgarv*

[Mariann]
0

fast… mår vi inte bäst i världen ändå  ;)

Ijin
0

#35 Rosa är kinky;)

Hoppfull
0

Mmm, nice Flört

Lionadh
0

*asgarv* Ijin dödskinky…

camillal777
0

Hahaha, ni e störtsköna allihopa! Sitter o skrattar o läser, rosa är bästa färgen helt klart! Jag älskar rosa! Räcka ut tungan

Med allt vad det innebär Skrattande

marias777
0

#22 23 24 oj vilken bra förklaring du gav,det hade jag ingen aaaning om väldigt intressant….:)

[Mariann]
0

Just dessa blad eller utvecklingssteg i hjärtat och den egoiska lotusen är jätte bra… får man förståelse för det så ser man tydligt utvecklingen i människan och mänskligheten!!

Eftersom man förstår…. så behöver man inte bli så frustrerad över andra människor ;)

fast visst händer det ändå;)

marias777
0

Just det kan ju vara skönt,att slippa bli så frustrerad över hur andra kan vara eftersom det ju finns en orsak…..jobbigt att ödsla en massa energi på hur andra är och inte och ju mer man får förståelse för andra desto mindre bryr man sig,kan ju vara bra att ha med sig i bakhuvet när man träffar sina arbetskompisar bla…:))

delfinos
0

Man måste nog hitta sin egen sanning som känns bra. men sedan är det nog bra att hitta likasinnade som  varit med om liknande upplevelser, annars kan det bli ensamt när man inte kan dela med sig om det man varit med om. Vi behöver varandra på vår väg genom livet.

yamher
0

det finns uppenbarligen många sanningar men bara en sann sanning :) Världen existerar som den är idag, men vi kan tolka den olika. Men ett vulkanutbrott är ett vulkanutbrott oavsett om jag känner ett att det regnar eller en mindre jordskalv.

Ärkeängel Michael är ärkeängel michael och ser ut precis som han gör. Vi kan ha olika tolkningar om honom, Tro olika saker. Men han e den han är. Hans egenskaper är exakt som de är.

Var o ens sk. sanning, eller uppfattning av vad vi vet hittills. Vissa saker är allmänt och accepterade. Vissa saker har vi en bestämd uppfattning oavsett om vi har mött det eller inte.

Pessimisten ser mörkret i tunnel, optimisten ser ljuset och realtisten ser tåget komma.

Men om det har betydelse om man når den sanna sanningen eller inte - det är däremot frågan?! Är det viktigt att alla vet hur det ser ut på andra sidan? osv.

Alis volat propriis Oskyldig

[Starman]
1

Självklart finns en sanning. Det finns antingen en sanning eller en osanning i påståendet "Gud existerar". Det kan inte vara på båda sätten. Även fast många alternativare och andetroende verkar vilja inbilla sig att gud kan finnas och inte finnas samtidigt.

retep
0

Sanningar är som föreställningar, som olika uppfattningar, som ett vulkanutbrott, som Gabriel och allt vi uppfattar med våra sinnen. Sanningen bara Är, utan några somhelst yttre attribut.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn