Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3384 ggr
annauppsala
4

Andningsmeditation

Jag är ny här på forumet. Jag har börjat intressera mig för meditation och mindfulness. För tre veckor sedan började jag med andningsmeditation ca 15 minuter varje morgon. Jag har stora problem med migrän och spänningshuvudvärk. Jag känner mig ofta stressad och känner att jag har en massa obearbetade känslor inom mig. Efter ett par veckors meditation kände jag tydligt att jag var mindre stressad. Jag ökade meditationen till 20 minuter två gånger per dag. Nu efter tre veckor mår jag ganska dåligt. Jag har lätt ångest, känner mig ledsen och orolig. Dessutom har jag ovanligt mycket huvudvärk. Jag är ganska säker på att detta har med meditationen att göra. Kanske är det så att spänningar släpper och då mår jag sämre. Jag undrar om någon annan har varit med om något liknande. Jag tänker fortsätta som jag gör några dagar till men om jag fortsätter att må dåligt drar jag nog ner på meditationen. Det är inte så att jag känner exakt vad som kommer upp till ytan. Jag har haft en hel del sorg i mitt liv och aldrig varit särskilt bra på att prata om mina känslor. Tror ni att sådana saker kan lösa "sig själv" om jag fortsätter att meditera. Jag förstår att det är viktigt att ta emot de känslor som kommer efter meditationen. Att jag tillåter mig att vara ledsen eller arg för att kunna komma över det och gå vidare. Jag skulle bli glad om någon har tips till mig eller har någon liknande erfarenhet att berätta om.

Fjäril
5

Hej annauppsala, Det är precis som du säger, att när vi kommer i balans (just via meditation) så kan mycket ur vårt undermedvetna komma upp/tillbaka. Jag skulle vilja säga så här, likt en medicin så kan vi ibland känns oss "sämre" i början och vid en meditation kan det upplevas likadant - kroppen/sinnet ställer om sig för en förändring. Du "medicinerar" din insida. Jag tycker att du ska fortsätta meditera men gör det inte för så långa stunder varje gång. Jag skulle hellre rekommendera dig en 5 minuter, tre gånger om dagen istället. En meditation skadar/gör inte saker sämre (även om man kan uppleva det så - ledsen, trött osv) utan du arbetar för och tillsammans med din insida, du bearbetar ditt "förflutna" Jag vet inte om din andningsteknik inkluderar "in med nytt, ut med gammalt" Gör gärna det annars, du andas ut den "tråkiga" energin, som huvudvärk, stress och så vidare och andas in ny energi. Hoppas du snart känner dig bättre! Fjäril

Sajtvärd på Övernaturligt

Maria Katarina
2

Hej Annauppsala! Jag började att meditera för ca en månad sen och har gått igenom samma saker som du (förutom huvudvärken). Jag känner mig nedstämd utan någon särskild anledning, gråter lätt och minsta problem blir stort och jobbigt. Jag känner också att det är saker från tidigare som flyter upp till ytan, och i vissa fall även helt konkreta saker som dyker upp i mina tankar. Jag känner dock samtidigt att jag kompenseras väldigt mycket av allt positivt jag känner och har upplevt att jag vill fortsätta, och jag är övertygad om att jag kommer att känna mig bättre snart. Kanske du kan prova på positiva, guidade meditationer på Youtube? Det finns flera bra (på engelska dock) på omkring 10 minuter. Lycka till och en stor kram!

annauppsala
0

Tack för era svar! Glad

"In med nytt, ut med gammalt", innebär det att man vid in- och utandning säger dessa ord tyst för sig själv och visualiserar hur stress och annat går ur kroppen?

Fjäril
2

Ja ungefär, fast försök tänka/fokusera mer på att "se" det (det kan lätt bara bli ord annars)

Blunda och föreställ dig ett vitt ljus som åker in i dig vid din inandning (bestäm också vad du andas in. Glädje, hälsa, lycka) och hur hur du släpper ut allt vid din utandning. Visualisera "texten" framför dig - där åker ångesten ut, där åker stressen ut och så vidare. Som att du "ser" det åka ur din mun (hoppas du förstår) Ju mer ny energi du andas in, desto kraftfullare blir din utandning med "gammal och tråkig" energi.

Sajtvärd på Övernaturligt