Kan en ängel vara en guide?
Halloj, jag har en undran.. För ett par dagar sen när jag hade en session med en katt så visade hon en ängel, men sen såg jag en annan ängel till höger som jag kände en stark anknytning till. Jag fick också upp ett namn i huvudet.
Alltså med ängel menar jag en figur med vingar, vit lång klänning och det lyste omkring honom. Igårkväll mediterade jag och gick i tanken in i det rum jag är när jag är öppen och kan låta den som vill prata komma in och prata med mig. Då visade ängeln sig och vi pratade litegrann. Han berättade att han var här för att hjälpa mig, han kom med en del råd och berättade lite saker för mig.
Idag pratade jag med honom igen, fast inte riktigt på samma sätt. Under tiden som jag mediterade hörde jag hur det skapades meningar inuti mitt huvud på ett annat sätt än tidigare. Jag hörde dem prata med mig. Det var väldigt kloka ord och jag kände mig trygg igen.
Min första känsla var att denna ängeln, han är min guide! Han har övervakat mig sen jag var liten men när jag var liten (upp till tolv, tretton års ålder) hade jag en annan guide som hjälpte mig. Den andra guiden uppfattade jag inte direkt som en ängel, men när jag var liten såg jag henne som en låtsaskompis och jag SÅG henne verkligen.
Iallafall.. nu undrar jag.. Kan en ängel vara en guide? Vad tror ni?
Jag är väldigt ny på ämnet, är inte ens säker på att jag placerat inlägget i rätt grupp.
Jag har inget direkt svar till den frågan, men jag tycker att du ska lita på din känsla, om den nu är stark. Annars kan du ju fråga honom. :)

Tror att ens personliga guide är en själv… Alltså ditt egentliga Jag (Överjaget, Atman, Monaden)
Det är denna som talar till dig och visar dig vägen genom tystanadens röst eller samvetets röst om man så vill…
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Jag tror att din ängel är din guide!
Själv har jag tre änglar;
- en som är min bortgångna farmor - hon finns med mig när jag är kreativ t.ex målar eller skriver
- en ängel är mitt högre jag
- en ängel är mitt manliga jag
Den här tredje ängeln "kom fram" bara för nån månad sen.
Det är som om de två senare änglarna är jag, men ändå väldigt självständiga väsen. Jag ber dem om hjälp när jag behöver.
Varför inte
lita på din egen kännsla det är den som brukar ha rätt och det du beskriver är väldiigt starkt och när vi verkligen ser våra guider då är det övertygande bevis för att dom finns.Har levt hela mitt liv med min guide som visat sig i full gestallt sedan barnsben och som dig så har jag verkligen med egna ögon sett honom och det på alla dygnets tider så han har inte enbart kommtit i dröm eller halvt sovande tillstånd utan även i fullt dagsljus.
Jag ser inget konstigt i att vissa kan ha änglar som guider viktigast är väl att man kan känna och kommunisera med dom om dom sen har vingar eller inte är ju helt ointressant,dom finns ju där

Svar: Ja ..man kan ha änglar som guider. Alla har guider vare sig de vet eller inte, men alla har INTE änglar som guider.
Änglar (med vingar) kommer från en särskild linje i vårt universum…och det är inte ditt högre jag..det är din guide som är från en änglavärld. Det finns olika änglavärldar, och man kan själv vara ängel i sin själ..vilket du kanske är och det kanhända det är en "kompis" från den världen som valt att gå med dig på jorden denna förunderliga tid.
Vissa änglar visar sina vingar och vissa gör det inte.Vissa har inte vingar men det ser ut som de har vingar men det är deras hjärtchackra som strålar ut bakom dem så det uppstår ett energi-sken som änglavingar. De håller in sin aura och lägger den bakåt..då kan det se ut som en ängel …men behöver inte vara det. Det kan också vara ett ljusväsen som det finns så många olika slag av. Men din Ängel…är en ängel därför ville jag svara på det här.
Vi har alla en ängel som leder oss på vägen genom liv efter liv. Denna deva kallas bla för solängeln och är vårt sk överjag. Solängeln har varit med oss sedan individualiseringen och är vår egentliga guide tills vi har utvecklat tillräckligt mycket själsmedvetande och är helt genomsyrade av själsvibrationen. Detta sker vid 4:e invigningen.
Solängeln fungerar som en mellanhand mellan monaden och personligheten medan vi bygger medvetandetsbron till högre medvetande.
Denna guide är det främst som man behöver bli medveten om och utveckla kontakt med.

En bra förklaring, solängeln är ju den gnista av Sollogos (Gud) som vi alla är sprungna ifrån.
Mao så är det ju själva gudomligheten som är våran guide.. 
Det där har jag funderat på länge.. Det där fladdret bakom devor/naturväsen kan alltså vara auran! Det där var ännu en viktig pusselbit i mitt sökande efter svar
Tackar bockar och bugar.. :)

i ängel finns det ärkeänglar, vilket ytterst få har som skyddsängel. De är större än oss. Märks på deras utstrålning och självkänsla.
vanliga änglar som finns till i svåra stunder och när man behöver det där extra stödet eller skyddet. Ofta under en del av livet. Fortfarande inte vanligt men det förekommer. Kanske runt en på hundra som har en ängel till skyddsängel.
Det absolut vanligast som skyddsängel är en annan själ. Någon som står oss nära och har starka band till oss. En farmor, eller någon annan som gått bort eller från tidigare liv eller anknytningar till dig. Den själen "lyfts" upp till en ängels status och har mer samma rättigheter och skyldigheter, dessutom vingar och ser väldigt lika ut vanliga änglar. Alla har i regel minst en själ som skyddsängel. För den som inte är van är det oerhört svårt att se skillnad.
Alis volat propriis 
Hej Fayo!
Det är din gudomliga guide!
Jag säger FORTSÄTT med det du gör!
Jag har haft min Ljusguide sedan födseln. Han fanns där i olika skepnader och nivåer. Min guide visade sig i fysisk briljerande form och verklighet vid en svår situation i mitt liv. Han berättade massor av saker för mig och visade sig hela tiden.
Allt han sa slog in…Även här där jag sitter nu. Jag trodde honom inte men han hade rätt om allt! Lyssna, lär och tro! Gå vidare steg för steg!
Jag är inne i min 14 år av utveckling och besök av den gudomliga världens alla vackra världar och varelser.
Du har något som många människor skulle dö för. Fortsätt i samma still, tills du höjs till nästa nivå, då lär du dig något nytt som du får nya insikter av och tar dig till nästa nivå och så vidare.
Ett råd: Var försiktig med hur du går ut med din kontakt. Det finns folk som…hur ska jag säga…inte visar människor som oss respekt för våra liv. Jag vill inte att du ska uppleva samma sak som jag!
Visst är dessa fantastiska varelser underbara 
Du behöver inte ha alla svar - det kommer när du är redo att förstå dem! DU FÅR SVAR NÄR DU ÄR KLAR med den nivån! Du får alltid svar! På ett sätt eller annat! Jag lovar!
Kramen och ett stort lycka till från
Völvan

Mycket bra beskrivet, "Din gudomliga guide" dvs. den gnista av gud som formar ditt egentliga jag… :)