Tro, ande och helande.
Antingen eller - är världen en kontrast av Ljus och Mörker?
Kolla in senaste avsnittet av Från Sverige till Himlen;
Tack Hukanson. Jag gillar dessa program men har missat vilken dag de går på tv. Jag har inte börjat titta på tv-program över datorn så mycket ännu. Sitter här så mycket ändå.
Det finns förstås många trådämnen i detta program. Men du frågar om ljus och mörker… ljuset i mörkret.
Själens ljus i personligheten. Personligheten ser inte det inre ljuset förrän man är pånyttfödd som kristna kallar det (1:a invigningen). Utan själens ljus så är vi inte medvetna om ett evigt liv. Att den yttre verkligheten skymmer eller döljer för oss den inre verkligheten.
Jesu Kristi mission är att ge människan evigt liv - men vägen dit är lång och kräver ett frivilligt deltagande av människor. De som är kallade att deltaga i arbetet uppfylls av Helig Ande och kan hela andra människor som tror - de kan bli stärkta och befriade från onödigt lidande av nåd och barmhärtighet.
Visst är det spännande att det finns människor mitt ibland oss som kan göra detta - som Anna (programledaren) sade: "om detta verkligen fungerar borde inte alla få kunskap om detta och komma hit och bli friska?"
Man kan således vara kristen på två sätt; antingen genom att tro det som står skrivet i Bibeln eller Skriften eller också genom att leva uppfylld av den Helige Anden. Men det verkar vara sällan som de två sätten kan mötas.
Ljus och Mörker. För den som är fylld av Jesu Ande och därmed också evangeliets bokstav är det enkelt att predika från en gammal förståelse av att det bara finns Jesus Kristus som barmhärtighetens ljus och allt annat är mörker. Men idag är det så många som vill vägleda till Ljuset utan att blanda in evigt liv. Alla medier säger sig arbeta för Ljuset men hur många predikar om evigt liv? Även Buddhismen söker ljus och dess upplysning men ingen pratar om evigt liv. Islam är en dyrkan av ljus i mörkret men ingen pratar om evigt liv. Hur många islamska helare finns det förresten?
New Age är ett sökande efter ljuset men ingen söker Evigt Liv. Är det måhända ingen som vill ha evigt liv? Trist att leva för evigt? Då måste man ju vara som Gud… låter inge lajbans. Kanske bättre att dö med stövlarna på.
#2: Evigt liv är som jag ser det inget långt att nå, det är bara som en del tror. Samtidigt så har ju alla redan evigt liv, det kan ligga i en tro eller föreställning där också att så inte är fallet.
Saken är väl att de flesta inte ens tror på vad de ser med egna ögon. Det behöver stå någonstans innan man tar det till sig känns det som. Man verkar vilja placera allt i ett fack och hittar man inget fack, eller inget som passar då förkastar man det.
Tanken om evigt liv är ju på flera sätt ganska skrämmande för med den så finns risken att inget evigt liv kommer, att man kommer till helvetet för att se brett…och en stor besvikelse om evigt liv inte existerar.
Har förresten inte sett programmet. Ska nog göra det senare. Brukar se den serien… :)
Såg det länkade avsnittet.
Känner spontant att personligheten spelar ganska stor roll i vad som låter bra och sämre, något man kan tänka på…att inte köpa saken för att det kommer på silverfat.
Det har ju egentligen inte med religion att göra om det glittrar i någons ögon. Själen är ju mer eller mindre närvarande vilket nog spelar in i människors framtoning. Även har ju vissa en mer tilldragande person i sig något som kan komma ur många saker. Är nog också dom som ofta blir valda som "missionärer".
Det är inte bara Jesus/hans själ/eller vad man nu talar om..som kan hela. Den kraften finns faktiskt över allt och i alla…en helande intelligens, som spontant går mot just det!
Som jag ser det så Är vi evigt liv.
Det är inget vi behöver söka eller nå. Det är insikten om att vi är eviga som vi saknar. I denna vår mycket materiella värld har vi glömt vårt ursprung och ser inte det inre livet pga av att den döljs av vår identifikation med det fysiska livet.
Vi går ner i materien för att sedan åter stiga upp mot fadern och vårt ursprung. Mänskligheten har under lång tid gått ner i materien och är nu på väg att åter stiga upp ur den materiella identifikationen.
När vi börjar komma i medveten kontakt med själen och upplever den inre verkligheten så finns Kristus där som en vägledare. Vi har alla möjlighet att nå medvetenhet om det inre livet och därmed bli medveten om ett evigt liv.
Kristus är som en övergripande lärare för det inre livet. Oavsett vilken religion eller om vi är nyandliga så är det Kristus som inviger oss i de två första invigningarna in i själens medvetande.
Så sant Gaiatri *_*
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Det låter klokt det du skriver Gaiatri - att vi redan har allt vi behöver för att vara perfekta i anden.
Men om vi ber dig att verifiera dina påståenden… att hänvisa till någon ännu mer trovärdig källa - blir det då svårt att göra det?
De som tror på Jesus Kristus brukar ju uppöva en förmåga att aldrig påstå något som inte står skrivet i Skriften. Sen finns det ju fler heliga böcker i världen att citera från.
Det är ju att göra sig själv till profet att vilja att andra människor skall tro på vad man talar för vishet om Gud och Guds Vilja och Arrangemang.
Gaiatri: Vem är då denna Jesus Kristus, eller bara Kristus? Om han är lärare på ett inre plan, har han också en lärare på ett högre sådant?
#7 Det finns flera källor som undervisar om evigt liv.
De som jag är mest inspirerad av och som jag upplever har ett trovärdigt helhetsperspektiv när det gäller andlighet och det inre livet är Blavatsky och Bailey.
För mig har det, så länge jag kan komma ihåg, varit självklart att livet är kontinuerligt. Jag tänker att vi för med oss undermedvetet övertygelser och kunskaper från tidigare liv. Även insikter och förståelse.
En del av övertygelserna (som vi för med oss) baseras på fördommar och ensidig kunskap och tänkande medan en del är insikter som vi fått genom kunskap som omvandlats till visdom (erfarenhet och förståelse av erfarenheten).
Jag är då mer benägen att tro på vissa idéer och källor som jag känner till sen tidigare inkarnationer. De fördommar som jag haft i tidigare inkarnationer är lättare att ta till sig igen i den nya inkarnationen även när de är i en ny tappning.
Så tror jag.
Gaiatri: Då får du tro…at du tror så