Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3505 ggr
[Nidlo.]
1

Tankar om Upplysning

I början har man ofta tankar kvar, och beroende på ens karma, och vad man upplevt tar det längre eller kortare tid tills det att sinnet finner total frid. Friden har också att göra med resten av världen, då allt hänger ihop…

En planet med mycket tankar leder till tankeformer hos även den upplyste, vilka är mer eller mindre i vägen beroende på hur man förhåller sig till dom.

Kunskap behövs inte…det är en föreställning som har getts till människan från andra människor i "illusionen". All kunskap man behöver ligger lagrad inom en, och i ens kropp, den kropp som själsligt blir integrerad med den fysiska kroppen.

white lady
0

Så sant Nidlo Glad

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

retep
1

Kanske är det mer frågan om hur man använder kunskapen man har och omvandlar den till visdom och hur att leva.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Nidlo.]
0

#2: Omvandlar…vadå?

retep
2

Lämnar frågan vidare…

[Nidlo.]
0

…till vemdå?

retep
1

Till vem som vill svara!

[Nidlo.]
0

Jag skulle ha svarat att den kunskapen du vill omvandla det enda du kan omvandla den till är intet.

Gaiatri
2

Kunskap är att veta hur man sätter på vattenkokaren eller hur man använder spisen.

Kunskap är att veta att brännässlor bränns och därför undviker man att springa barbent bland dessa. Kunskap som man genom erfarenhet har lärt sig.

Kunskap är att veta hur man läser busstidtabellen eller hur man kör bil.

Kunskap är att veta att årstiderna växlar mycket här i norden och att solen kommer tillbaka efter midvintersolståndet. Detta bygger också på erfarenhet av att man gång på gång sett att dagarna blir längre igen efter en period av långa nätter och korta dagar.

Någon har tagit denna kunskap som bygger på erfarenhet och sammanställt en teori om att det är ett visst antal dagar mellan sommarsolstånd och vintersolstånd. Detta använder vi oss av och behöver inte bli rädda eller undra hur länge det tar innan ljuset kommer tillbaka.

Likaså är det med tex solförmörkelse. Man har observerar olika himmlakroppars rörelse (erfarenhet) och byggt en teori om hur olika banor förhåller sig till varandra. Vi kan på detta sätt få kunskap om när en solförmörkelse sker där vi bor eller befinner oss och vi behöver därför inte bli rädda eller oroa oss över att något konstigt eller ovanlig sker.

Dessutom är kunskapen om detta idag så utspridd i befolkningen att en person som vill göra vinst på fenomenet (läs få makt) inte kan låtsas utföra magi och därigenom få kontroll över massan.

Gaiatri
5

En "upplyst" person som talar eller skriver, berättar och förklarar, använder tankar.

Sinnesfrid kan man ha även när man tänker. Man kan också ha sinnesfrid även när omgivningen är orolig. Man kan ha sinnesfrid när man pratar med någon som är orolig eller om en person skäller på en.

[Nidlo.]
0

#9: Den upplyste ser tankarna komma och gå…den som skäller på en eller är orolig.

[Nidlo.]
0

#8: Göra vinst på vilket fenomen?

[Nidlo.]
1

Angående att få makt så är det väl med kunskap man får det…eller med magin bakom kunskapen.

Så om inte kunskap fanns och bara vad du nu kallar magi så skulle inte heller maktmissbruk finnas…

Du väljer att radera tomheten. Jag väljer att låta den ta över och komma till nästa nivå för den som vill och inte stretar emot.

[magicadehex]
1

Håller fullständigt med Gaiatri här!

Det blir lite schizofrent att i ena tråden här på forumet konstatera att det är i det jordiska som man kan odla sin andlighet för att i nästa stund totalt förkasta det vi kallar för jordiska fenomen - såsom tankeverksamhet och kunskap. Hur ska vi ha det egentligen?

retep
0

Vi kan ju fråga oss om och hur vetskap eller visdom kan ha betydelse i allt det här?

[Nidlo.]
0

#13: Menar du julsången eller.

Motsätter mig inte att den kanske inte är helt uppdaterad. Men ha i tanken att han som skapat den dog, och blev mördad av sin läkare som det verkar.

[Nidlo.]
0

#14: Det kanske inte har med saken att göra…vetskap…visdom.

Frågan är väl fortfarande…Hur ska vi ha det egentligen. Och hur är det och blir det.

[Nidlo.]
0

Magica: du skrev i tråden "Jag förstår inte er"

"Jag undrar.. finns det något värde överhuvudtaget? Är inte värde något som vi själva skapar för att det är så svårt för oss att ta till oss den totala värdelösheten? Alltså att ingenting har något värde i sig?

/M"

För att sedan här helt hålla med om allt vad kunskap är. Behöver jag säga att du sedan kallar mig för schizofren när jag gör … samma sak.

[magicadehex]
0

#15: Nej, jag menar inte julsången utan det alla skrev i tråden "Jag förstår er inte".

#17: Jag har inte kallat dig eller någon annan för schizofren.. när jag skrev "Det blir lite schizofrent…" så syftade jag på att det är att säga två olika saker.

Jag tycker att du ofta läser inlägg för slarvigt innan du drar slutsatser och svarar sedan med flera inlgg utan att ens försöka se vad man menar. Jag hoppas du iten blir ond på mig nu..

/M

[Nidlo.]
0

#18: Jaha, får be om ursäkt om jag misstolkade. Du hade dock kunnat vara lite mer tydlig eftersom du postade direkt efter mitt inlägg och sade emot mina påståenden om jag förstår rätt.

Nej, jag blir inte ond. Anledningen till att jag kanske inte går in på detaljer är för att jag nu förtiden inte lägger mig i sådant mitt medvetande inte får intresse för.
Vilket skulle betyda att detaljläsa inlägg, leta efter det ena och det andra.

Att svara med fler inlägg händer då och då när man är i farten, antingen kan jag försöka att inte göra så mer, eller så kan ni andra ha överseende med att det skulle kunna bilda ett långt inlägg tillsammans.

retep
0

Hela den här tråden handlar om förmåga till lyssnande, förståelse och om visdom…eller så handlar det om dumhet, okunnighet, blockeringar.

[Nidlo.]
0

#20: Ja, Peter. Vem dömmer

[magicadehex]
2

#19: Om du inte vill ta till dig det jag säger så behöver du inte göra det heller. Nu har jag påpekat hur jag ser det iaf. Kärlek handlar inte bara om att vara "snäll".

white lady
0

Nidlo du skrev så här,,,,,,,

" All kunskap man behöver ligger lagrad inom en, och i ens kropp, den kropp som själsligt blir integrerad med den fysiska kroppen "

Med hur kommer man åt eller väcker den kunskapen ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

szirius
1

#19 Anledningen till att jag kanske inte går in på detaljer är för att jag nu förtiden inte lägger mig i sådant mitt medvetande inte får intresse för.
Vilket skulle betyda att detaljläsa inlägg, leta efter det ena och det andra.

Hur kan ditt medvetande veta vad som är av intresse eller ej om du inte läser inläggen ordentligt undrar jag….Obestämd

…för mig är det som att säga att man inte anser sig kunna lära sig något av vad andra skriver, utan hålla sig kvar i sin egna lilla bubbla. Då kan man kanske lika gärna ha en monologFlört

[magicadehex]
1

Håller med #24!

Om man frågar och frågar och andra människor försöker anstränga sig för att förklara saker för en på bästa sätt och så ids man inte ens läsa ordentligt.. vad handlar det om?

[Nidlo.]
0

redigerade och fick dubbla inlägg

[Nidlo.]
0

#22: Om jag inte förstår vad du säger, eller inte håller med, får inte fråga igen hur du menar då anser jag det svårt att ta till mig av vad du säger.

Har redan förklarat varför jag inte läser hela inläggen alltid… Det känns oftast inte så relevant, och jag vill inte ploga mig genom långa utlägg om saker som jag redan tror mig ha koll på.

Struntar inte i det, men det tar stopp och jag väljer att syna hela inlägget snabbt och brukar se det viktigaste på en gång.

Varför ska jag ta till mig vad andra säger, som säger emot mig och inte vill ta något till sig?

#23: För att väcka den kunskapen så behöver man ofta input. Man väcker inte den inre kunskapen med luft för då är man fortsatt tom! Man behöver något att reflektera eller bygga vidare på… Till exempel andras inlägg

#24: Fråga mig inte hur…för frågan kanske är; Funkar det? Om det funkar så varför inte?

Att jag kunnat vara tyst om det är ju en annan sak för det kan ju vara rätt provocerande.

Kan det inte vara så att…nästa steg är att lämna "mentalplanet" för Jorden? http://andligutveckling.ifokus.se/articles/4d714ce5b9cb462244060560-10-doden-det-stora-aventyret#discussions-3

Bara en tanke…

#25: Det handlar inte om vad man ids, det tar stopp när jag försöker pressa in hela inläggen som sagt och då läser jag översiktligt och fokuserar läsandet på vad jag ser är viktigt som jag sedan svarar på eller frågar mer om…

Varför är det fel tycker du?

[magicadehex]
1

#27: Jag sa inte att det är fel. Jag undrar snarare om du tycker det är hyggligt mot dem som du frågar? (Att du inte läser deras svar ordentligt, utan hellre ställer fler frågor).

[Nidlo.]
0

#28: Nej visst det kan ses som något ignorant. Men vet heller inte vad jag ska göra om det tar stopp. Låta bli forum?..

Förresten ser jag inte problemet med frågor. Antingen svarar man väl, eller så låter man bli.

Inte som att jag vill tvinga någon att svara på frågorna. Har alltid ställt mer frågor än vad jag sagt och skrivit. Och nej, det kanske inte uppskattas av de flesta.

Skulle vara intressant att få reda på av vilken anledning det är, så att man får bättre förståelse. Kan ju hitta på saker om det och tänka ut, men blir ju inte mindre föreställningar av det.

Antar att man känner sig blottad, och som att någon vill ha saker av en om man frågar, man behöver ta ställing och får inte vara ifred. Synd bara att man inte kan se vad de kan ge…men ja behöver ju inte överdriva..svårt att hålla balansen alltid.

Tror inte att jag är mindre intellektuell än andra, är väl kanske mer vad man lägger intresset på. Och tänker att ja får man ut lite av frågorna så kan ju det vara bättre än inget

Ljuskraft71
0

Håller fullt med:)) Oavsett vilken kunsap du har så får du den infomation du behöver om du lyssnar på din intuition Skrattande

retep
2

Ödet! Men tänk då att ödet också är något vi förhåller oss till, och därmed kan påverka! Om vi styrs av ödet eller av karma…ser dem som det samma eller skiljer dem åt…hur som helst så är vi delaktiga i hur och när…och alt som sker! En avgörande anledning till att vi lever och utveklas här på Jorden.

[Nidlo.]
0

…någon har sagt mig att man kan veta vad som är rätt. Som att tiden står stilla, att man inte behöver tro för tron är inte den rätta.

[Nidlo.]
0

30: för mig är intuition = seende..

yamher
0

om vi har all kunskap inom oss ovetandes eller oaktiverad kan vi kalla det 8utöver det som vi har aktivt), vad i all världen ser du som meningen med livet Nidlo? Eller meningen med vårt liv på andra sidan samt liven på jorden (eller andra platser?) Det e jag nyfiken på…

Alis volat propriis Oskyldig

[Nidlo.]
0

Jag kan inte veta meningen med livet, eller mening på andra sidan. Kanske är det meningen; att inte veta, för om man visste allt så skulle meningen försvinna.

[magicadehex]
0

Finns det någon mening?

retep
2

Är det inte vi själva som skapar och ser meningen med allt!…eller?

[magicadehex]
0

Peter: Jo, så tänker jag med.

[Nidlo.]
0

#36: Meningen kan ju vara vad som helst om man vill, jobbet, ha familj, intressen…så ja som Peter skriver

retep
0

… Om man vill…funkar inte! Vill man inte se meningen…finns den ju inte!

[Nidlo.]
0

Jag ser mening med saker till och med att inte göra någonting.

[magicadehex]
0

Mening är väl något vi själva lägger i det vi värderar. Om värde inte finns.. finns då mening?

yamher
0

eller så är det ytterligare en mänsklig aspekt det där att vi själva styr meningen med våra liv. För det skulle aldrig kunna existera att någon styr över oss, våra öden o samexistens? Vem skulle människan vara om vi inte hade något att styra över?!

[Nidlo.]
0

Ja det ligger ju på olika plan. På det mänskliga planet så väljer man ju vad man gör och skapar.

Magica: På flera sätt finns ingen mening. Om den är något man skapar…så finns den också ej skapad.

retep
0

Det finns självklart också en mening i det som ännu inte är skapat! Om inte hade det aldrig blivit till! Frågan måste förstås på två sätt! Latent och omanifisterat vilar meningen med allt i ett absolut intet. All intelligens för vad meningen skall inrhålla existerar redan i sig själv innan meningen visar sig. Hur vi sedan kommer att uppfatta den meningen är en annan sak. Kanske ser vi all mening med det eller så ser vi ingen mening…Det blir till vår egen värdering…beroende på hur blockerade eller öppna i sinnet vi är…Det handlar om medvetenhet!

[Nidlo.]
0

Så du säger att som skrivet; innan mening finns behöver man föra upp den ur intet där den redan "finns". Och hur man uppfattar och tar till sig meningen skiljer på om man känner meningslöshet eller motsatsen.

retep
1

…så det nästa man kan göra är att ta tillvara och använda sig av den kunskap, insikt och medvetenhet man har. Inte längre låta sig hindras av känslor, tankar och föreställningar.

[magicadehex]
0

#43: Yamher: Menar du alltså att du inte ingår i den högre makten som styr? Att all högre makt är utom dig och ingen inom dig?

Ser vi inte mening och mål så blir vi deprimerade eftersom mening och mål hör ihop med tid.. att gå från punkt A till punkt B (vilket vi ju också tror oss göra som människor). Tänk om vi inte rör oss från punkt A till punkt B? Tid är också något som behövs för att vi ska kunna uppleva saker - så inget ont om tiden..

[Nidlo.]
0

Peter: Att inte hindras av sådant är väl att bara vara för det är ju svårt att hitta på saker…

Magica: Känner själv om det du skriver att man inte kan hitta på målen och skapa behov.

retep
0

#49 Hur då svårt att hitta på saker? Handlar inte om att bara vara, utan om att göra det till sin verklighet. Om sätt att vara tillfreds och göra sitt liv meningsfullt.

[Nidlo.]
0

#50 Jag vet inte vad du menar att man ska göra till sin verklighet. Att hitta på något för att göra sitt liv meningsfullt? Det kommer väl när det ska..

Shakti
2

Eller så njuter man av det man gör, i stället för att göra det som man njuter av.

retep
1

Det är du som säger och tycks tro att det är något som man skall hitta på… Att göra något till sin verklighet är att ta tillvara och använda sig av sitt bättre vetande. Vi har pratat så mycket och på så många olika sätt om det här. Syftet med att ta en paus från internet och att vara överdrivet aktiv på forum, var för att frigöra dig från din vetgirighet och blockeringar som fortfarande hindrar dig från att förverkliga det du redan har och göra det till din nya verklighet. Om det hade ingått i din verklighet att låta det komma när det kommer, då hade du inte varit så beroende av att fråga eller att få ett slutgiltigt svar. Att tro på att allt finns inom är att vara uppmärksam och se det…bli sin verklighet.

[Nidlo.]
0

Det ingår i allas verklighet att det kommer då det kommer. Vare sig man tror att man har makten eller ej , så är det inte så.

retep
0

Att det kommer när det kommer, det är bara halva sanningen Den andra halvan av sanningen är den du skapar. Och om du avstår förblir du i ekorrhjulet.

[Nidlo.]
0

Det säger sig självt att man skapar saker…..

retep
1

…så länge det inte är motsättningar man skapar…

yamher
0

Det beror på hur högre makter är :) Om du jobbar på golvet på Volvo har du en uppgift, Du e en del av företaget. Men du har inget med ledningen att göra. Så du kan inte styra företaget eller påverka deras beslut. Även om du kallas volvo arbetare.

Det ni säger är att ni som golvarbetare  så skulle ni alla sitta i ledningen som en slags kooperativ o med andra ord sakna hiereki som arbetsledare, kontors personal, fackrepresetanter, mellan chefer, advokater VD o ledning (o vilka mer som nu kan tänkas kunna ingå). Att varje arbetare skulle ha makt att styra över sin tid, sin plats o sina uppgifter även gentemot andra arbetskollegor o få hela

Vilket finns precis överallt o genom alla tider som på andra platser (utanför jorden)

[magicadehex]
0

#58: Då har du och jag väldigt olika syn på saken, för enligt min upplevelse så innehar högt och lågt samma värde eller inget värde alls. "Hierarkin" är lika beroende av golvet som av taket :D

/Magica

yamher
0

har aldrig skrivit en rad om värdet av var plats i hierekin. Varje liten byggsten är viktig och nog så viktig att få allt att gå ihop. Betyder fortfarande inte att själar styr universum eller ens sina egna livs öden. Bara att vi alla är viktiga.

Herregud vi behöver inte ens sträcka oss längre än till vår egna värld för att se att vi knappt rår ut det vi ska. Vissa former av byråkrati är det tydligt. Varför skulle vi då ha den makten på andra sidan? Varför skulle vi helt plötsligt ha den insikten just nu när den aldrig har funnit hos oss tidigare, med tanke då speciellt att de långt tidigare hade mer förståelse för andra sidan än vad vi har idag (hur mycket vi har spenderat tid på att förvrida o förneka). osv

ja, vi delar inte samma syn uppenbarligen

[magicadehex]
0

#60: Jag kanske uttryckte mig klumpigt i förra inlägget, men jag skulle sträcka mig så långt som att säga att golv och tak är samma sak.

Jag får uppfattningen att du menar att vi inte har makt att styra det "högre" i bl.a. vårt samhälle, men jag tänker att vi faktiskt har makten.. vilka är det som väljer hur samhället ska styras? Och visst.. vi har bara ett fåtal partier att välja på osv.. men vad beror det på? Jo, att inte tillräckligt många ids starta ett nytt parti eller helt enkelt låter de som har makten just f.t. ha den.. det betyder inte att man är maktlös.

Sedan undrar jag vilken insikt det är du pratar om? Skulle du kunna utveckla det där lite mer?

/Magica

[Nidlo.]
0

#57 Du är väl själv ganska duktig på att skapa motsättningar…och för att inte tala om din aktivitet på forum…är inte den enda som är fast vid datorn ser jag…

[Nidlo.]
0

Ju mer folk kan samsas ju färre hierarkier behövs…i själavärlden blir det något naturligt och man är en naturlig del av pusslet. Ingen bygger hierarkier där…allt sköts av en intelligens och lika så på jorden.