Levande mästare?
Man ser ju då och då att människor tänker sig att "Jesus lever" idag. Min undran är om ni här tänker eller tror att fler av forntidens mästare har inkarnerat till tjänst för dagens uppvaknanden?
Kommer inte låsats att jag kan många av mästarnas namn…Eller ens vet hur många det finns.
Mahavatar Babaji är som jag förstår den ende kände "Mästare" som fortfarande lever i en kropp här på Jorden. Andra kan låta sig inkarneras (i en vuxen kropp) för att integrera med utvalda individer eller grupper. Även om upplysta "Mästare" inkanerar på Jorden nu, så är det inte givet att så många är eller blir medvetna om det. Säkert är också att betydligt fler blir upplysta nu i vår tid och medvetna om de kosmiska lagarna och hur att använda dem. För att bidra till uppvaknandet och höja medvetenheten.
Hur många Själar som är i "tjänst" för Jorden och mänskligheten kan vi förnimma då vi ser de glimma på himeln en stjärnklar natt.
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
Tack.
Kollade på Wikipedia och där står det att Babaji gick bort i mitten av 1900-talet. Men det kanske inte stämmer…
Får jag fråga hur du menar med "vuxen kropp" mer specifikt? Viss ålder? Utvecklad hjärna, har hört åldrar som 25 år, och 30 år. Men också att hjärnan växer vid meditation.
Vill mer undvika att få föreställningar, därför jag har en egenskap av att fråga om jag inte är säker.
Jag tänkte mer på när en "Mästare" manifisterar eller återskapar sin senaste kropp, eller en ny kropp att vara fysisk i. Att föreställa sig och ha föreställningar om saker och ting är naturligt. Det är en viktig del av personlig utveckling och ger mognad att uppfatta livet och Själens uttryck. Därför är det också viktigt att vara öppen för det naturliga flödet och uppmärksam på att inte fastna i sina tankemönster och föreställningar, som hämmar det naturliga flödet.
Ja, jag tänker som du skriver här ovan.
Det är bara svårt att ha ett naturligt flöde då ens "kundalinirensning" pågår under så lång tid.
#1 Hur vet du att Babaji finns i någon annans kropp? Han sägs vara sedd mellen 1861-35.Hur länge levde han?
Niklas!
Kanske är din "kundalinirensning" din ogynnsammaste föreställning.
Jag har inte sagt att Babaji finns i någon annans kropp!
Om han har valt att inte längre vara i en fysisk kropp så är det inget vi har insikt, i inte heller om han väljer att ta Guds form.
Det kan nog vara sant om "kundalinirensningen", som att lägga problemet utanför sig själv. Även om det är skönt att ha en förklaring på vad som sker.
Då förstår nog i alla fall jag det om Babaji, att han kanske inte är inkarnerad "Mästare" på Jorden.
Naturen föds och går isitt kretslopp hela tiden. Vi med det. Allt föds o dör hela tiden. Man vet inte vad man varit och vad man blir.
#6 > Babaji är som jag förstår den ende kände "Mästaren"som fortfarande lever i en kropp här på jorden.
Hur menar du då?
En högt utvecklad Mästare, Guru eller Gudsinkarnation som Babaji kan ta vilken skepnad eller kropp och leva fysiskt i den här på Jorden.
Hurvida Babaji fortfarande är fysisk och lever i en kropp någon stans, kanske avlägset i Himalayas berg, det kan vi bara önska men inte veta. Babaji avgör vem som kommer nära och som kan igenkänna honom. Som Gud är han oändlig och ofattbar och få är de som har sett och vistats i hans närhet.
#10 > En högt utvecklad Mästare,Guru,Gudsinkarnation som Babaji kan ta vilken skepnad eller kropp som helst och leva fysiskt i den här på jorden".
Varför tror du att det är så? eller vet att det är så?
Förstår inte din vidare text den säger om varann.Antingen vet man eller så önskar man och det är helt ok ibland.
Jag har inte träffat Babaji så jag kan inte säga att jag vet. Min önskan och tro på att han och andra Mästare är närvarande är stark. Även om jag inte kan se dem i fysisk form så är de närvarande i min verklighet.
Vill du få en upplevelse och bilda dig en egen uppfattning, så kan du läsa En Yogis Självbiografi av Paramahansa Yogananda.
#12 Den är helt ok din tro.Det har funnits många människor i historien som har betytt så mycket för andra människor.Deras blotta existens en stund på jorden och deras ord som gett andra människor så mycket.Som bevaras på olika sätt.
Min tro är att de betydelsefulla finns med oss, i varje tanke, och handling.