Ny sajt: Indien
Välkomna till min nystartade sajt om Indien!
Här kan ni läsa om Indiens religioner, andliga traditioner, yoga och meditation. Delta gärna i diskussionerna och ställ frågor. Kanske någon vill skriva en eller flera artiklar.
Indien har ju sedan gammalt en hel del traditioner på det andliga området, och kan också förknippas med teosofin och esoteriken.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Härligt Tride! Sajten verkar spännande. 
Lycka till med sajten!
Tack, Gaiatri
Tride.
Indien har sina för och nackdelar. Ska man tro på Gurus. Eller lurasdom. Många luras tycker jag. De vill tjäna på troerna, speciellt asiater tror jag. Ex Sai baba, som var homo, Gurun med tandläkargasen, alla som tar ens pengar; man reser till indien, får betala ganska mycket och tröttnar och åker därifrån, själv är jag mycket skeptisk när det gäller indien. Håll i plånboken, och tänk många gånger innan ni mediterar så ni inte mediterar för mycket och gör något dumt. En del tar självmord. Det finns mycket annat att göra; gå vandringsled, kolla runt i Italien……….
Indien är förstås inte bara gurus och meditation. Men de flesta indier har sin guru. Det ingår i deras traditioner.
Tride.
Jag har inte varit i Indien (i denna inkarnation
) men känner mig mycket intresserad av kulturen. Självklart är det den andliga delen som drar för mig. Jag kände för några år sedan att hade jag då åkt dit så hade jag haft lätt för att fastna i "gurushopping". Nu blir jag inte lika bländad och har mer distans till det hela.
Jag har aldrig guru-shoppat. Jag levde i Himalaya bland tibetanska buddhister, något som höll mig undan från att mer aktivt söka hinduiska präster. Men jag fick ett visst intresse också för hinduismen och dess filosofi.
De där guru-shopparna kallar jag för andliga romantiker. Det kan väl ha sitt värde, kanske, men kan nog också leda till smärtsamma uppvaknanden. Men det kan buddhismen också. Det finns mycket makt i de flesta religiösa traditioner, i såväl öst som väst.
Tride.
Indien; Man har haft en av de bästa tiderna i Indien, Kerala. Om man lär känna befolkningen och lever med dom på deras villkor och så så kan man få en bra upplevelse, så länge man kan stanna. Man blir med i gemenskapen, vilket är kul. Men man måste hem till stan igen. Jag träffade en kille som förnyade sitt visum hela tiden där och var inne på år 5. Han förnyade det i sri lanka och bodde i sydindien. Det finns en del träffpunkter för oss västerlänningar, speciellt 2 stränder; varkala och kovalam, ligger ganska nära varandra. Många återkommer varje jul och firar där. Kovalam är störst och ligger utanför Trivandrum (stad). Man kan äta, bageri, billiga hotell, strand, massage/ajurvediskt, mm. Jag tog tåget upp i kardemummabergen och bodde högt upp på gränsen till tamil nadu, vid ett tigerreservat. Intressant. Vildaapor, natur, ekalyptusträd, några turister, billiga boenden, ett heter Mickey mouse cottage, är bra och snyggt, ligger vid reservatet, gick buss dit. En by med lite av varje. Gick buss från kottayam. Var i reservatet också. Och såg olika odlingar, kryddor, frukt. Äter aldrig malariatabletter i Kerala, de har inte haft Malaria på länge. Däremot i Mellanindien. Periyar heter tigerreservatet.
Jag var i Kerala för några år sedan. Det var en fin upplevelse, liksom mina tidigare upplevelser i Delhi och i Himachal Pradeh. "Man blir med i gemenskapen, vilket är kul". Sant, rose-m. Det är också min erfarenhet. De har en förmåga att inkludera främlingar som känns väldigt fint.
Tride.