Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 4120 ggr
patronsaint
0

intuitionsövningar

Är ganska grön när det gäller andligt arbete och vill lära mig mer och öva upp min intuition.

Så tänkte att om någon har lite tips och råd eller har super bra intuitionsövningar så får ni gärna slänga in dom här :)

I want to be like the patronsaint of reality.

retep
0

…och om du genom meditation kommer till den stilla punkt i ditt sinne och medvetande där intuitionen först blir till…då är du så nära intuition du kan komma. Om du går bortom den punkten och in i den rena existensens Medvetande…då vet du sedan var all intuition har sin källa.

Detta…är bra att känna till, då du utifrån utforskar med tankar, med känsla och känslans finare förnimmelser…

Börjar uppfatta hur det intuitiva som börjar i det Absoluta, gror och växer fram det Relativa, i din känsla och tanke…

Att fånga intuitionen är att vara i den…i den stilla vilande vakenheten.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

patronsaint
0

Har för att vara helt ärlig lite svårt att greppa ordet intuition, vad det egentligen är.

Jag har alltid sett saker och tankar i bilder. Typ om jag försöker komma ihåg en kod så kan jag se den framför mig skrivet i bläck på den notis som jag har skrivit upp koden på tidigare.

Händer även att jag "hör saker". För att ge ett exempel. Jag sitter på tunnelbanan och läser med musik i öronen varken ser eller hör vart jag är för stunden. Då kan jag få en känsla av att hela min kropp vill resa sig och springa (lite som när man faller när man sover) och "hör" orden kliv av kliv av. Så gott som till 100% så är det alltid där jag ska kliva av.

retep
0

Allt börjar med intuition som ett första uttryck för den kreativa process Medvetandet har, inbyggt i sig själv. Det är den mest förfinade nivån för kommunikation som sinnet kan uppfatta och använda.

Källan för intuition ligger bortom i det som kan kallas Buddhi eller Rent Medvetande, med flera benämningar.

Intuition ligger på gränsen mellan det som ännu inte är och det som skall bli.(Ritam Para Pragya)

Intuition har i sig oändliga möjligheter i de att den kan uttrycka sig och kommunicera på det mest förfinade plan…till att ta en grövre uttrycksform i känsla och vidare i tanke.

I sig är den bara en Medvetandeinpuls , en första bubbla som spricker…även känsla och tanke har denna förfinade nivå innan den stiger upp i allt störe bubblor i vårt medvetande (sinne, kropp, vårt nervsystem) tills den når vår medvetenhet…Ökad medvetenhet om Medvetandet och medvetandeprosessen är som jag ser det själva syftet med andlig utveckling.

…när du "hör" orden kliv av, kliv av, då är det din intuition som kommunicerar med dig och uttrycker sig, som den gör på många olika sätt, i så olika sammanhang.

Och möjligheten att uppfatta den på sin finaste och kraftfullaste nivå, på Ritamnivå, ger oss också möjlighet att kommunicera mellan våra olika medvetandetillstånd och kommunicera med varandra…

[nidlo_1]
0

(menat att hamna före #3)

Intuition. Det stilla skede som äger rum då ingen ingriper. Det vill säga då tankarna, känslorna, sinnets natur…lämnar plats för skeendet.

Man kan ingripa i sin egen natur. Sitt eget varande. Då stoppar man intuitionen. Vilket inte ska förväxlas med att agera då det är nödvändigt, vilket kan ske i samspel med intuitionen eller på grund av tanke, känsla…

[nidlo_1]
0

Peter, du får gärna utveckla detta om det är möjligt:

"ger oss också möjlighet att kommunicera mellan våra olika medvetandetillstånd och kommunicera med varandra…"

Hur menas att kommunicera med varandra genom intuition? På vilket sätt är intuitionen vägen för att kommunicera mellan medvetandetillstånden..?

retep
0

…ville mest nämna möjligheten även om det kan vara litet överkurs och tidigt att prata om telepatisk och intuitiv kommunikation i större skala.

Men möjligheten finns där och många kan bekräfta hur de "känner" på sig…och i nästa stund händer det…

Kanske är det inte så ovanligt att vi kommunicerar rent intuitivt ibland… som i exemplet då någon är i affären för att handla och får en ingivelse att köpa mjölk…för att sedan få veta av förälder eller partner att de tänkt…"köp mjölk…"

Kommunikation sker på många plan och nivåer…i synapser i hjärnan, mellan alla celler, i nervsystemet och i medvetandet, genom sinnet…mellan sinnena då jag hör en fågel, känner fåglen, ser fågeln, tänker om fågeln, pratar om fågeln, lockar på fågeln som sätter sig på min hand.

Medvetande tillstånden vi lever i och med varje dag…vakenhet sömn och dröm är alla mer eler mindre medvetna för oss, men de kommunicerar konstant med varandra, med sinnena och kroppen.

Transcendentalt, underliggande Rent Medvetande är själva Källan för all kommnication på alla plan…och det ända som egentligen kan fattas oss, är att vi är medvetna om det…så att vi kan använda det i förfinad kommunikation.

patronsaint
0

#5 Som jag tolkade de textraderna är att man använder sin intuition till att låta sitt och andras undermedvetna kommunicera i vissa handlingar och situationer.

Tänker på tex när vi instinktivt fungerar som en spegel till en person vi vill knyta ett band till då vi skapar ett igenkänande hos den andra personen. Då vi som människor oftast till och med ändrar melodisatser och snappar upp uttryck i de grupper människor vi oftast har runt om kring oss för att anpassa oss.

Eller syftar man mer på att man skall använda mer av de intryck man får via sin intuition.

Jag må vara helt ute och cyklar. Rätta mig gärna om så är fallet Glad

[nidlo_1]
0

#6 Tack för det. Intressant…Men jag förstår nog inte allt.

Jag kom att tänka på att när två blickar möts, och man förstår varandras intentioner. Inga ord sägs, men det är okej ändå.

Tänkte också att intuitionen borde vara vägen som kommunicerar mellan medvetnadetillstånden. Strängen som löper genom alla plan…Från källa till yta.

#7 Intuitivt tolkade jag det som dig…För att ta det längre kan man nog skilja på intuition och instinkt. Kroppsliga beteenden, instinkt. Att spegla någon annan…en funktion i kroppen.

patronsaint
0

Såg inte att peter hade skrivit innan jag la in mitt inlägg..

#6 Ah Förstår precis vad du menar. Det händer ju ganska offta att det är precis så. Allt från telefonsamtal till när man handlar..

På tal om sådana händelser så är det lite lustigt att så fort jag pratar med en nära vän om en viss bekant som jag inte längre har kontakt med så ringer denna bekanta i 9/10 fall min vän just då.. Möjligtvis bara en tillfälighet men iaf.

#8 Tack! För att du skiljer på begreppen år mig. Naturligtvis har du rätt :)

En fråga är det intuition jag använder mig av då jag vet vad det står på en lapp som är knycklad? Som tex vi hade ett litet lotteri på jobbet och när jag gissade namn på lapparna så hade jag rätt på samtliga jag tänkte på..

Stort TACK till er båda som har gjort mig lite klokare :)

Vänligen

Mia

retep
0

Mia! Det är väl ett slags klarseende du har.Klärvoajans är i grunden intuitivitet som jag ser det

patronsaint
0

Ah okej har aldrig sett det så utan som något jag "bara" vet..

Hehe känner mig som nyfiken i en strut när det gäller allt sådant här just nu :) Har aldrig tidigare tänkt på det för att det alltid har varit så :)

[nidlo_1]
0

#9 Man använder sig av intuitionen jämt i grunden. När man handlar, väljer varor, väljer partner, bara sätter sig vid TV:n, och märker att jasså går detta program nu. Att gå på känsla är inte långt från intuition, närmare än logiken som kanske kan vara ytterst bakom handlingen.

Som menat är intuition egentligen i spelet jämt, skillnaden är medvetenheten. Man kan se det som att man tänker fram saker, väljer mellan det, eller det. Ändrar man seendet ser man dock att vad man trodde var val, var intuition…Det man valde. Det som skedde…Hade kunnat hänt utan att man funderat…Känt efter. Och det gör det… Intuitivt.

Så när man vet vad det står på lappen man inte sett, så hoppar man över handlingen, tanken att titta på lappen.

#6 Förresten, det var lite underligt att du valde just fågel i din beskrivning. Jag brukar ofta se på fåglarna man möter i skogen, eller på stan. Man får koppling med dom…De känns så öppna.

[nidlo_1]
0

#9 Tack själv :)

[nidlo_1]
0

Angående intuition är det inte alltid lätt att skilja den från känslor till exempel. Därför kan man luras, och risken finns att reagera på något felaktigt

patronsaint
0

Känner igen det där. Tex om man skall svara på en fråga och man väljer bort det första som kommer upp för att det verkar "ologiskt". Sedan visar det säg att det var rätt iaf.

[nidlo_1]
0

Absolut…Kan också ske åt andra hållet :)

Gaiatri
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ofta har ord olika betydelser. Intuition används oftast i dagligt tal som att känna på sig något, känna in eller läsa av en situation.

Tex att känna på sig att någon tänker på en eller när det är dax att kliva av bussen.

Den intuition som Peter beskriver i #1 och #3 är av ett annat slag. Det blir mycket förvirrande eftersom det inte är samma sak. Intuitionen som kommer från buddhi är en helt annan nivå av medvetande.

Några artiklar som belyser detta: Andlig Telepati Del 1 och del 2

och artikeln Är klärvoajans objektiv

retep
0

Kan bara hålla med och bekräfta Gaiatris kommentar

…och ändå så är alla medvetandenivåer och tillstånd i grunden Enhetsmedvetande.

Skillnaden är medvetenheten…d.v.s. om man är medveten på den nivån, i det medvetandetillståndet.

Rent Medvetande genomsyrar all medvetandenivåer!

Och genom det att Enhetsmedvetande genomsyrar alltet, kan det ge en glimt av klarare ljus, ett ögonblicks högre vibration till lägre medvetandenivåer, i andra medvetandetillstånd.

På samma vis tränger olika förmågor igenom och uttrycker sig i den verklighet vi lever… Intuition t.ex. som får ett ut tryck, men har sitt ursprung i högre medvetande, i Rent Medvetande.

[nidlo_1]
0

Varför det med intuition skulle vara förvirrande är om man plockar det ur de dagliga händelserna.

Eller?

retep
0

Om man ser det som dagliga händelser…så är det endast uttrycket av intuitioner man ser…inte intuitionen som Medvetandets kreativa impuls.

Händelser hör till det Relativa medan intuition är det man erfar i eller på gränsen till det Absoluta, Det Rena Medvetandet, Buddhi eller Källan…

[nidlo_1]
0

Det förstår jag nu. En yttre, och en inre intuition…Grund, och topp. Att leva med intuitionen är väl i så fall att leva vid grunden nära källan.

Då blir ju alla uttryck ett uttryck av intuition…I grunden…Varför man borde kunna koppla alla händelser till intuition, och finna den var ögat ser

retep
0

…så en övning…Fånga den kreativa impulsen innan känslan uppstår, innan tanken tar form…våga följa det första intrycket.

Alwyn
0

#10 Intressant Peter, att du ser klärvoajans som klarseende/intuitivitet! Jag har gått med tanken att det hör till det mediala, vilket för mig tillhör det materiella. Hmmm, tål att tänkas på.

[nidlo_1]
0

Alwyn: Varför skulle det materiella, det intuitiva, det andliga, och det mediala vara skiljt från varandra.

Alwyn
0

#24 Skiljt? Nej men det handlar ju om att man agerar på olika djup. Det materiella (tex tankar och känslor) är inte så djupt, dvs så nära källan, som intuitionen. Jag tänker mig att det ytliga tillhör kroppen mer än själen. Om "nivåerna" mellan materiellt och det andliga inte fanns skulle vi ju inte ha problemet vi har idag med att hitta tillbaka till oss själva och till Källan. När man mediterar når man ju förbi det materiella.

Men gör man det när man jobbar medialt? När man talar med spöken, eller kommunicerar med andra människor och djur telepatiskt. Så tänker jag mig att man kommunicerar på en ganska ytlig nivå. Att det har med intuition att göra….har jag nog inte trott. Men det kan det ju såklart ha också känner jag nu när jag funderar lite mer. Kanske när man är öppen och väldigt medveten, och har nära kontakt till Källan, att man har öppnat en allomfattande innkännande-förmåga, och att det på så vis yttrar sig i klärvoajans. Är det så du menar, Peter?

Men i så fall vill jag påstå att det kan finnas två typer av klärvoajanta människor. De som jobbar på djupet genom allomfattande medvetenhet, och de som jobbar med mer "ytliga" förmågor genom signaler som sänds på mindre djupa nivåer.

Vad tror du om det Peter?

[nidlo_1]
0

Får jag tala lite då det var jag som undrade…Innan Peter svarar…Skulle jag tänka att mediala förmågor i så fall är en öppning till en djupare nivå…vilken genom människan kan se.

Intuitionen som går genom alla plan skulle då vara vad som skapar öppningen.

Alwyn
0

Jag skulle absolut påstå att medialt arbete går djupare än nivån materiell kropp och talförmåga. Så på så vis håller jag med dig nido, om att de mediala förmågorna öppnar upp för djupare nivåer. Men det betyder inte att de når väldigt djupt jämt. Dvs inte så djupt som en meditation kan nå. Någonstans på väg från lägre tankar till de högre tankarna, och vidare till tankelösheten, och tillslut Källan….så ligger ju all form av informationsöverföring. Var man drar sin gräns för vad som är ytligt, materiellt, och andligt, kanske är väldigt olika beroende på vem man pratar med, och vad man pratar om.

Intuitionen är, som jag förstått det, ngt man snappar upp på en ganska djup nivå i högre tankeverksamhet. Eller? Kanske jag inte riktigt vet vad intuition är. Kanske den når ända fram till vardags-tankar.

Det jag menade var att: Det är inte så säkert att man måste nå så djupt, tror jag, för att få telepatiska meddelanden och samtala med andra andar.

Men vare sig jag rört ihop begrepp eller ej, så kom jag fram till en för mig intressant tanke. Att det kan finnas två typer av klärvoajans….som grundar sig i olika djup medvetenhet.

[nidlo_1]
0

Kan inte säga att jag själv är så bra på begrepp.

Intuition är nog i alla fall något man upplever i olika nivåer. Som stammen på ett träd…Där de olika grenarna är de olika planen.

Gaiatri
0

Intressanta funderingar som kommer fram nu. Glad

Andlighet är för mig själskontakt och varseblivning från själsnivå. Dvs medvetande som tangerar det kausala eller buddhiska. Det mediala och klärvoajans är varseblivning på astral nivå.

Det astrala är en del av illusionen och astralplanet utgör ännu mer irrgångar och illusioner än vi uppfattar med de vanliga fysiska sinnena.

Men det kallas vanligen intuition när man använder sig av de mediala intrycken. Samtidigt som det i andra sammanhang kallas intuition när man får intryck från buddhisk nivå.

Det är som det brukar med ord att det förändrar mening och används för något annat än det gjorde ursprungligen. Ofta (och som jag tror har skett med betydelsen intuition (dvs intuition från den buddhiska nivån))för att man inte förstår ursprungsmeningen.

Man kan också säga att de mediala intrycken som tex klärvoajans och viss sorts telepati är reaktioner på omgivningen (yttre intryck även om man inte använder sig av de fysiska sinnena). Intuition som kommer från buddhisk nivå är intryck från själsnivå (inre nivåer) och handlar inte om personliga saker eller händelser utan om gruppskeenden och grupputveckling (ofta i relation till mänsklighetens utveckling).

När man använder sig av klärvoajans även när intuitionen från buddhi är närvarande så kan man lättare urskilja det man ser och illusionerna tas då för vad dom är och ges inte lika stor uppmärksamhet.

Alwyn
0

Intressant Gaiatri!

Den intuition, som du beskriver kommer från Buddhiska nivån, är den jag talar om. Där tror jag inte att man snappar upp medial info om vad grannen åt till frukost… Men kan inte den intuitionen handla även om personliga saker? Tex insikter som man får och som hjälper en i sin andliga utveckling.

retep
0

Med utgångspunkten att all kunskap, all information om hela skapelsen är strukturerad och alltid finns som i fröform i Medvetandet. Då kan vi finna svar där på den frågan och flera liknande i tråden, kring intuition.

Intuition som kommer av Buddhi, direkt ur Medvetandet innehåller i fröform all den information och kunskap som den kan tänkas behöva och använda på sin väg ut i en yttre intuition, klärvoajans, klarseende,i känsla, tanke ord och handling.

Gaiatri
0

Med själsmedvetandet ser eller uppfattar man tillvaron från ett högre perspektiv. Det kausala medvetandet (själen) ser grupprelationer och helheten. Detta seende påverkar personlighetens uppfattning och relationen däremellan i samspellet mellan personlighet och själ ger en ökad förståelse för hur man kan gå framåt på själens väg. Personligheten blir då ibland inspirerad av själen och uppfattar mer själsliga önskningar och påtryckningar. 

Själsmedvetandet ligger som sagt på det kausala planet och detta plan eller "nivå" av medvetandet är en del av mentalplanet och är egentligen inte en del av buddhiska nivån.

Det sägs att mänskligheten tidigare var klärvoajant och hade närmare kontakt med det astrala planet. Vi hade också en närmare kontakt med naturen och kunde avläsa bättre vad som skedde rent instinktivt. Detta inlyssnande har vi i mångt och mycket tappat under en period. Efter den mentala utvecklingen har fått ske kommer vi igen bli mer öppna även för de mediala aspekterna.