Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3945 ggr
Mårran
0

Frustrerad känsla vid meditation

Jag har nyligen börjat meditera regelbundet, och finner att det är något jag absolut vill fortsätta med. Jag upplever att jag inte har några speciella förväntningar på meditationen eller vad den ska leda till, utan jag vill mest sitta i stillhet och se vad som kommer fram. Har en avslappnad inställning till det, utan krav.

Ändå så händer det att när jag väl sitter där känner jag en viss frustration, över att inte kunna slappna av helt och hållet och släppa efter, inte veta det det jag gör leder till osv. Rent intellektuellt vet jag att det tar tid att utvecklas, att det är okej att inte kunna allt, men har ändå någon slags stolthet - "jag kan allt själv, på en gång" - som gör att jag inte vill erkänna att jag behöver öva och ha tålamod. Jag vill vara "duktig" och göra rätt från början.

Jag vill inte känna denna frustration eller stolthet, jag vill bara släppa efter för vad som nu vill ske, oavsett om det är inget eller allt! Vet inte vad jag ska göra när denna känsla infinner sig, försöker släppa efter, inte identifiera mig med känslan utan bara observera och acceptera… men den finns kvar ändå, och stannar ofta ett tag efteråt. Kommer det att ge med sig av sig självt om jag fortsätter med meditationen? Eller bör jag avsluta när jag känner så? Ska jag bara låta känslan vara? Vad tror ni? Tacksam för råd :)

"Ibland när jag säger det jag tänker så märker jag att jag inte alltid tycker så"

- Nalle Puh

allhealing
0

Läs mer om hur jag har förstått att det här fungerar på kentasp.com

Klicka på fliken "så här arbetar jag" öppna därefter upp PDF filen och läs den här delen…

Det vetenskapliga perspektivet

Hur många perspektiv av verkligheten presenterar hjärnan? Genom vilket av dessa perspektiv upplever vi verkligheten? Vilket eller vilka övriga perspektiv väljer vi bort?

Där beskriver jag hur jag har uppfattar det du nu upplever. Vi tolkar verkligheten från ett perspektiv och försöker utifrån detta perspektiv skapa hela vår verklighet. Det vi då gör är att vi avgränsar oss från våra andra perspektiv. Därför hittar vi inte hela svaret eftersom vi avgränsar oss från helheten.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[nidlo1]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

"Sit Be Still and I Am God"

Varför behöver du kunna på en gång? Vad är det du ska kunna? Meditation är egentligen inget kunnande. Man Är. Det finns ingen stolthet i Varandet.

Jag tycker att det är bra att du har en kravlös inställing, och att du förstår att det kommer att ge med sig! :) Har man en tid att följa i meditationen då brukar man inte sluta meditera innan man har suttit tiden. Det skulle i så fall vara om känslan blir o-lidlig, och allt för jobbig att hantera.
Som med det andra som visar sig i meditationen låter man vad som kommer bara vara. Även känslan av stolthet, eller frustration.

Såg denna video igår

Mårran
0

Tack för svaren!

#1 Ja, det är nog som du säger att man oftast inte ser hela svaret. Man ser en liten del och tror att det är sant. Det gäller att inte stirra sig blind på "sitt perspektiv". Det är tänkvärt! Är inte det ett syfte med att  meditera också, att få mer inblick i helheten?

#2 Ibland är det svårt att veta om man är på rätt spår. Det kan uppstå tvivel på om det man gör alls är bra, när det inte alltid känns bra, trots att man egentligen vet. Jag vet att det inte är något "kunnande" utan ett varande, men ibland kan känslorna säga annat. Tack för videon, den var givande! :)

"Ibland när jag säger det jag tänker så märker jag att jag inte alltid tycker så"

- Nalle Puh

allhealing
0

Meditation är väldigt bra. När jag svarar gör jag det från mitt perspektiv. Jag har ett skapligt stort sådant och ser därför även "utanför boxen". Det jag ser när jag svarar dig är följande:

När en person har ett väldigt starkt försvarssystem, eller inbyggt kontrollsystem kommer detta försvar att göra allt för att inte tappa kontrollen. Om du då ägnar dig åt meditation som är ett "hot" mot detta kontrollsystem kommer ditt försvarssytem att skapa kontroll kring meditationen.

Det betyder att du inte mediterar utan snarare bedriver en av ditt försvarssystem kontrollerad verksamhet. Det är vad jag ser.

Detta är även orsaken till varför du i #2 får rådet att lyssna på videon och göra meditationen precis som det beskrivs där, eftersom om du gör som det sägs i videon kommer ditt försvarssystem att totalt tappa all kontroll eftersom den meditationsteknik som där lärs ut är bortom all kontroll.

Min känsla är att ditt kontrollsystem kommer att göra allt för att du inte ska titta på videon eftersom den känner sig hotad av det som där kan ske.

Den frustration du känner inombords när du ändå kanske väljer att titta på videon är helt normal och är en del i den förändringsprocess som äger rum när du väljer att omdefiniera dig själv när du gör nya val.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

[nidlo1]
0

"Jag vet att det inte är något "kunnande" utan ett varande"

Det är just det vetandet som kan stå i vägen för varandet. Man kan samla på sig massor med kunskap från böcker, filmer, internet, forum… Vilket är bra och givande i sig, det kan leda tankarna till ett varande om man inte tar för hårt på vad som sägs.

Även blir det nog så att den hårda ytan är ett skydd då man märker att utan skyddet kommer det jobbiga fram. En försvarsmekanism som allhealing skriver om.

Meditationen löser upp skyddet, och tar varsamt fram det jobbiga så att det kan belysas. När det blir belyst i medvetandets ljus transformeras det jobbiga, och löses upp. Processen gör oftast ont, men har man erfarenhet av att det känns lättsammare, och bättre efteråt så tar man oftast det jobbiga. Belöningen kommer sen Flört

Skyddet finns också mot allt utomstående som hotar självbilden som finns hos en. Det är oftast vad utomstående gör; hotar ens självbild. För yttre skeenden tvingar en att anpassa sig, och förändra sig. T.ex. pressar videon i #3 till självinsikt genom ett konstlat hot som känns verkligt för en del av kroppen. Inget man riktigt tänker på när man ser videon… Det finns gömt där i det undermedvetna.

Meditation ger inblick i helheten genom att lösa upp vad som döljer resten för att man någon gång smälter samman med Medvetandet.

Tack för att du tar fram kunskap ur Medvetandet, Mårran Glad

Gaiatri
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej Mårran!

Det är inget konstigt om du känner att du inte vet om du gör rätt eller vill att det ska bli bra från början. Allt tar sin tid. Är du osäker så kolla lite fler videos med meditationstekniker eller var med på en ledd meditation. Det tar ett tag att lära sig att hitta rätt i det inre. Det är egentligen vissa uppkopplingar som sker mellan olika chakran och det högre jaget. För att detta ska ske så behövs ett visst lugn i sinnet, känslorna och kroppen.

Man lär sig med erfarenheten och då är det som att cykla. Man tänker inte på vad man gör utan kopplar upp sig automatiskt.

Prova dig fram. Känns det inte bra så gå upp och gör något annat. Eller så kan du tex tända ett ljus för att få lite mer meditativ stämning. Finns det något som gör att du brukar bli mer samlad och orienterad mot ditt inre? Om jag har svårt att komma till ro tex så läser jag lite i nån bok som är skriven från själsperspektivet eller så sjunger jag tex något mantra som jag vet hjälper mig att komma tillbaka till det inre.

Mårran
0

Säkert är det så som ni skriver, Niklas och allhealing, att jag har ett försvar och inte vill släppa kontrollen. Det är kanske lite just det allhealing tar upp som jag är rädd för, att meditationen bara ska bli en kontrollerad verksamhet istället för meditation. Jag hoppas dock att just meditationen på sikt ska hjälpa mig släppa på kontrollen. Om jag tillåter känslan att finnas där kanske den till slut upplöses..?

Gaiatri, tack! Det är nog som du säger att det tar tid, och det får ta sin tid. Kanske blir det som att cykla för mig en dag :) Att samla sig själv innan är ett bra tips och jag ska tänka mer på det i fortsättningen. Jag brukar göra någon avslappningsövning ibland innan meditationen ibland för att varva ner om jag känner mig alldeles för uppe i varv. Jag kan nog hitta fler saker som kan fungera lite som "förberedelse".

För övrigt tror jag att känslan redan har börjat ge med sig i och med att jag accepterat den och tagit upp den i ljuset genom att prata om den. Den blev inte lika "farlig" när jag väl fått bekräftat av mig själv och andra att det är okej att känna så ;)

- Nalle Puh

[nidlo1]
0

Det är i alla fall vad jag har upplevt i meditationen; att det som kommer fram vill ha lite uppmärksamhet. Som att lyssna på sig själv. Höra sin talan

allhealing
0

Det är en bra början att vara medveten om att ditt inlärda kontrollssystem är just inlärt och därför kan omläras.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com