svårigheter med att stänga
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej på er alla!
tänkte höra med er om ni har något bra tips på hur man bibehåller sina schakror stängda efter rengöring. Några av mina scakror har en tendens att öppna sig själva hela tiden efter stängning och jag måste gå tillbaka och stänga dom igen. Jag försöker lämna det lite öppet i rotschakrat i övrigt så stänger jag alla… främst är det på kvällen när jag ska sova och inte vill ha besök utifrån.
Jag undrar lite över detta prat om öppna och stängda chakran, som många pratar om - särskilt inom mediala kretsar. Förstår det inte riktigt. Vad är ett "öppet chakra" (vad innebär det?) och vad är/innebär ett "stängt chakra"? Egentligen.
När jag började intressera mig för "medial utveckling" för många år sen, så ansågs det "allmänt vedertaget" att man skulle öppna och stänga och vid stängandet lämna ett "blomblad" öppet i rotchakrat (chakrorna visualiserades som blommor i cirkeln jag deltog i).
Detta ledde för min del tyvärr till att jag blev väldigt orolig över om mina chakror var öppna eller stängda och kände mig utsatt för det ena och andra. Rädsla förstås. Det var heller ingen som förklarade vad det hela gick ut på, vad syftet var med att låta "ett blomblad" vara öppet t ex. Idag låter detta idiotiskt i mina öron. Antingen är man jordad eller inte.
Ett chakra är ju ett "energihjul", där energi tas in och ges ut, därigenom interagerar man med omgivningen. Man tar in livsnödvändig energi via sina chakran och dessa måste ju vara i god balans sinsemellan för att man ska må bra.
Men att stänga ett av sina chakran? Kan man stänga ett energicenter på sin kropp så att man inte tar in eller ger ut någon energi? Vad skulle det innebära? Det kan inte vara hälsosamt?
Likaså att öppna upp helt, vad skulle det innebära…
Jag tror att detta med ett behov av att "stänga ner" handlar om en sak. Inte om chakran nödvändigtvis, utan om att man inte är samlad i sin personliga energi. Kropp, tanke och känsla är inte eniga. Det finns splittring i medvetandet, inte enande.
Man är inte fokuserad, centrerad, man "far omkring" med sin energi, splittrad och känner då ett behov av att "skydda sig". Man är som ett ostadigt hus som lätt kan blåsas sönder av en vindpust (vindpusten är någon annans energi). Man tillåter detta. Man bjuder in det.
Man gör det för att man är splittrad och därför mottaglig för andras energier. Man är inte "hemma i sig själv". Byron Katie kallar detta för att inte vara i "sin domän". Det finns tre domäner; min, din och Guds domän.
Så ser jag på det. :-)
Jag brukar märka aktivitet i rot- och kronchakrat men jag har aldrig försökt stänga dessa då jag trott att det liksom tillhör utvecklingen att de jobbar mer under olika perioder.
Jag öppnar inte eller stänger chakrana, och rengör dem inte heller. Jag tror att de kan rengöra sig själv när man är i balans. Eller kanske jag ska säga att jag upplever det som att chakrana kan rengöra energin i mitt system när det behövs om jag är balanserad och inte överhopad av gammal energi som fått fastna eller kunnat fastna pga tex tunga minnen.
Jag tror att chakrana öppnas succesivt under vår andliga utveckling och blir aktiva. Det man kan tänka på är att försöka skydda solarplexuschakrat om man är känslig och som du säger vill sova och inte få besök utifrån.

Tänkte börja skriva ett långt inlägg men behövde inte då både # 1
och # 3
skrivit allt jag tänkte säga redan 
# 2 du får en
också

För övrigt att mkt läsvärt tips, Byron Katie( # 1)
Man hamnar ganska lätt i "andras domäner", dvs när man vill förändra andra, ha åsikter om vad andra gör, fundera på vad andra tycker osv. Det är himla skönt att få syn på detta och kan släppa och "gå hem till sitt igen" i lugn och ro
hej igen,
ja, jag har nog många gånger svårigheter att vara centrerad och är ofta väldigt motaglig för omgivningen och är i deras fält, bottnar kanske i en försvagad självkänsla om att duga och om hur andra ska uppleva mig m.m. Oftast har jag inga tankar på om chakrorna är öppna eller stängda, dessa tankar ploppar ofta upp när jag känner mig vilsen eller när det är för mycket aktivitet runt mig som vid läggdax. Men som igår kväll när jag skulle lägga mig så försökte jag balansera mig och sluta om mig, och upplevde stundvis när jag var sluten ett behagligt lugn och en vilande atmosfär.
#3 Håller med dig där med solar plexus. Känner igen det själv, det är där jag känner andras "dragning" energimässigt, hur någon gör intrång, eller om jag är inne där jag inte ska vara också för den delen.
Värna det området är bra om man är känslig, som du säger. Där sitter också många känslomässiga band, som kanske inte alltid är sunda heller. Extra viktigt då att lära sig att "vara hemma i sig själv", men också att klippa energiband vilket kan behövas emellanåt.
, #5 Japp, håller med. Och inte bara det, man hamnar ju rent energimässigt i andras domäner (allt är ju energier).
Den där splittringen som gör att man inte befinner sig "hemma". Splittringen som gör att man mår dåligt för man känner av andras energier, som kanske inte alltid är så sköna. Det är viktigt att ta hand om sig själv, veta vad som är "ens eget" och vad som är andras.
Byron Katie beskriver detta själv faktiskt, hur hon en gång mötte en kvinna som inte alls mådde bra. Hon (BK) kunde känna hennes energier, och mådde plötsligt jättedåligt, så hon var tvungen att dra sig tillbaka, gå hem till sig igen, sas.
Detta med att öppna och stänga chakran bekymrade mig väldigt mycket i början då jag var helt övertygad om att alla mina chakran var "vidöppna". Men så var det naturligtvis inte frågan om.
Jag instämmer med vad Tunridan redan har sagt här. Att man inte ska fara omkring med sina tankar, känslor och vara ofokuserad. För att man ska uppnå sitt eget lugn och vara i sig själv så är meditation och avslappning det allra bästa.
Känner man att andra människors energier stör så kan man sätta upp ett "skydd" kring sig själv, till exempel att man föreställer sig en bubbla som ligger en meter utanför kroppen och som skyddar dig från andras energier. Det finns en del olika tips om detta, men att öppna och stänga chakran det sköter sig automatiskt.
Till exempel om du lyssnar på meditationsmusik så kommer dina högra chakran att stimuleras och öppna sig
emedan om du lyssnar på t ex heavy metal så stimulerar detta rotchakrat att öppna sig
och om du lyssnar till en riktigt vacker och kärleksfull musik så är det i första hand hjärtchakrat som stimuleras
Så, tänk inte på att du själv ska öppna och stänga.
Mycket läsvärt för mig.
Tack för att du, saerdna, tog upp frågan och tack allihop ni som svarat här för era svar.
Det är dags för mig att läsa min Byron Katie igen.
Jag är glad. Är du?
#8 "..att öppna och stänga chakran det sköter sig automatiskt."
Ja, så upplever jag också att det är. Lite som med andningen. Den sköter sig självt, jag behöver inte hålla på och försöka styra det eller ens fundera över det.
Problemet är som sagt inte öppnande och stängande av chakror, utan ens tankar och föreställningar om ditten och datten.
Tankar och föreställningar som kommer av rädsla, ängslan, oro mm, och som säger att man måste ha kontroll på allt…fast livet sköter sig självt för det mesta. :-)
ja tack för alla tankar. Det är skönt att påminna sig själv om att livet vill en väl och sköter det mesta av sig själv, när kontrollen släpper så kommer leken.
Hej!
Jag har lite andra tankar än ovanstående. Innan jag somnar och varje morgon när jag vaknar så ser jag till att stänga mina chakran ordentligt, har du mycket av det mediala i dig kan det vara en bra sak att göra, då energier från både människor och andevärlden vi inte vill ha lätt kan snappas upp i våra system.
Detta kanske du redan har koll på men iaf:
Enligt min upplevelse så har vi 7 "huvudchakran" dessa kan variera i färg men ett exempel kan vara;
Hjässa =vit till ljus lila
panna=mörk lila/blå
Hals=ljusblå
Hjärta=grön eller rosa
Solarplexus=gul
Navel=orange
Rotchakra=Röd
Dessa stänger jag uppifrån och ner, genom att visualisera en blomma i resp färg, plus att jag stänger en tung Dörr med lås ovandetta för extra skydd. Den sista blomman i rotchakrat låter jag ett blad vara öppet för att energin ska kunna sprida sig fritt genom kroppen, uppetill har jag bara som en liten ingång för ljus energi att komma in.
För att jorda dig ännuextra så tänk dig att rötter från fotsulorna växer djupt ner i marken och fäster dig här och nu.
Hoppas detta kan vara till hjälp.
Lycka till!
"You can only see yourself in still water"
Inte som kritik men menat som en möjlighet…
Du behöver bara fortsätta att "stänga ner" tills du upptäcker och inser att du inte behöver göra det längre.
Det (skrämmande) du upplever finns utom dig, finns redan och först inom dig.
På så vis stänger du inne det som du tror är utanför.
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Jag tänker som Peter….att ha tron att man måste stänga ner och skydda sig är en tanke, vilket skapar en upplevelse. Försvinner tanken, försvinner upplevelsen och man behöver inte skydda sig längre.
Hmmm. Det här är intressant. Jag har ingen teoretisk koll eller aldrig gårt nån kurs om chakran och min andliga vändning kom bara för ett tag sen. Det stod tidigare om olika musik öppnar olika chakran. Jag som musiker har senaste tiden skrivit mycket musik och i väldigt olika sinnesstämningar, från väldigt (ton)höga långsamma dur låtar(harpaliknande med falsettsång) till basiga repetativa suggestiva moll-låtar nästan slav-sånger.
Det borde ju nästan funka som en rening eller öppning och terapi. Känns som så. Nån som har erfarenhet av liknande?
Jag kommer att tänka på viss sorts musik… Sådan som verkar skapad med stor precision, och känsla :)
De tar sig in på djupet… Musik som nästan får en i meditativt tillstånd, bara av att lyssna.
Har ingen erfarenhet av att skapa sån musik, dock.
Håller med om #14 & #15
#16 Jag tycker att det är intressant med hur musik påverkar olika chakran. De olika chakrana vibrerar till olika toner och olika musik. Många gånger kan musik aktivera ett chakra. Chakrat kan då tex bli mer stimulerat och aktiv men det kan också bli överstimulerat.
Jag har dansat en del frigörande dans och känner av olika sorters musik i olika chakran. Jag har också funderat en del på vilka chakran som olika danser är fokuserade hur de påverkar. Man kan tex titta på vilken sorts musik som ett land ofta producerar och olika grenar inom branchen för att se hur landets energi flödar genom de olika chakrana. Det går också att titta på den dans som landet uttrycker för att se ett lands chakrauttryck.