Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3108 ggr
[resande71]
0

Njut mer av ditt liv

Människan har problem med att tillåta sig känslan av njutning.
Hela mitt liv har jag varit arg över att jag aldrig fått njuta av livet tills jag insåg att det var jag själv som inte tillät detta ske.
Vi människor är experter på att finna anledningar till att slippa njuta av våra liv. Bär vi inte oro över framtidens hälsa, arbete eller ekonomi så bekymrar vi oss över vår familj och våra vänners problem. Alltid finns något orosmoln på denna fantastiskt klarblå himmel. Vi kan också ta det hela ett steg längre genom att bekymra oss över världens alla problem såsom svält, krig, domedagar och naturkatastrofer.

De människor som enbart NOTERAR lidandet utan att dras in i det kan lätt uppfattas som känslokalla. Dessa människor har så att säga inte sått något VÄRDE i lidandet. Lidandet ÄR, inget annat. Varken bra eller dåligt. Det är bara en del av livets innehåll och de har accepterat det.

Det är en konst att bry sig med total frånvaro av den negativa aspekten. (Alltså där du inte sått ett värde i lidandet). En väg dit är genom att ACCEPTERA och gilla läget. Om vi hela tiden hakar upp oss på att saker borde vara på ett visst sätt kommer vi ju aldrig känna oss nöjda med vår tillvaro. Om vi tänker DET FÅR INTE VARA KRIG på vår jord, kommer vi alltid känna att livet inte ser ut som vi vill. Om vi i stället väljer att TILLÅTA krig att finnas, så gör det ju det. Krigen finns och vi har ingen tanke OM kriget längre eftersom vi redan tillåtit detta. Nu gör krigen inte längre ont.

I mina ögon är jorden en fantastisk plats att bo på. Jag ser den lilla gruppen av människor som räddar en häst ur en ravin, mannen som räddar strandade valar, kvinnan som leker med barnen på barnhemmet, hjälparbetaren som delar ut mat till de fattiga, läkaren som opererar de fattiga gratis, mannen som studerar myror i djungeln, kvinnan som får publiken att skratta, bandet som roar med musik, cirkusen som uppträder, mamman som blåser på barnets sår. Listan kan göras hur lång som helst. Alla fyller vi en funktion på jorden. Alla tillför vi något stort och viktigt.

Om jag lever i ett välfärdssamhälle och inte passar på att njuta av denna gåva livet gett mig, är jag inte lite dum då?

Tänk när du dör och kommer upp till himlen och säger till Gud:
”Varför har du skapat all ondska på vår planet, Gud?”
”Hade du ondska i DITT liv?” svarar han då.
”Nej, men alla andra hade det.”
”Jag gav dig ett bekymmersfritt liv för att du skulle njuta av det och du valde att lida i stället. Du gör valet, ingen annan kan välja vad du ska känna.” kanske han skulle svara då.

Där skulle man då stå med långnäsa och känna sig blåst på konfekten.

Alla gör vi så gott vi kan.

Men vad vi kan göra bättre är att njuta av vår tillvaro. Njut av ditt land, njut av alla pengar du har, njut av din familj och dina vänner, NJUT så mycket du orkar för det är så onödigt att lägga energin på att bekymra sig!

[Trulig]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mycket bra skrivet Lena!!!

Jag har ibland nästan känt lite skuld över att jag inte lider i allt elände. Helt sjukt. Ärvda tankar.

En liten parentes:

Häromdagen fick jag en häftig jaha upplevelse. Det var som att jag såg skogen för första gången. Jag lät mej se den som för första gången. Vilken fantastisk skapelse slog det mej.

Långa levande växter i alla dess former som svajar av något som heter vind. Många är flera hundra år. Här bor en massa olika livsformer, vissa flyger och sjunger på olika sätt.  Det myllrar av liv om man tittar riktigt noga.

Vilken skapelse! Vi fascineras av olika sagovärldar - jag insåg att jag hade en inpå knuten.

Någon/något har ju skapat allt detta - vicken grej! Jag är tacksam.

[resande71]
0

Ja visst är det härligt Trulig!

Det finns så oerhört mycket vackert och spännande på vår planet om vi bara tillåter oss att rikta blicken mot det.
Ju mer av skönheten jag tar in desto mer ser jag. Den är oändlig.
Ju mer av det goda, kärleksfulla hjälpandet och givandet jag ser desto mer finns det kvar att se.

Jag är också himla tacksam för att jag får uppleva detta underbara!

Jag älskar att njuta av njutningen. Skrattande

szirius
0

# 0 mkt bra skrivet, och viktigt att uppmärksamma. Det gamla ordspråket " du är din egen lyckas smed" fördjupar sin mening ju mer medveten man blir om sitt egna ansvar man har. Ansvar för sina egna känslor och tankar.

Varje gång någon börjar klaga på allt elände brukar jag lyfta upp just de saker du nämner här : att fokusera på alla fantastiska hjälporganisationer som finns överallt, alla som arbetar ideellt, alla som ger av hjärtat och healar vår jord. Det är inte kört på långa vägar - kärleken växer sig starkare på många sätt - även om det kan se mörkt ut just nu så är det bara för att det destruktiva behöver raseras först , tänker jag. Lite likt tarotkortet tornet - det som står på ostadig grund, dvs det som inte är byggt av kärlek, kommer att rasa. Men kärleken överlever allt.Glad

[Tunridan]
0

#0 Stora tummen upp för det du skriver Lena!

[resande71]
0

Tack så mycket för uppskattningen.

Jag mötte en bekant i dag som alltid beklagar sig över det svenska systemet. När vi talades vid funderade jag lite för mig själv hur lång tid det skulle ta innan han började gnälla. Det gick hyfsat snabbt och jag kom på mig själv med att le stort och brett när han började mala på.
Är så glad att jag äntligen kommit till en punkt där jag inte längre dras med in i människors negativitet. Jag bara jamade med och blev inte ett dugg påverkad av hans klagosång. Han hade åsikter om den svenska polisens arbete och statens idiotiska skattesystem och en massa annat han stör sig på.

I går träffade jag en granne som genast beklagade sig över låsbytet i vårt hus. Jag bara log och jamade med.

Förra veckan gnällde en annan granne över barnen som leker högljutt utanför vår port. Jag bara log och jamade med.

Jag inser mer och mer för varje dag hur GNÄLLIGA människor egentligen är…

Det vore jättekul om man lika ofta mötte människor som sa "Vad roligt att de bytt till ett elektroniskt låssystem i vårt hus", eller "Vad kul att barnen är glada utanför vårt hus" eller "Vad tacksam jag är över att få bo i rikt land med en oerhört proffsig poliskår".

Ja, det är tyvärr alldeles för få som uppskattar, visar tacksamhet och NJUTER av det vi faktiskt har. FlörtSkrattande

AnnMarDan
0

Lena!

Du är så klok och skriver så bra! Visst är världen och livet underbart! Att lära sig njuta av livet och varje dag är viktigt. Jag är själv så trött på allt gnäll och alla som gnäller så jag har börjat välja vilka jag vill umgås med. Självklart kan man behöva prata om jobbigheter men det är skillnad mellan att prata då det är jobbigt och gnäll. Men vi svenskar gnäller mycket… Är det så i andra länder oxå tros??

//Maria