Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3101 ggr
shadow777
0

Är livet en illusion ?

Är medveten om att denna fråga har varit uppe för
länge sedan men kanske att det har kommit nya
medlemmar med intressanta åsikter om detta.

Jag läser En kurs i Mirakler och har även läst detta
i böcker av Don Miguel Ruiz - ex. Fyra grundstenar till
ett bättre liv.

Kan det vara så ?

Korlis
0

Personligen är jag inte särskilt "bevandrad" inom detta samtalsämne… Men kanske bra att först definiera illusion? :)

Korlis
0

Och då kanske man kommer in på verklighet… Och man bör kanske då också definiera "verklighet" :)

shadow777
0

Enligt Mirakelboken så är livet alltså en dröm, det som händer oss
är sådant som vi framkallar genom tankens kraft.

Kanske att någon mer läser Mirakelboken och kan förklara på
ett lite bättre sätt ??

Monky
0

Läser inte Mirakelboken men jag har lyssnat mycket på Bashar. Där har jag fått definitionen att verkligheten är en illusion, men upplevelsen av den är verklig.

En definition som fungerar för mig.

Glad

Gaiatri
0

Det beror också på hur man ser på livet. För mig är livet evigt och sant. Det som är en illusion är hur vi identifierar oss med våra tankar, känslor och sinnesförnimmelser.

Man kan se det som att vi är mer än det vi upplever när vi är fysiskt inkarnerade och lever här på jorden.

Ibland pratar man om den stora illusionen (maya) och då menar man ofta personlighetens tre världar; mental, känslo och fysisk.

Illusionen gör att vi känner oss separerade från varandra medan genom själen vet vi att det inte finns någon separation.

Volito
0

Det fins bok av David Icke "Enda sanningen är vikorslös kärlek allt annat är illution". Först kändes att det är för mycket ozh att sanning kan inte vara så "galet" men när efter viss tid allt smälter… man fattar att det är ju precis så….

det skrevs att man måste vaga läsa bok, att man alldig mer skall se på verlden med samma ögon - nu jag håller med den utryck.

MackLobell
0

Kanske är det en blandning livet, av illusionen o verkligheten ?

szirius
0

# 5

Ibland pratar man om den stora illusionen (maya) och då menar man ofta personlighetens tre världar; mental, känslo och fysisk.

Illusionen gör att vi känner oss separerade från varandra medan genom själen vet vi att det inte finns någon separation.

Jag ser det på liknande sätt. Att illussionen är när vi tror att vi "bara " är vår personlighet, tex. Eller när vi tror på alla våra tankar och känslor som exakta och sanna…när vi inte kan distansera oss och finna " varandet" som är den andliga kärnan i oss.

# 6 "Enda sanningen är villkorslös kärlek allt annat är illusion" Kyss

"När vi lider, är när vi inte ser sanningen" säger Adyashanti…