Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 5724 ggr
ringnos
0

Hjälp med drömtydning

Hejsan! Jag är ny på iFokus, så om ni tycker att detta inlägg passar bättre någon annanstans, så hänvisa mig gärna dit. Själv är jag övertygad om att mina enträgna drömmar vill visa mig något viktigt i min andliga utveckling.

Hur som helst, stora delar av min dröm har jag kunnat tolka själv. Många olika symboler pekar på samma sak, nämligen att "göra slut" med delar av sig själv för att kunna komma vidare på vägen. Vissa symboler har jag däremot lite svårt för på egen hand.

1, i drömmen är jag en man (jag är kvinna i mitt vakna liv), närmare bestämt Jean-Luc Picard om ni är bekanta med den Star Trek-karaktären. Jag har drömt att jag är man tidigare, men då var jag snarare den manliga versionen av mig även fysiskt.

2, jag drömmer att jag drar ut några av mina tänder. Jag tappar dom inte utan drar ut dem själv med tång. Det gör inte ont men jag kan verkligen känna hur de (onaturligt?) långa rötterna dras ur mitt tandkött. Det är inte alla tänder, kanske 5-6 stycken.

3, jag försöker ha ihjäl en kvinna i röd klänning. Först skär jag henne med kniv, sedan använder jag ett piano som murbräcka och försöker klämma ihjäl henne. Jag är väldigt arg och bankar pianot i henne upprepade gånger. Jag lyckas inte döda henne däremot.

Så, vad tror ni?
Själva dödar-delen kan jag till viss del förstå. Jag är mer intresserad av den röda klänningen och valet av vapen, alltså pianot. De kändes signifikanta.

[resande71]
0

Dröm 1: Är han en idol eller förebild? Tycker du om den rollfiguren elller ogillar du denne? Du kanske bär samma kvaliteer inombords som behöver lyftas fram eller släppas taget om.

2: Du kanske behöver ta ett snack med någon i familjen, släkten om något som bekymrar dig?

3: Röd kan stå för kärlek. Men vad betyder pianot för DIG?
Jag drömde en natt om att min mor försökte döda mig genom att kasta en gräsklippare i huvudet på mig (enl. min egen tolkning klipps gräset och hålls kort och får alltså inte växa fritt), jag blev arg och kastade ut henne från mitt hus.
(Hon har alltid försökt styra och trycka ned mig).
I dag har jag sagt upp kontakten med henne…

/Lena.

ringnos
0

Lena, Hmm, viktiga frågeställningar där..

Vi kan börja med pianot, resten måste jag nog grunna på. Jag är musiker, fast musiken har legat på hyllan ett tag. Spelar inte piano mer än en del treklanger och enhandsvalser, så att säga. Men jag antar att pianot symboliserar musikalitet och kreativitet som jag alltid ansett varit viktiga delar av mig själv.

Jag läste någonstans att färgen röd även står för ilska/frustration, kanske ger drömmen mig ett verktyg att bli av med mina ilskor och frustrationer? ..fast det kändes så våldsamt. Så hanterar man inte ett piano :P

Tack för hjälpen med att sätta tankebollen i rullning!

[rore]
0

#0 Dröm 3

Låt oss säga att färgen röd i detta fall handlar om ilska och frustration

och att pianot står för kreativiteten och skapar andan inom dig.

Finns det någonting inom dig i din vakna kreativitet som hämmar dig, idags läget?

Finns där en rädsla att bryta gamla mönster i dig själv och ditt varande idag?

Kanske är kvinnan som du ger dig på, ett symboliskt Du,, den strängare varianten av dig själv som håller dig tillbaka /fånge,,,*irl*?

Så att du inte gör det du egentligen vill göra??

ringnos
0

#3 Tack, viktiga frågeställningar.

Utan att bli allt för personlig kan jag mycket väl tänka mig att kvinnan är jag, eller kanske det Falska Jaget, som ständigt håller mig fängslad med rädslor.

All annan symbolik i mina drömmar tyder ju som sagt på att jag måste göra upp med gamla idéer och sidor av mig själv för att kunna fortsätta växa.

Det svåra är att veta var man ska börja gräva i sig själv. Det är säkert många saker som man har burit så länge så att de känns som naturliga inslag av sig själv. Just att man inte känner till något annat är ju en källa till rädsla.

[rore]
0

"Det svåra är att veta var man ska börja gräva i sig själv. Det är säkert många saker som man har burit så länge så att de känns som naturliga inslag av sig själv."

För ett antal år sedan satt jag också fast i dessa tankar. Det tycktes vara oöverstigbart.

Men det är inte detGlad.

I och med att "vi" bejakar  våra drömmar, precis som du gör just nu, så vaknar det en process inombords.

Medvetande görandet utav att någonting inom oss behöver förändras, sker. Vare sig vi vill det eller ej.

Sen är det naturligtvis upp till var och en av oss att ta till sig eller inte.

Jag ska inte säga att det har varit en lätt resa. Men den har varit värd all möda.

Önskar dig stort lycka till på din resa.

ringnos
0

#5 verkligen många tack för de stärkande och uppmuntrande orden. Det ska nog bli ordning här förr eller senare :)

[rore]
0

Klart det blirGlad

szirius
0

Tänder kan även ha med tankar att göra, föreställningar. Kanske drar du ut gamla tankar du inte behöver längreFlört.

[magicadehex]
0

En kvinna i röd klänning skulle kunna symbolisera den inre kvinnliga kraften.

Vänligen/Magica