När snön kommer
Reflekterade över hur det är i dag här i södra Sverige. Massor av snö kom under natten. Det har blåst lite och snöat och varit fint om vartannat.
Den är underbar, snön. Den får oss att sakta ner.
Man kör inte bilen lika fort som vanligt och medans man kör den så är man i nuet för man är tvingad till det.
När man pulsar fram i snön på väg någonstans så går det långsammare. Vissa blir till en början stressande och mer irriterande men de flesta accepterar långsamheten. Den är ju.
Människor pratar med främlingar som man bara hade susat förbi annars. Man skrattar tillsammans, har ett samförstånd oavsett om gillar snön eller ej.
Folk kanske också för första gången på månader pratar med sin granne över snöskottningen.
Snön förenar människor. Snön gör att människor närmar sig varandra.
Snö är toppen! 
Jag är glad. Är du?
Jaa
, Visst är det härligt! Håller med
Vill inte se snö på vykort ens. 
/L
#1 Jajemen!

#2 mmm mina katter vill inte heller ha med snön o göra. Kallt om tassarna o pälsen blir blöt. Usch!!! 
Jag är glad. Är du?
Jaa - det är betydligt skönare att ligga invid elementets goa värme 
/L
Så olika det kan vara.
Själv ser jag snön som bara ett enda stort hinder.
Att snön saktar ned mig gör mig bara stressad och irriterad. Saker och ting går så mycket långsammare då.
Men sommaren är inte heller att föredra. Vår och höst är bäst. 
det är kanske dags att bröja se det positiva i snön. Stressad och irriterad är ju inge kul.
Om man bara accepterar det trista och ser det för vad det är och låter det vara vad det är när man inte kan göra något åt det så blir det mycket lättare. En djup befriande suck och sedan ett djupt andetag med frisk energi och så är man på banan igen.
Och jag älskar när det knarrar under fötterna när jag går där ute …
Jag är glad. Är du?
Jag tycker att snön lyser upp väldigt mycket i den mörka vintern, speciellt här i Skåne där vi inte är så vana vid vita långa vintrar.
Tyvärr är det ju så att när det snöar i Skåne så blir det på tvären med de hårda vindarna och så tror folk att man kan köra som man gör på sommarvägar………….
Det är en speciell känsla att vakna upp på morgonen och marken är täckt av snö.
Ljuden blir annorlunda och det lyser upp och blir ljusare.
Fråga alla som ramlar & bryter både det ena & det andra - akutmott. svämmar över av dessa. Gamla, sjuka, funktionshindrade hoppar ju inte direkt jämfota av glädje över snön (om de nu skulle kunna det).
Fråga d som att hela natten i bilkön pga den stora bilolyckan i Hälsningland i natt.
Jag var tvungen köra samanlagt 55 mil i halka, snöfall & snörök till & från pappsen begravning i går - sitta på helspänn i 2½ timme i stöten pga dåligt väglag är ingen höjdare.
Så snön kan di skicke till Nordpolen & Isbjörnarna - där är de anpassade till snö is & kyla.

/L
Problemet är kanske att vi inte längre anpassar oss till att det är vinter, snö och kyla. Vi har lika många "måsten" som vanligt och har brottom till jobbet, till affären och vill fara runt till olika ställen.
Jag förstår att vissa saker behöver man göra och det är förstås inte roligt att behöva köra i dåligt väglag från tex en begravning.
Men är det så att vi inte sitter i stugvärmen lika mycket längre. De som har svårt att ta sig fram på de isiga gatorna kanske skulle vilja ha lite mer hjälp att handla mat tex och slippa halka runt på gatorna.
Jag funderade allvarligt på att köpa broddar förra vintern men det blev inte av. Jag antar att jag kommer göra det när det blir för isigt på gatorna. Ja, inte är jag lika säker på foten längre eller så är jag bara mer försiktig nu.
Jag tänker på alla barn som har så roligt i snön…Ingen riktig vinter utan barn i pulkabacken.
Men jag tänker också på alla som är uteliggare i denna kyla. Det var ca 9 minusgrader på morgonen. Och kylan verkar hålla i sig.
#10 Jag tror inte det beror särskilt mycket på oss, utan på hur vårt samhälle är uppbyggt. Man förväntas vara på jobbet prick kl 0800 trots att det är storm ute och nästintill omöjligt att ta sig fram. Med andra ord om vi människor ska kunna anpassa oss efter vintern så måste samhället göra det först. Som ensam individ kan man inte påverka detta särskilt mycket i det stora hela, men man kan göra det så bra det bara går för sig själv. Så att vintern blir så bra som möjligt.
#11 Samhället är ju du och jag!
Ibland används "samhället" som en slags avlastningsplats för allt elände. Perfekt att ha till hands som syndabock och hinder för förändring.
Haft en del arbetsgivare men inte haft det problemet. Man kan inte starta morgonen likadant som i vanliga fall, om man inte komprimerar morgonbestyren förstås. Det har hänt att jag kommit för sent men informerat chefen om orsaken. I de fall jag haft stämpelklocka så har det dragits på lönen. Inget konstigt med det. Ibland har man kunnat arbeta över den tiden man missade. Däremot så fanns det på några av de större arbetsgivarna kollegor som i prncip kom för sent nästan varje morgon så länge det låg snö på marken. De hördes också mest i gnällandet över snön. Jag förundrades över att de inte lärde sig efter några dagar att de är tvungna att förändra sina morgonvanor för att komma i tid när snön ligger på marken.
Jag är glad. Är du?