Sms-bön och kollekt
Idag på bussen såg jag en affisch som Svenska kyrkan gick ut med. Budskapet var att nu kan man sms:a bön till ett nummer så kommer bönen upp på Svenska kyrkans bönesajt. Länk
Sms:et kostar lika mycket som ett vanligt sms. Går det här verkligen ihop med det Jesus sade?
"När ni ber skall ni inte göra som hycklarna. De älskar att stå och be i synagogorna och i gathörnen för att människorna skall se dem. Sannerligen, de har redan fått ut sin lön. 6Nej, när du ber, gå då in i din kammare, stäng dörren och be sedan till din fader som är i det fördolda. Då skall din fader, som ser i det fördolda, belöna dig."
Att kyrkan tar upp kollekt efter andakt, går det ihop med det Jesus sade?
"Var noga med att inte utföra era fromma gärningar i människornas åsyn, för att de skall lägga märke till er. Annars har ni ingen lön att vänta hos er fader i himlen. 2När du ger allmosor, låt då inte stöta i basun för dig, som hycklarna gör i synagogorna och på gatorna för att människorna skall prisa dem. Sannerligen, de har redan fått ut sin lön. 3Nej, när du ger allmosor, låt då inte vänstra handen veta vad den högra gör. 4Ge din allmosa i det fördolda. Då skall din fader, som ser i det fördolda, belöna dig."
Hur kristen är kyrkan egentligen? Vad tycker ni?
Vänligen/Magica
Det är snett tyvärr men det är såhär verkligheten ser ut. Det bästa jag kan göra är att ta hand om mig själv och leva min sanning. När jag är ljus kan min omgivning också bli ljus.
#1: Men tror du att kyrkans folk har uppmärksammat det här?
Vänligen/Magica
SMS-bön verkar vara anonym enligt länken du gav. Jag tänker att det kanske kan vara stärkande att höra/läsa andras böner. Att dela varandras böner och se vad andra personer har i sina böner kan ge ganska mycket tycker jag.
#3 Tycker jag låter bra också. Känns det rätt att göra det så är det rätt.

# Det måste finnas tydligare exempel på när svenska kyrkan och bibeln krockar? Det är ju inte precis en bokstavstroende organisation…
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Jag är inte särksilt kyrklig i min tro, men jag tycker att det var en vacker sida och jag snubblade genast över en mycket vackert formulerad bön som jag höll med i av hela mitt hjärta.
Att någon tagit sig tid att skriva in den hjälpte mig.
Sen kan man visst skriva in sina böner helt gratis på hemsidan, om man inte vill betala mobiloperatörernas avgifter. En fin community tycker jag.
Antar att om ingen tjänar pengar på detta… Så är det väl inga problem. Folk vet väl vad dom gör, hoppas jag…
Jag kan inte säga så mycket om hur kristen kyrkan är. Men antagligen så har den förändrats en hel del sedan kristendomen grundades. Så att säga.
Lika om man tänker på buddhismen. Som jag förstår det, så ville inte ens Buddha att man skulle bilda en slags religion av det han sade..
Hälsning
Niklas