Prövningar i vardagen
När man har gjort andliga insikter, förstått esoteriska teorier eller haft mystiska upplevelser så kan vardagslivet ibland kännas mycket torftigt och trist. Längtan efter mer själsliga upplevelser en önskan efter mer tid och möjligheter att expandera det inre livet.
Det kan upplevas som att man inte får tillräckliga möjligheter att leva med själslivet för att de yttre plikterna och relationerna tar så stor plats.
Men det är i det vardagliga livet som vi har möjlighet att förankra de andliga insikter vi gjort. Vi kan testa de teorier och andliga verktyg vi har kommit i kontakt med och förstått, och föra ned de esoteriska teorierna i det konkreta tänkandet.
Vi behöver lära oss att föra ut själsenergierna genom personligheten där vi är i vårt yttre liv och med de förutsättningar och de relationer vi har.
I Jesu Invigningar (Bailey) s. 82 står det:
"En prövning är något som sätter vår styrka på prov så att det blir klart av vilket slag den är. Den tar fram vårt yttersta, och visar för oss var vi är svaga och var vi kommer till korta."
"Inte förrän det gudomliga kommit till uttryck i hemmet och bland de som känner oss väl och är våra närmsta vänner kan man förvänta sig att den finner uttryck någon annanstans."
"Vi har just de kontakter i världen och det slags arbete som behövs för att det skall bli möjligt för oss att ta nästa steg framåt…"
De prövningar vi ställs inför i vardagen ger oss stora möjligheter att öka vår förståelse om oss själva i relation till omgivningen. De lärdomar som tas in och integreras i vardagen ger möjlighet till förnyad aspiration och ökad kontakt med själsmedvetandet.
Det bor stor klokhet i dig. Det slår mig att jag har en mycket samstämmig syn på livet och vår existens som du, - att döma av de inlägg du skrivit tidigare. Trots att jag är ung har jag genom tuffa händelser vaknat, och när man har vaknat blir man mycket medveten om när man är närvarande.. men även när man inte är det… när man går i ett drömtillstånd… och det smärtar. Där kan jag relatera till att livet känns torftigt och trist, när man inte lever det fullt ut - för man vet vad det vill säga att leva det FULLT UT. Det gäller bara att våga.. Jag brukar inte ofta vara inne på denna sajt, men nu kände jag behovet och jag fann vad jag behövde. Tack för ditt inlägg.
Med värme och kärlek, Sofia
jaa, hon besitter en stor klokhet…. och jag kan bara hålla med #0

Jättebra skrivet. Jag håller med!
/Ina
Hej!
Väldigt fint och klokt skrivet!
Härligt att få ta del av.
Ljus och glädje
Jag tycker också att det är härligt att det är klokt och insiktsfullt.
Det jag tar fasta på är
"Inte förrän det gudomliga kommit till uttryck i hemmet och bland de som känner oss väl och är våra närmsta vänner kan man förvänta sig att den finner uttryck någon annanstans."
Dessa rader "det gudomliga kommit till uttryck" de bekräftar och visar oss det värdefulla i att ha uppmärksamheten. Att ta tillvara medvetenheten om var det Gudomliga uttrycket kommer ifrån. Vad som kommer först, vad som Är och vad som blir.
Alla prövningar i vardagen är ett resultat av själens intension av det som Är. Alla prövningar och erfarenheter skall omsättas i själens medvetande innan verkligheten blir själsmedvetande.
Vardagens prövningar, erfarenheter och aktiviteter kommer per automatik. Själens utveckling och mognad till själsmedvetande kräver vår medvetna vilja och fulla uppmärksamhet.
/ Peter
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
Mmm, Tack Gaiatri<3

Tänk, hittills har jag nog aldrig upplevt vardagen som torftig - det är ju DÄR all andlighet visar sig!