Yoga
Jag får en känsla av att flera här kanske har en begränsad uppfattning om Meditation.
Om jag får så…Meditation är allt som för samman, det är också alla de olika andliga vägar vi följer, det är de metoder och tekniker vi alla här representerar. Det är det som förenar, det är Yoga
Yoga betyder att skapa förening och enhet. Yoga är en gren av Veda där meditation ingår.
Så alla vi som själv är engagerade i, eller praktiserar någon form av aktivitet eller verksamhet där vi knyter ann till det som är helande och skapar balans i kropp och sinne…Allt detta som sammanför och förenar, det är Yoga.
Allt inom New Age som seriöst bidrar till personlig, andlig utveckling, individuellt och kollektivt All religion och tro som söker närhet till Gud, i sin församling och genom bön, de utför Yoga!
De Rishier som framför allt i Indien, genom årtusenden utformat Yogasystemet. De insåg hur Yogans olika delar och uttryckssätt, genom Yogaövningar, meditation, bön, olika healingmetoder och andra tekniker som naturligt ingår. Hur de alla har sin individuella tillämpning och betydelse för "helande" och utveckling.
Deras upptäckt när de "forskade", kogniserade och fann all denna information och kunskap i Medvetandet, i Veda.Den kunskapen insåg de hade sin primära och viktigaste betydelse i att:
Allt som har syftet att samla och förena, har naturligt egenskapen och möjligheten att transcendera och gå bortom begränsningarna i kropp och sinne och skapa Enhet, att uppnå "Ett"..het!
Så om den teknik du praktiserar bär denna möjlighet, då är det den betydelse och uppmärksamhet "du" kan och bör tillföra den…
/ Peter
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
Tack för det inlägget, Peter!
Jag tror att yoga och meditation är missförstått av många. Många ser yoga (i vilket meditation är en del) som antingen något flummigt, eller som en lugn träning, som äldre personer utför. Det har jag fått för mig.
Det är fel och synd. Yoga är en teknik som kan, och nästan bör, utföras av en stor del av alla personer. Det är en teknik som förenar, och leder till klarhet.
Man kan även se att begreppet yoga sträcker sig utanför själva tekniken. Efter ett tags utförande, är det inte förvånande om yogan blir en naturlig del av livet, som integreras i varje handling. Då blir yoga ett sätt att vara, och ett sätt att leva.
Då försvinner också begreppet yoga, och går över till något annat. Ett varande, i sig själv, och i livet.
/Niklas
Wow!!!! 
Men jag och min son utövar kroppslig yoga på morgonen i bland.
Vi gör bara de kroppsliga övningarna för jag tycker de är bra för kroppen, vill att vi ska kunna dem innan vi kopplar andning till, för jag tycker det verkar komplicerat att minnas hur man ska andas när man knappt kan komma upp i hunden. Är dett ändå en del av den yoga du pratar om?, vi gör det väl mest för gemenskap med varandra och motion?
Tack peter/retep, för ett bra inlägg!
#1 Det du säger är precis det som syftet med yoga är i grunden, den som Patanjala yogan står för…sen har den utvecklats och förenklats till ren motionteknik, vilket i sig inte är dåligt tycker jag, kan man få människor att röra på sig mer, så är ju det bra..
# 3 Så Emmyjane, fortsätt att yoga med din son, dels får du bättre motorik, dels umgås ni ju, vilket i sig är värdefullt bara det…att sen ta upp andningen när du känner dig redo tycker jag låter bra…man bör inte tvinga sig att göra saker, bara för att andra gör…
#0 där vi knyter an till det som är helande och skapar balans i kropp och sinne
Vackert skrivet retep, jag älskar det. Tack!
Det kommer lyfta min yogastund. Jag har precis börjat en nybörjarkurs och känner att min kropp blir så glad.
#4 & #5
Tack… visst är det härligt med allt som Yoga'r, förenar och enar
Kan ju berätta att det ger bra med positiv energi att utföra solhälsningarna, även om vi inte helt greppat dess hela funktion och möjlighet.
Solhälsningen går igenom hela kroppen. Den sol man hälsar är den inre solen och alltså inte yttre som det är vanligt att man kan tro.
Och för att solhälsningen ska ha bästa effekt ska man även chanta innan man utför den, så att chakrana aktiveras. Detta är min solhälsning jag gör och jag är medveten om att inom olika yoga gör man olika solhälsningar.
# 8 Du kanske kan förklara hur man gör när man "chanta".. jag tror inte många förstår vad det är?…Tack..
Ett exempel är att säga ohm flera gånger det är en slags chant. Sen finns det andra som innehåller några ord tex ett mantra.
Detta är "chanting"
http://www.youtube.com/watch?v=QbACo2NlT6Y
Hela Veda, all existerande kunskap, reciteras och chantas(sjungs, ljuder) av Vedic Pandits
http://en.wikipedia.org/wiki/Chant
Chant (from Old French chanter[1]) is the rhythmic speaking or singing of words or sounds.
Sjunga, mantra, böner eller vad det kan vara.
Tack för era förklaringar,
det är ju inte alla som är insatta i hur det förhåller sig…
#14: Kan du förklara dig?
#14 Tror att folk har svårt att förstå vad du menar. Du får vara mer tydlig om du vill nå någon.