Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 4435 ggr
Zynell
0

Nybörjare meditiation.

Jag har dragit mig länge för att börja meditera. Inte för att jag vill, utan för att jag lider av en "spärr" som blockerar mig, kan man säga.

Men idag bestämde jag mig för att prova. Började lyssna på några avslappnande och guidade meditationer för att komma ned i varv och sedan när jag var i rätt "stämning" lyssnade jag till en meditation för att träffa mitt ande djur samt min hjälpare.

Det var inte världens enklaste grej att utföra för tankarna skenade lätt iväg, men det är ngt jag för eller senare kommer att lära mig.

Efter ett tag var jag nog ändå tillräckligt avslappnad för att föreställa mig en plats i en skog. Nu vet jag inte om det bara var mitt huvud som spelade mig ett spratt eller min fantasi som skenade iväg för jag kände mig inte tillräckligt djup i meditationen. Men när jag skulle träffa mitt djur dök en grå varg upp och jag följde efter honom.

Sedan skulle jag träffa min hjälpare och då sker på en gång de jag absolut bara hatar! På en gång sätter jag upp en mur utan att jag egentligen vill det. (och nej jag är inte rädd) Känns mer som att jag är rädd för att avslöja mig själv när han dyker upp. Jag skäms dessutom av ngn anledning. (Vet fortfarande inte om det var bara fantasin som spelade upp en scen eller om jag var i en tillräckligt djup meditation.)

Den här spärren eller muren, vet inte vad jag ska kalla det, har jag lidit av i många år. Jag har långsamt byggt upp den rumt mig som ett skydd mot allt utifrån. Det började med min våldsamma och ensamma barndom och dagens liv gör inte saker enklare för mig.

Jag är väldigt trött och less på denna mur för jag vill ha kontakt! Jag skriker efter kontakt, men nej! Muren poppar upp vare sig jag vill eller inte. Det är väldigt frustrerande.

Går det att meditera bort denna mur/spärr? Vet hjälparen om mitt problem utan att jag behöver nämna det, för det vågar jag inte heller göra?

[Nenn]
0

Det är ingen fara.  Oavsett om du inte har tillit till din förmåga / inte tycker att du är värd att lyckas med det, är rädd för att bli accepterad och inte avvisad eller liknande av din hjälpare eller annat så är det lugnt.  De omkring dig älskar dig ändå och fortsätter hjälpa dig och ha tålamod med dig oavsett av hur du lyckas med saker.  De ger aldrig upp. 

(Jo din hjälpare vet allt du tänker, känner och gör.  Han / hon är alltid med dig oavsett om du får kontakt eller inte.  Du kan vara säker på att de omkring dig redan hjälper dig med det här och andra saker i ditt liv.)

Zynell
0

#1 Tack för ditt svar. :)

Vet han verkligen allt jag tänker och känner? Det hoppas jag verkligen inte. Skäms 

Jag har hört lite olika om det. 1) Att de, precis som du säger, hör allt. 2) att man måste ge dem tillstånd att höra våra tankar.

Ibland lutar det mycket åt det andra för min del pga att jag tänker mycket på allt detta men när jag frågar ngt i mitt huvud sker inget. Om jag dock pratar högt så brukar ett svar dyka upp på ett eller annat sätt.

[Nenn]
0

#2 Det kanske syftar på utomstående "änglar"?  Jag har också hört att de inte får ge hjälp innan man ger dem tillstånd, men din hjälpare är ju där för att guida och hjälpa dig genom livet. Det skulle Hon/han inte kunna om det krävdes tillstånd.  Sedan kan det ju tänkas att det av någon anledning känns tryggare för dig att de inte vet vad du tänker och därför väljer att svara enbart när du frågar högt.

Själv har jag aldrig gett dem tillstånd, men de vet ändå och kommer med råd och varningar.

Jag vet att de känner alla mina tankar och så vidare så det är bara att ta det.  Min favorit är min huvudhjälpare (jag kan säga att han är min favorit, för min andra hjälpare vet det redan, oavsett om jag säger det eller inte.  Hon tar det dock med jämmod) - en allvarlig, mörkhårig man.  Han är inte alltid nöjd med vad jag gör och är svår att imponera på, men det känns bra då man får hans erkännande.  för då vet man att man verkligen gjort sig förtjänt av det. Flört

Zynell
0

#3 Intressant. :)

Allt detta är fortfarande väldigt förvirrande för mig, speciellt när man får höra flera teorier om ett och samma ämne. Det känns som om jag stampar runt i ett folkfullt rum, skriker och frågar, men ingen hör eller bryr sig. Aningen frustrerande. Obestämd Jag har stått i detta rum i många år och vet inte hur jag ska ta steget ut. Det är inte det att jag inte vågar för det gör jag. Vet bara inte hur. Har ingen i min omgivning heller som kan hjälpa mig.

När det gäller mina hjälpare misstänker jag att jag har två män vid mig. Detta är också lite förvirrande för jag tror att jag bara har kontakt med den ene medan den andre håller sig hela tiden i bakgrunden. Jag vet inte helt säkert för ibland vet jag verkligen inte vem jag har talat med. Det är dock alltid samma ansikte jag ser, vilket för mig tillbaka till tankarna om att det kanske bara finns en hjälpare. Förstår du hur förvirrad jag är?? Tungan ute 

Anledningen till att det inte tilltalar mig att de kan höra mina tankar är för att jag skäms väldigt mycket för vad jag tänker. Mest idiotiska tankar som bara helt plötsligt poppar upp i huvudet utan förvarning. Det jag gör då är att jag aldrig riktigt vågar tänka tanken fullt ut och sätter upp min lilla mur, hoppas att tanken går sin väg. Obestämd

Magnuzk
0

Hejsan, jag tänkte på det du skrev om muren, och funderade på hur jag skulle göra om det hände för mig och jag var medveten om det och ville bli av med den. Här är min tanke, som jag vill lämna till dig för att kanske prova, om du känner att det är något som kan hjälpa.

Sen slutet av december har jag varje kväll utan undantag suttit i stillhet och försökt stilla oväsendet inne i huvudet. Det är inte lätt! Tankar och oväsen smyger sig in ändå, men när jag märker det så kämpar jag för att stilla sinnet igen. Skulle den här muren dyka upp då skulle jag försöka att kraftfullt visualisera den på någotvis, och hur jag fösöker ta mig igenom på olika sätt: Använda en murbräcka tex, eller en spade för att gräva mig under, men det jag tror jag skulle visualisera mest är hur jag klättrar upp på den, kämpar med den och till slut når upp och ser över på andra sidan och sen klättrar jag ner. Om det är något jag är rädd för så skulle jag kraftfullt visualisera det med på någotvis som passar mig och sen se det bakom muren, eller som muren kanske, och hur jag tar mig an det och ser det i vitögat, se hur jag besegrar det. Skulle det jag är rädd för vara på andra sidan, så tog jag muren först för att sen ta mig det skrämmande på liknande sätt.

Det var min tanke.

Glad

Magnus.

Magnuzk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte bara rekommendera en bok som kanske kan vara till hjälp.

Tre djupa andetag av Fred Miller

Varva ner snabbt och enkelt
Längtar du efter att känna lugn och ro? Avslappning och antistressövningar behöver inte ta massor av tid i anspråk. Här presenteras några olika enkla knep och tekniker man kan använda sig av när vardagsfrustrationen blir för stor.

Taget från ginza.se där det går att beställa.

Magnus.

JackBalton
0

Tycker Magnus ide är bra.

Hade själv problem med att koncentrera mig i början, och började då med mindfulness meditation. Jag tyckte att med mindfulness får man mer mycket övning i koncentration. Efter det kunde jag utan problem gå över till annan typ av meditation och hålla kvar koncentrationen. Dessutom lär du dig rensa ut alla dessa tankar som stör din koncentration. Dock är det lätt att fastna vid mindfulness meditaion, det har jag gjortSkrattande

Om du gillar guidade meditationer med musik skulle jag rekomenderar Helen Löwen Åbergs skiva Medveten närvaro, tycker musiken är härlig.. Annars är Ola Schenströms skiva sittande meditation mycket bra.

Jag började också använda mig av meditation pga en mur innuti mitt huvud som jag inte lyckats fälla än, som jag beskrivit i min profil.

Lycka till

/Jack

NiklasEri
0

Hej, Nellieclind.

Jag kan åtminstonde skriva några tankar.
Du undrar om muren du pratar om, går att meditera bort. Ja, det går absolut. Meditation är ett bra sätt att på sikt, lösa upp spärrar. Jag tror att man måste ha tålamod. Det är lätt att ge upp, för att man tycker att det inte händer så mycket under meditationen. Men enligt mig, så ska det inte hända så mycket under själva meditationspasset. Grunden i meditation, är att hitta ett lugn. I detta lugnet får tankar, känslor, komma och gå. På så sätt kan sådant komma upp till ytan, som gör att din spärr finns.
Du kommer också märka, efter ett tags mediterande, att rädslor, och spärrar kommer bli genomskinliga. Muren du pratar om kommer snart att gå att se genom. Den tappar kraft, nästan som av sig själv. Detta uppnår man endast genom att just meditera. Inget mer behövs. Meditation, tålamod, och tid är vad som behövs.

Angående att träffa din hjälpare (vilket jag tror är samma sorts ande, som jag kallar skyddsande). Att du inte träffar honom på en gång när du mediterar, kan ha att göra med att du försöker för mycket. Du kanske vill det så gärna, så att du spänner dig, också kommer muren. Slappna av i stället, ha tålamod. Du kommer att få kontakt med din hjälpare, om du vill det. Det är inte säkert att du träffar honom under meditationen, men meditationen kan göra dig mer öppen för kontakt. På längre sikt. Sånt här tar ofta tid. Man får inte tappa tålamodet! Meditation ger effekt, i det långa loppet, och i det stora hela.

Så: Ge inte upp på meditationen. Börja lugnt, efter egen förmåga. Du kommer att se framsteg, endast genom att meditera.

Hoppas du fick några tips. Åtminstonde är det några tankar från mig Glad

Blir nyfiken. Du skriver att du skulle träffa ditt andedjur. Har du lust att berätta vad det innebär?
Jag såg ett djur en gång, i en så kallad klardröm. I den här drömmen stod jag bredvid min säng, och ett djur visade sig. Antingen en grå hund, eller en grå varg, med gråa och dimmiga ögon. Den satt stilla och tittade på mig, sedan kom en trappa, och djuret började gå upp för trappan.
Kan det här ha varit mitt andedjur? Jag tolkade att den visade sig, som en varning.

/Niklas

Elpida
0

Vilket bra ämne! Jag har precis som Nellie satt upp en mur när det gäller att träffa mina guider och kraftdjur. Inte för att jag skäms utan mer för att…  jag vet egentligen inte varför. Förmodligen för att jag inte litar på att jag är tillräckligt värdig.

Mycket fina svar och tankar från er, ska köpa lite fler meditationsskivor och fortsätta försöka!

Tack!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

goat11_maya13
0

Studera patanjalis yoga sutror de förklarar hela processen.

Jontte.

[yodhe]
0

Håller med Jontte, den förklarar allt, verkligen i detalj…

Det är vad man vet ursprungsyogan, från Vedaskrifterna….

För yoga är inte bara fysisk, den är i grunden först mental…ett sätt att leva, tänka, känna, agera..därav kommer meditationen…

retep
0

jonette!

Eftersom jag själv använder 19 sutror i mitt TM- Sidhiprogram

är jag nyfiken på vad du menar med "Studera patanjalis yoga sutror de förklarar hela processen"

Vilken process?

vänligen / Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Gaiatri
0

I The Light of the Soul beskrivs processen med 4 steg: The Problem of Union (51 sutras), The steps to Union (55 sutras), Union Achieved and its results (55 sutras), Illumination (34 sutras). Dessa Yoga Sutras av Patanjali förklaras på "Baileyvis" för den som är hugad.

Borde dock säga att Patanjali kanske man inte vill börja med som nybörjare men chansen finns ju…

retep
0

Sutras är som och fungerar som formler, som en nyckel eller tråd att följa. Respektive sutra är avsedd att "uttalas" i ditt inre under meditation, då du djupt i ditt relativa medvetande gränsar till det absoluta, rent Medvetande. På nivån för Ritam para pragya.

Den effekt som det koherenta, samstämda hjärnhalvorna har på Ritam nivån. Skapar de bäst tänkbara förutssättningarna för det förenande (Yoga)uttrycket och effekten av sutrans komprimerade innehåll och betydelse.

Även om jag bara känner till 19 av sutrorna, så är jag i sanning välsignad av deras magiska kraft, särskilt den så kallade Yogic Flying Sutran

/ Peter

retep
0

Har du tänkt på att en "hjälpare" möter dig och hjälper på den nivå och utifrån det tillstånd du är i?

Säkert  är en meditation från ett band, något man "provar" ingen bra förutsättning för att utveckla "närhet" (om du förstår vad jag menar)

Det finns en enkel meditationsteknik, du gör varje dag, som på allvar skulle hjälpa. Först och främst dig och sedan din hjälpare, att möta dig.

/ Peter

yogflame
0

#12 alla yogis som är stora refererar till patanjali. Han var den som skrev ner allt som besskriver yogan i sin helhet.

litet utdrag ur förtexten.

chapter 1 explains the grades of spiritual Action for the restraint of the exhibitive  operations of the mind, before that no yogic advancement is achieved.

boken är delad i 4 st chapter.

det står också  i slutet av förtexten att:

the comlete system of yoga , in all of its categories is nowhere better treaten than in this book.

Prova läs den så får du se. Den förklarar mycket, om den är svår att förstå finns det folk som förklarar den på ett bra sätt.

[yodhe]
0

Så bra Yogflame, att du tog upp Patanjalis Yoga sutran..

Jag har tänkt att lägga ut den som en artikelserie här på AU, och hoppas på många bra diskusioner….

Den är översatt i sin helhet fram till Dagbok 11…

Så på återseende….