Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3585 ggr
lakritsmaja
0

Trött på att drömma

Hej! Finns det någon som kan förklara varför jag drömmer så fruktansvärt mycket? Jag drömmer väldigt detaljerat och i färg. När jag vaknar på morgonen känns det som om jag inte har sovit ett dugg. Har fått tipset att skriva ner mina drömmar direkt när jag vaknar på morgonen, men det är så mycket som händer i drömmarna så det fungerar inte.

Drömmer ofta att jag eller familjen är iväg på t ex semester. Vi är på väg att åka hem och jag ska packa ihop våra grejer. Det är alltid bråttom och jag kan aldrig förstå varför vi tar med så mycket packning varje gång. Kläder, leksaker, husgeråd, möbler, böcker - allt har vi plockat med oss och jag inser att det inte kommer att gå att packa allt på 20 minuter, t ex för att bussen till flygplatsen avgår då.

Andra drömmar handlar om helt andra saker, allt ifrån mina gamla jobb till lik som luktar. Väldigt sällan är drömmarna trevliga, oftast bara jobbiga och otäcka. Börjar bli trött på detta. Har ni något tips eller förklaring så vore jag tacksam!

VoxCelesta
0

Låter jobbigt. Det är ofta svårt att komma ihåg hela drömmen.

Drömmar kan:

- "Spela upp" saker som hänt oss under dagen som förklarar och ger mening åt våra tankar och känslor innan de lagras i minnet.

- Gör oss uppmärksamma på våra problem och det vi är rädda för så vi kan förstå och försöka lösa problemen när vi vaknar.

- Sänder oss budskap från djupet av vårt undermedvetna, ibland i form av goda råd, vägledning, påminnelser och till och med varningar om kommande händelser.

Det finns ju en hel del olika drömmar. Till exempel faktadrömmar, profetiska drömmar, problemlösardrömmar, återkommande drömmar, mardrömmar och klara drömmar.

Pagan
0

Jag tror att det är bra att skriva ned det vi drömmer - för de dolda budskapen kan ju komma till oss först senare. Om du tycker att det blir för långt och mycket att skriva - koncentrera dig på verben.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[yodhe]
0

# 0

Det finns bra sajter som man kan kolla innebörden av sina drömmar i…

Varför du drömmer så mycket?

Jo det är ett sätt för kroppen att kompensera, det du inte kan hantera dagtid i din andliga utveckling, hanterar man i sina drömmar…

Förmodligen är du inne i en period där du behöver tömma ut, för att kunna hantera det nya som kommer in…

Någon annan förklaring kan jag inte se…. eller känna…

NiklasEri
0

Jag tror det du upplever med dina drömmar är naturlligt. Ungefär som yodhe skriver i föregående inlägg.
Du får kanske se det som att kroppen behöver göra det i ditt liv, just nu. Försök att inte ta så hårt på dina drömmar. De finns av en anledning.

Om du är intresserad av att gå djupare i dom, så kan du nog göra det. Men ta inte så hårt på det i så fall. För jag tror inte att drömmarna i sig är jobbiga för dig. Utan att du funderar på dom. Förstår du hur jag menar?
Drömmarna ändras nog efter hur man har det i livet. Det tror jag.

Lycka till.

lakritsmaja
0

Tack för alla svar!

Jag har drömt mer eller mindre på detta sätt i ca 5 års tid. Har inte hittat någon att fråga förrän jag kom in på denna sida. Drömmarna berör mig väldigt mycket då känslan jag har i drömmen följer med mig under dagen - olust, ilska, stress osv. Jag förstår givetvis att det som händer i drömmen inte ska påverka mitt humör på dagen, men ibland är det så svårt att bli kvitt känslan så den följer med ändå.

Jag har försökt att tolka drömmarna men det känns nästan omöjligt i och med att det händer så otroligt mycket.

Tack än en gång för alla svar, jag får nog leva vidare med mina drömmar, någon gång kanske jag kan få en förklaring eller också så får jag helt enkelt stå ut!

VoxCelesta
0

Har du mycket mardrömmar? Man drabbas ofta av det när man sover dåligt. Det låter i vilket fall som helst väldigt jobbigt. Önskar att jag kunde hjälpa dig på något sätt.

Pagan
0

Kanske kan du finna en del svar/hjälp här:

(för att få tillgång till hela "registret" måste man bli medlem)

http://viasomnii.net/om-drommar/dromlexikon/dromsymboler

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

NiklasEri
0

Känner igen det där. För inte så länge sedan drömde jag en dröm, där känslan i den stannade kvar i några dagar. Den sitter kvar ännu. Just det här var en trevlig dröm, så det gör inget att käsnlan hänger kvar. Men det hade inte varit kul om den varit jobbig.

Vad jag funderar på, är hur medveten du är under tiden du drömmer. Jag tror att man kan vara mer, eller mindre medveten. Det går till och med att vara så medveten, att man kan styra själva drömmen.
Du kanske borde prova att öka din "drömmedvetenhet". Det kanske skulle hjälpa att bli mer medveten. Då blir nog drömmarna klarare. Tänk om du till och med skulle lära dig att styra drömmarna, så att du slipper den jobbiga känslan du upplever ibland.
Ett tips, i alla fall Glad

/Niklas

lakritsmaja
0

Tack för era svar!

#7, det verkar vara en intressant sida, har varit inne och kikat lite, tack för tipset!

#8 Det låter väldigt spännande att kanske kunna styra sina drömmar. Har faktiskt 2 kvällar försökt att tänka innan jag somnar att "nu ska jag drömma trevliga drömmar". Vet inte om det har med dessa tankar att göra, men de sista nätterna har jag faktiskt sovit gott och drömt drömmar som inte varit alltför otäcka. Jag har inte heller lyckats komma ihåg exakt vad jag har drömt och det är jätteskönt!

NiklasEri
0

Vad skönt att det verkar bli bättre!

Nog har det med tankarna att göra Glad Jag tror att tankarna styr drömmarna. Tankarna styr mer än man tror. Fortsätt som du gör, så kommer det nog att bli bra.

[yodhe]
0

# 9 Varför frågar du inte innan du somnar om du kan få ett svar på vad det är som behöver komma i ljuset…???

Ibland är det enklare än vi tror…

Just-Love
0

Om du inte är utvilad så tyder det ju mer på att du reser astral.

Be dina vägledare innan du somnar att du gärna vill skippa att resar astralt.

Kram

NiklasEri
0

Ja, ofta är det faktiskt enklare än man tror.

Mitt tips är att inte krångla till det för mycket. Gör det som ger den lilla ljusstrimman. Det ska inte vara jobbigt att utvecklas, och må bra.

Sen, när man minst anar det, då växer ljusstrimman till något stort.

lakritsmaja
0

#11 Ja, det ska jag göra, har inte tänkt på det innan, tack!

#12 Har funderat mycket på det här med astrala resor, har dock inte trott mig vara kapabel till det. Har under några år varit väldigt nyfiken på det andliga, har läst en hel del och även varit på healing som har visat sig vara väldigt intressant. Men det finns ju aldrig några tydliga instruktioner för att fortsätta "så här och så här gör du" och då blir jag så förvirrad. Oj då, det här låter förvirrat också… Jag menar att jag behöver gå en kurs och jag tycker inte jag vet vart jag ska ta vägen. Vilka kurser ska jag gå och vilka kan jag lita på ger mig bra "utbildning"?

#13 Jo, det är så sant, varför krångla till det? Det finns tillräckligt med saker som tar så mycket energi, så man kan gott släppa taget och låta allt ha sin gång. Det löser sig alltid på ett eller annat sätt så småningom

[magicadehex]
0

#14: Jag vill tipsa om två böcker: Agneta Uppman- Ut ur kroppen och Tomas Karlsson- Astrala resor Ut ur kroppen. Böckerna förklarar på ett enkelt sätt fenomenet astralresor. Det finns massor av litteratur i ämnet att fördjupa sig i. Om du har mycket klardrömmar (alltså en dröm där du blir medveten om att du drömmer) så kan du genom klardrömmarna göra astralresor. Men en god början är alltså att läsa de två böckerna.

När det kommer till andligheten så är mitt bästa tips att börja meditera. Meditationen tar dig sedan vidare på din andliga vandring, så mitt råd till dig blir att ta en billig kurs i meditation (alternativt att läsa om meditation och lära dig själv). Att meditera är världens enklaste sak. Jag har gått några kurser i allt möjligt förut, de var dyra och tog mest upp sådant man redan kände till. Det finns så många bra böcker, och personligen tror jag att det bästa stället att odla sin andlighet är i sin ensamhet. Biblioteket har ganska bra litteratur. Samtal med Gud- böckerna (av Neale Donald Walsh) blir en riktigt bra början. De brukar finnas på biblioteket. Finns de inte på ditt bibblo så kan man göra ett fjärrlån.

Lycka till! Vänligen/Magica.

lakritsmaja
0

# Tack så jättemycket för ditt svar! Jag ska kolla om dessa böcker finns på biblioteket.

Bra tips om meditation, det är så svårt att veta vart jag ska börja så jag är tacksam för det.

Kram

[magicadehex]
0

#16: Det är bara roligt att kunna hjälpa lite.

Kram!

NiklasEri
0

Japp, och krånglar man till det, så kan lösningen ta ännu längre tid att få.
Man ska inte sluta kämpa, och utforska saker. Det är bara nyttigt/roligt. Men ibland kan kämpandet, och viljan, stå i vägen.

[yodhe]
0

Det finns väldigt mycket material skrivet här på AU om meditation och diskutionstrådar, så ta och titta igenom här först, ( tänkte att, det är ju också ett billigt alternativ)

lakritsmaja
0

#19 Tack, ska kika lite på vad som finns här och ja, det är ju ett mycket billigare alternativ!