Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 5152 ggr
eva70
0

Meditation.

Det känndes som jag försvann under meditationen, satt och meditera,då kännde jag som om det domna i benen,blev lite fundersam.

Någon som kan förklara?

[Mariann]
0

Hej igen!

Antagligen så blev du väldigt avslappnad då kan ben och armar  domna och även upplevelsen av att "försvinna" kan uppträda vid djup avslappning. "Försvinna" kan också betyda att "man" avlägsnar vissa kroppar i första hand astralkroppen och mentalkroppen, för undervisning/healing.

eva70
0

Tack Marianne!!

yogflame
0

Det händer ofta, eftersom meditation är steget bortom sömn.

så  kroppen somnar men sinnet förblir vaket och det är det som är meditation.

Sen har jag märkt om jag sitter på en lite högre kudde så somnar benen eller benet lättare än om man har en lägre kudde.

Sen ska du försöka behålla medvetandet när du mediterar så att inte sinnet försvinner bort det också. Vet ej hur du menade med försvann men antar att du menade att benen bara försvann.

Om man hamnar riktigt djupt i sin meditation-  kan det ibland kännas som om armarna är svåra att röra när man ska ta upp dom eller vad man ska säga då man mediterat klart.

Du är iallafall på rätt väg så fortsätt bara Skrattande.

eva70
0

Hej jag menar att jag liksom satt i soffan och meditera varav jag slappna av så mycket så det känndes som jag bara försvann i benen,dom vart som avdomnade och jag liksom var där men ändå inte. Jag har hållt på med meditation i några år men aldrig kännt så här!! Konstigt var det:)

yogflame
0

Ja det är för att meditation tar tid, det kan ta flera år beroende på föregående liv osv. Om jag var dig skulle jag vara glad då det är som ett kvitto på att nånting händer att det går framåt.

När man sitter  på golvet tex på en mindre kudde så kan man känna hur kroppen försvinner och att ryggraden dras uppåt och att ryggraden blir rak, för att sen hela kropppen försvinner. även om man känner sig trött i ryggen så försvinner tröttheten och du känner ingenting.

Drumbo
0

Hej!

Saknar du instruktör?

En kompetent yoga/mediationslärare torde kunna hjälpa dig, om du upplever problem i samband med meditationen.

Beror förstås också på vilken slags meditation du sysslar med; det finns ett otal varianter, med sina respektive lärare/instruktörer och bakomliggande metodik och filosofi.

Du kan alltid kolla i närheten av din hemort.

Centralt är, menar i alla fall undertecknad, att du får eventuella rädsla förklarad på ett för dig begripligt sätt, i annat fall fungerar rädslan som ett hinder för fortsatt meditationsutforskning, det är då en tröskel inom dig.

Återigen beror det på vilken meditationsform du använt dig av, hur länge du mediterat , osv. Rädsla skall ej heller ignoreras i sig, viftas bort. Utan är det nåon verklig grund för rädslan är det bättre, menar jag, att undersöka vad det är, än att "kliva över" samma rädsla. Isåfall är det en signal från ditt undermedvetna att uppmärksamma något som sker inom dig, som är viktigt att "ta hand om" och ej fly ifrån.

Så distinktionen är allså:

Om det är en irrationell rädsla, dvs rädsla utan egentlig grund, som mer handlar om att det är ett nytt sinnestillstånd,

och en befogad rädsla, som härrör från saker och händelser i ditt liv just nu, och då finns det all anledning att genomlysa dessa händelser och känna igenom känslorna som kan finans i händelserna, eventuellt alltså förskjutna känslor, sådana som "borde" ha uttryckts - exempelvi sorg - men som istället inhiberats - stoppats upp - och liksom "konserverats".

Känslorna går i sig inte bort, de försvinner bra från "ytan", från själva aktualitetsfältet, men kommer fram vid nästa relevanta tillfälle. Så att ta en titta på dem redan nu är alltsomoftast en fördel framför att skjuta upp dem på obestämd tid.

--

Tänker och känner i alla fall

gm

här

LivsCoach och Kursledare

Hoppas att du upplever, att du löser problem och går framåt i ditt utvecklingsarbete!

goat11_maya13
0

Sinnet är splitrat eller krackelerat. När du eller någon känner sig fri från separationen eller krackelering då utövar du eller någon äkta meditation. Denna någon behöver inga kuddar eller likvärdiga hjälpmedel. Sinnet lägger aldrig av med sin funktion, jämnförbart med hjärtats funktion eller andningen. Dessa funktioner är instinktiva eller omedvetna. Men även dessa funktioner blir påverkade av riktig meditation genom riktig andning och nedsatt puls. Riktig meditation är att känna sig fri från emotionell eller mental påverkan från det separerade sinnet. Alltså bli fri från både känslomässiga och mentala begär. Det är detta som kallas ego eller det lägre sinnet.

eva70
0

Hej Jonte!

Kan du förtydliga det du menar och kanske svara på min fråga!?

Mvh

Eva

yogflame
0

Jag förstår ej heller vad han menade

Men jag tror han menar att vi ser världen som en illusion att vi behöver övervinna egot för att se klart.

**JONTTE menar du att man inte ska använda kudde om man vill meditera på riktigt?
**

Det finns många som säger gör så använd inte det osv men meditation är en upplevelse som är olika för alla. Så vad som inte fungerar för dig tex kudde kan fungera för andra. Alla är olika därför är det svårt att beskriva meditaion.

Målet är att övervinna egot och ta bort dom lakanen som täcker det inre ljuset , om du gör det cyklandes  flygandes eller sittandes på kudde har ingen betydelse.

goat11_maya13
0

Yogflame givetvis användande av kudde eller vad man anser passar en själv är individuellt. Övervinna egot är svårt i och med att ett av egots funktioner är att försvara sig själv. En metod är att exponera egots funktioner för, som du kallar det inre ljuset. Ett annat sätt att förklara detta är att bli medveten om egot så kommer det inre ljuset gradvis och på ett mjukt sätt att radera bort egot. Med andra ord bli medveten om egot.  Hade Jontte.

goat11_maya13
0

Eva, andning hjärtrytm som exempel det sköter sig själv vi behöver inte bekymra oss om detta. Dessa funktioner sköter sig själva eller med andra ord omedvetna. Vi behöver inte meditera över dessa funktioner för de är naturliga. Det vi är medvetna om är känslor och tankar och där kommer vårt separerade sinne in. Ibland känner vi oss nedåt ibland uppåt, ibland är våra tankar nedåt ibland uppåt det är som ett hav av känslor och tankar som krusar fram och tillbaka. Dessa krusningar kan man lära sig att inte fästa sig vid det är detta som är riktig meditation. Alltså stilla sinnet släpp ego begäret kom i balans, frid, harmoni eller samadhi. Hade jontte.

goat11_maya13
0

Jag beskrev mig själv som upplyst vilket är sant till en viss nivå. För det finns graderingar inom upplysthet. Det finns ingen auktoriserad utbildning inom detta fashionerade ämne men genom åren har jag genomgått och framför allt studerat våra största läror. Buddhism har inget guds begrepp utan läran handlar om medvetenhet. Jesus talar däremot ett annar symbolspråk men igentligen talar dessa avatarer om samma sak. Dessa två avatarer är bara ett exempel bland många andra. Hade Jontte.

yogflame
0

Ja det finns kanske viss grader fast om man inte är helt upplyst kan man ju inte säga att man är 50% upplyst.

När du ser/sett  din själ kan du nog  klassificera dig som upplyst.

Då måste man ta sig igenom sig sina kosha's , 5 st som täcker själen.

retep
0

Att du kände det som om du försvann under meditationen…Känner jag igen som transcendering, eller att gå bortom. En glimt av rent medvetande eller ren existens, att bara vara Varat. Det finns många beskrivningar av detta tillstånd och är välkänt och dokumenterat bl.a inom Veda traditionen.

Din upplevelse av att benen domnade,kan ha sin naturliga förklaring i att blod och syretillförseln begränsades av din sittställning.

I bästa fall kan upplevelsen vara att hela kroppen behagligt "domnar" då meditationen fört dig till djup vilande vakenhet. Då andning, puls, hjärtrytm, ämnesomsättning, hela fysiologin går på sparlåga.

Mentalt har alla tankar och sinnesupplevelser avtagit tills att de för ett ögonblick (eller mer) upphör och du erfar Transcendentalt Medvetande, Samadhi….

När Transcendentalt Medvetande permanent finns samtidigt som dina övriga medvetandetillstånd, d.v.s vakenhet, dröm och sömn, har du uppnått Kosmiskt Medvetande och är Upplyst.Glad

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

goat11_maya13
0

Sinnesupplevelser kan aldrig upphöra det är snarare så att man inte bör identifiera sig med upplevelserna och tro att det är vår sanna identitet. Alla sinnets funktioner yttre som inre är illusoriska till sin natur eller de är föränderliga. Den som är upplyst vet eller förstår denna föränderlighet men vet också vad oföränderlighet är. Denna oföränderlighet är vad retep kallar Varat. Hur är då vardagen som upplyst? Precis som för alla andra men det finns en skillnad. En upplysts instrument eller sinne är tjänande eller är i samklang med guds skapande. Ordet gud eller gudar är förknippat med kristendom, judendom, islam och hinduism för att nämna några av våra religioner. Buddismen har inget guds begrepp utan där talar man om medvetande. Både gud och gudar eller medvatande är symbolik som referar till sinnet och dess funktioner. Vad är då ett föränderligt sinne? Till exempel skvalpande känslor och på en högre nivå tankegångar utan roder därav skapande utan tjänande. Sant tjänande är en medvetande nivå över sinnets funktioner vilket innebär att bemästra både känsla och tanke. Hade gott Jontte!

retep
0

Du ger en fin och tydlig beskrivning jontte…synd att du ännu inte har gått bortom sinnena, transcenderat och erfarit Medvetandet (fått en glimt)så att du kan referera till det.

Yogier och Budhistiska munkar m.fl har i alla tider i sin meditation gått bortom sinnena, in i Samhadhi, Atman, Transcendentalt Medvetande, Varat, (det finns många namn för det) och varit utan sinnesupplevelser, i rent medvetande, i ren existens.

Å andra sidan har du rätt i att de aldrig kan upphöra eftersom du återgår till och använder dem när du är åter i din kropp och aktivitet.

/ Peter

yogflame
0

Retep vilket språk är varat på? är det svenska eller?  låter konstigt tycker jag därför undrade jag. mvh.

[magicadehex]
0

To be or not to be :)

retep
0

Varat… vara, varats, eller som i "Varats olidliga lätthet"

inte så vanligt men likväl, ett Svenskt ord (?)

http://sv.wiktionary.org/wiki/varats

/ Peter

goat11_maya13
0

Jag vet vad varat är det är en känsla av etthet, absoluthet eller oföränderlighet detta är vår sanna identitet. Detta kan inte beskrivas det går bara att uppleva. När man förankrat denna upplevelse till beständighet är man upplyst. Allting utanför absoluthet är det föränderliga sinnet. Med andra ord man blir mästare över sitt sinne.

Hade Jontte.

yogflame
0

Som jag skrev förut är det då man tagit bort 5 lakanen som täcker sin själ som man blir upplyst. lakanen täcker inre ljuset från att lysa fritt.  Det har yogierna beskrivit och det är så det är.

Vissa säger att vi är upplysta hela tiden och att man inte kan bli det vad dom glömmer är att om man täcker en lampa med 5 lakan så är inte rummet upplyst men visst lampan lyser hela tiden men man kan inte säga att man var upplyst hela tiden eftersom det inte stämmer.

Däremot så blir man då en swami som betyder master of the self. mästare av själen.

och det du tigiare skrev  om man blir medveten om egot så  betyder det inte per automatik att man blir upplyst, att veta om en sak och att göra nåt åt saken är 2 skilda saker.

Om man är medveten om sina begär men ändå inte kan kontrollera dom så leder det ju ingenstans.

Sen är det inte krångligt med det guduomliga utan det är simpelt , när man kommer längre fram så förstår man att det inte var så krångligt som vissa försöker få det att vara.

retep
0

Yogflame!

Kanske har du inte tänkt på att de 5 lakan som Yogier beskriver är symboliskt och egentligen inget man handgripligt tar bort.

Är du insatt i Yogiernas kunskapskälla Veda, då vet du att den till stor del bygger på ett symbolspråk.

Okey att "vi" inte är upplysta hela tiden. Det betyder inte att Upplysningen inte finns där! Det är bara vi som inte är medvetna om den! Och därför har vi den inte.

En Swami är först och främst en munk, som tillhör Swamiorden.

Om man med "medveten om egot" menar att varje minut vara medveten om vad ens ego är och gör? Då är man upplyst.

Det Gudomliga är simpelt för den som är Gudomlig! För alla andra är det mest krångligt, eftersom man vill att det man inte är, skall vara simpelt!

/Peter

yogflame
0

Ja det må hända att det är bildligt jag tänker inte så mycket på det utan jag praktiserar det bara.

Precis som alla stora yogis säger att läsa böcker och förstå  vedantan gör dig inte upplyst. Utan praktisera är nyckeln.

Jag har dock läst en bok av en stor yogi som beskrev dom olika koshas vilka färger dom hade osv.

Skickar pm om resten av frågorna eftersom jag inte vill diskutera det med andra här.