Läst 22540 ggr
BuxXum
2010-06-17, 00:28

Vad är för dig andlig hälsa

Som rubriken lyder. Vad är för dig andlig hälsa? Håller på med ett skolarbete om detta och vill ha "åsikter" om det! :)

Sofie "EmoSuss" Gustafsson
http://emosuss.blogg.se - Fotoblogg

ALEA IACTA EST

Bedarandebarnasintid
2010-06-17, 03:03

Jag är lite osäker här hur du menar,men andliga människor ser ju sig som väldigt ljusa så det är kanske mest ris då,och vi andra äter blodpudding.osäker om jag svar rätt nu.

Tride
2010-06-17, 22:51

Tyckte frågan verkade intressant, så jag gick in här. Förstår inte riktigt ditt svar, #1. Med andlig hälsa menar jag nog inte i alla fall att man måste vara väldigt ljus och inte äta blodpudding. Det handlar om ett slags öppenhet, och inte bara mot ljuset, utan mot hela verkligheten.Att tåla sanningen, tex.  Mkt svårt att formulera ett svar. Men det tål att tänka påGlad

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

BuxXum
2010-06-17, 23:12

#2 visst gör det! Dock kanske, vad relaterar du till andlig (väl)hälsa, religion, självkänsla, eller bara gemenskap? Och hur gör man om man inte har en bra andlig hälsa?

ALEA IACTA EST

Tride
2010-06-18, 00:55

Jag relaterar det inte till någon speciell religion. Snarare frihet från dogmatiska föreställningar, ritualism och den sortens beroende. Ett slags inre frihet, där vi också kan möta andra människor. Jag vet inte hur man gör om man saknar andlig hälsa. Kanske kan man meditera, tänka igenom sina egna föreställningar. Personligen tror jag mer på det andliga i människan än på speciella föreställningar. Men till den andliga hälsan tror jag också hör att acceptera varandras olikheter, och att man själv blir "olik", dvs utvecklas och förändras. Också en känsla av att andligheten är en outtömlig källa, tillgänglig för alla.

Tride.

amier
2010-06-18, 09:21

Andlig hälsa är för mig en öppenhet och vara vaken för själens välbefinnande.

Att känna vad som är rätt för en själv och att respektera andra utan dömande. Vilket är den svåraste utmaningen vad gäller detta ämne.

Åsiktsmaskineriet gynnar bara mörka krafter, som vill dela oss i RÄTT och FEL.

Följa sitt hjärta.

A.M

Kethy
2010-06-18, 21:01

Anlig hälsa innebär att man lever i samklangbalans/förståelse  med sej själv och sin omgivning att man tar ansvar för sina handlingar och förstår innebörden i sitt agerande hur det påverkar framtiden både globalt miljö som i din personliga utvecklingpersonlig utveckling

[Ming]
2010-06-19, 13:02

#6 Glad

Zabina
2010-06-19, 15:24

#4 Instämmer! Glad

Tride
2010-06-19, 19:56

#8 Tack! CoolGillar medhåll. Tecken på andlig hälsa eller . . . ObestämdOskyldig

Tride.

Bedarandebarnasintid
2010-06-19, 20:57

Så nog nyanser vitt o svart,att det just blev en liknelse med maträtter,det kan jag desvärre inte svara på ännu iaf.

Jag tror inte att det är så enkelt,som att säga "det här är andlig hälsa" och lista upp lite olika grejer.

Jag är nog inte rätt person att svara på din fråga,tiden och livet ger ..det som vi ska ha i lärdom.Sen vad det kallas för…

Andlig hälsa - jag vet inte - om man inte är andlig-vad kallas den hälsan då..

mvh

Gaiatri
2010-06-20, 14:27

Andlig hälsa får mig att tänka på hur livet kan flöda genom oss och avspeglas i de relationer vi är medvetna om. När vi får leva och utvecklas i en fri atmosfär och ges möjlighet till ökad medvetenhet om oss själva och omgivningen genom att leva livet. Jag tänker också att kärleksaspekten behövs för att finna respekten för allt levande såsom respekt till sig själv och sin omgivning.

Den andliga hälsan associerar jag också till hur vi tar in energi och hur vi ger ut energi. När vi gör något positiv så mår vi bra och ger då också ut bra energier. Det gäller att hitta det som vi får bra energi av utan att dra energi från andra. Man kan ta upp energi av atmosfären och naturen och på det sättet fyllas på med bra energi som genererar bra andlig hälsa.

Sajtvärd på Andlig utveckling

[Mariann]
2010-06-23, 11:12

Vilka underbara svar från många. Skrattande Tycker det mesta är sagt här (tror jag) från #4 #5 #6 #11

får fundera över detta med "andlig hälsa"…. Obestämd kul med ett nytt ämne för kontemplering Skrattande tack #0 för frågan

[Ming]
2010-07-06, 16:30

Psykisk hälsa och andlig hälsa…är det skillnad tycker ni??

Om så är fallet..vari består skillnaden?

Cathy
2010-07-06, 17:48

Obestämd

[magicadehex]
2010-07-06, 21:32

För mig innebär det att älska.

InaIna78
2010-07-07, 20:28

Många tänkvärda svar här!

För mig är andlig hälsa harmoni, balans, ödmjukhet, acceptans och öppenhet. Ett öppet sinne och att visa respekt för allt och alla.

Och naturligtvis kärlek.

Bra och kärleksfulla energier och tankar gör en själv och andra runt omkring helare. I själen, och sekundärt även i kroppen.

Det är andlig hälsa för mig.

/Ina

[Mastre]
2010-07-09, 13:14

Andlig hälsa… Jag tänker på att vara så trygg i sig själv att man kan acceptera andra människor och världen som de/den är, utan behov av att kontrollera sin omvärld.

szirius
2010-07-09, 14:21

#11. De sista raderna där, det är precis vad " little grandmother" talar om.Att efter att vi tappat kontakten med naturens helande, så  har människan blivit beroende av varandra, vi ger och tar av varandras energi - då det är meningen att detta ska fyllas på från naturen!

Jag har iakttagit detta i mig själv, hur jag lätt går till min man och behöver " påfyllning" från honom( ojoj, det där lät lite felTungan ute) när jag känner mig låg.

Nu biter jag mig i läppen och tar en promenad i stället, eller lägger mig på gräsmattan ett tag och tittar på himlen.Jag fyller mig själv, och mår sedan bättre.Och mitt behov av att få hans sympati är borta!

Om vi kan se detta i våra relationer, och ge varandra frihet så fyller vi på oss själva, i naturen , och kan sedan leva bredvid varandra på ett annat sätt.Inte med det onyttiga beroendet ( som nog existerar i de flesta förhållanden, mer eller mindre medvetet), utan av ren kärlek.

Tride
2010-07-09, 15:40

#18 + 11: Hos naturen - på alla nivåer - där hittar vi nyckeln.Glad

Tride.

yogflame
2010-07-10, 02:29

Om jag skulle definiera andlig hälsa skulle det vara att inte blir indoktrinerad eller styrd av en sekt eller liknande, eftersom ens andliga hälsa då är/blir ohälsa helt plötsligt.

likväl som en annan sade om pyskisk hälsa så kan den också vara i obalans likväl som den andliga.

Drumbo
2010-07-25, 00:29

Hej B!

Andlig hälsa är, menar jag:

Hälsa i den fysiska kroppen.

Hälsa i den emotionella kroppen.

Hälsa i den mentala (tankemässiga) kroppen.

Hälsa i den den Djupaste Delen av sinnet som har olika namn i olika traditioner.

--

Sagt på ett annat sätt, är andlig hälsa:

Att ha kontakt med Det Gudomliga inom oss, själva vår Essens, vårt Högre Jag, detta då den kontakten hjälper oss igenom alla svårigheter på det fysiska planet i optimal grad.

Den kontakten fortsätter efter den fysiska döden, varför den kontakten är den centrala att utveckla, menar jag (även om vi alla går igenom olika stadiet av "medvetslöshet", olika slags sjukdomar, organiska-fysiska och organiska-psykiska, detta som en del i vår utbildning att förstå vem vi är och varifrån vi kommer och vad vi är här för att göra (att uttrycka mer Liv!).

--

Hoppas att bidraget kan vara Dig till gagn, även om - antar jag - skolarbetet redan är avslutat för länge sedan….

Ljust och glädje på din väg!

Glad

gm

LivsCoach och Kursledare inom Law of Attraction/The Secret-traditionen.

http://www.gmaaction.kulturservern.se

Liealia
2010-07-25, 21:28

andlig hälsa….hm….

yogans lärdomar, jag läste en bok en gång hands of light där fanns det om hur man håller anden i dig på gott humör .  men andlig hälsa för mig är yoga, indisk, österlänsk kultur med religonerna hindu- o budhism. <3

szirius
2010-07-27, 18:38

# 22 hur man håller anden i dig på gott humörSkrattande Det lät härligt!

BuxXum
2010-08-16, 22:40

En massa tankvärda svar! Det uppskattas då jag ska skriva en uppsats om det när jag börjar skolan igen!

ALEA IACTA EST

retep
2010-08-17, 00:42

För mig är andlig hälsa själens fulla hälsa. Det är upplysning.

/ Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Upp till toppen