Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3312 ggr
stillness
1

Är slumpen en tillfällighet?

Är vissa saker menade att hända i våra liv det undrar jag? för i bland så känns det lite som det,

Vill Livet säga åt oss saker? ta nya steg, och därför får vi en tex otrevlig situation?

För ibland får man ironiskt nog ingen logik med dåliga saker som dras in till sitt liv, så man kan bara skratta åt det man tänker av alla ställen så händer detta mig etc.

[Mariann]
1

Jag är övertygad om att de stora dragen i livet är menade. De mindre som att ex skära sig i fingret finns inte med som något med syfte bakom. Så ser jag det iaf…

Mysan59
1

Ibland kan ju dom negativa sakerna som händer visa sig vara nåt positivt i slutändan, även om det kan ta månader eller år innan man inser det.

Mysan59
0

Nu hade jag för bråttom igen… Jag menar också dom större sakerna som har hänt, inte små detaljer.

stillness
0

Mysan: Du har nog rätt asså får hoppas på det hehe :)

men det är intressant hur saker påverkar en utifrån och så med saker

tex flyttning om man får för jobbiga grannar etc

Mysan59
0

stillness: Ja jo, det där kan jag inte svara på direkt, men ofta tänker jag att allt har en mening, ibland mest för att trösta mig själv Flört

Tyvärr är det nog så, vare sig man bor i lgh eller hus (om man inte bor själv i skogen förstås) att det alltid finns nån granne som man upplever som jobbig på nåt sätt.

Sen finns det ju grannar som verkligen ÄR superjobbiga, men hur man undviker dom vet jag inte…

Själv har jag inte haft några jätteproblem med grannar, än så länge iaf,  är också nyinflyttat så jag känner ingen här än.

stillness
0

Men det är bra att trösta sig själv med, det behövs…

Ja vem vet vissa saker asså

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=919729926X

Den boken skulle man läst! "slumpen är ingen tillfällighet"

Mysan59
0

Har precis idag beställt en annan bok på Adlibris, hade jag vetat om denna kunde jag ju beställt den samtidigt Flört

stillness
0

ahh Böcker är så bra!

brukar med beställa mycket därifrån etc, men nu känner jag jag måste lugna mig lite, inte tvinga fram allt ,man blir lite så man vill lära sig allt, men de får ju ta tid o smälta med :D

Mysan59
0

#8 Ja jag kommer in i perioder och köper och läser "allt" om sånt här och liknande…

Men måste också ta det lugnt och först läsa dom böcker jag har fått och kommer att få Flört

MissGT
1

Det är kanske så att vi omedvetet drar till oss saker. ANtingen för att vi går och tänker på dem eller stör oss på dem och så sett drar dem till oss. Eller så behöver vi lära oss någonting av situationen och därför hamnar vi där. Det kan också vara så att händelsen var nödvändig för att man skulle ta ett nytt beslut, som skulle elda till en viss sak, som antingen är viktig imorgon eller 15 år senare. Vem vet? Spännande är det i alla fall!! Cool

stillness
0

MissGt: ligger nog något i det att man kanske skall ta ett nytt beslut etc

Ja det e det o lite scary ibland med hehe

Gaiatri
1

Jag ser det som att det finns en del energier som påverkar oss och som samverkar med omgivningens energier. Och hur jag hanterar energierna i situationerna är något jag kan lära mig att påverka. Tex om jag upprepade gånger får otrevliga grannar så kanske det finns något i situationen som jag kan lära mig. Vad det är jag ska lära mig kan vara ganska olik från vad en annan person i liknande situation behöver förstå. Jag tycker att det faktiskt händer att när jag löst problemet i mig själv (tankar, känslor, reaktioner, gensvar) så upprepas inte situationen i nya konstellationer.

Däremot så tror jag inte att allt är förutbestämt eller att allt är slumpen. Vi påverkar varandra och kan råka in i någon annans händelseutveckling ibland som också ger effekter på vårt liv. Både positivt och negativt. Om ens sambo tex får ett bra jobberbjudande och karriär möjligheter någon annanstans så blir man påverkad om han/hon tar jobbet.

Anna-Helga
0

Slumpen finns inte! Flört

stillness
0

Gaiatri: menar du det handlar om HUR man reagerar och löser situationen som den ändras hur man upplever den ?

Glad

[Ming]
1

Jag tror mer på ödet än slumpen….

Jag tror också vi får uppleva allt vi behöver för att utvecklas…exakt på ett sådant sätt som är skräddarsytt för var och en av oss.

Är vi här för att utvecklas…eller är vi här för att bli bittra och tycka livet är orättvist? Valet är upp till var och en av oss.

Vi får många chanser och "varje dag är en ny dag"….

Det är i motvind som draken lyfter….

stillness
0

Varje dag är en ny dag så sant :D

Lisbeth3
0

Vad ska slumpen göra nästa gång…

Som jag ser på det så är inget en slump. Vi får möta bl.a. olika människor men enligt frihetslagen så avgör vi själva om vi vill ta chansen att utveckla en relation eller inte.

Ödesinstanserna bestämmer vad vi behöver är min hypotes.

MissGT
0

Jag såg filmen Sliding Doors igår och den handlar just om tillfälligheter och ödet. Den visar två olika liv, en där hon hann med tåget och en där hon missade det. Detta blev olika liv, men där vissa saker hände samtidigt trots tågsituationen. Svårt att förklara utan att avslöja för mycket, men den är sevärd!

Gaiatri
0

#14 Jag tänker att vi ofta har vissa mönster i våra liv som upprepar sig tills vi löst situationen. Beroende på hur vi reagerar och agerar i en situation så kan dessa mönster förändras. Dessa mönster är som energiknutar som vi i detta livet fokuserat på att förstå och lära oss någonting av. När vi löst upp energiknuten så kan situationen upplevas annorlunda och ibland kanske vi inte längre drar till oss liknande situationer igen.  Ursäkta ett lite sent svar Flört

#18 Det är lite så jag ser det. Att vissa skeenden är i det stora hela förutbestämt om än inte i minsta detalj. Det mesta som sker i det yttre tror jag det är vi själva som väljer i hur vi ska leva våra liv om vi väljer att kliva på det där tåget eller vilken lägenhet vi tackar ja till. Däremot kan det finnas förutsättningar och dragningar mot vissa håll eller mål som redan är förutbestämda.

Gevurah
0

#18 Sliding doors kommer på TV4+ kl. 20 ikväll för de som är intresserade.

Drumbo
0

Hej Stillness!

Härifrån är tanken att frågan är komplex och inte låter sig besvaras uttömmande.

Övertygelsen härifrån är dock, oerhört generaliserat,

att vi alla har en grundroll eller livsmission eller livsarbete att utföra, utforska, upptäcka, gå igenom, prövas genom, nå framgånger genom och bakslag genom, uttrycka oss genom; kort och gott:

Vi har en för vårt ego dold "plan" eller "manus", som Själen är helt klar över, men först efter vår vistelse här på det fysiska planet kommer denna att uppdagas.

Vi är här för "äventyret" Livet - Det fysiska livet, som i sig självt är en form av extas - även om vi själva nu är i hög grad "sovande" och inte riktigt kan koppla ihop Livet med  begreppet extas - vi är alltför upptagna av vardagens bekymmer, ekonomiska besvärligheter, fysiska och psykiska sjukdomar, arbetslöshetrelaterade problem och mycket annat.

Det ändrar dock inte principen: VI är här för vår "mission" - som inte behöver tolkas religiöst, om man är allergisk mot ordet religion, äveo om ordet handlar om att återknyta sig själva till sin andliga identitet.

Vad som verkar vara slump är inte slump eftersom slump "i sig" inte kan existerar i ett Universum som är styrt av Universella Lagar in i minsta detalj. Däremot tycks det ingå i den "gudomliga ordningen" en upplevelsemöjlighet som vi väljer att kalla "slump" eller slumpmässiga händelser, eller "tur" eller "otur" osv.

Så: Dels har vi en lagbundenhet som hjälper oss att förstå Verkligheten.

Dels har vi inom denna lagbundenhets speciella dimension som handlar om det högre planets energimässiga sätt att fungera en form av frihet eller rörlighet eller "kaos" - från ETT perspektiv sätt.

Denna "kaos" är dock en förusättning för vår upplevelse av "kosmos"; de förutsätter varandra; därför ingår i en Enhet, som är identiskt med vad vi brukar kalla Gud.

--

Hoppas att något att ovanstående kan vara till gagn.

Hjärtlig hälsning

gm

LivsCoach och Kursledare

http://www.gmaaction.kulturservern.se

goat11_maya13
0

Karma mina vänner en abstaktion eller en realitet? Vi är alla bundna till varandra. Vad vi ännu inte har lärt oss är riktiga relationer till varandra därför denna frustration över våra beteenden som onekligen är underliga. Karma är en realitet i vår situstion som människlighet eller en stor grupp av själar. Vi som befinner oss i denna belägenhet av själv valda val. Vi bör inte klandra andra eller oss själva detta leder oundvikligen till skuld. Vi som grupp eller mänsklighet bör lära oss vad förlåtelse igentligen innebär.

Aldebaran
0

Visst är alla saker som händer och sker i livet avsett att ske och sker åxå just därför.

Våran karma gentemot varandra är liksom en vävd matta med miljontals kombinationer och vägar som vi har sedan tidigare…

Visst kan det både te sig ironiskt och orättvist när "dåliga saker som dras in till sitt liv", men vi måste komma ihåg att även dem tillhör vårt förflutna alltså tidigare liv.

Alltså dras dåliga saker hela tiden in i ens liv trots man är god och snäll (ber sin aftonbön varje kväll) så är ju detta tidigare "synder" som måste arbetas ut mot dem man har dem tillsammans med.

Det viktigaste man då bör tänka på är hur man bemöter dessa kanske mycket svåra saker. Det är ju inte själva karman i sig som utvecklar en, utan just DIN reaktion på denna karma… Angenäm såväl som oangenäm.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.