Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2499 ggr
Gaiatri
0

Meditation och samadhi

Det egentliga syftet med meditation är att komma i medveten kontakt med själen och att hitta den inre närvaron. Kontakten med själen i medvetandet är ofta inte tillräckligt utvecklad och vi har därför ofta svårt att registrera själens idéer i vårt fysiska medvetande.

Man kan genom meditation eller olika andliga övningar bli närvarande på det andliga planet. Det kan vara svårt att skilja på de olika upplevelser man får och vad som kommer från själen och vad vi tar in från omgivningen.

När man mediterar bör man gå uppåt i medvetandet mot de högre planen fokuserad i det inre. Man ska inte vara receptiv mot omgivningen och de olika tankar och känslor som kan registreras från auran eller omgivningens aura.

Det är viktigt att vara närvarande i sig själv och inte "flyta ut" i omgivningen. I princip så samlar man ihop sig själv och för medvetandefokus uppåt i linje med själen.

I Esoterisk Psykologi II (Bailey) s. 320 står det:

"Detta är den icke önskvärda sidan av, eller uttrycket för, samma abstraktionsförmåga som gör det möjligt för mystiker att se sina visioner och att delta i himmelska händelser, och som gör det möjligtför den avancerade adepten att träda in i Samadhi-tillståndet. I det ena fallet lämnas höljet obevakat och det kan bli ett offer för viken förbipassarande besökare som helst, medan det i det andra fallet lämnas med vederbörligt skydd och med positivuppmärksamhet på sin ägares anrop och ton."

När man väl har lärt sig att vara närvarande i sig själv och föra upp medvetandefokus genom sin mechanism så kan man lättare skilja ut vad som kommer från periferin och vad som registreras genom kontakt med själen.

Eremitha
0

Väl beskrivet!

Det är bara genom träning man kan komma fram till större säkerhet i att känna igen själens kvalitet eller vibration, och hur den skiljer sig från annat.

Fair Winds and Following Seas!

Drumbo
0

Hej!

Tankarna härifrån är att Bailey noterar hur viktigt det är att bygga upp ett tillräckligt starkt skydd mot utomståendes inflytande på det andliga planet. Tycker det är en viktig påminnelse, har själv träffat människor som gått "för högt" "för snabbt", vilket i de flesta fall skapar en rekyleffekt på psyket av negativ art.

Framförallt handlar det ju - tänker jag -  om att utveckla den moraliska dimensionen i våra liv, ej att sträva efter extatiska upplevelser för dess egen skull.

--

Allt gott

gm

LivsCoach och Kursledare

http://www.gmaaction.kulturservern.se

yogflame
0

Vad är det för skydd?

Jag själv mediterar bara och beskyddar mig inte för man är automatiskt skyddad i meditation det sägs så iallfall , jag har läst om det.

Och jag själv har aldrig känt något obehagligt under meditation.

Sen kanske det beror på vad för slags meditation man pysslar med. man kan säkerligen meditera fel.

Du nämner att folk går för snabbt ja om man laddar ner övningar på nätet kan det ju vara rent av farligt, eftersom den personen inte kan verifiera att det är en bra övning.  Har man en bra lärare däremot eller en guru så är det skillnad. Sen får man inte glömma att man får den lärare man förtjänar. Så får man en dålig lärare så förtjänade man inte bättre.

Drumbo
0

Hej yogflame!

Håller med om att människor som mediterat under en lärare med långvarig erfarenhet och intuitiv kapacitet för att genomskåda adeptens andliga nivå har ett betydligt bättre skydd än den som av nyfikenhet påbörjar avancerade meditationsövningar utan tanke på risker.

Det fanns ju en orsak till varför det tog lång tid för eleven att bli mästare: allt har sin mognadsperiod, sin prövotid, sin process av framgång och motgång, av att möta sin egna lägre tendenser och isåfall arbeta sig igenom dem (eller inte), att rensa bort all form av äregirighet, av självbeundran, av önskan att bli hyllad, osv.

---

I korthet vad j. tänkte på angående skyddet, är att tillse, så att ej starkare viljor på det andliga planet får inflytande över sinnet, vilket kan ske - menar i alla fall underetecknad - om den egna viljan är svag eller försvagad, eller om den mediterande redan från början har alltför stor öppenhet i känslokroppen för intryck.

Balans är väl det alltid eftersträvansvärda, och det tar ju tid att nå detta, då meditation är en dynamisk process, där mycket händer på flera nivåer samtidigt.

--

Allt gott!

gm

yogflame
0

En sak som är farligt är ju om man förtryckt en massa hemska saker , eftersom meditation rensar hjärnan och sinnet behöver man möta dessa saker igen eftersom dom kommer upp till ytan igen..

Tride
0

Har aldrig mått dåligt av meditation. Snarare tvärtom. Kan må dåligt om jag försummar meditationen.Oskyldig

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

yogflame
0

#6 ja men det är ju bra , det betyder att du inte har haft saker förtryckta.

eller hur?

Tride
0

Vissa saker är givetvis jobbiga, men upplevs inte som farliga eller skrämmande. Mer som krävande. Om jag tex stöter på ett inre motstånd. Då blir själva motståndet objektet för meditationen, och så löses det upp av koncentrattionen. Det brukar återkomma sju ggr, sa min lärare. Sen kommer nya motstånd!SkrattandeOskyldig

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

yogflame
0

Ok, själv kommer en massa tankar upp, som hände för flera år sen. Men som tur är har jag inte förträngt något så det blir inte jobbigt för mig. Utan känns bara som gamla minnen som kommer upp till ytan och sen försvinner. Vissa tankar/minnen  kan dock sitta kvar längre än andra.

Liealia
0

genom att meditera har jag uppkommit min mening med livet, jag känner mig fri och alla bekymmer jag suttit på har försvunnit upp i atmosfären." yogan är mitt tempel och asanas är mina böner." min ande är en guide den är här för att hjälpa andra andar som ännu är på jord livet .