Kristallstjärna
Är det någon som vet i vilken ordning man ska placera ut (bergs-)kristallerna runt sig/den man behandlar när man gör en kristallstjärna för ex meditation eller healing?
Jag har alltid lagt ut dem efter inre känsla, inte efter ett schema.
Men det kanske finns någon annan här som vet.
#1 Ok tack.
Hm jag ser att en av bergkristallerna jag köpte har en avbruten spets. Den är avbruten på snedden så den har ändå en slags spets. Vad säger ni? Går den ändå att använda till kristallstjärnan eller måste jag använda en med "riktig" spets istället?
Hej
Jag kan absolut ingenting om detta men varför måste allt vara perfekt? kolla på naturen är bergen perfekta? är träden perfekta?
Ingenting i naturen är perfekt på det sättet , utan allt har sina skavanker det är ju det som är tjusningen.
Såsom jag känner kan du använda kristallen ändå det är inte formen på kristallen som är magisk utan ämnet i den. Annars skulle man ju kunna använda vanliga stenar för att hela.
Så du kan använda den med största säkerhet.
Det går alldeles utmärkt att använda vanliga stenar till healing. Vanliga stenar har inga spetsar därför att naturen har skapat dem så.
Kristaller HAR spetsar därför att naturen har skapat dem så. Kristaller är också naturliga sändare, och de sänder genom sin spets, så själv skulle jag inte använda en skadad spets i healingarbete. Det KAN bli som att spruta vatten ur en skadad slang. Det kanske inte riktas ditt jag tänkte.
Jag skulle dessutom vara noga med att ha balans på feminina och maskulina spetsar, för att få en bra helhetseffekt och inte av misstag skapa obalanser.
Men allt beror ju på avsikten. Vad är det stenarna/kristallerna ska göra? Vilken uppgift har de?
Jaha där ser man hur det fungerar… men kristall är ju speciella jag har tex qvartskristall tror jag det var i mitt yogahalsband.
Dom är inte perfekta och har sina brister småsprickor men det spelar ingen roll där.
Vad är det för skillnad på maskulina och feminina?
På maskulina spetsar är "spetsfönstren" ganska jämnstora, alla sex, medan hos de feminina är oftast ett av "fönstren" mycket större än de övriga fem.
Om man håller spetsen mot handflatan, någon centimeter ifrån, och gör en cirklande rörelse så kan man känna skillnaden i energi. Det känns som att man blåser genom ett sugrör ungefär. Jag upplever de feminina spetsarna som mjukare, lite varmare, tyngre energi. De maskulina känns kalla och väldigt tydliga, skarpa liksom.
Det finns säkert massor med fler sätt att jobba med kristallerna men så här har jag lärt mig och det känns naturligt för mig.
Är du fundersam kan du ju alltid fråga kristallen direkt, och känna in svaret.
Jag själv använder mig inte av kristaller, om jag gör det använder jag handen men vi alla är olika , så olika sätt passar oss bäst.
Jag har läst om dom som kan göra det med viljan utan att röra någon. Fast det är ingenting jag sett med egna ögon.
Tvättar du kristallerna efteråt eller händerna också?
Numera använder jag inte kristaller speciellt mycket, men om jag använt dem så sköljer jag dem under rinnande vatten eller renar dem med rökelse efteråt.
#0 Frågan gällde ju i vilken ordning man lägger ut stjärnan, och jag hittade följande i en av mina gamla kristallböcker:
Börja med att sitta upp. Lägg första kristallen bakom dig en liten bit ifrån där ditt huvud hamnar när du sen ligger ner. Spetsen riktad emot dig. Andra och tredje kristallen ca en decimeter utanför dina båda knän med spetsarna in mot centrum av stjärnan. Det är första triangeln.
Lägg sen fjärde och femte kristallen några centimeter utanför det ställe där du kommer att ha armarna när du ligger ner (mellan armbåge och axel). Rikta spetsarna in mot centrum. Lägg den sjätte kristallen några centimeter nedanför dina fötter med spetsen uppåt, mittemot den första kristallen (ovanför huvudet).
I den här beskrivningen har man en sjunde kristall som man håller i handen. Med denna så länkar du samman stjärnkristallerna genom att vidröra dem lätt med den sjunde kristallen, gå medsols runt dina utlagda kristller.
Ligg sen ner i stjärnan och håll den sjunde kristallen i vänster hand med spetsen riktad uppåt (mot handleden). Är man vänsterhänt kan det bli tvärtom, man får känna sig fram.
---
Ur boken "Kristallhealing" av Eva Lindell Fors och Tiiu Serenander
(borde gå att hitta på biblioteket)
jag hoppas att #0 lyckas med detta.
Tack så mycket för svaren.
Är det i jordtriangeln du brukar ha de feminina spetsarna när du lägger en kristallstjärna?
#10 Javisst