Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 4311 ggr
Byjensen
0

"Att aldrig hitta hem!"

Hej!

Har en fundering som jag gärna vill dela med mig av och få insikt i.

Som rubriken anger har jag stora svårigheter att finna min roll, plats, glädje, lycka och ro. Har plöjt igenom en stor mängd litteratur inom psykologi, personlig utveckling, KBT, Mindfulness mfl. Besökt ett antal olika terapeuter inom KBT, Dynamisk psykologi, Symboldrama m.m Allt detta har givit mig en stor föståelse för hur jag har hamnat där jag är idag.

Upplever inte att jag lider av stora svårigheter, utan är mer orolig över det faktum att jag ser det liv jag och andra lever som innehållslöst och energitömmande. Har stora svårigheter att behålla intresset för detaljfrågor som väder, vind, jobb, nyheter, vad som är inne och vad som är ute m.m

Allt upplevs som själlöst och falskt. Detta skrämmer mig för jag hittar inte min plats i allt detta. Hela min värld känns overklig och främmande för mig. Som att jag går runt som ett skal i en värld som dränerar mig på energi. Men har inte hittat vägen att frigöra mig, för jag är fortfarande kvar i någon form av offerroll från det förflutna och har svårt att se förbi mitt eget ego.

Har precis börjat läsa Eckhart Tolles En ny Jord och den bringar klarhet i en ocean av osäkerhet, men samtidigt är det nästan omöjligt för mig att just separera mig från egots dysfunktionella influenser.

Min dröm är att möta alla människor med ett öppet hjärta och med kärlek. Men mitt ego sätter upp hinder och får mig att tro på idén att människor vill mig illa, hur betydelselös jag är samt att jag behöver andras gillande för att vara någon. Konflikten är tydlig och orken sinar… Är det som Tolle beskriver att det är lättare att ta till sig den andliga sidan om man har gått igenom stora svårigheter?

En hjälpande hand sökes….

Väl mött

Magnus

[yodhe]
0

Hej Magnus!

ett förslag, har du prövat att meditera, det brukar öppna upp och hjälpa människor att hitta sina svar..

själv har jag gjort det i över 15 år och har stor nytta av det just när allt känns meningslöst..man kan ju alltid testa…

Zynell
0

Hej Magnus!

Jag har liksom du läst mängder med böcker om både det ena och andra, men vad hjälper det?

Jag känner igen mig mycket i det du skriver, men jag har inga tips att komma med om hur man löser det. Att meditera, som yodhe, nämner kan vara ett sätt, men jag vet inte om det är ett sätt för mig.

stillness
0

Ja du när jag läser din test ser jag att dina tankar tar över dig, jag brottas själv med detta i nu läget och vet hur hemskt och jobbigt detta är…

men Vi är ju inte våra känslor eller tankar: bra att tanka på..

Sedan kan det vara många saker i din livssituation som ej är ritkigt ok

Jobb, hälsa, mål etc sånt tror jag med kan spela in

stressa ner kan va tips och ja meditera fråga universum om hjälp

szirius
0

Det verkar vara en helt naturlig fas att hamna i , där du är just nu.Vi är nog många som känner igen oss.Att finna likasinnade, om det så bara är en enda god vän kan hjälpa mkt.Leta efter människor som liksom dig söker något djupare än " vad som är inne och ute". Jag lovar att det vimlar av dem, bara man börjar leta lite.Känslan av meningslöshet kanske inte skingras, men en känsla av syfte för denna upplevelsen kan träda fram, om man kan ana att det bara är en fas.

Kanske har du för höga krav på dig själv?Såklart att vi drömmer om att kunna möta alla med öppet hjärta, men vägen dit tar definitvt sin tid, det gör det för alla.Det låter som en vacker önskan, men var tålmodig med dig själv.Och banna dig inte då du inte lyckas, utan iakkta bara vad som hände och försök igen.

Syftet kan ju också vara att du ska förändra ditt liv, välja en utbildning eller ett yrke som känns meningsfullt.Jobba ideellt? Hjälpa dem som har det svårt?Bli aktiv i nån naturförening?Sådana saker brukar också kunna ta bort den värsta tyngden av meningslöshet.Jag drabbas själv av den periodvis.

Lycka tillGlad

Tride
0

Tack, Magnus, du ger en bit av dig själv utan att du själv förstår hur värdefullt det kan vara för andra att läsa om ditt dilemma. Du är nämligen inte ensam om det.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

szirius
0

* 5 håller medGlad.Dessa forum tjänar inte MINST ett sådant syfte, och kan definitivt vara en mkt god variant av " vänner med liknande intressen".Kyss

Monky
0

#0 Känner igen mig i mycket av det du skriver. Nu är jag i total sinnesro och litar på livet, litar på att jag är exakt där jag ska vara.

Jag har Eckhart Tolles ljudböcker, de finns på youtube också, jag känner att det är som att han talar till min inre sanning. Härligt att du hittat honom också, du är alltid på rätt väg!

Något annat som fick mig att finna sinnesro var detta;

http://www.youtube.com/watch?v=CkUnGXqWx3U

Blunda, lyssna, omge dig med kärlek och hitta hem…

Kramar och mycket ljus till alla!

Glad

[Anega]
0

Det låter som om du försöker förstå världen med intellektet. Har du provat fysisk aktivitet, vad som helst, dans, fotboll, yoga, löpning eller vad som nu passar dig. Att trötta ut sig rejält för att koppla bort intellektet tycker jag kan vara skönt och kan sätta fart på och lösa upp knutar. Ibland måste man sluta leta för att hitta vad man söker.

Bryt och byt.

Byjensen
0

Blir tårögd av era svar.

Speciellt när man springer omkring med en snurrande kompass i handen och inte vet var man ska starta eller var allt kommer att sluta.

Har ofta känt mig ensam i detta, vilket jag tack vare er ödmjuka, givmilda och goda människor inte behöver göra längre. Det är svårt att kommunicer detta med människor som inte riktigt kan relatera till hur man tänker och var man vill.

En spännande resa har startat och jag är oerhört tacksam för er respons.

Yodhe ska absolut lära mig att meditera, tog mina första kliv med mindfulness igår. Tack!!  

Nellieclind tack för att även du vågar öppna upp och erkänna att det inte är lätt att finna rätt väg! Du är stor!! 

stillness. Tack för din öppenhet. Du har helt rätt med att tankarna drar iväg och som sagt det finns ingen enkel lösning. Har satt upp din tanke om att vi är inte våra känslor på kalendern. Tack för din inspiration.

szirius. Tack för ditt inlägg. Det skakade om mig en smula, men det var mycket träffsäkert. Du får det som snurrar att bl konkret. Kraven, hmm, ja det är en svår nöt och du har helt rätt de är alla för höga. Blir rörd av att du tar dig tid att ge mig din syn på min fas. Tack tack tack!!

Tride. Jag hoppas verkligen att det jag går igenom kan lindra någon annans vånda. Stort tack för att du uppmärksammar det. Krävs en stor människa att ge med sig av det!! Tack Tride

Monky. Tack för att du vill dela med dig av det du har varit med om och för tipsen. Ska gå lyssna på länken du skickade i kväll. Du inspirerar!! Tack!

Anega. Träffsäkert!! :) Du fick mig att hajja till. Började med Yoga för ett par veckor sedan och är fortfarande gammal skinnfåtölj, men det är jätte skönt. Hmm sluta leta, ja, det är verkligen inte lätt att omsätta, men ska absolut ha med mig den som uppmaning. Stort tack för din tid och hjälp. Du är helt klart inspiration! Tack!!

chik
0

ByJensen Du har skrivit väldigt bra o fint.Tack.

har inga tips att ge..Det är nog något som du får komma fram till själv.

Men du har fått så många o tankverda svar här som också jag kan ta åt mig.Tackar er för att jag fått läsa….

Kan känna igen mig själv i vad du har skrivit..

Har trötnat på Mäniskor.datan passar så braGråter Svarar bara på det man vill..

Så Byjensen. jag är mycket bara med de mina o undviker Människor.För man blir bara ledsen o besviken…

Men det är jag det…Du har ju kommit långt på väg..Med att du har skrivit ner det.

Lena förvirrad…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Howliten
0

Min dröm är att möta alla människor med ett öppet hjärta och med kärlek. Men mitt ego sätter upp hinder och får mig att tro på idén att människor vill mig illa, hur betydelselös jag är samt att jag behöver andras gillande för att vara någon. Konflikten är tydlig och orken sinar…

Som om jag skrev det själv. Mitt i prick.

Jag är glad. Är du?

Tride
0

Kyss

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[Tunridan]
1

#0 Vi skapar problem med våra tankar, eller rättare sagt, när vi tror på dem "det här är jag".

Ta reda på vem/vad som finns bakom tankarna. Vem är där innan tanken om dig själv föds och vem är när de försvunnit? Vem ser alla tankar födas och dö?

Tanken om att "aldrig hitta hem" är som en dimridå. Du är förblindad av denna tanke som säger att du inte är hemma redan. Tanken är en illusion, för du är redan hemma och har alltid varit det och kommer alltid vara det. Hur vet jag det? För det är vad du är.

Aldebaran
0

#13 WoW Tunridaren…… Kan bara säga Amen åt ditt inlägg Oskyldig

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.