Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1994 ggr
[Hukanson]
0

En fredlig världsordning

Det finns en ny religion eller andlig utvecklingsväg om man så vill säga, som heter Bahai och har en tillkomst i slutet av 1800-talet. Från sin tillkomst en Fredens budbärare och idag en organisation spridd i världen med fem miljoner medlemmar. grundaren av organisationen var en person som skrev 100 böcker medan han hela sitt liv satt fängslad av den islamska staten för sin fredliga läras skull.

Idag har alla fängelseportar förintats och många stora Bahai-tempel har byggts som ett vittnesbörd om den sanning som Bahai-läran innehåller. Bara några mil från Jerusalem finns nu Tillbedjans Hus som vill vara den fredliga länken mellan judar och muslimer, kristna och buddhister, hinduer och zoroastrier.

Men i Iran - där denna världsreligion föddes - har bahaier inga rättigheter alls även om fängelserna har öppnats. Deras barn får inte gå i skola och de betraktas som paria (orena) av det övriga samhället.

Sveriges Bahai-samfund

Moonwing
0

..du som är påläst, Hukansson-var det inte där man påstår det urprungliga paradiset fanns, i Iran ..menar jag? Rätt olustigt-om man ser till allt som hänt där under alla årtusenden..

"Men i Iran - där denna världsreligion föddes"

"Bara några mil från Jerusalem finns nu Tillbedjans Hus"

..sedan skulle detta då inträffa …är det bara en tillfällighet, eller..

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

[Hukanson]
0

Det har hänt olustiga saker i alla länder jag vet inte varför du känner dig olustig över Iran . Det finns anledning att, som iranierna själva, känna en viss stolthet över dess långa ärorika historia som nästan hela tiden varit en teokratiskt imperium av olika slag; Perserriket, Hellenistiska riket, Romarriket, Muslimska riket, Kejsarriket för att nämna en hastig överblick. Mycket av grunderna för vår mänskliga civilisation kommer därifrån.

Att känna sig olustig över att paradiset skulle kunna ha funnits i en del av världen som bevisat är civilisationsskapande och samhällsbyggande är ju underligt tycker jag. Men det behöver inte vara sant att paradiset låg just i Iran-territoriet.

I Bibeln står det skrivet att Gud satte en Kerub och ett flammande svärd att vakta ingången till Edens Trädgård. Det måste betyda att de står där än idag. Sedan står det namngivet vissa floder som ju pekar på ett visst geografiskt läge - som inte är Iran.

Vad jag vill peka på är den situation som råder i Iran idag - den nya religion som muslimerna själva förväntade skulle komma förkvävs och förnekas och förföljs av de islamska ledarna. Detta med olagliga metoder. Även om vi i väst ger Nobels fredspris till en bahaier så ändras inte situationen nämnvärt, det är tydligen väldigt svårt för muslimerna att acceptera att även islam måste underkasta sig Herren Guds vilja och vara följsamma och lydiga i världsutvecklingsförändringen.

Moonwing
0

"Shatt al-Arab eller Arvand Rud (persiska: ????? ???) är en cirka 200 km lång flod i Mellanöstern som bildas genom sammanflödet av de två floderna Eufrat och Tigris i södra Irak och rinner ut i Persiska viken."

Källa;wikipedia

..näe, du hade rätt det var i Irak (som det heter nu)..som detta Eden då skulle legat,min tanke var väl mest om det ..

..låt säga "finns i en annan dimension"..kanske!..Om Änglar vaktar det..är det kanske osynligt..Flört

Det är så fängslande, bara eftersom det varit så enormt oroligt i Mellanöstern, hela världen engagerar sig ju i allt som händer där..i alla fall "massmedialt" sett..Glad..ungefär som med Judendomen o Jerusalem..förr emigrerade ju tom svenskar dit som var troende , till "Guds Heliga Land"..så visst fångar regionen intresset.,.(mitt i alla fall!)Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen