tredje ögat
Jag har i flera år kunnat vad jag fick veta var tredje ögat se saker…..det är lika klart som jag ser på riktigt och som på tv….
När det börjar blundar jag och det kommer som mörka slingor som slingrar sig runt. Dem sluter ihop sig och sedan öppnar sig en "grotta" och en film eller stillbilder visar sig….om jag tittar upp och blundar igen så fortsätter det om jag vill…
Fler som vill berätta om tredje ögat?!
Kramar Jeremina!

Jag har ibland lyckats med detta, men det blir oftast bara en bild och den visar sig bara i nån sekund. Skulle vilja utvekla denna förmåga! :)
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!
Är det det som är tredje ögat..? I did expect more:/
#2 Ifall du vill ha en djupare förståelse för tredje ögat så läs här
Tredje ögat
Det tredje ögat korresponderar med ajna centret. Namnet antyder att det används till högre former av clairvoyans och intuition. Hos den färdig utvecklade människan förbinds kronchakrat och ajnachakrat, därmed väcks tallkottkörteln och hypofysen och det uppstår "ljus i huvudet". Detta ljus är egentligen det 3 ögat. När det 3 ögat blir aktivt genom det samlade ljuset från tallkottkörteln och hypofysen, kommer insikten i det gudomliga syftet bakom det fysiska livet bli säker. Ajnachakrat mitt i pannan är förelöparen (?) för det 3 ögats ljus. Ajnachakrat uppfångar och förmedlar ideer till skapande, medan halschakrat snarare är det organ som används till att skapa på det fysiska planet utifrån de impulser som kommer från själen. Ajnacentret är den vita magikerns viktigaste redskap, då den ger kraft, insikt och förmåga att skapa abstrakta tankeformer via visualisering.
Ajna centrets energinivå upplevs som en förmåga att se världen som ett skådespel från en opersonlig synvinkel, där man är i världen men inte är av världen.
I denna bok (Menneskets indre univers) används uttrycket det 3 ögat som en samlad beteckning på ajnacentret och 3 ögat. När pannområdets chakran åtskiljs, ses högra ögat som förmedlare av astralt och buddhiskt ljus, vänstra ögats chakra som förmedlare av det lägre mentala ljuset, det 3 ögat som förmedlare av Själens kärlek och ajna som fokuseringspunkt för de tre.

Inatt så försökte jag komma i kontakt med 3e ögat och kände att kronchakrat aktiverades och verkade skapade en förbindelse mellan dem. Ännu en gång så upplever jag nått som jag sedan får bekräftat på andra vägar, riktigt intressant. Märkte även av ljusblixtar och svepande ljusvågor men får inga riktiga syner.
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

jag har hört av en medial person att jag har något slags fel/obalans i tredje ögat. detta stämmer även överrens med psykolog-tester (rochak) som jag har gjort. jag tar in ALLT och har svårt att liksom "plocka ut"… jag kan ofta stå handfallen inför uppgifter då jag har svårt att veta var jag ska börja. jag ser "hela kaoset" och har svårt att kanske börja i en ände…
hur gör man för att balansera upp tredje ögat?
jag är en väldigt stressad person överlag, stressar jämt även om jag bara är hemma och slappar så är jag stressad. har jättesvårt att slappna av. tankarna gå alltid på högvarv "twentyfour seven"…

#5 Då är nog massor av meditation för att gå ner i varv och finna balans det allra bästa för dig. Här på sajten finns en del bra meditationer under den fliken.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#5 Då vill jag bara flika in att man ofta förväxlar tredje ögat med solar plexus, när du uttrycker dig som så att du "tar in allt" så är det oftast genom solar plexus det sker. Prova att beskydda ditt solar plexus genom att be om beskyddet helt enkelt och be om att det manifesteras en femuddig stjärna över. Om detta säger dig något sök på sajten om beskydd. Du kan också läsa om instinktiv telepati, det bör säga mer.
Tredje ögat har inte med personligheten så mycket att göra utan mer om det gudomliga syftet. Att se världen mer opersonligt och att kunna vara i världen men inte av den. Missförstånd omkring tredje ögat är väldigt utbrett som vi (esoteriken) ser det .
Annars fick du ett utmärkt förslag av Hoppfull! 

Härom kvällen i stillhet, så framkom den bild av ljus som jag alltid har centrerat när jag blundar//tredje ögat
Oftast pulserande i olika färger .
Jag besöker den platsen med högsta respekt.
nu sist bildade det en droppe av klart rent ljus som där det inhöljdes in starkare smaragdgrönt pulserande skal utanför det strålade en mild creme färgad massa.

När jag fokuserar på mitt 6 och 7 chakra vilket jag ofta gör i meditation så ser jag mitt kronchakra stående som en kon med spetsen neråt förankrad i epifysen(tallkottkörteln). Jag drar aktivt ner ljus via antakharanan och bygger så upp en laddning i min tallkottkörtel. Jag känner hur laddningen och känslan av frid och ljus och (uppkoppling ökar). Nu flyttar jag fokus till mitt ajnacentrum och hittar dess exakta läge. Aktiviteten i detta ökar sedan av sig själv tills det känns som en brännande punkt i pannan. Ett bra tag kom jag inte längre än så, men när jag märkte att det gick att flytta denna brännande punkt i rummet inom vissa ramar uppåt neråt åt sidorna och inåt genom ögonrörelser med slutna ögon så hände saker. När jag nu med ljusladdad tallkottkörtel för in brännpunkten för ovan beskrivna ajnacentrum inåt i huvudet tills jag kommer in i tallkottkörtelns kraftfält(tror jag) så uppenbarar sig en symmetrisk portöppning (mandelformad) med ett starkt ljus ( ofta orange grön indigo). Där går jag in med mitt medvetende. Allt blir då ljust för ett ögonblick och stilla. Ansträngningen det innebär att fokusera försvinner med ens och en realistisk bild i 3D av allt mellan himmel och jord uppenbarar sig. Om jag är enbart betraktande ser jag en massa saker som jag inte förstår förrän jag ser dem. De kommer inte från mej. Om jag blandar in min vilja kan jag bestämma vart jag vill "resa".

Tack alla som delar med sig av sina erfarenheter här! Jag har i 6 år mediterat utifrån en specifik teknik som går ut på att väcka tredje ögat och få ihop det centret med hals- och kronchakra mm. I min skola är det också viktigt att berätta om sina upplevelser och modellen byggs på mer och mer utifrån vad människor upplever.
Det var bara så häftigt att läsa här och det ni beskriver som stämmer så bra med vad jag lärt mig och den modell vi utgår från. och att jag plötsligt kände mig så hemma på den här sajten, bland människor som diskuterar sina tredje-ögat upplevelser, tack!
Min vackraste upplevelse av tredje ögat är att sjunka bakåt i det som är som en tunnel bakom ögat tills jag kommer till mitten av tunneln där tallkottkörteln är och hur en rymd öppnar sig som är full av frid och kraft och kontakt uppåt.
jag använder också mitt tredje öga dagligen för att tona in på saker runt omkring, när jag äter, handlar, etc. ett fantastiskt redskap för att känna in energi
vill man veta mer om tredje ögats alla funktioner och en förståelse för hur man kan jobba med det är Samuel Sagans bok: "Awakening the Third Eye" ett måste, och den finns gratis att ladda hem på http://www.clairvision.org 
där finns också ett uppslagsverk med terminologi kring tredje ögat och mycket mer "a language to map consciousness" Också gratis!
Tredje ögat är porten, sen… the sky is the limit 
Eva2005, tack för en väldigt intressant länk!

#10 Jag har redigerat i ditt inlägg för att göra länken klickbar! Tack för fin info om tredje ögat…
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
#10 Tack snälla eva2005….men hur många sidor blir det?

kul att ni gillar länken
#12 tack för redigeringen!
#13 många sidor blir det… boken är normalstor, nästan 300 sidor tjock, A4 blir det väl lite färre, kanske 250
går ju att läsa vid datorn förstås, den som har ögon som orkar, kanske skriva ut lite i taget? boken är väldigt innehållsrik så det tar ett tag att läsa hela
Suck alltid på engelska eller…
/kram Bappi

Åh - vad glad jag blir! Har länge sökt info om tredje ögat!
Härligt att veta att flera har sådana upplevelser som jag!
Ska läsa ur boken - kan knappt vänta…!!
Känns väldigt bra att Andlig utveckling finns…!
#10 Håller med om att det är en bra bok. Jag läste den för något år sedan och det jag främst minns som var bra med den var att den satte det tredje ögat i ett sammanhang med fler chakran än Ajna-chakrat och Kronchakrat. Samuel påpekar vikten av förankring i Hjärtchakrat och även Halschakrats roll som förstärkare.Ofta glöms det bort i andra böcker.
En annan sak jag tycker är bra med Samuel Sagan är hans insikt i att man kan behöva rensa bort energiparasiter. Vilket kan göras på ett skonsamt och respektfullt sätt. Han har skrivit om hur det bör göras. Fast det är vad jag minns i en annan bok.
Det har nämnts mycket tydligt i de böcker jag läser i alla fall om att hjärtchakrat måste vara öppet och utvecklats till en viss nivå innan tredjeögat (+ resten av de andra två) öppnas på allvar och i det så ligger halschakrat också eftersom halsen är skapandets centrum ligger den efter hjärtat. Allt för att människan ska hindras att få de högre chakrana öppna innan graden av osjälviskhet är tillräckligt stor.
Det är det jag i grunden menar med när jag brukar säga att det är först mot slutet av evolutionen som tredjeögat och de högre chakrana öppnas på allvar och man kan använda dem. Vi har haft denna diskussin förut och då blev den lite hätsk eftersom flertalet tror att alla mediala är det från tredje ögat och jag mflera anser att det råder en strot missförstånd omkring hela detta snack som oftast pågår omkring tredje ögat.
Men som sagt det är så jag ser det och det är så det ses genom esoteriken o teosofin.
Dvs öppna hjärtat till de inre hjrätebladen, halsen aktiv och huvudchakrana öppnade, då är man en andligt skapande människa, dvs man skapar i mänskligheten för mänskligheten. Ser/förstår visionen genom huvudchakrana , får ut det/konkretiserar genom halsen och i stor osjälviskhet=hjärtat.
Bra sammanfattning Mariann. Naturligtvis finns det många bra och seriösa böcker utöver denna skriven av Samuel Sagan. Men tyvärr också en hel del som förenklar saker och ting för mycket. Förankrar man inte i Hjärtat så kan man få syner, men det blir snarare halluciationer än något av värde.
När vi är barn har vi fortfarande den oskuldsfullhet i hjärtat som behlövs, och kan då lättare utveckla förmågan att se med det tredje ögat, än senare i livet. Men som barn kan vi bli behandlade som att vi bara inbillar oss, att vi fantiserar. Såvida inte föräldrarna har förmågan. Det tror jag är förklaringen till att medialitet kan gå i arv i vissa familjer.
Medialitet och att kunna "se" kan man göra med solar plexus också, fast det låter ju inte lika flådigt förstås…. solar plexus kallas ju ibland för lilla hjärnan….
Det är så det beskrivs inom esoteriken i alla fall. Det är också därifrån uttrycket kommer "att man kan vara medial utan att vara andlig och tvärtom".
Eventuellt kommer vi längre fram översätta en artikel om högre och lägre psykism, där detta då blir lite mer förklarat.
#20. Det är bra att du påpekar att ordet medialitet kan avse ett ganska brett spektrum av upplevelser. I mitt inlägg var det dock inte aningar via Solar Plexus som jag avsåg. Det där med att använda rätt ord för att få fram vad man verkligen menar kan vara svårt ibland :-).
Ser fram emot att läsa artikeln.
Jag som ny här är inte riktigt med på hur man kan vara andlig utan att vara medial ? Vad är skillnaden ?
Tack & Kram till alla
Madde
Amor Vincit Omnia
#21 sant så sant
jätte svårt att i lite skrift försöka få fram vad man menar, så jag förstår precis.
Nu skriver du "aningar", det rör sig väl också om solar plexus i flesta fall. Kallas väl telepati eller instinktiv telepati. Man kan gärna läsa här om intuition också för att få hela bilden klart för sig. Annars kanske du kan förklara mer så jag hänger med vad du menar? (om det nu är viktigt
)
Här kan artikeln läsas för de som är nyfikna innan den blir översatt. 
#22 Jag ska försöka lite kort här hur vi (andevetenskapen) ser det hela. Andlig eller om man får säga andlig utveckling handlar om själsintegration, dvs att i en mycket långsam process bli sin egen själ, få den integrerad i personligheten. När det sker (långsamt) så sker det att man blir mer o mer osjälvisk, man blir mer o mer tjänande, man ser orättvisor i världen och vill göra en förändring. Man försöker hjälpa där man kan, i familjen, i byn, landet, inom en grupp, världen osv. Ju längre fram i den processen ju större område kan man hjälpa.
Vi har ju en mängd sådana exempel i världen, Martin Luther King, Nelson Mandela, Moder Theresa, Aung san sui Kui mfl mfl.
Nu står ju dessa människor på toppen av sin andliga utveckling, vi andra vi tragglar på…
Själens enda begär är tjänst brukar man säga och har inget med meditalitet ( som vi normalt känner till meditalitet) att göra som sådant. Den medialiteten som kommer uppnå då när man har kommit så långt rör sig om intuitionen om vad man ska göra och en berör själen och ev sitt eget ashrams o Guds Vilja. Det är den som ska handla och utföra. Man kommer aldrig se att någon sådan person sitter och håller seanaser och pratar om döda släktingar osv, det är lägre psykism. Och enligt andevetenskapen hör det dåtiden till och något vi bör släppa och mer vara inriktade på själsintegration och på så vis nå buddhisk intuition dvs högre psykism.
Självklart är alla inte där ännu och har att genomgå den erfarenheten med lägre psykism.
Nu är risken stor att genom denna utsaga så blir människor upprörda, för nu pratar jag om lägre och högre och då går mångas egon i taket, eftersom den delen i vår personlighet har svårt med att man själv eventuellt inte är så högt utvecklad som man skulle vilja.
Denna känsla av "mindervärde" är också något som försvinner med vägens gång, eftersom det är självklart att det alltid och alltid kommer att finnas mäniskor som går före och sådana som också går efter och det är inget konstigt och märkvärdigt med det.
Precis som att alla blommor inte blommar samtidigt och det är ju tur. Ingen är ju heller sur på att ett tomatfrö inte har blivit tomat ännu heller. Några tomater är små på plantan och några är stora och röda, sådant är det och så kommer det vara även i mänskligheten.
Vi ska istället vara mycket tacksamma för de som går före, de banar nämligen vägen. Det är den näring de första kan dra upp från jorden som gör att de andra fortare kan komma igång att växa, symboliskt pratat igen om tex tomater.
Vet inte Madde om det var ett bra och förklarande svar?
läs gärna fliken "om sajten" och en artikel det länkas till där.
Ett litet ps. Självklart används högre psykism på olika sätt för olika människor beroende på deras uppgift i mänskligheten. Självklart finns det överlappningar av lägre och högre… allt är inte så fyrkantigt som det kan låta….
#23 När jag talar om medialitet så menar jag i första hand hörsel- och synintryck. Ungefär som i TV 4:s serie 'Medium'. Jag gillar inte serien, men just i det avseendet är det ett bra exempel. Jag vet att andra inkluderar aningar, känslor, intuitiva intryck etc i begreppe medial. Ja det finns de som inte ser men som ändå säger att de 'ser' pga de andra förnimmelserna. Jag tycker inte riktigt om det, men så är det. Det är ungefär som när blinda säger att de ser på TV fastän de inte kan göra så mycket mer än lyssna.
Sedan var jag lite inne på ett spår i mitt inlägg om att vi kanske inte egentligen behöver lära oss så mycket nytt, utan snarare lära oss att minnas vad vi egentligen redan kan. Familj, vänner, skola, arbetsliv etc har en tendens att 'hjärntvätta' oss till vad som är ett acceptabelt tänkande. Jag tycker att jag som vuxen fått kämpa för att återfå insikter som jag hade som barn. Jag vill inte påstå att jag i det avseendet var högre utvecklad än andra. Även om jag blivit indoktrinerad med tro på reinkarnation och karma i de esoteriska sällskap jag tillhört, så lutar jag mer och mer åt att allting är mycket enklare egentligen. Jag ser reinkarnation mer som en möjlighet än som en nödvändighet och karman är jag mycket tveksam till. Det blir kanske tillfälle att återkomma till det i något annat sammanhang.
I morse innan jag klev upp så ägnade jag mig en stund åt att balansera mig. Jag fokuserade då på mitt tredje öga samt mitt hjärtchakra. Jag fick upp fantastiska färger, smaragdgrönt tillsammans med indigo. Det var mäktigt och vackert…

#23 När du skriver "andevetenskap", menar du då det Ansgar talar om? Även antroposofin kallar sig för en andevetenskap, och påminner mkt om dessa tankar, tex att det finns olika sorters klarseende: gammal(ärvd, oren) och ny ( ren,genom medvetet arbete).Där sägs att klarseendet av den "gamla läran" inte alls behöver betyda att den människan har ett gott uppsåt med sitt arbete, medan det medvetna klarsendet kräver att man har god vilja, annars fungerar det inte.Och att meningen är att man ska arbeta bort det gamla klarseendet och kliva in mot det nya.Mkt enkelt förklarat.Kan man säga att detta stämmer med dina tankar?
Roligt iaf att läsa om detta från ett annat perspektiv,och bättre förklarat: ) då jag inte alls kan förlika mig med allt antroposofin står för, bara vissa saker.
Du skriver också om något som varit en liten aha-upplevelse denna månad som jag läst på ifokus: genom denna sajt har jag blivit mkt mer rofylld inför tanken att jag är precis där jag ska vara, det är helt ok om jag inte blir upplyst detta liv ; ).Och att det finns andra som blir det, betyder inte att de har gjort ett bättre jobb, bara att det var där DE var nu.inget bedömande, bara accepterande, och tacksamhet.Det är verkligen jättefint!
Jag tror att många missar denna poäng, då man nästan kan känna hur det råder " andlighetstävlingar" på vissa föreläsningar och kurser…allt blir bara obehagligt då.Vissa blir uppblåsta och andra tappar sin tilltro.
Nä, jag tackar för att få vara ett litet tomatfrö : )
Antroposofin är väl en del av andevetensakpen, en gren kunde man säga. Jag själv har inte läst så mycket Rudolf Steiner.
Andevetenskapen har jag noterat används mest av vissa av esoterikerna i Danmark, Asger använder inte det uttrycket så ofta.
Men det du säger om klarseende det är så vi ser det inom esoteriken.
Vi bör släppa det gamla sättet (genom solar plexus) och inrikta oss på att söka själen och då på köpet så att säga få mer o mer tillgång till den högre psykismen.
Sedan till dina andra tankar:
Precis det har denna info (esoteriken genom Asger) givit mig också, det är helt ok att vara där man är och sträva mot det som är uppnåligt detta liv. Jag upplever att Asger är den som ger ut just den förståelsen mycket bra om inte bäst. Att allt är ok.
Det finns verkligen en andlighetstävlan som du säger och också den stora illusionen att det sk new age/alternativ rörelsen är på toppen av utvecklingen, vilket inte är sant långt därifrån. Detta ligger i allmänhet runt 1 invigningen och då har man ett 20 tal inkarnationer kvar….
Jag tror det var i andlighet i vardagen Asger skriver något om just detta fenomen/illusionen om att man tror sig vara så långt kommen, att tex en sambo kan vara längre fram i utveckling en man själv, trots kurser o andliga böcker mm.
Oopppss nu kom jag in på annat som också jag tycker det är viktigt att man får "syn" på dvs använder sin urskiljning omkring.
menar inte att du szirius behöver detta utan detta bara ramlade ur mig i farten 

kram på dej från ett frö till ett annat 

haha, ingen fara, jag tog det inte personligt -det har jag ju redan skrivit till dig om, att jag har märkt hos min man…han läser inget alls om esoterik etc, men han har det liksom i sig, genom sitt goda hjärta, mkt mer än jag, som måste påminna mig och meditera och be hela tiden om att öppna hjärtat; ).
Och jag håller med, så fort det börjar lukta skryt om någons höga utveckling, så brukar jag ana att så inte är fallet.De som verkligen kommit långt är så ödmjuka att de nästan är försynta i sin utstrålning, ingen man skulle säga " åh, vilken enorm karisma" om direkt, utan det är bara ett lugn…så har jag börjat uppleva det iaf.Lärare som tar stor plats har nog en del ego kvar…
Inget jag känner doften av hos dig -vaddå" från ett frö till ett annat" -genom detta stora sajtarbete är du MINST en tomatplanta, Marianne, hihihi; )
kram på dig : )
Gulligt sagt av dig szirius
jag känner bara att det är viktigt att denna den eviga visdomen (så som nu vi har möjlighet att förstå den) kommer mer ut till svenskarna i ett språk man förstår om man så säger. 
Tomatplanta!!?? Det vete fasen… förhoppningsvis en Itsy Bitsy Teenie Weenie grön liten tomat på en i övrigt livskraftig planta bland er andra…
jag håller tummarna för att vi snart blir stora o röda…. 
Jisses nu började jag nästan längta till sommaren och mina tomatplantor och käka solvarma tomater ifrån den, mumsfilibabba det se!

Hej igen! det har hänt mkt här över jul, vet inte riktigt var jag ska börja bland alla tankar 
Alltid både intressant och svårt att jämföra olika system och skolor. Alla utgår från ngn sorts modell av hur den andliga världen ser ut, modellen kommer ur ngn sorts vision ngn/några har haft, alla har samma problem att överföra den andliga kunskapen till världsliga ord, lite blir "lost in translation". Och alla kulturella skillnader, olika visionärer ser olika saker, och ser det på olika sätt.
Sedan, ur dessa andliga modeller arbetas det fram tekniker och metoder för oss dödliga att arbeta med, för att vi också ska kunna nå de andliga världarna.
Sen sitter vi här, med en uppsjö olika modeller och olika metoder, som ibland ser ut att gå helt isär… vad är då rätt?
Min uppfattning är att alla modeller har någon sanning i sig, ingen har hela, men att det är skönt att välja en modell att utgå från, för sin egen skull. Och sen arbeta med de metoder som hör till den modellen och verkligen fördjupa sig i den. Alla vägar bär till Rom, men för att komma fram måste man gå den väg man valt, inte springa emellan och i cirklar eller byta väg hela tiden. Alla modeller och dess tekniker leder till andlig utveckling så länge vi inte blandar ihop dem för mycket, typ.
För mig tog det 25 år av sökande och prövande av olika vägar innan jag bestämde mig för en, jag ska inte säga att det var förlorad tid, för jag lärde mig mycket, men det är nu jag känner att jag har en möjlighet att fördjupa mig, på ett sätt jag inte kände förut. Och en möjlighet att komma fram till något som gör en skillnad.
Och utifrån den modell jag valt är arbetet med det tredje ögat teknik nummer ett, den första och främsta, och det är en teknik som fungerar. Metoden har lärts ut till 1000-tals människor de senaste 20 åren, och den är lätt att lära, särskilt utarbetad för moderna människor i ett modernt samhälle, så att även en stressad storstadsmänniska ska kunna jobba på sin andliga utveckling och känna att det händer något i ens energi. Ja det händer verkligen saker med människor i den här skolan, snabbt.
Om den är ytlig? Boken "awakening the third eye" är en manual för de grundläggande metoderna kring meditation på det tredja ögat och energihantering där man tar hjälp av det tredje ögat, en fantastisk bok, men ändock, en manual. Samuel Sagan presenterar modellen och traditionen bakom skolan i legendform i romanserien "Atlantean secrets" (den första boken "Sleeper awaken" finns också att ladda ner gratis från hemsidan www.clairvision.org) Den är definitivt inte ytlig. Det är inte heller det material som presenteras på kurser och i korrespondenskurserna "Knowledge tracks" Faktum är att jag aldrig mött något djupare än Samuels undervisning…
Om allt är på engelska? det finns några som undervisar på andra språk än engelska och några böcker är översatta till tyska och spanska framför allt. Det enda evenemang jag vet om på svenska inom överskådlig tid är en helgkurs i meditation på tredje ögat som kommer hållas på Hälsans hus i stockholm helgen 28 feb - 1 mars 2009, läraren kommer undervisa på engelska men det kommer finnas översättning för de som behöver. Efter kursen kommer det också erbjudas plats i en studiegrupp, och den kommer bli helt på svenska och kommer inte heller kosta något. (mer info: www.**halsanshus**stockholm.se)
Jag fick också en impulsiv idé (utifrån den läckra stämningen i den här tråden när alla började berätta om sina upplevelser)
Ska vi starta en e-post studiegrupp? En lite mindre grupp där vi kan fortsätta kartlägga upplevelser i det tredje ögat, kanske använda Samuels bok som studiematerial?
Skicka ett meddelande till mig om du är intresserad så sätter jag ihop en lista
Kram och God fortsättning till er alla
Eva
Jag bara måste flika in att i "min" skola så sker ingen utveckling enbart genom att fokusera på tredje ögat. Utveckling sker när man utvecklar och fokuserar på hjärtchakrat.
Ligger hjärtchakrat "efter" så kan det kvitta hur stort fokus man lägger på de högre chakrana. Hjärtat är och kommer alltid att vara dörren in till själen och de högre rikena!
i alla fall i min värld.

Jag instämmer med #31 i att betona att hjärtat är dörren till en högre utveckling.
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
Jag upplever det som att jag inte bestämmer vad jag ska se och när alla gånger. Ibland kommer det från hjärtat, ibland från hjässan och ibland från tredje ögat. Men för mig personligen tycker jag att det är en häftig upplevelse…
Inatt hade jag en otrolig dröm som jag inte tänker gå in på närmare här just nu. Men i drömmen efter min initiering så såg jag andra människors tredje öga. Jag tittade dem i pannan mellan ögonbrynen och där var en svag nyans av rött eller rosa. På en av mina vänner i drömmen var blomman fullt utvecklad, det var som en röd ros i hennes panna. Hm, detta blev lite svårt att få ner på pränt. Men som en röd ros var det, jag såg som röda blomblad där. Det var så fantastiskt.
#34 Dem blombladen och blomman ser jag ofta som en början av mina syner. Ikväll såg jag en skohylla i tre plan gjord av rotting full med skor. Vad kan det betyda?

Ville bara säga till alla dom som håller på att exprimentera med väckning av olika chakran via meditation mm.
Väckning av kundalini "ormeleden" kan vara mycket farligt om man inte vet vad man är och vad man håller på med. Jag har sett med egna ögon vad som kan hända då detta har väckts alldeles för tidigt.
Är man mogen och befinner sig tillräckligt högt upp på våran långa väg mot fullkommlighet så kommer detta helt naturligt.
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
#36 Vaddå väckt ormleden..det kommer utan att jag behöver göra något. Så menar du mig så exprimenterar jag ingenting…???? 
Jag funderar inte på saker och ting utan lever med det mediala 
Jeremina!
#36 Där håller jag med 100%. man ska inte leka med varesig kundalini eller med enskilda chakran, man kan förstöra den balasns som ska vara där och man kan behöva åtskilliga inkrantioner för att räta upp obalansen.
Nu tror jag och hoppas att de inte gör det utan att en del av personerna här "ser" saker utan att experimentera. 
Men hur som så får ju var och en ändå ta konsekvensen av att leka och det är ändå jätte bra att andra varnar. Så tack för att du klev in Aldebran och välkommen hit till oss om du inte hälsats välkommen förut! 
#36 Där håller jag med 100%. man ska inte leka med vare sig kundalini eller med enskilda chakran, man kan förstöra den balans som ska vara där och man kan behöva åtskilliga inkantioner för att räta upp obalansen. Det enda chakra man kan och ska jobba med är hjärtat och eventuellt besydda solar plexus.
Nu tror jag och hoppas att de inte gör det utan att en del av personerna här "ser" saker utan att experimentera. 
Men hur som så får ju var och en ändå ta konsekvensen av att leka och det är ändå jätte bra att andra varnar. Så tack för att du klev in Aldebran och välkommen hit till oss om du inte hälsats välkommen förut! 

Hej,
Tack för det….
Jag menar ingen här, men samtidigt alla. Det svåra med all meditation, andningstekniker är att man kan väcka saker utan att vara dirket medveten om vad man håller på med. Det finns faktiskt en fara med all slags meditation om än liten. Effekten av detta kan bli som att gå in i väggen fast "7 resor värre" Att ha fått vissa förmågor ( viss klarsynthet) är jättebra och är små steg i rätt rikting.
Men för ca 75% av den nuvarande mänskligheten är kundalini dirket skadligt och inget som pricis nämns här ovan man skall tvinga fram otåligt under meditationer och vara besviken varje gång "inget händer"
Att ta sina egna konsekvenser för sitt handlande är ju sant men ändå med viss modifikation.. Det kanske i vissa fall inte finns så mycket kvar av den enskilde som har väckt kundalini som kan ta ansvar för sitt handlande. Då det inte handlar om "finn- dig-själv-energier" utan det starkaste ennergiflödet som finns i universum på alla plan från det fyiska och uppåt. Detta energiflödet bränner bokstvligen sönder dom nervbanor, sinnen i dom kroppar som ännu inte är mogna för detta.. En ekel jämförelse är: pröva å slå om strömbrytaren på datorns baksida från 220 till 110 Volt å se vad som händer
Och detta gäller som sagt ovan för ca 75% av den totala mänskligheten.
Jag menar inte att stoppa och skrämma folk, självklart skall man fortsätta att utveckla sinna sinnen och sig själv för att på så sätt tjäna mänskligheten på våran vandring mot fullkomlighet, men eftersom jag själv är Teosof så måste jag ändå säga detta..
Skickar med en länk sombeskriver kundalinis effekter (på svenska)
Kul med en teosof här!
varmt välkommen!
jag uppskattar att du säger detta om kundalini o chakran och jag säger också detta stup i ett för jag ser det precis som du….

Men detta händer väl bara vid väldigt överdriven kundalini- yoga eller meditation? Det finns skrivet om detta i artiklarna om människa känn dig själv, där skrivs det bra om kundalinikraften tycker jag.

Förvisso är det så att det krävs en del för att väcka ormelden..
Men av alla 10'000-tals som mediterar runom i Sverige varje dag så finns det dom som är precis som du å jag nyfikna. Nosar man på kanten och får vittring på något så…(kan en del ramla i fällan)
Jag har mött många genom åren oftst tyvärr mycket unga personer som har läst, hört något och sedan vill veta hur man gör och hur man kontrollerar det…(alltså ungdomligt oförstånd) Saken e ju den att man kan inte kontrollera det om det skett ett förtidigt uppvaknande utan det blir oftast (för att inte säga alltid tråkigheter)
Jag kan nämna att min numera framlidna mor fick dessa problem, dels genom en olyckshändelse i barnaåren med smäll på och brott av svanskotan (rotchakra där ormelden ringlar sig uppåt genom kroppen), dels genom nyfikenhet på vad hon kände efter denna olycksincident. Hon lyckades väl hålla detta någolunda i schack genom livet men det var ju inte utan problem om man säger så.
Är ganska övertyga om att hennes medfödda kunskaper om framför allt teosofin samt att hennes mamma i sin tur också var teosof som "räddade" henne från det värsta. Men alkohol, sömnlöshet, sitta å prata för sig själv nätterna igenom, apati, samlevnadsproblem mm fanns där under min 24 år som jag bodde hemma. Trots detta förblev hon gift med min far tills han dog.. Inte alla är så lyckligt lottade….Men nog med prat om detta nu, dom som är intresserade kan läsa i länken som jag skickade med i förra inlägget…
Det finns så mycket annat att prata om inom t.ex teosofi…

Jodå jag känner till att detta händer emellanåt men menade bara att detta inte är något som händer vid normala meditationer eller yogande. Det är viktigt tycker jag, att man talar balanserat och inte enbart ur skrämselsynpunkt. Allt man gör bör göras med balans, likaså meditation och/eller yoga.
#44 Så sant så sant… den berömda balansen… 

Hej igen!
Nedan text är hämtad ur valda fragment från De Gyllene Föreskrifternas Bok, Tystnadens röst av Helena Blavatsky teosofiska Samfundets grundare (1875 i New York)
Detta är bara en liten del av vad som vidare sägs i denna bok, men det väcker tankar..
Mvh Janne.
DESSA instruktioner är till för dem som är okunniga om farorna av de lägre IDDHI. 1)
1) Ordet Iddhi på palispråket är liktydigt med sanskritspråkets Siddhier, det vill säga, människans psykiska förmågor eller paranormala krafter. Det finns två slags Siddhier. En grupp som omfattar de lägre, grövre psykiska och mentala energierna och en annan som kräver den högsta träning i andlig förmåga. I Shrimad Bhagavat [Bhagavad-gita] säger Krishna:
"Den som utövar Yoga, som har kuvat sina sinnen och riktat alla sina tankar på mig (Krishna), en sådan Yogi står alla Siddhier redo att tjäna."
Den som vill höra Nadas röst, 2) det "Ljudlösa Ljudet" och förstå det, måste lära känna Dharanas 3) natur.
2) Den "Ljudlösa Rösten" eller "Tystnadens Röst". Bokstavligen borde det kanske heta "Rösten i det Andliga Ljudet" eftersom sanskritordet Nada motsvarar detta uttryck på senzarspråket.
3) Dharana är förnuftets* intensiva och fullkomliga koncentration på något inre föremål parat med ett fullständigt fjärmande från allt som tillhör den yttre världen eller sinnenas värld.
* [Det engelska ordet mind har översatts med förnuftet.]
Efter det att eleven har gjort sig oemottaglig för sinnesintryck utifrån måste han söka upp sinnenas Rajah, Tankealstraren, han som väcker illusionen.
Förnuftet är den store Förgöraren av det Verkliga.
Låt Lärjungen förgöra Förgöraren!
Ty -
När hans egen skepnad synes honom overklig, såsom alla skepnader han ser i drömmen synes honom overkliga i uppvaknandet;
när han har upphört att höra de många, kan han urskilja det ENA - det inre ljudet som dödar det yttre ljudet.
Först då, inte förr, skall han lämna Asats nejder, det falska, för att komma till SATS rike, det Sanna.
Innan Själen kan se måste den Inre Harmonin uppnås och de fysiska ögonen göras blinda för all illusion.
Innan Själen kan höra måste avbilden (människan) bli lika döv för rytanden som för viskningar, för skriet av ursinniga elefanter som för den gyllene eldflugans silverklingande surr.
Innan Själen kan förstå och minnas måste hon bli förenad med den Tyste Talaren, liksom formen som leran modelleras till är förenad med krukmakarens medvetande.
Ty då skall Själen höra och minnas.
Och skall då till det inre örat tala -

hej alla, jag är ny här och blev glatt överraskad av att läsa om människors olika/lika upplevelser i tredje ögat. har själv mediterat några år utifrån de tekniker som lärs ut i clairvision school och har gillat de påtagliga och återkommande upplevelserna som jag fick redan från starten. oftast har det varit frågan om olika färger och former. mest ett blå/purpurfärgat fält som jag har kunnat "vila i" och som tillåter mej att "spridas ut" när jag mediterar. rätt vanligt är också mångfärgade prickar, lite som ett fyverkeri. känner ibland ett tryck mellan ögonbrynen eller att det bultar lite lätt. kan också höra ett tinnitusliknande ljud som när jag följer det tar mej djupare in i meditationen.
sedan försöker jag också använda tredje ögat till att tona in i andra, mat och min personliga favorit, musik. att lyssna på musik från tredje ögat är jättehärligt. då känns tredje ögat som ett membran där det ibland är som det sträcks ut mot musiken och annars går in i tredje ögat tunneln och både skapar häftiga bilder, rörliga sekvenser och en slags fysisk påtaglighet. plus att själva musiken får ett djup där jag upptäcker saker jag annars inte skulle ha hört eller kännt.
jag hoppas få fortsätta att ta del av alla era spännande erfarenheter och upplevelser av tredje ögat.

Jag vet om två personer som gått in i svåra psykoser pga kundalini.Det brukar ju sägas att psykos är en "misslyckad invigning".Så absolut är det inget att leka med, helst ska man väl ha en lärare knuten till sig som kan ledsaga en igenom vissa faser, som jag förstått?
#40 Men andningsövningar…kan de vara farliga? Jag håller automatiskt andan väldigt lätt, men andningsövningar i massor har förändrat detta och jag ser enbart positiva resultat av det.Andningen är ju det som sätter igång flödet i kroppen, de flesta blir hjälpta av att lära sig andas bättre. Men du kanske menar särskilda tekniker då man ska flåsa och hyperventilera osv?
Själv har jag i perioder blivit "hypad" av alla syner och färger,hur jag börjat höra och se saker, men jag har medvetet dragit mig ur det - det kan bli till ett upplevelsebegär till slut, att egot vill mättas av häftiga upplevelser.För öppnandet ska väl ha ett större syfte, känner jag, att jag utvecklar goda förmågor? Och hittills har jag inte känt att just detta badandet i upplevelser förändrat mitt inre lugn, tillit eller förmåga att älska.Såna upplevelser brukar tvärtom vara ganska nedtonade för mig.Nästan vardagliga, fast med en intensiv närvaro.
Kanske upplever vi detta helt olika?
Nu slår du huvudet på spiken igen szirius!
i ditt sista stycke, den delen tycker jag många ska läsa nogrannt.
Om andningsövningar vet jag inte så mycket annat än att man inte ska leka med sådant eller kundalini eller chakrana.

Hej
Ja, jag menade avancerade övningar under meditation. Det finns övingar att göra för "att sätta igång" det hela. Men om man inte har tillgång till någon mästare så är det inte något man bör ägna sig åt av nyfikenhet, finn dig själv eller på andra sätt påskynda sin utveckling..
Psykoser kan ha kopplingar till "invigningar" som gåt fel. Men då pratar vi om invignar utan en mästares närvaro. denne hade aldrig tillåtit invigningen ifråga. Invigningar går inte snett om du är redo för dom, absolut inte..
Detta med kundaliniyoga har tyvärr tagit fart under dom sista 20-30 åren pga alla upplysningar vi får om det sk "övernaturliga" och folk vet oftast inte om vad det är för något dom sätter igång.
Många vill ju gå yogaskurser för att finna sig själva och på så sätt konkurera bättre i arbetlivet alltså stärka sin sin "andlighet" för att konkurera ut andra. Egen vinning alltså.. Vilket är absolut TABU när det gäller yoga och andlig utveckling på detta plan.. Dina tankar och handlingar måste vara absolut befriade från allt sådant.. Innan dess kommer du varken att klara invigningar eller kundalinis ormeld…
Jag använder mig av att fokusera andningen vid meditation och när jag vill upp i högre energier.
Är man stressad eller uppspelt så kan man "lura" kroppen genom att andas djupa lugn andetag några gånger så varvar kroppen ner.
Hej, ville bara nämna the Microcosmic orbit meditation.
Telos
By learning to tap the natural energies of the Sun, Moon, Earth, Stars and environmental forces around us, the practitioner attains the ability to develop and nurture a solid spiritual body. The ultimate goal of Taoist practice is to transcend physical boundaries through the development of the soul and the spirit within man.
- Mantak Chia, Taoist Qigong Master
The Earth, Cosmic and Heavenly Energies derived from Merkabah activations are circulated, stored and grounded in the body's Microcosmic Orbit enhancing the physical, energy and spirit bodies while preventing at the same time Kundalini syndrome (psychosis) and other side effects of ungrounded energy practices.
-------------------------------------------------------------------
a. With your eyes open, cross them and stare at the tip of the nose.
b. Close the anus and squeeze tightly. Keep it this way for the entirety of the circulation. This is done to close the gap called huiyin at the perineum, and bring both energy channels used in the process together. It also helps maintain a straight back and enforce proper posture.
c. Touch the tip of the tongue to the upper pallette in the mouth.
d. Breath in deep, and as you do so, focus on the energy in the dantian. Feel it move backwards, rise up the back of the spine, and travel to the top of the head. If you want to, you can visualise the energy as you have been doing- a golden, white light. The qi should arrive at the top of the head as you fill your lungs to capacity with air; try and time the rising qi with your breath.
e. Exhale, and feel the qi come down the front of the face to the upper pallette, where it moves through the tongue and proceeds to "fall" down the front of the body into the dantian.
f. Relax, uncross the eyes, release the tensed anus, and take a deep, cleansing breath.
Senast idag såg jag genom mitt tredje öga schäfern Rocky som är försvunnen i trakten kring Örebro…inne på ÖN finns den tråden. Jag tycker det skrivs så invecklat här i tråden…..kanske jag inte förstår men en sak kan jag säga…..Jag bara ser utan att bli uppjagad eller förväntansfull eller att jag framkallar det som någon beskrivit.
Jag tycker bara det är intressant…..kram Jeremina /JS)!

Hej igen! Vi var många som blev engagerade i den här tråden, tack igen Jeremina, du som startade den.
Jag ville bara rekommendera ett gratis föredrag om meditation som kommer hållas i Stockholm (Södermannagatan 2) torsdag den 29 Oktober (18.00)
Föredraget kommer att hållas av Catherine Sinclair som är utbildad av Samuel Sagan och har undervisat i tredje ögat meditation i massor av år. Många frågor som dök upp här är jag säker på att hon kan svara på. Catherine är en fantastiskt fin och klok människa, förutom att undervisa i meditation är hon också leg. psykolog och terapeut. Hon kommer från Australien men bor sedan några månader i London. Föredraget kommer att hållas på engelska, vi översätter när det behövs.
Välkomna alla som är intresserade av att fördjupa diskussionen om tredje ögat och har möjlighet att vara i Stockholm den kvällen. Lokalen är inte så stor så platserna är begränsade, jag tar emot anmälningar, det går bra via iFokus, eller min hemsida (finns länk på min sajt)
Tack!
Eva
Tack för tips om föredrag.
Har sett 2 ggr med 3:e ögat och varit fantastiska upplevelser, jag har inte ens behövt och blunda för och se saker som inte andra ser utan sett "andar" med 3 ögat. Synd att det bara hänt 2 ggr skulle vilja vidarutveckla med tanke på att ja sett d förut så borde det ju kunna funka igen men allt har väl med sinnestillstånd och göra? Men om inte annat så får ni gärna ge råd och tips =)

#56 jag har ett antal råd och tips kring detta, har delat med mig en del redan här, så för att inte upprepa mig kan du väl höra av dig eller specificera vad du vill veta mer om
Och igen har jag ett tips om ett gratis föredrag, på Vattumannens bokhandel, torsdag den 25 februari kl. 17.00. Temat är inte tredje ögat, utan människans olika nivåer av medvetande, men hon som håller föredraget, Jane Stevens, är meditationslärare med specialiteten tredje-ögat så det finns möjlighet att ställa frågor kring detta också.