ATMA-BUDDHI-MANAS
Atma-Buddhi-Manas
(Sanskrit) Atma är den högsta principen i människoutvecklingen, och betecknas för andens (monadens) viljestyrning. Atma ikläder sig buddhi, som igen är förbundet med högre manas. Då högre manas (själ- eller kausalkroppen) hos människan är oåtskiljeligt förbunden med buddhi, och då buddhi är atmas kropp, finns det egentligen inget syfte med att tala om dem enskilt. Atma-buddhi-manas är den andliga människan eller det samlade utttrycket för anden (monaden), som speglar sitt vilje-aspekt som atma, sitt visdomsaspekt som buddhi och sin verksamhetsaspekt som manas. De betecknas också ibland - lite otursamt - som anden, den andliga själen och den mänskliga själen
Se också planchen De syv planer
.
http://esoteriskcenter.dk/ny/download/pdf/plancher/Antahkarana-2-01F.pdf
Puttar in cokså här en schematisk bild - länk
Manas är alltså det reinkarnerande principen…
Dvs… atma som då är anden/monaden ibland kallad ikläder sig buddhi som är oskiljaktig från det högre manas =själen och det lägre manas som reinkarnerar.

Möjligtvis, kan man studera mer här i denna tråd och fördjupa sig…
Puttar denna ifall den behövs inför läsning av vår artikel om Tredje ögat
Lätt att bli förvirrad kanske i den teoretiska klarsyn man får schematiskt . Vår situation är ju att allt är integrerat . Anden , Själen , Soma , Sinnet är en integrerad livsenhet som är mångdimensionell och mångfascetterad . Den har ett namn ex Roland . Den ingår i grupper som familjen , vännerna , lokalsamhället , nationen . Den har en yttre mening med livet som den skapar med sin dröm om vad den vill åstadkomma i den universella inkarnatoriska verklighet den är satt att verka . I detta kommer den inre meningen till uttryck . Här samarbetar det inre Atma-Buddhi-Manas med det yttre Universella Principer för Drömförverkligande . Detta är rätt spännande , eller hur ?
#6 får jag fråga eftersom länken kommer kommer jag ej ej in på, men SOMA?? det betyder växt , extrakt eller måne enligt sanskrit det jag tänker på först är soma växten som innehåller efedrin.
så nu undrar jag nyfiket varför anden själen sinnet och sen till sist soma har med resterande att göra? som du beskriver det?
Bäste Yogflame , soma är för den medicine studeranden vad kropp är för den som duschar . Jämför "somatisk medicin" .
Det står alltså Själen , Anden , Sinnet , Kroppen på ren svenska . Jag gör skillnad på gudasjäl och anden , eller rättare skillnad på gudasjäl och människosjäl .
Har du aldrig upplevt att det finns en yttre verklighet ? Som interagerar med din andesjäls karaktär och personlighet ?
Det sista förstår jag ej riktigt , vi har ju mänsklig personlighet som skiljer sig ifrån själens. Den personligheten man får får man ifrån samhället kulturen etc men det är ju inte vårt riktiga jag.
Läser jag ditt föregående inlägg så är det så att allt börjar som ett tankefrö innan det träder i kraft i den materiella vägen så långt hänger jag med för det har jag läst om. Var det det du menade med interagera så är jag med annars får du förklara det för mig och ursäkta att jag ej förstår.
Människan är fysiskt aktiv och vital . Människan har känslor , psyke och begär . Människan tänker och gör sig föreställningar som hon utvecklar i språk och handlingar . Varför gör hon allt detta ? Därför att hon är en människosjäl , en andlig intelligens med ideer ,urbilder och arketyper . Hur kommer det sig att hon har det ? Finns det en Skapare ? Ja , det finns en Skapare som håller sin vakande hand över oss genom tre aspekter : Sin Vilja , Sin Visdom , Sin Plan . Vem är då denne Skapare ? Svaret på frågan är : Logos .
under långa tider i evolutionen är personligheten helt avskuren från själen. Det är under den tiden "redskapet formas".
Människan är själen men identifierar sig med sitt ego.
Däremot är det som marianne säger att pesonligheten är avskuren från själen ta bara en sån sak som att folk inte vågar lyssna till sin inre röst den som kommer ifrån själen för att dom är rädda för den.
Saken är ju att vi inte ska komma ihåg saker ifrån vårat förra liv, gör man det så är man närmre sin kontakt med själen. Anl kan vara om man upplvet hemska saker ska det inte påverka än i sitt nästa liv.
Jag tror du pekar på en mycket viktig sak Marianne . Det är nog så att vi har perioder av mer redskapsorienterade tider som sedan avlöses av mer buddhistisk/intuitiva tider . Jag tror att vi håller på att komma in i en sådan Intuitiv Period nu , för lång tid framåt .
#13 för mig beror det ju då på med vilka du menar är vi?
Är vi redo för invigning så är det helt klart så att man går med intuitiv utveckling.
men menar du vi som oss alla ca 7 miljarder som bebor jorden stämmer det inte.
Vad menar du? Du kanske tänker något helt annorlunda som jag inte uppfattat.
Ok , det finns de som tror att gud och himlen inte finns annat än som en andlig eller religiös ansträngning av en grupp människor som håller ihop och sakta men säkert höjer sin förmåga att förstå vad andlighet innebär .
Men jag tänker mig att verkligheten är en absolut verklighet för Skaparen och har en sanning Vad Än Människan Gör .
I det perspektivet tror jag att vi - hela mänskligheten - har kommit in i en meta-våg av andlig intuition till skillnad från Maya-kalenderns mer materiellt tänkande beteendelagar .
Detta skulle då medföra både ett större ansvar för människorna och en större frihet för människorna .
Just därför är det väl så många aliens här som vill hjälpa oss , guida oss och heala oss att klara av denna uppgift , sätta oss i tryggt förarsäte för ett längre race .
Vilka aliens pratar du om nu? alla som inte är människor då eller?
För utomjodlingar betyder ju allt som kommer nån annanstans ifrån än just jorden och så får vi ej glömma att jordelivet inte helller är på riktigt utan en illusion. Ur det synsättet så är vi alla utomjordlingar iallafall våra själar.
Häller med dig Yogflame att vilket barn som helst , Sverige eller annorstädes, kan vara en hjälpare som har kommit för att göra en skillnad , kanske så även du Yogflame. Men som man kan se på YouTube så finns det åckså mer avancerade varianter på detta och det är en mer organiserad företeelse för nationerna att hantera.