Bör jag stänga ner?
Hej!
Ett tag nu så har jag haft ett litet problem.
Jag jobbar inom hemtjänsten och när jag kommit hem till vissa av mina "kunder" så ser jag ofta deras anhöriga från andra sidan som tex. döda män eller andra närstående.
Jag känner inte att det stör mig närmvärt och jag säger så klart inget till mina "kunder". Det känns på något sätt bra att veta att de vakar över dom.
Bör jag ändå stänga ner eller har det ingen betydelse?
En annan fråga är:
Många av mina "kunder" börjar ofta prata med mig om döden och vad som finns på andra sidan. Många säger att de känner av sina anhöriga som gått över på andra sidan och frågar ofta mig om vad jag tror. Och om jag oxå kan se dom.
Dom vet absolut inget om mina andliga besökare då vi inte berättar sånt för våra "kunder".
Kan dom se på mig att jag får upp syner av deras anhöriga?
Eller utstrålar jag det på något annat sätt.
Hmm det blev lite flummigt det här men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.
Hej liwa!
Jag tycker att du ska göra det som känns bäst för dig, fokusera inte på vad du tror att andra ser och vill…
Om du inte har ont av att vara öppen, så finns det heller ingen anledning att stänga ner..
Men i slutändan kan det bli väldigt jobbigt att alltid vara öppen och ta in energier, man kan lätt bli dränerad, men det finns inga regler för hur det måste vara..
Bara du vet!
Lycka till
Jag säger som Yodhe, att om du inte har ont av det så spelar det ju ingen roll och sedan tycker jag du håller det fint gentemot dina kunder och inget säger.
Sedan att de väljer att prata med dig är kanske för att de telepatiskt känner att du är en öppen och förstående människa , en som inte fördömmer mm.
Intressant problem. Kanske är det bäst för dig själv om du stänger ned och inte tar in andras energier. Det kan ju också komma jobbiga typer från andra sidan, som tränger sig på och som inte alls har med dina "kunder" att göra, utan bara vill göra sig märkvärdiga eller också passa på att suga lite "levande energi" för att det smakar så gott. Jag hade själv liknande problem för måga år sedan och fick lära mig att sortera mellan vilka jag vill släppa in och vilka jag måste stänga ute. Det var en balansgång, för under en period stängde jag ute också dem som kom med läkande och inspirerande energi.
En annan apsekt: Jag tror att du skall vara försiktig med att tala med dina kunder om vad du ser, även om de vill tala med dig och säkert skulle känna stor tröst av att veta vad du ser. Om jag inte minns fel, så var det någon som nästan förlorade jobbet för att hon talade med sina kunders avlidna närstående, och på så vis gav tröst. Ledningen gillade det inte, när de fick veta. Vi lever ju, tyvärr, i en "rationell" värld där vi ibland tvingas förneka eller dölja våra egna upplevelser. 
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Tack för dessa svar.
Jag skulle aldrig berätta för våra "kunder" vad jag ser och jag säger inte heller vad jag tror på utan lyssnar bara på vad dom har att säga.
Jag störs inte alls av dessa andar som kommer och jag brukar oftast be dom att gå efter ett tag.
Ja tyvär så är det förbjudet att berätta för kunderna om vad jag ser och min chef skulle tro att jag blivit galen om jag berättade det här för henne.
Chefen kan vara farligare än andarna!

Tride.
#5 Ja det tror jag säkert att hon är.
Även om hon är väldigt snäll så tror jag inte att hon skulle acceptera att jag gick omkring och berättade för våra kunder om deras anhöriga på andra sidan.
Behåller detta för mig själv och kör på så länge det känns OK sen får man väl försöka stänga ner om det blir för jobbigt.
Man ska inte nedvärdera äldre människor , de har levt ett långt liv och kan och förstår mer än man tror . Det är inte du som har besök utan det är du som är besöket , ok ? Den gemenskap som du klampar in i skulle du möjligtvis få tillåtelse att lära känna om du har en ödmjuk och accepterande attityd .
#7 Ursäkta men nu förstår jag inte riktigt vad du menar?
Du vet väll inte hur jag är mot mina kunder?
Det är nog din attityd som är fel om du tror att du kan komma och säga åt mig hur jag är.
Har aldrig och kommer aldrig att nedvärdera några av mina kunder som jag går till. ALDRIG.
Jag undrade bara om folk tycker det är fel om jag inte stänger ner.
Jag måste också erkänn att jag inte hänger med här i vad Hukanson menar, inlägget låter fördömmande i mina ögon.
#9 hänger inte heller med. Som jag förstådd det så har liwa spontana upplevelser, som hon inte riktigt vet hur hon skall hantera och ber om råd och prespektiv. Är inte det ödmjukhet?

Tride.
Kanske att diskussionen skulle passa bätre , som jag ser det , på Övernaturligt . Som en diskussion om det andliga var det litet bryskt , kanske . Så då vinklar jag det till att efterlysa en bättre beredskap hos arbetsgivarna för den andliga aspekten av att jobba inom äldrevården . Att en arbetsgivare inte är beredd att ta ett samtal med sina anställda i andliga frågor när man jobbar med äldre människor som närmar sig livets slut är skrämmande . Jag tycker att du behöver stöd att få in den dimensionen i ditt arbete - kanske prata med facket ?
Problemet ligger väl egentligen i vår kultur: Den officiella attityden är att andlighet inte existerar. Jag tycker det är beklämmande att man inte ska kunna bekräfta för en klient att man upplever närvaron av deras anhöriga när hon/han faktiskt önskar det. Det är så mycket som måste hållas tyst om för att det inte passar sig att tala om, för att någon någonstans kan få sin världsbild rubbad. (morr!)
#12 Visst handlar det om problem i vår kultur!
Tride.
#12 Tack! Du sätter punkten på rätt finger ! De äldre vill att assistenterna skall se, förstå och börja prata om detta - för de har kanske ingen annan att göra det med !
Så vad kan en assistent som är ovillig att prata om detta göra utan att riskera sin egen hälsa ?
Kallas "vetenskaplighet." Stympar oss som människor.
Tride.
Jag håller med om att man skulle få in ett annat tänk i samhället men nu är inte situationen så och jag tänker inte göra något åt det för tillfället.
Jag ville bara veta vad ni tyckte om ifall jag skulle stänga ner eller inte.
När mina kunder frågar mig vad jag tror om döden så svarar jag men jag diskuterar inte det vidare med dom. Skulle gärna göra det men det kan lätt tolkas fel.
Vi har haft stora problem med att personal diskuterar olika religioner med de äldre och det blir väldigt fel ibland.
Jag skulle så gärna vilja berätta för de äldre att jag kan se deras anhöriga på andra sidan för att ge tröst och bekräftelse på att det finns något mer efter döden men det är inte min uppgift.
Det är som med alla människor. Tror man på ett liv efter döden och vill ha det bekräftat så får man ta kontakt med ett medium. Om någon äldre skulle fråga mig om jag kunde hjälpa dom att ta kontakt med ett medium så skulle jag göra det men inte annars.
Hej Liwa.
Du känner väl bäst själv vad du ska göra lyssna på ditt inre.. och sen så om dom är äldre får dom ju reda på sanningen snart även om inte du berättar är det bara en tidsfråga. Tror du att dom skulle må bättre av att få veta att det finns släktingar etc nu eller när dom själva ska gå dit? Vissa kanske inte ens skulle tro på dig och det skulle bli mycket snack på avdelningen, ja du vet ju hur gamla snackar då dom inte har så mycket annat för sig.
Detta skulle sen resultera i att chefen kallade in dig för samtal och vi vet nog båda hur det skulle sluta. Att tex mista sitt jobb eller tror du inte det?
MEN om ditt inre säger att du ska berätta det för dom så ska du göra det, för isåfall om du skulle tex bli av med ditt jobb så var det inte meningen att du skulle jobba kvar där, utan då har din livsplan en annan framtidsutsikt om du förstår vad jag menar.
Vad du än väljer lycka till.
Hm. Jag kan inte låta bli att fråga mig om inte du själv håller på att utvecklas till medium.
Tride.
#17 Jag förstår vad du menar och jag säger aldrig till någon äldre vad jag ser även fast jag gärna skulle vilja ibland.
#18 Jag är så ny på det här och går därför en mediumcirkel för att ta reda på om det är något att "spinna" vidare på eller om jag ska fortsätta ha det som en "hobby". Alla dessa kurser man ska gå för att bli ett riktigt medium finns inte för mig då jag just nu har en skuldsanering på 5 år framför mig och så har jag inte den tiden då jag är ensamstående med 2 barn.
Om jag känner att det är något att fortsätta med så får det iaf vänta 5 år innan jag får börja gå kurser.
#19 Det kan ju vara så att det är meningen att du ska vidareutvecklas inom det här, att du ser andar.
Gud ger oss alla olika gåvor. Tyvärr är kyrkan idag alldeles för stel i sin tro och tror mycket är demoner och djävulens verk. Dom vill gärna vara trygga i sin egen församling och vågar sig inte utanför den.
Jag håller själv på upptäcker gåvorna inom mig och jag har fått uppleva kyrkans rädsla för dessa saker som att kunna se andar, healing, att vara clairvoyant etc etc. I bibeln kallar man det helandets gåva, Profetisk gåva etc, men det är ju samma sak.
Senast förra veckan sade min väldigt kristna vän att min healingförmåga kommer från djävulen
hehe och då kan inte annat än skratta. Jag har gått med Gud hela mitt liv och Jesus är i mitt fokus.. så ni ser hur folk kan reagerar ibland….
Vem förutom Gud själv kan veta vad Han har för plan för dig, så låt ingen tala om för dig att du gör fel. Låt istället Guds Ande leda dig.
Jag trodde jag var inne på Jesus i fokus
om ni undrar varför jag tog upp kyrkan.
#21 hihihi 

#20 ditt inlägg passar väl här med ?
Det där är ett minst sagt intressant fenomen..hur rädda många i kyrkan är för healing osv - för precis som du säger hade ju Jesus den gåvan - men de i kyrkan vill påstå att det kommer från djävulen
.
Det var nyss någon annan här som skrev att jehovas vittnen menar att meditation är livsfarlig, för blir tankarna i huvudet stilla så kommer satan in
…det luktar sån rädsla lång väg av detta!
Och jag blir så glad att människor ändå ifrågasätter uppväxtnormer etc , även om det kan vara väldigt svårt och förvirrande.Men att ändå våga följa sitt eget hjärta i dessa frågor.
Jag tror inte att man kan vara en god healer om man inte arbetar med hjärtat.Med kärlekskraften.
Jehovas säger så för att om folk börjar meditera själva så förlorar dom till slut en anhängare så det är klart att dom hittar på sånt. Eftersom en förlorad anhängare är mindre $$
Eftersom man får kontakt med sitt riktiga jag och sen förstår att jehovas är manipulativa etc.
Ska man vara helare är det klart man måste jobba med hjärtat man måste ju älska andra för att kunna hjälpa dom inte sant? har man inget hjärta eller empati skiter man ju i andra.
Hahaha!
Jag brast i ASG när jag läste i szirius inlägg om att satan kommer in när tankarna stillnat . . . Men det är ju läskigt att sådana vanföreställningar existerar i människors sinnen
Oj, det där blev visst en släkting till Satan - hm.

liwa, i min föreställning sker utveckling till medium inte nödvändigtvis via kurser, utan spontant via dina egna hjälpare, din tro, tillit och din karma. En bra kurs kan antagligen ge inspiration och en viss trygghet, men jag tror inte att det är alldeles nödvändigt. Allt gott till dig på din väg!
Tride.
#25 Exakt! Behövs inte kurser om det är så att gåvan SKA utvecklas.
Sedan bör vi hålla i minnet att just den sortsmedialitet (astral) hör dåtiden till och är inget som ska odlas eller framhålllas i vattumannenstidsålder.
Sedan angående J V, så har jag aldrig hört detta påstående.

#24 precis
, stillnar tankarna så upplever man att man inte behöver någon annan som talar om vad man ska göra och inte göra…farligt,farligt ( för sekter vill säga
)
#26 det var en fd anhängare som berättade detta om JH…
Märkligt för hon jag kände inom JV nämnde aldrig det… kanske det är olika ställen/kyrkor. Eller så var hon tolerant.
Hur som helst är sekter inte bra, kan man ska man stå på sina egna ben det mår man bäst utav i slutändan.