Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3031 ggr
[Mariann]
0

Vad är tjänande?

###

Tjänande är inte något man nödvändigtvis behöver uppsöka eller att finna för att få ett bra tjänstearbete eller liknande. “Tjänandet finns i det omfång vi har gjort oss fria i det inre, och det är det som öppnar för möjligheten för att utstråla kärlek i alla riktningar”.
Tibetanaren säger att “sant tjänande är en spontan utströmning från ett kärleksfullt hjärta och ett intelligent sinne”. Tjänande kräver således ett hjärta och ett sinne som oförbehållsamt arbetar med all den energi, som via själen strömmar till den engagerade och hängivna personligheten. Det är helt nödvändigt att den sanna världstjänarens personlighet är som ett tomt  kärl som väntar på att bli fylld av den inströmmande själsenergin - som om det var ett tempel vigd till Gud. Därefter kräver personligheten inget till sitt eget lilla jag, för nu fungerar den i fullständigt självförglömmande. Tjänandet är alltid osjälviskt.

läst på visdomsnettet

[Mariann]
0

"den sanna världstjänarens personlighet är som ett tomt kärl som väntar på att bli fylld av den inströmmande själsenergi"

Intressanta rader här som syftar till graalsmysterierna.

[Mariann]
0

andra tänkvärda rader:

"tjänandet finns i det omfång vi gjort oss fria i det inre"

[Mariann]
0

jag brukar ju alltid tjata om att andlig utveckling är en utveckling i själsintegration och här får man det förklarat med lite andra ord i #0

Oskyldig

Tride
0

Tjänande är ett ord eller begrepp som lätt kan misstiolkas, liksom ödmjukhet. Därför undviker jag gärna att använda de orden. Men det handlar väl egentligen om att finna en mening med sin tillvaro bland våra jordiska medvandrare? OskyldigGlad Hur vi sedan uttrycker denna mening tror jag skiftar från individ till individ och från tid till annan.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Gaiatri
0

Ja, tjänande är ett knepigt ord i vårt samhälle.

Intressanta rader i #0. Jag tänker att när själsenergin kan fritt flöda genom personligheten till omgivningen i alla kontakter så kan vi helt och fullt tjäna. Det tar dock lång tid och mycket arbete för att bli "som ett tomt kärl". Det inre och yttre arbete som görs när vi utvecklas på den andliga vägen är också en del av tjänandet, oavsett hur stort eller litet arbetet verkar vara. Genom att försöka uttrycka "ett kärleksfullt hjärta och ett intelligent sinne" i våra kontakter så arbetar vi med att uttrycka tjänandet.

evrekaw
0

Mycket vackert i sin andemening… Frågan är vilka/vilken som i dagens samhälle är som detta tomma kärl - redo att fyllas…

Jag antar att detta är något att sträva emot…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."