Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 4520 ggr
Andina
0

Skeptiska tankar om "New age"-människor

Jag tycker många frågor nämns här som kan vara bra att reflektera och fundera ikring. För att hålla sig "på jorden".

Jag har inte hunnit titta igenom vad "The Reunification church" står för så jag vet inte hur mycket jag håller med dem i vad de säger. Men jag tycker ändå att deras åsikter på denna sida kan vara bra att fundera lite på…

Guidlines - Reuinification Church**
**Texten är på engelska.

För den som vill läsa en översatt version (till svenska) kan gå in på denna länk Guidlines - Översatt. (Men observera att Google-översättningarna oftast haltar rejält. Men det är nog ganska begripligt i alla fall…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

[Mariann]
0

Utan att nu läst din länk, men det är oerhört viktigt att hålla sig på Jorden, för det är här vi är och vi är inkarnerade här av en viss orsak och inte är det för att "fly" ialla fall.

Viktigt att vi alla känner oss som en del av mänskligheten och inte som något utanför.

adnanas
0

Skeptiska tankar går inte att få om det som man inte förstår

ullebulle
0

Har läst länken, och jag håller inte med om mycket som står där. Själv tolkar jag koncepten de tar upp där mycket annorlunda än dem…

Volito
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är länk (från exsistens) var står "vad är new age" och det allt är väldigt positivt. om någon överdriver idéer… det är nått helt annat…

szirius
0

Jag har läst den engelska versionen och tycker att den var väldigt kritisk…så fort det blir " vi och dem" och en massa måsten och borden så känner jag att det mer känns som skräckpropaganda än att det talas från hjärtat.Att dessutom döma ut hela "new age -folket" är absurt, då varje enskild person tolkar saker olika.Jag vet många inom new age som utan problem talar om Gud tex…här påstås att "de" gör sig själva till Gud, vilket är en sanning med verifiering, för vi  är ju alla är ett - alltså även en del av Gud…Flört

En del ( ganska långt ned) handlade ju om att ALL tro på naturväsen endast är en inbillning, och en farlig sådan….tja vad ska man säga?

En del kunde jag ta till mig liiite av - även fast även det uttrycktes mkt dömande i texten- och det är missförstånd kring tankens skapande kraft.Jag har själv mött människor med den inställningen som beskrevs där, att man ska undvika alla som kämpar och lider, för att inte "smittas av deras negativitet", och att de tänker kring alla som möter problem " jaha - men de har ju själva skapat sin misär! " ungefär…oerhört obehaglig inställning.Mycket av det som vi ser som problem är ju just vad vår själ behöver möta för att kunna utvecklas…tror jag… 

Och världen ser så UT idag att många lider och kämpar, och andlig mognad FÖR MIG är snarare att kunna finnas för dessa människor, att känna med dem, ha förståelse för dem i stället för att döma dem.Vart tar annars medkänslan vägen? Mår man bra i sig själv från ett djupare plan så rubbas inte ens inre frid av andras lidande - därför finns ingen anledning att ens tänka såna tankar att man "dragit till sig negativa människor"….däremot kan man förhoppningsvis ha kraften att känna " hur kan jag hjälpa?".

adnanas
0

New age motsvarar en mixblandning  (vetenskap, religion, ockultism , parapsykologi osv). New age männisdkor har i likhet med alla andra plagierat  sina uppgifter från mångahåll och kanter

Jo det är många inom new age som har uppfattningen att de bara ska ägna sig åt "positiviteter" (jmf "gosegull") . Men då lurar de sig själva och andra.

Sent ska syndarna vakna FörvånadRynkar på näsanSkäms

Andina
0

Fördömanden och dömanden finns inom allting och den s k "New Age rörelsen" fördöms och döms ut. Fördömmande och dömande kommer från Egot - enligt mitt sätt att se på det.

Så här skrev jag i en annan tråd på existens:
"Vad som menas med New Age och vilka som ingår i det - det kan diskuteras, stötas och blötas - men jag tror att i "folkmun" (särskilt då bland motståndarna till "alternativt tänk") inkluderas alla som i princip är intresserade av den "alternativa sidan". (
Jag tror det räcker att vara lite "nyfiken" på alternativa möjligheter så är man "klassad" som 'New Age'are'.)
"Själv anser jag inte att jag tillhör någon NewAge-rörelse - eller någon annan rörelse heller för den delen - men jag anses nog göra det av dem som inte har intresset på samma bana…" (Har lyckan att få arbeta inom områden som hör till det s k "New Age".)

Varför jag la' in detta inlägg var egentligen för att jag tycker det kan vara bra för oss att ibland "reflektera" lite mer över vår egen såväl som andras tro, övertygelse och erfarenhet. Det kan vara bra även för "oss som har hjärtat i den s k "new age-världen" att ibland reflektera över hur vi ser på saker och ting och samtidigt ta in andras syn på saken. För det är så lätt att vi blir "dogmatiska" i vår tro - och då har vi "fastnat", anser jag.

För det är svårt att vara Öppen för "sanningen" om man låst sig och fastnat vid sina egna tankar!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

adnanas
0

Jag tror inte att det finns några skeptiska tankar?Men skeptiska värderingar förekommer nog ofta?

New age och nyandlighet är två olika begrepp. Det är nog vanligt inom new age att man tolkar new age = nyandlighet .

cirrun
0

Jag läste en bit på överättningen och orkade inte läsa hela biten, men några stycken fastnade i mina tankar:

"människor kan inte bortse från Guds egen lära om Gud och ersätta dem vad de vill för att passa sina egna mänskliga ego drivs behov, önskemål och brister"

(min egen reflektion faller på orden Guds egen lära om Gud, då tänker jag att den som har skrivit texten och läst Bibeln har säkert upplevt bokstäverna som personifierad Gud … ok, vet att så enkelt är det inte heller, hade själv velat känna Guds närvaro mer konkret)

En annan reflektion gäller New Age engligt översättningen:

New Age har hävdat att alla människor skapar sin egen misär. Deras lära menar att man skall blunda och inognera för världens problem och konsertrera sig för att bli nöjd med sig själv.

Jag tycker att artikel författaren gör rätt påpekandet att dom skapar elitism och sprider farliga fördomar.

adnanas
0

# 9 Om  du byter ut "New age " med ordet "Vetenskap" så blir ditt påstående :  Vetenskap har hävdat att alla männskor skapar sig egen misär. Deras lära menar att man skall blunda och ignorera för världens problem och konsentrera sig för att bli nöjd med sig själv .

New age  kan sägas vara en speciell sorts vetenskap

Inom nyandighet så ingår kanaliserade skrifter som motsvarar nutidens heliga skrifter .

Ref till boken Samtal med Gud nedtecknad av författaren Neale Donald Walsch . Gud säger : Det som man motsätter sig tar man till sig och det som man ser på försvinner.

Ovan nämnda budskap kan new age- personer har tolkat som du beskriver enligt ovan

szirius
0

#9 jag tror dock att det förhoppningsvis är väldigt få som tolkar läran som sådan, att man ska strunta i andra och endast skapa sin egen lycka.Allt hör ju ihop, även inom New age-tankar ( som för övrigt betyder " den nya tiden"…och innehåller en massa gamla läror i nytt format ,om man ska hårddra det)

De flesta som är intresserade av New age brukar vara måna om både natur och djur…

Däremot finns en devis om att man behöver börja med sig själv för att kunna hjälpa andra…kanske är det detta som " misstolkas"?

cirrun
0

Om det  att man skall börja med sig själv är huvud läran i New Age så är jag villig att skriva under.

Problemet är att när jag tänker på mig själv så vet jag inte hur jag skall göra mig bättre med andras premisser -  utan att förlora tryggheten och självkänslan.

Fast det kanske inte skulle  vara med andras premisser?

New Age har kanske inte en självutnämd ledare som talar om för oss hur vi skall tänka?

Då uppstår frågan måste en del av sk. siviliserade människor ha någon som klargör vad som är bra att följa när det gäller livsprosesser och överhuvudtaget sitt eget levene?

Jag skulle vilja ha en övertygelse som var stark och otvetydig… ett tanke-system som man inte kan rubba!

adnanas
0

# 12 det so mdu söker är "gud i människan "Ovan nämnda bild säger en hel del om detta

amier
0

szirius Åh vad jag gillade att läsa dina kommentarer om New Age.

Mina tankar kring New Age rörelesen, är att människan som är en komplicerad natur inte alltid hittar svaren där. New Age-rörelsen förenklar svåra frågor. tex positvt tänkande som en lösning på svåra situationer och tankar. ( The Secret" tex)

Återkommer i ämnet, detta är spännande !

szirius
0

#14 åh, tackKyss, javisst är detta spännande.När jag läste "the secret" fick jag stanna upp hela tiden o skriva ner långa kommenetarer kring saker jag INTE höll med om. Tex att man enligt the secret alltid kan se en bilolycka som en olycka som man själv dragit till sig genom negativitet…jag ser inte alls på livet på det förenklade sättet…

I själva verket ser jag det som att lidandet i oss beror JUST på att vi är så bestämda med att benämna allt som "bra" eller "dåligt", när det bara finns en verklighet,  och det är vad som sker!

Verkligheten är alltid som den ska.Kan man säga ja till det som möter oss,då skapar vi frid inom oss varje minut.

DET ger frihet. Glad

[Mariann]
0

Precis så ser jag det hela också.Glad

Vi har de liv vi ska som är förutbestämt i stora drag, sedan gör vi våra val. Stora drag måste man ju ändå kalla sjukdom olýckor osv. Om man hela tiden ex ska möta svårigheter på arbetsplatser, eller i familj/ make/maka, jag är övertygad om att vi satt samman våra liv rätt så väl innan inkarnation dels med karmarådet via vår solängel och själen gör detta arbete själv varteftersom den utvecklat (invignarna) den förmågan att se de långa linjerna i en cykel.

yogflame
0

jag såg på youtube att dom pratade om new age o indien det är lustigt när det är äldre än kristendomen att det kallas new age.

Men det är ju så att det är i väst som allt räknas

och för oss i väst  är det ju newage eftersom det kommit hit på senare tid.

Det är nog därför kristendomen är det enda som skulle accepteras som en världsreligion eftersom ingen i väst är öppen för andra kulturer eller andra tankesätt. ett ex hade Einstein hetat khan abdhulla hade han troligtvis inte blivit hörd på samma sätt , eller  vunnit några fina uppfinninspriser. Man lyfter bara fram personer i väst som är sina egna som man kan vara stolt över, är det någon från 3dje världen pratas det ej högt om den personen man tar kanske inte heller den personen på allvar utan nonsensförklarar detta. sorgligt nog.

cirrun
0

Gandhi med sin ickevålds rörelse var väldigt uppskattat i väst och bland 'vanligt folk'; lika som Shalman Rushdie och munken från Tibet (Mao på sin tid av revolutionens början;-)

-frihet att tro vad f** dig behågar är bra här i väst

Flört

Tride
0

New Age är ingen lära. Det är ett samlingsnamn på en mängd olika företelser, Det betyder ju helt enkelt, i översättning: Ny tidsålder.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

mayolica
0

Läst igenom stora delar av länken,allt är vinklat efter deras synsätt och andlig tro. Der jag reagerar på är att den som skrivit artikeln kommer med en massa påståenden om Gud och andlighet , vad som är en san världsbild och vad som är en falsk världsbild.Varför skulle deras uppfattning vara mer san och riktig än andras?

Tycker att man bör vara lite skeptisk till religioner som påstår sej ha den absoluta och enda rätta sanningen.

Dom har oxå vinklat sin fakta om new age efter sin uppfattning och lyft fram allt på ett negativt sätt,deras tolkning speglar bara det dom tycker inte vad new age är och står för . Visst bör man vara kritisk mot vissa saker i new age inte gå på allt och låta det gå till överdrift,presis som med allt annat.

~ mayolica ~

Tride
0

#20 Håller med. Jag anser också new age vara tecken på uppbrott från religioner och dogmatik. Där finns en mångfald, som många kan uppfatta som en pyttipanna, men som jag ser som helt naturlig efter många decennier av religös fundamentalism. Det vittnar om behov av frigörelse från dogmer och en önskan om att hitta sig själv och sin väg tillvaron.

Tride.

[Mariann]
0

Låter inte som någon kul länk…. jag har fortfarande inte varit inne och läst denna länk inser jag Skäms

Tride
0

Kul? Beror på vad man roas av . . . .OskyldigFlört

Tride.

yogflame
0

New age ,, visste ni att swastikan sägs vara äldre egypternas tecken.

Det började med en filosofi , det vart många olika   tro , folk vart oense och började bråka och gjorde om sin tro  och nu är den gamla kunskapen på väg tillbaka.

adnanas
0

New age och nyandlighet har antagligen på alla språk motsvarande ord som begrepp? Någon som vet ?