Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 4317 ggr
bluemary
0

OT: Äta kött eller inte ?

Jag vill bara i all vänlighet höra vad ni har för synpunkter
vad gäller att äta kött eller inte. Jag har själv varit
vegetarian i c:a 20 år. Har aldrig försökt påverka någon,
var och en gör som man själv vill. I mina andliga böcker
så står det så olika. Undrar därför hur ni, ur andligt
perspektiv, ser på detta. Med många varma och vän-
liga hälsningar från Anette

SumacWarmi
0

Jag har också varit vegetarian i många år. Jag är nöjd med det och kommer aldrig att börja äta kött igen (i alla fall inte i det här livet, kanske det är bäst att tillägga). Det är mest för att jag tycker att vi har inte rätt att döda levande varelser bara för att vi vill äta deras kött. (Köttätare: hoppa över det här! Ni andra: dessutom tycker jag det är äckligt att äta delar av döda varelser. Jag har sett en obduktion. Det finns ingen som helst skillnad mellan vårt kött och djurens. Okej, fiskars är lite annorlunda, men de har ju helt andra livsbetingelser än vi så det är inte konstigt).

Men vad andra gör, det är deras karma. Jag fördömer ingen, för min livsväg och alla andras är inte samma, och jag har ingen aning om deras livsplan. Dessutom, vem är jag att döma någon? På samma sätt önskar jag att folk respekterar mitt val - utan att komma med de idiotiska "skämt" som jag har hört till leda redan av alla som tror att de är den första som säger att "Men du är ju elak som äter upp kaninernas mat" eller något annat lika korkat. Ur andligt perspektiv har jag lite mer att lära vad gäller att hantera ilska… hahaha!

Från början var människorna vegetarianer. När vi klättrade ner ur träden var vi fortfarande vegetarianer, och då blev vi dessutom bytesdjur (inte stora mäktiga jägare och annat dumt som vi har fått lära oss). Så småningom blev vi asätare, men inte ens förstahands asätare. Vi var kanske tredje eller fjärde gruppen som kom fram till aset, för de andra djuren var starkare och hade vassa tänder och klor, vilket inte vi hade. I alla fall, på den vägen är det. Sen började vi upptäcka eld och göra redskap av sten och sen vet vi alla hur det gick. Men fortfarande, från början var vi alla vegetarianer, och vi är utformade för att vara vegetarianer kroppsligt, med en lång tarm för att smälta växter (köttätare har kort tarm, för att köttet ska ut fort så det inte ruttnar i tarmarna) och malande tänder.

Men i alla fall. Jag lever med min älskade familj, och jag är den enda vegetarianen. Det går hur bra som helst. Jag lägger mig inte i deras karma, varför ska jag då lägga mig i helt främmande människors karma? Var och en gör så gott de kan och vet, det är jag säker på. Vem som har rätt och vem som har fel? Vad spelar det för roll? Flört Vi får nog facit på slutet!

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

bluemary
0

Hej igen ! Jag hoppas att min fråga inte  missuppfattades som att jag vill utreda ut vem som har rätt och vem som
har fel. Jag har läst 2 böcker av olika författare vilka båda är mycket välkända medier. De har helt olika uppfatt-
ningar vad gäller denna fråga och kände då att det skulle vara intressant att få höra hur ni ser på det hela. Och som
jag skrev här ovan, jag skulle aldrig komma på tanken att försöka övertala någon varför jag är vegetarian men förklarar gärna varför om de frågar. Som sagt, hur ser ni på
det hela ? Glad /Anette

enola
0

Jag är vegetarian sen några år tillbaka, men jag vill förtydliga att jag ser ingen större skillnad på djurliv/växtliv, de är lika levande för mig men jag har problem med hela denna köttproduktion som växt fram under se senaste årtiondena. Samma sak sker ju även med grönsaker, men de kanske inte lider lika mycket som djuren? :)

Hade jag haft mig en liten bondgård med höns, någon ko eller andra djur så kanske jag skulle kunna äta dem om nöden var stor, men jag tvivlar… Eftersom grönsakslandet skulle locka mig mer, kött smakar ju ingenting, det är ju kryddningen som gör det.

Värst av allt är människor som kallar sig vegetarianer och äter fisk, kyckling eller andra vattendjur. Fattar inte hur dem tänker riktigt om jag får vara ärlig. :D

Funderar på om vi ens behöver mat? Sungazing verkar vara det som gäller i framtiden, synd bara att vi har så lite sol här i sverige! :D

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

[Mariann]
0

Jag har varit semivegetarian i över 15 år och av hälso skäl börjat äta kött igen.

Jag hade inga problem med att sluta med köttet och har aldrig saknat det under alla dessa år. Men jag inser nu att min hälsa dvs kroppsliga hälsa inte mår bra av alla dessa sockerarter som jag fick i mig som semivegetarian, jag gick upp 25 kilo på dessa år.

Nu när jag försöker åtgärda mina problem med övervikt och candidaöverväxt så äter jag just nu bara protein och fett, dvs enlig LCHF ( fast ajg äter en strikt sådan). 10 kg ner i vikt och 80% av candida besvären är borta.

Min mor som haft högt blodtryck och säger själv att hon aldrig mått bra på 30 år och i år hade blivit medicinerad för diabetes (min mor har alltid varit smal och far med) mamma äter nu LCHF och har blivit helt frisk från både det höga blodtrycket och diabetesen.

En vännina till mig har en vän som varit överviktig och sjuk i reumatism, hon har nu ätit LCHF i 1,5 år och gått ner 20 kg och behöver endast en spruta varje vecka, mot förut en varje dag.

Ja detta är vad jag sett och hört på nära håll, sedan när man studerar på nätet om just denna kost, Low Carb High Fat, så inser man (i alla fall jag) det logiska med att kroppen behöver animaliskt fett och protein för att hålla sig frisk.

Jag kan inte blunda för fakta hur gärna jag än vill.
Men jag ser till att allt jag äter är ekologiskt och naturligt uppfött, dvs gräsbetatkött från lokala gårdar där djuren fått må bra hela vägen.

#3 det finns ju D vitamin att ta som kosttillskott. Det är det enda kosttillskott jag tar nu. Jag har behövt båda järn och B 12, behövs inte längre….

[Mariann]
0

ett litet tillägg:

Det kan omöjligt vara min själs vilja att jag ska äta mig sjuk…. min själ måste ju vara angelägen om att jag håller mig frisk Obestämd

Tom går tankarna som så att all den skitmat (får jag kalla det så?) kanske finns för att människor idag har så svårt att beta av karma och utvecklas, pågrund av fantastisk sjukvård och i allra flesta fall inga ekonomiska större bekymmer, vi har tak över huvudet osv osv. För att människor ska uppleva smärta och svårigheter så kanske all denna processade/sockrade/tillsatsstinna mat finnes så vi har en möjlighet att äta oss sjuka = beta av karma, utveckla ödmjukhet osv osv. I smärta utvecklas vi ju tyvärr fortare…

Det var lite mer tankar från mig ur ett andligt perspektiv…

bluemary
0

Hej Mariann ! Vad är semivegetarian ?
Eftersom jag vill vara ärlig så räcker jag upp handen och erkänner att jag äter fisk och skaldjur. Jag har många sjukdomar, listan är lång så den hoppar vi över. Detsamma
gäller alla som jag sökt för att försöka få lite hjälp med mina problem.

Rent allmänt så är detta med omega-3 något som så gott som alla har rekommenderat. Men skälet till att jag inte köper detta i tablettform är sedan jag läst, och även sett en dokumentär, om vad som finns
i dessa kapslar. När det gäller skaldjur så går ju det finaste förstås till restaurangen och skräpet, det hamnar i dessa
kapslar som man betalar för mycket dyra pengar. En mycket nära vän äger en pizzeria och det visar sig att det är samma
sak där, de sämsta räkorna, och andra skaldjur, får han köpa in till ett mycket lågt pris. För vem har sett stora, fina
räkor på sin pizza, nog är de minimala ? Det hela låter kanske som en undanflykt men detta är skälet för mig.
Jag hoppas nu att mitt inlägg inte gjorde att själva frågan om kött eller inte spårar ur, utan detta var bara en parentes. Kram ! /Anette

[Mariann]
0

Semi är just när man äter fisk och skaldjur, mejerier o ägg.

Problem uppstår när man tar tillskott av omega 3 eftersom man ju fortfarande hivar ner så mycket omega 6 i form av spannmål och alla vegetabiliska oljor. Det enda i oljeväg som är nyttigt är oliv och raps möjligtvis… Omega 6 främjar inflammation, den måste minimeras. Kokosolja är kanon!!

helst ska det vara krillolja eller torskleverolja om man nu ska ta stillskott. Det bästa är ändå att se till att äta vildfångad fet fisk flera gånger i veckan och allt kött från djur ska vara gräsbetat och ekologisk och detsamma gäller mejerierna animaliskt fett och ekologiskt då har djuren fått beta mer ute och därmed större halt av omega 3. Andra uppfödda djur som föds upp på kraftfoder/spannmål/pellets innhåller omega 6 och därför blir även det köttet fel och icke näringsrikt och givetvis även deras mjölk och därmed grädde, smör osv.

Därför är folk sjuka idag i alla möjliga sjukdommar.

Man bör som jag ser det se till att äta en naturlig kost för människan och så giftfri som möjligt. Våra magar är inte gjorda för spannmål, den förstår tarmarna och därför skaps det plack. Det är inte kött som skapar placket det är också en myt och ett missförstånd.

Äldste sonen har förstörda tarma på grund av spannmål, nu äter han liberal lchf och hans mage har aldrig mått bättre! Tarmen läker nu för en gång skull. Jag kan känna en ångest över att fött upp mina 3 barn på en sådan felaktig kost att de nu alla tre har mer eller mindre symtom av candida överväxt redan i så unga år…. exem, tarmproblem… vad kommer sedan när de får ätit ytterligare 10-20 år till med skitkost?

Yngsta dottern äte liberal lchf (skulle behöva äta lite striktare) mellan grabben käkar som han alltid gjort och kommer därför att få mer o mer besvär ju längre tiden går. Men det är ju ett val han själv måste göra, han ser ju oss andra så…

Så jag ser för mycket av de positiva verkningarna i kropparna av lchf för att kunna blunda som sagt…

bluemary
0

Jag har aldrig någonsin skrivit insändare och kommenterat det som andra har skrivit. Gud Fader gav ju oss det bästa han kunde ge oss; en egen fri vilja. Och det bör man nog försöka att respektera så mycket det går. Men nu blir det visst ett litet undantag när det gäller att kommentera ett inlägg.
Min man är läkare sedan 40 år tillbaka. Under de senaste 30 åren så har han arbetat på patologen och har därmed sett hundratals tarmar, både från mycket små barn till mycket gamla människor.
Jag tog upp detta som Mariann har berättat om och undrade vad han ansåg om det hela. Hans svar var för mig tämligen obegripligt men jag hann anteckna lite grand:

I tarmarna så finns det inget plack (bara på tänderna) p g a att blodgenomströmningen rensar cellerna i tarmen. Därför så är s.k.
tarmsköljningar o s v helt meningslöst. Jag fick titta i böcker med bilderna på tarmarns utseende och bortsett från det "naturliga" så
var tarmen helt ren.

Vad gäller spannmål så bryts det ned i aminosyror i tarmen, tas upp av blodet och ger energi.

Han hade också flera synpunkter men då jag trivs så bra på detta forum så vill jag inte att mina rader ska uppfattas som påhopp så därför så nöjer vi oss med detta. Någon annan, med medicinska
kunskaper, som anser något annat ? Nu tillhör ju inte detta det
andliga precis men kanske att det går att göra ett litet undantag

rockygubben
0

Jag äter kött och älskar det!Glad

Prechepka
0

Jag tycker inte alls att det är upp till var och en att bestämma, om det är något som skadar andra. Om jag ser någon bli skadad så är det min skyldighet att hjälpa. Vi har lagar för att skydda människor och vi bör ha lagar som skyddar även andra arter.

Det är skillnad på djur och växtliv på det viset att djur känner smärta och ångest precis som vi (då vi också är djur).

Nu ser lagarna ut som de gör och jag kan inte tvinga någon att sluta döda och plåga andra men jag kommer fortsätta kämpa för en bättre värld tills jag dör. Precis som man kämpade mot slaveriet och för kvinnors rösträtt.

Om man tycker att det är fel att mörda människor så är det hyckleri att döda individer från andra arter när man kan klara sig lika bra på vegetarisk kost.
Det betyder dock inte att jag ser ner på, eller är oförmögen att älska människor som äter kött. Jag gjorde också det en gång.

SumacWarmi
0

#10: jag förstår och respekterar din ståndpunkt. Verkligen. Jag har också varit där, och kanske kommer jag tillbaka dit där du är nu. Sannolikt, till och med.

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

[budewabo]
0

Som jag skrivit tidigare är för mig andlig utveckling typ allt. Eller MU som Tride skrev, mänsklig utveckling Glad

Och vaför tar jag upp det nu då? Jo, för allt hänger ihop från det perspektiv jag betraktar världen. Kost, motion, kosttillskott, mikro/makroekonomi, konsumtionstänk, tillväxt, Mayakalendern, tarotkort, pendlar, kristaller, Omega 3, yrkesliv, boende, vänner, medialitet, healing, kraft etc.

Att leva andligt innebär att leva fullt ut med allt vad det innebär. Men kanske med ett mer varsamt perspektiv, i alla fall om jag ser på mitt eget förändrade beteende. Jag har kört fler onödga mil med bil än de flesta men nu är den såld. Jag har rökt mig till en 25procentig nedsättning av min lungfunktion men sedan länge slutat. Jag har verkligen känt att 'too much is never enough' men inte längre, numera lever jag i ett hejdlöst överflöd som jag upplever det.

Numera konsumerar jag mycket second hand och via t ex Blocket, alltså återvinning. När jag ser diverse extraerbjudanden, tex nu senast ville Ellos pracka på mig och resten av sin kundstock åtta tallrikar på nästa beställning vi lägger och jag känner att aldrig i livet att en pryl till tar sig över denna tröskel om den inte är mycket noga utvald. Och då är det ändå så att jag tills helt nyligen levt med ett minimum av saker i en ödsligt tom lägenhet så egentligen 'borde' jag ha ett uppdämt konsumtionsbehov. Men mina mönster har ändrats med all sannolikhet beroende på jobbet jag gjort med mig själv.

Det är bara genom att bli sanna med oss själva, och uppmärksamma, som vi når vår egen kraft. Eller möter vår själ. Eller höjer vårt medvetande eller vad man väljer att kalla det. För att använda en mycket sliten klyscha - Go with the flow… - your own flow Glad

[yodhe]
0

Mycket bra skrivet #12.

Det kan jag också skriva under på..

Go with the flow… - your own flow..

lev som din själ vill att du ska göra, just nu i din egna utveckling..

[MargaretaA]
0

Hej Marianne

Det var glädjande att ta del av det du har att säga i ämnet - jag tror inte heller att vi blir/är bättre andliga människor på grundval av vad  vi äter….

så lätt är det nog inte Tungan ute

allt gott

[Mariann]
0

#14 Kul att du kikade in Maggan! Skrattande

Näe jag tror inte heller det är så lätt, jag kan se många människor i  välrden som gör mycket för andra och som verkligen är invigda (enligt våra termer på AU) och som äter kött osv… så det handlar inte om något sådant. Det handlar om att göra skillnad i världen och ju mer själ vi är i det fysiska ju mer är viljan och önskan åt det hållet och ju längre fram vi kommer i den utvecklignen ju mer skillnad gör vi också och påtar oss stora svåra uppgifter som ex. Obama, Moder Thersa, Nelson Mandela, Martin Luther King osv osv…

Jag har också mött frukterianer som ansåg sig vara så "heliga" och så utvecklade och rena och deras ego var större än störst hos dem!? De var så kraftigt fördömmande mot en viss sorts andlighet att hälften hade räckt. Så att äta "rent" (veganskt, vegtariskt eller fruktanskt) behöver långtifrån betyda renhet i alla kroppar, verkar ibland vara tvärtom. Oskyldig

[budewabo]
0

Jag tycker ibland att det är svårt att för egen del känna in vad som är stolthet över mig själv, mina val, utveckling osv respektive högmd och ego. Men jag antar att eftersom högmod går före fall så lär jag finna ut detta någonstans längs min vandring.

[MargaretaA]
0

ja - både stora själar och stora egon kan man finna på de mest oväntade ställen…FörvånadFlört

myfriends
0

Tycker att det är lite tråkigt när inlägg spårar ur. Det blir nästan åt typ skitprathållet. Och ingen vettig diskussion. Man får ju inte ut något av svaren. Kom igen med lite vettiga synpunkter !

[Mariann]
0

#18 Vilka vettiga synpunkter har du då i saken? Dela gärna med dig av dina. Glad

Fidelina
0

Jag har gått ur detta forum, men denna tråd fångade mig då jag tittade förbi.

Jag har en kronisk skada i kroppen, som gör att jag lever med ständig värk. Tills jag på rekommendation från läkare provade att utesluta kött ur min kost. Efter några månader började min smärta minska i intensitet.

Jag gjorde efter ca 3 månader två försök att äta kött i olika former, lite korvstroganoff och lite grillad kyckling. Detta kött lade sig som stenar i magen, det gjorde fruktansvärt ont! Jag insåg då, att det krävs oerhört mycket för kroppen att bryta ner kött. Jag fick något av en andlig upplevelse, att en röst inom mig sade, att jag inte skulle tynga ner och ta energi till sådan mat.

Ju äldre jag blir, ju mer respekterar jag allt levande runtomkring mig. Djur ser jag som min näste. Förfasar, då man exempelvis diskuterar att alla livsmedel som ges till hästar, måste redovisas för att man skall veta om hästen i ett senare skede skall kunna bli mat till oss människor. Förfasar, då jag hamnar efter en slaktbil med släp fulla unga kalvar som av ren skräck skitit ner sig där de trängts in i små utrymmen tillsammans, för att nästa dag se alla köttdiskarna inne på matvarubutikerna. Det ligger ju faktiskt döda djur i dessa diskar! Djurslag som förut betraktades som våra vänner.

På något sätt tror jag att många har förblindats av detta, tar det som helt naturligt att stå som gamar och välja bland ett kött med bra pris, för att sedan frakta döda köttdelar i sin bil hem. För mig känns det så oerhört hopplöst och meningslöst för de stackars djuren, som borde ha givits en chans till ett värdigt liv. De har fötts till denna planet på samma sätt som vi.

Läste en artikel att vår köttkonsumption har ökat med 75 % sedan början av 50-talet. Är det verkligen nödvändigt? Funderar också över de bönder, som bara fokuserar på att föda upp djur till slakt. De gör sig en förmögenhet (jag hörde en gång en bonde som sade, att det var hennes bästa pensionsförsäkring…), men djuren då? Finns det någon värdighet för dem att födas upp för att efter några månader eller kanske ett år slaktas? Hur kan vi egentligen bete oss, hur lågt kan vi egentligen sjunka för att tillfredsställa våra tillfälliga önskemål?

Jag menar inte att skriva stötande och jag vill inte bli osams med någon, men detta är de känslor som väller över just mig. Numera undviker jag att passera köttdiskarna inne i matvarubutikerna, jag tycker helt enkelt att det är obehagligt. Jag äter inte kött sedan två år tillbaka, då jag samtidigt med läkarens rekommendation nådde ett slags uppvaknande om hur djuren faktiskt behandlas och hanteras för att vi skall få kött på våra tallrikar. Vi människor har blivit världens värsta rovdjur och om vi inte förändrar oss, tror jag faktiskt att det kan bli vår egen undergång till slut. Om det finns en Gud tror jag inte att detta var hans avsikt med hur vi skall leva, det är en utveckling som inte Gud har velat ha tror jag. Vad ger oss rätten att behanda vår nästa på detta sättet?

Min läkare (med flera medicinskt utbildade om man läser om detta en del) hävdar att reumatiska sjukdomar och smärta kan minska om man utesluter kött ur kosten. Likaså har forskare börjat säga, att det bl a är vår konsumption av kött som gör att västvärlden ofta drabbas av exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar. Därför blir jag lite frågande till dina inlägg, Mariann. De uppgifter du redovisar stämmer inte in med det jag har fått lära mig.

Personligen tror jag, att om man vi nå andlig mognad, kan man hindras i denna mognad av att kroppen har fullt upp med att smälta de lite tyngre proteinerna som finns i just köttprodukter. Jag som också har kontkat med en del djur, märker att jag lättare får en bra kontakt med dessa sedan jag uteslutit kött i kosten.  Kroppen behöver ta energi till att smälta sådan mat, ande, själ och kropp tyngs ner av det. Många idrottsmän och kvinnor väljer också att utesluta kött ur kosten, för att kunna prestera bättre..

De enda djur som jag inte respekterar idag, är fästingar. Detta efter att ha sett hur fästingsjukdomar kan skada andra djur och människor. Alla andra djur försöker jag leva i samexistens med. Min kropp, ande och själ mår så mycket bättre av det.

ullebulle
0

Hm, det här är min syn på detta…

1. Här på Jorden lever varelserna genom att äta andra varelser, sådan är naturen skapad. Ekosystemen upprätthålls genom en balans av växer, växtätare och rovdjur. Allt går runt i ett kretslopp där växterna suger näring ur jorden, vattnet och solen, växtätarna äter växterna, rovdjuren äter växtätarna, rovdjuren (även växtätare) dör och blir till näring i jorden och cirkeln är sluten. När vi dör, och vår fysiska kropp blir till jord, ger vi tillbaka till Jorden. Så fungerar naturen på den här nivån vi befinner oss på. Alla vi som är inkarnerade här i fysisk form besitter kroppar som måste konsumera energi för att leva. Varför skulle Gud/naturen ge oss sådana kroppar om det är så fel och karmabildande?

2. Det är omöjligt att äta utan att döda (på den nivå vi befinner oss). I min världsbild är allt ett, allt är levande och besjälat. Sett på det sättet är växter lika levande som djur. Att äta upp en växt är också att döda en livsform. Oavsett om man äter kött eller växter så konsumerar man en annan livsform för att själv leva. Förglöm inte heller att mängder av smådjur, insekter och spindlar dödas när människornas grödor ska odlas och skördas.

Med tanke på ovanstående kan jag inte tycka att det är principiellt fel att äta kött. Det som är sorgligt i sammanhanget är ju hur djuren behandlas i köttindustrin, helt utan respekt och omtanke. Samt det enorma slöseriet här i västvärlden där hundratusentals kilo kött (och även andra livsmedel) kasseras i butikerna årligen för att det inte blivit sålt. Det innebär att mängder av djur dör helt i onödan. Jämför t.ex. med vissa nordamerikanska indianstammar där man alltid bad Moder Jord/Stora Anden om tillåtelse innan man gav sig ut på jakt. Om jakten var lyckad tackade man djurens andar för offret de gjort. De hade en respekt och vördnad som vi totalt tappat..

Fidelina
0

# 21 Visst finns det ett kretslopp mellan djur och natur, allt kommer ju tillbaka i någon form. Men oftast har ju människan rubbat detta kretslopp i en eller annan form. Men detta är naturligtvis mer ett etiskt perspektiv än ett andligt. Men jag tror vi skulle må bra av att börja ifrågasätta hur vi lever och vad vi släpper in i våra liv, vad vi släpper in i våra kroppar och vad vi gör med det som finns runtomkring oss. Stannar vi inte upp och börjar begrunda detta, tror jag att vi hamnar i oharmoni både inom oss och med omgivningen - och tenderar att dra till oss negativa energier.

Kommer "vi" att nå ett uppvaknande där vi lär oss att fungera mer i samklang med omgivningen utan att överutnyttja den? Vad kan göra oss mest stolt, då vi gör tillbakablickar på vårt levda liv?

Jag tror inte att jag kommer att känna mig stolt över mig själv förrän jag lever i harmoni med omgivningen. Det är först då jag kan nå andlighet till fullo.

[budewabo]
0

Det är minst lika viktigt att du inte dömer dig själv för hårt. Nedvärdera inte dig själv. Uppvärdera det du faktiskt gör.

[Mariann]
0

#21 Exakt vad jag efter 15 år har kommit fram till. Glad

Fidelina, jag har fått lära mig exakt som du, men när man får se faktiskt läkande i verkligheten så kan i alla fall jag inte blunda för detta.

Lärande och självupplevt är två vitt skilda saker.

[stblues35]
0

Jag äter kött och kommer att fortsätta göra det!

Men funderar allvarligt på om man ska bli Gräs/Frukt/grönsaksaktivist!!

MalinL
0

Jag äter kött och är dessutom LCHF:are.

[Mariann]
0

#25 Hur menar du då?Obestämd

#26 Så trevlig med en lchf´are till här i tråden. Glad

Fidelina
0

# 24 Nej nu får ni ursäkta, jag uppfattar Marianns svarsinlägg  otrevligt skrivet. Kanske för att jag i en tidigare tråd och i kristid bad om hjälp att finna hopp om framtiden på vad jag trodde var ett andligt forum - och just Mariann snäste av mig med att sådan hjälp inte finns att få på detta för att ni inte "sysslar med sånt". Det fick mig att lämna forumet, då sådan andlighet inte stämmer med den andlighet jag vill utveckla och uppleva.

Men för att vara säker på att jag bedömt situationen rätt, gick jag in för att läsa mer om vad ni "pratar om", och fastnade då för denna tråds frågeställning. Detta är ett område som engagerar mig mycket rent kroppsligt, för min näste (i detta fall djuren) - och för min själ och andes harmoni med omgivningen. Precis som jag försökt att återge i mina tidigare inlägg i denna tråd.

För min del, skulle jag uppleva det svårt att vara andlig, om jag inte vill hjälpa min nästa, då denne frågar om hjälp till att finna hopp om framtiden. Likaså skulle jag tycka att det vore svårt att nå högre andliga plan, om jag inte samtidit visar hänsyn till djuren och vad de tvingas genomleva. Jag skulle tycka att det är svårt att hitta en andlig harmoni i mitt och omgivningens liv, om jag väljer att till största delen äta kött från djur som faktiskt bara föds upp för att behandlas illa, slaktas och ätas upp. Det överensstämmer inte med det kretslopp som vi tidigare varit inne på.

Jag har tidigare återgett att läkare rekommenderat mig att sluta äta kött för att minska smärta i min kropp - och jag har skrivit att det hjälpt mig. Min smärta har minskat drastiskt vilket i sin tur har gjort att jag får bättre sömn - vilket gör att jag orkar och klarar mer i min vardag. Jag har en sjukdomshistorik på 10 år och har gjort markanta framsteg i mitt tillfrisknande sedan jag uteslutit kött ur kosten för två år sedan, jag gör fortfarande snabba framsteg och äntligen börjar jag se en ljusning om en bättre framtid för min del.

Min smärta och skada och de förbättringar jag har uppnått sedan jag uteslutit kött, verkar dock inte kvala in till detta "faktiska läkande i verkligheten", sett ur Marianns perspektiv. Undrar då ytterligare vad som krävs för att man skall kvala in till att räknas med i den andliga gemenskapen här på forumet. 

En väsentlig skillnad är att fler läkare och forskare stödjer den metod jag har använt mig av (utesluter köttprotein men äter kolhydrater och fett) än vad som stödjer den metod du har använt dig av, Mariann.

En annan väsentlig skillnad är att forskningen har ganska länge rapporterat om att sådana som inte äter kött men äter en allsidig kost och rör på sig ofta lever länge och får mindre välfärdssjukdomar.

Däremot vet vi inte så mycket om de långtgående resultaten av att utesluta kolhydrater i vår kost, mer än att många läkare och forskare säger att vi behöver kolhydraters fibrer för att inte utveckla bl a cancer.

På lång sikt kan skenet om "faktiskt läkande i verkligheten" bedra.

Självupplevt är en typ av lärande.

Nu vet jag i alla fall att detta andliga forum inte är något för mig. Tack för det, Mariann.

yogflame
0

I vedan dom gamla skrifterna står det att man inte ska äta kött .

MalinL
0

#28 Det finns flera berättelser om de som ätit LCHF och uteslutit kolhydrater (till stor del) ur kosten fått det bättre med sin kroppsliga värk också.

Men huvudsaken är att du hittat något som funkar för dig. Att du mår bättre av att äta vegetariskt är ju jättebra.Glad

Branneli
0

Jag tycker om kött Flört

[stblues35]
0

#27 Menar att jag ska kämpa för Gräset/Frukten och grönsakernas överlevnad!! Glad

[Mariann]
0

#32 Ok Skrattande

yogflame
0

Bättre o ödsla energi på något viktigare men antar att du bara skojar med att kämpa för grönsakernas skull

[stblues35]
0

#34 Menar du att deras liv inte är viktigt???:) Fast klart jag skojjar om det..men finns det ena så måste det andra finnas tycker jag nog..måste få lite balans i allt det knäppa!:)

Esoteriker
0

Ullebulles inlägg #21 ser jag som väl instämmande ur esoterisk synvinkel, det är så det är… Sen kan man ha åsikter och känslor om huruvida det är rätt eller fel, men det är fortfarande så det Är.

Det är också så att växtätarna bidrar till utvecklingen av växtriket genom att konsumera dessa gruppsjälar vars utvecklingsnivå är att skilja på attraherande och repellerande vibrationer för att så småningom uppgå i djurriket genom förvärv av ett eget emotionalhölje.

amier
0

Hej ,

har varit på Osho centret i Danmark några dagar och bara ätit ekologiskt och vagetariskt. Det kändes bra för kropp och själ. Det är det som för mig är svaret.på denna fråga. Vad mår kroppen bra av? Att känna efter vad din kropp mår bra. Är du i kontakt, är detta inte svårt. Den är också levande. Kropp och själ hör ihop. Och om jag mår bra av att äta kött ska jag göra det oavsett vad andra tycker om detta. Detta med rätt och fel är passerat. Ta eget ansvar.

Denna fråga var laddad. Ladda ner så mår alla bättre. Intellekt och medvetenhet är olika saker. Martinus sa: Jag umgås hellre med trevliga köttätare än otrevliga vegetarianer. Om ni håller med honom eller inte, är inte viktigt, men något att reflektera över.

[yodhe]
0

# 37 amier, du sa så sanna ord i mina öron.

Det handlar om acceptans för andras tyckande och tänkande.

Det finns inget rätt eller fel, det är bara din kropp som kan avgöra det åt dig. Ät det du mår bra av, både fysiskt och själsligt.

Endel har ett moraliskt behov av att bryta sitt nuvarande ätande pga av sitt andliga uppvaknande, låt de ha det då.., det ingår i den utvecklingen som jag ser och har uppfattat det av många under mina år som andlig vägledare. Insikter kommer med tiden.

yogflame
0

menar du att du äter kött nu?  jag åt kött förut men märkte efter 6 veckor i indien med vegetarisk kost att jag mådde bättre. om jag inte ätit vegetariskt hade jag nog sagt att jag mådde bra av att äta kött efteersom det är svårt att veta om man mår verkligen mår bra eller kan må bättre av att ändra kost.om man dessutom inte tycker vegetariskt är gott och provar tröttnar man nog snabbt.

så folk som säger att dom mår bra av kött har ju inte provat vegetariskt, sen vet jag en kille som ätit vegetariskt 2 mån han kände inte nån skillnad , han drack en öl då han sa det… ja frågade då du drack väl öl? ja det gjorde han…. då är det inte så konstigt att han  ej mådde bra att äta nyttigt o dricka gift går inte ihop precis.

Men att bli vegetarian är svårt så det är inte bara att bryta mönstret. jag slutade äta kött i december förra året men åt fisk etc.

nu när jag var i indien i maj slutade jag med allt även sjömat….. ,, efter indien var jag i thailand och där var det svårt att äta vegetariskt så är man inte 100% så ger man nog upp då det är svårt att hitta rätt mat, eller om maten ej är så god. men är man som du säger är man i kontakt vet man att man ej ska äta dom där sakerna och då spelar det ingen roll om man äter gröt varje dag för man står ut ändå.

amier
0

Vi pratar om olika saker på en gång. Nej, jag äter inte kött. Om man äter kött så äter man kött. punkt. Äter man fisk så äter man fisk. Denna diskiussion spårar ur när det blir åsikter om vad som är rätt och fel. Varje person ska ta ansvar för sitt ätande.Det var min poäng.Ingen ska behöva försvara sitt ätande.

yogflame
0

#40  nej det är klart alla har vi fritt val , så det har du rätt i.

Tride
0

Jag undviker kött. Enligt buddhismen, som var min första esoteriska skola i det här livet, är detta med köttätande ett personligt val.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Aldebaran
0

Visst har födan en stor inverkan på den andliga utvecklingen i det långa loppet..Allt från djurriket är ju helt förkastligt om man vill uppnå dom högre sfärerna i den inre esoteriska skolan… Detta gäller även alkohol….

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

amier
0

Jag har en närsående som inte ätit kött på många år. Inte är denna person särskilt andligt utvecklad. En fördömande person skulle jag vila säga. Totalt ointresserad av allt vad som har med att bli en andligt utvecklad person. Och så känner jag en annan person som upplever mycket spännande skaer på det inre planet och är i mina ögon länt mer andligt utvecklad än många andra jag känner som äter enbart vegetariskt. Detta går inte ihop för mig.

[budewabo]
0

Ibland kan det även bli så när man vandrar på den andliga stigen att man faktiskt inte _kan_ äta kött längre. Det går inte för känslorna av att det växer i munnen blir överväldigande och upplevelsen blir att det inte går att svälja.

amier
0

#45 Tack för en förklaring lätt att förstå.

[yodhe]
0

Ibland svarar kroppen och blir sjuk av just kött när man har gått den andliga vägen ett tag, den reagerar kraftigt helt ofrivilligt.

Det gäller ju då att lyssna på vad kroppen säger.

Tride
0

Det luktar illa vid köttdiskarna.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

amier
0

#47 Jag har själv den erfarenheten, och avstår från kött sen lång tid tillbaka, men som jag skrev så uppfattar jag inte en del vegetarianer särskilt andligt utvecklade utan  hälsofreakar som är fördömande.

[yodhe]
0

# 49 Det kan jag hålla med om, man undrar ibland varför människor blir vegetarianer.

Jag själv har detta problem med kött som jag sa i tidigare inlägg..det ruttnar i min kropp.

[Mariann]
0

Kombinationen kött och övrig mat är ruttnande…

men för den som vågar prova att bara äta kött och fett kommer uppleva precis tvärtom. Allt tas upp av kroppen och ytterst lite lämnar den… med andra ord det blir ingen föruttnelse…

Eftersom jag ätit alla kombinationer genom mitt liv, vet jag skillnaderna. Första 33 åren med allmän kost som de flesta äter, drygt 15 år som vegetarian och nu provar jag att äta enbart kött o fett. Så jag använder min egen kropp för att ta reda på fakta.

amier
0

Ja Marianne, detta var min point när jag skrev #37 och blev illa berörd av påhopp.

Varför är detta ett så laddat ämne ?

mirrian
0

min åsikt är att små barn som växer bör äta kött liksom de bör dricka mjölk, mest för utvecklingens skull.. jag tycker inte att man ska pracka på barn om hur hemskt kött är ÄN.. de kan allt få ha sina hamburgare och köttbullar tycker jag, men att man sedan kan få välja när man är lite äldre ungefär 16 och uppåt då har man lite mer kunskap och är mer mogen att kunna fatta sådana beslut (även om det bara håller en månad eller hela sitt liv)…

[Mariann]
0

#52 Jo jag såg det inlägget och jag gillar starkt Martinus ord där Glad. Jag har träffat väldigt många ganska elaka vegetarianer så inte blir man "helig" för sättet man äter på inte…

jag kan heller inte säga att jag var mer "helig" när jag var vegetarian, däremot drog jag på mig diverse "sjukdomar"…. vilka nu försvinner i takt med min förändring av att äta ICKE inflammationskapande kost.

Så jag själv drar vissa slutsatser omkring detta ätande av sjukdomsskapande kost, och att det finns kost som tar bort väldigt mycket av alla våra små/storakrämpor och skador på kroppen och jag har en idé om varför kosten ser ut som den gör idag…

Eftersom jag är en utforskande typ, så måste jag sätta mig djupt in i hur allt fungerar och därför gjort riktiga djupstudier i ämnet. För att kunna förklara för mig själv .

yogflame
0

Många som äter vegan/vegetarian gör inte detta för att dom ska bli heliga..det är väl mera för att värna om djuren eller en fix ide.

…….snarare är det så att om mediterar mycket  och får kontakt med sitt inre så talar ditt inre om för dig vad du ska äta osv och det är då vanligt att man ändrar sin kost. Man äter ju  inte heller saker som stör meditationen

Finns det någon annan här som mediterar mycket och känner att nånting inte är lika gott som det var förut?

[yodhe]
0

Ja, det var precis det som hände,

jag har mediterat regelbundet i över 15 år nu och ju mer andlig öppen jag är, desto svårare är det att äta och dricka vad som helst,

Som om kroppen säger ifrån och vill inte ha viss föda eller dryck.

yogflame
0

Precis så känner jag det också , jag läste det i en bok o det var då poletten trillade ner att det var ju just det som hade hänt mig.

Det är själen ens sanna jag som talar om för kroppen vad den behöver och inte behöver. innan var det ens ego som ville ha saker som var goda men ack så onyttiga.

amier
0

Nu blandar vi äpplen och päron igen. Diskussionen handlar om att äta kött  eller inte. Det finns inga bra svar som är allmängiltiga. Om vi är andligt medvetna eller upplysta som ni här på tråden skriver, är det självklart att inte äta kött.

Jag tror att vi kommer dithän förr eller senare, men att inte äta kött innebär inte per automatik att man är mer upplyst eller, andlig om ni så vill. Man slutar inte äta kött för att bli mer helig. Ingen har påstått detta. Var ser ni det? Men kroppen har också en talan, om vi lyssnar på den.

yogflame
0

CTRL+F sök på helig.

Jag har också mött frukterianer som ansåg sig vara så "heliga" och så

att äta kött eller inte , ok det är en sidogren att skriva det vi skrev men det tillhör fortfarande ämnet ,att äta kött eller inte. Om man då förklarar att man inte gillar kött då man mediterat ett tag  kan ju vara intressant för folk.  Att få veta vad det beror på att man tex inte gillar kött elller varför spirituella inte äter kött.Vissa som läser detta kanske tycker det verkar intressant.

Att kroppen har en talan? det är inte kroppen som talar om vad den behöver det är bara den ignoranta som tror det, det är atman den individuella själen som talar om för din kropp vad den behöver och inte tvärtom. En paralell är att säga vi är kroppen men har en själ. när det egentligen är så att vi är själen och har en kropp.

och som du säger att man inte blir andlig för att man slutar äta kött tycker ja framgår av det jag skrev att när man mediterar och får kontakt med sitt inre så talar själen om vilken mat som är bra eller inte så du behöver inte påpeka det igen som om vi sagt något annat.

yogflame
0

Om du vill vara ordningsvakt här på forumet kan du ju ansöka om att få bli värd.

[yodhe]
0

# 58 Det är ju som Yogflame säger, man blir inte mer andlig för att man slutar äta kött, men många tror att det är bättre för andligheten. en viss skillnad skulle jag vilja påstå, och om du anser att det är OT att förklara varför man slutar äta kött, det får ju stå för dig då..

Detta är ju ett öppet forum.

[Mariann]
0

Jag tycker amier för fram en viktig punkt här.

yogflame
0

Mariann detta betyder att man inte kan kommentera någon som skriver någonting om kött och nämner andlighet.

MEN Eftersom tråden fortfarande handlar om kött och man förklarar varför man kanske inte gillar kött då man blir mera spirituell så handlar det fortfarande om kött  ÄTA KÖTT som faktiskt tråden handlar om.

Så jag förstår inte varför man inte kan skriva något sådant det är ju inte så att vi börjar diskutera recept.

Men om du tycker han har rätt tycker jag du ska ta upp han som ordningsvakt i forumet.

[Mariann]
0

Jag skrev inte att  ni inte får skriva, jag skrev att amier för fram en viktig punkt och det är att man inte kan generallisera om att köttätare är sämre (oheliga) och veg ätare är bättre (upplysta). Jag tycker också att kroppen har en talan. Så länge vi alla har en fysisk kropp så behöver den fysiska "byggstenar" för att må bra.

Om man lyssnar på kroppen och inte bara lyssnar på en "illusion" om att "för att vara andlig så ska man äta så här, det säger böckerna", utan däremot lita på vad faktiskt den fysiska kroppen behöver för att hålla sig frisk. Själen är nog intresserad av att ha ett vehicle som den kan arbeta genom som är i full vigör, än en sjuk kropp….

OM inte själens vilja är att man ska äta sig sjuk för att dra den lärdom som det ger… Flört

yogflame
0

jag skrev ju också det att man blir inte helig för att man slutar äta kött men blir man mera helig så ändrar man sin kost.

[Mastre]
0

Jag börjar tro att man genom sin andliga utveckling lär sig lyssna mer på sitt inre jag. Då blir det lättare att känna vad som faktiskt är bra för en, vad som är i linje med just min unika kropp och personlighet. Det borde innebära att en del blir mer benägna att äta vegetariskt för det är vad just deras kroppar behöver för att må bra och fungera optimalt. Men det innebär också att en del av oss blir mer benägna att äta kött eller fisk för det är vad våra kroppar mår bäst av.

En viktig grund för att förstå detta är att inse att människor är olika, även fysiskt, genetiskt och metaboliskt. För mig handlar utveckling om att 1.förstå mig själv och 2. bli mer av det jag är. Det innefattar att förstå vad just min unika kropp har behov av för att fungera optimalt.

Aldebaran
0

Hmmm vilket dåligt samvete jag fick nu… för ibland skjuter jag mig mitt kött själv…Oskyldig

bluemary
0

OT: Bor på landet där grannen föder upp grisar. Vårat hus ligger
mellan själva boningshuset och där de vistas. Ser att bonden ibland flyttar på grisarna, och ibland ganska så många åt gången, vilket de
accepterar. Men när jag ser att slaktbilen kommer då rusar jag eller håller för öronen om jag måste vara ute. Det råder fullständig panik och att säga "skrika som en stucken gris" borde bytas ut till "skrika som en gris när slaktbilen kommer". Man får rysningar i hela kroppen, så även de som annars inte bryr sig om djur.

Jag har även hört, och sett, hur de har piskat korna för att få in dem
i slaktbilen, samma panik där. Och jag kan inte annat än tro att djuren förstår vad som är på gång, att de känner på sig.

Jag såg en gång ett TV-program som handlade om en kossas väg från hagen till att bli ett "kadaver som ligger i köttdisken". Och efter
filmen så frågade regissörren "hur många skulle äta kött när de sett denna". Jag kan det inte.

Jag är väl medveten om att jag spårade ur. Men jag ställde frågan om kött eller inte och tog mig nu friheten att berätta varför jag inte äter kött. Och jag har även en andlig förklaring, men det hela blir alltför långt om jag skriver det nu.

Ursäkta om jag spårade ur lite, men jag kunde bara inte låta bli.
Visst skulle jag jättegärna vilja starta tråden "tror ni att djuren förstår att de ska till slakthuset" men jag tror nogi n t e att den passa här utan är nog en bättre fråga på ett forum om djur. M v h  ! !

yogflame
0

bluemary fråga i vegan forumet vetja

Aldebaran
0

#68… Visst passar denna fråga in här.. ALLT vi gör och hur vi beter oss mot djurriket (dvs riket närmast oss människor) skapar karma gentemot oss…En allra högsta grad andlig fråga…

Djur är mycket bra på att känna/läsa av sk. platsminnen, för att inte tala om vibbarna när dom kommer fram till slakthuset.

bluemary
0

Hej yogflame ! Lite information: OT betyder off topic= en tråd om
någonting som inte är relaterat till just andlig utveckling.
Skrev därför till det  än en gång till #68. (då var det kanske inte
helt utanför ämnet med tanke på alla svar ?

Till Aldebaran: Tack för ett fint och seriöst inlägg !

szirius
0

Ja, vad vet man egentligen….? Jag vet iaf inte alls hur det ligger till, kanske vissa djur "har i uppgift" att dödas och ätas upp?

Oavsett om det nu finns en sån "ordning",  så KAN jag helt enkelt inte äta kött eftersom jag blir äcklad av det.Redan när jag var liten kunde jag inte äta kött där det fanns ben, där man kunde "inse " att det var ett djur.

Jag slutade äta kött när jag var 15 och började läsa om buddhism, men jag försöker aldrig pracka på andra mina åsikter.Fast jag kan bli arg på personer som tycker det är hemskt att djuren får lida, och som STÄNGER AV TV:N; BLUNDAR FÖR PROBLEMEN och fortsätter köpa billigt kött på LidlSkrikandes.

Sedan får man ju se till helhetsperspektivet i varje enskild människa också.Jag anser inte att jag är "längre kommen" än någon som äter kött, mer än kanske i just den frågan om livets värde.Men jag bär kanske på en massa annat skit som den personen frigjorts ifrån…rädslor och ilska och bitterhet, you name it.En köttätare kanske kan vara relativt "ren" från sånt i stället… vad vet jag…jag menar att vägen är olika för varje, den tar sig olika uttryck och i olika ordning.

Som nån skrev " hellre umgås med en trevlig köttätare än en otrevlig vegan", hahaha - den kan jag verkligen skriva upp på.Har mött en bedrövlig massa av otrevliga, aggressiva, militanta och fullkomligt respektlösa veganer i mina dagar…Tyst

Aldebaran
0

Visst tror jag att det finns en uppgift för alla oavsett vad det är Äta eller ätas…Men det fråntar ju inte oss ansvaret dvs. karman för dödandet samt ätandet av djuret.

Det är ju ungefär som en mördare och sitt offer, enlikarmas lag är det meningen att det skall hända men det fråntar ju inte mördaren sitt karmatiska "straff" eller rättare ansvar.

Sedan dom som köper kött på Lidl gör det kanske för att dom annars inte skulle ha råd, det är många arbetslösa nu där bägge har fått gå, visst tänker dom på det omoraliska emellanåt, men som en vän säger vad skall jag göra? Och vem är vi att dömma dessa?

yogflame
0

Jag fick förklarat att för ett lejon är det sattvic att döda den är skapad för att döda så det är rent för den.

vi har sattvic, rajastic, tamasic där sattvic anses rent

För oss människor är vegetariskt sattvic.  Även mjölk youghurt osv sök på nätet om du vill ha mer info ang detta .

[budewabo]
0

Jag fick mig en sedelärande historia till livs för några veckor sedan. Den lär ha florerat på mycket på 80-talet och lär vara autentisk.

Jag klarar tyvärr inte återge den i sin helhet men den går ut på att det är ett gäng 'elever/lärljungar' som befinner sig någonstans och väntar på att deras 'mästare' skall komma. Givetvis är de andliga och utvecklade och äter inte kött. Precis i närheten står någon och grillar en spädgris som är uppträdd på ett spett och sakta snurras över en öppen kolbädd/eld.

Och åtmisntone några av de här lärljungarna tycker nog att det luktar ganska gott från grillen men avstår såklart av många skäl.

Så kommer då slutligen mästaren och han börjar genast dregla över den grillade spädgrisen och  ser så till att han får en rejäl smakbit. Hans 'elever/lärjungar' blir helt bestörta. Deras mästare äter kött och de själva har blivit lärda att avstå! Hur kunde han..!?

Då tar mästaren upp en näve glödande kol från grillen och säger *när nu kan göra det här, då kan ni också äta det grillade köttet".

Sensmoral: När vi nått därhän att materian inte påverkar oss, då spelar det ingen roll om vi äter kött.

Om det betyder att karma är avklarat eller ej har jag ingen åsikt om men jag tycker storyn ger ytterligare en aspekt till hur man kan tänka kring detta….

yogflame
0

#75 Var den sanningsbaserad eller bara en historia?

för man hör så många historier nu för tiden.

[budewabo]
0

#76 Den lär vara autentisk enligt den som återberättade den för mig.

I mitt huvud spelar det inte så stor roll om den är det eller ej för jag tycker poängen är det intressanta. Oavsett.

yogflame
0

En poäng har du med historian iallafall ,, när man läser hur mycket regler som finns etc. så tänker man jag klarar aldrig att vara spirituell men om man ignorerar dom och gör som känns rätt i hjärtat så fungerar det.

Dom säger tex att man måste mditera varje dag , missar man en dag går man tillbaka en vecka Detta stämde inte på mig. Kanske det beror på hur långt man kommit dock. det var en som srkev här förut att om denna slutade en dag så kom egot tillbaka som en bomb , så jag antaar att reglerna o allt är generellt men som med allt finns undantag

[budewabo]
0

Är det inte en del av egot som vill tro att meditation varje dag är det enda rätta och 'presterar' fram denna meditation utan att känna efter om det är det som man vill?

[Mariann]
0

Budewabo, får jag använda din text?

Den hade sannerligen en stor poäng….

[Mariann]
0

Jag skulle tro att egot är med, det sk andliga egot….

Att "go by the book" är viktigt för efter en viss tid så inser egot att andlig det är det man ska vara och för att inte dö helt så beslutar sig egot för att bli andlig och manipulerar personligheten genom att vara andlig. Detta subtila sätt är oerhört svårt för oss att genomskåda…

Så egot gör helt enkelt vad som krävs för att vara andlig i andligas ögon och det är då man måste vara obeservant på sig själv…

[Mariann]
0

#72 jag vet att det är så att djuren offrar sig som en uppgift att vara mat för människor, men de ska behandlas mer än väl. Det är när vi behandlar dem som mindre värda, ger de mat som inte är artriktig, misshandlar dem  osv som jag ser att karman kommer starkt in.

Det fysiska livet är ordnat så att man lever på varandra, är beroende av varandra och därmed är man en helhet. Våra naturfolk har ju hela tiden känt en stor vördnad och tacksamhet till livet som föder dem… kanske det är nyckeln….

[budewabo]
0

Steal with pride! 

Jag tycker det var fint av dig att fråga men egentligen tycker jag att det som finns på webben i sådana här forum är att betrakta som allmängds. Läggs det ut så är det fritt att anäda Glad

szirius
0

puttar upp tråden här!Glad

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.