Dygd - ett bortglömt begrepp ?
Adelskulturens främsta kännemärke var dygd . Dess andra sida var heder . Oerhört viktigt för den som ville behålla sin rang i den sociala ordningen .
Men denna sociala tid och ordning är sedan länge förbi . Det innebär nog inte att begreppet dygd är förbi för människan är ju alltid en blandning av bra och dåligt och dygd är ju det som hjälper oss att bli bättre . Men innehållet i begreppet bra förändras med utvecklingen .
Det lämnar oss med två frågor :
1. I vilka aspekter av mänsklighet behövs dygd ?
2. Vad är det som blir så bra med det ?

Intressant ämne!
Mycket arvet kring vad som är dygdigt och varför det är bra kommer från Aristoteles filosoferande.
Här finns en sida på svenska om Aristoteles som under sista rubriken "Etik" sammanfattar det här med dygder enligt hans sätt att se det.
Passar det in, som grund, i din idé för den här disskussionen Hukanson?
När jag berättar att jag finner etiken vara den mest intressanta aspekten av esoteriken blir många besvikna. Det verkar väl inte spännande, kittlande, och ställer dessutom krav på rent personligt handlingssätt och tänkesätt. Bra att någon vill ta upp detta. Det är ju genom etiken, dygden eller vad vi nu kallar det, som vi utvecklas. 
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Intressant diskussion
för visst är den etiken/dygden av stor betydelse.
Jag antar att ju högre utveckling desto högre etik/dygd….
och precis som du Tride säger så ställer det ju plötsligt krav till oss om vi ska leva upp till en dygd och krav vill ju ytterst få ha på sig…..

jag ser det lite annorlunda…eller kanske inte…
När jag känner KRAV så är det något inom mig som ännu inte fallit på plats av " förståelsen"…och när det trillar ner, så försvinner kravkänslan och kvar blir bara en visshet om att det är " rätt"…alltså att jag kan vila i det.
Så jag vet alltid att det finns bitar kvar att bearbeta så länge jag upplever något som ett krav att leva upp till.
På det sättet är ju " kravkänslan" en slags vägvisare egentligen,
( kanske det du menar med att man utvecklas genom detta Tride?) jag vet att inuti obehaget nånstans finns frigörelsen också, bara jag hittar ett förhållningssätt till det hela….ofta handlar det om att öppna hjärtat…att släppa…tillit…tålamod…haha, ja alla de där " svåra" sakerna…
.När det landar på rätt ställe så poff, är kravkänslan borta.Fast vägen dit brukar vara slingrig, hehe…beror ju på hur tjurigt ego man har förståss…
Men så upplever jag det.
Detta "nosar" lite på betydelsen offer också…det är ett så negativt begrepp för de flesta, att man ska offra sig för något - men när personligheten släppt den delen av sin identitet kring vad det nu innebär så är " att offra sig" något man inte alls lider av, utan det finns en fridfull tillit i det….upplever jag…hmm…förstår nån hur jag tänker?

I mitt förra inlägg skrev jag om en länk, och sen la jag visst inte in den… här är den iaf, dygder enligt Aristoteles./ Virrig Mairi
Om jag inte mins fel så pratar Dalai Lama om de 7 dygderna, någon som vet vilka?
#5 tack för länken 
#4 absolut nosar det på offer…. när man pratar om att offra sig slår ju väldigt många bakut precis som när krav ställs oavsett om det är inre eller yttre krav.
Karma och dygd/etik hör ihop.
1. Ödmjukhet (humility)
2. Öppenhet (charity)
3. Dygd (chastity)
4. Medmänsklighet (kindness)
5. Avhållsamhet (temperance)
6. Tålamod (forgiveness)
7. Flit (diligence)
Ovanstående fann jag på nätet. Dessa 7 dygder framställs som motsatser till de sju dödssynderna. Sedan är det ju upp till var och en att avgöra om vi anser detta vara bra eller inte och om det känns meningsfullt att följa.
Tride.

#6 I maj 2003 höll H.H. Dalai Lama en teaching i Köpenhamn om de sex paramitas, de dygder man enligt tibetansk buddhism bör utveckla för att uppnå upplysning. Jag var där.
H.H. Dalai Lama talade också om att denna utveckling tar många liv.
Dessa sex paramitas är:
1. Generositet
2. Etik
3. Tålamod
4. Flit
5. Koncentration
6. Visdom
Dessa är hämtad ur en ursprungstext som heter "The Thirty-seven Practices of a Boddhisattva" skriven av den store buddhistske läraren Thogme Zangpo (1295-1369).
Är någon intresserad av en liten artikel om dessa?
/Maud
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
Jag tror att Dalai Lamas dygder skulle sitta fint som en lagom artikel på iFokus . Kunskap om Bodhisattva-idealet är bara nyttigt när vi nu kommer in i julruschen och ska knuffas i både bilköer och kassaköer. Hur gör man för att vara tålmodig , generös , flitig när damen i kassan stänger igen och hänvisar till en annan efter 25 minuter ? Vad är hemligheten ?
Kanske kan man se skillnader i kristen dygd och Mahayana-dygd ? Kanske också newage-dygd och hindu-dygd ?
För att inte tala om akademisk högskole-dygd !!
"9.Man tar sitt radband, håller det i ena handen och låter pärlorna rinna genom fingrarna alltmedan man säger: Om mani peme hung, en gång för varje pärla. Mahayanska radband består av 108 pärlor. Medan man går runt i varuhuset på jakt efter lämpliga i-problems-presenter.

Tride.

"Dygd" känns verkligen som ett omodernt begrepp. Tyvärr.
Jag vill gärna läsa en sådan artikel som du föreslog, Lionadh.
Tror att många uppfattar "dygd" som något torrt och tråkigt. Kanske för att ordet "dygdig" ofta associerar till någon (företrädesvis kvinnlig) person som är sexuellt återhållsam. Som "håller på sig". Åtminstone förr tror jag att uttrycket "en dygdig flicka" avsåg detta.
Men dygderna är ju så mycket mer, och det känns angeläget att ha ett seriöst "samtal" om detta.
Jag tror att andlig/personlig utveckling och utvecklande av dygderna går hand i hand. Eftersom andlig utveckling går ut på att nå ett tillstånd av kärlek och tjänande, som leder till insikter och förståelse på allt djupare och vidare plan, blir följden automatiskt ett etiskt förhållningssätt, till exempel.
Delvis tror jag att man stimulerar sin andliga utveckling genom att komma in från andra hållet, så att säga. Att träna sig i tålamod och koncentration bidrar till kultiveringen av personligheten och i förlängningen själen.
Vi har haft en tråd om dygderna tidigare också, där många kloka reflektioner skrevs. Ska försöka hitta den.
Tillägg: Här är tråden jag menar.
Fair Winds and Following Seas!
Har inget emot att diskutera kvinnors återhållsamhet ! om det relateras till det viktiga dygdemönstret och dygd som begrepp.
Idag tycker kvinnor inte om "dygd" därför att det har blivit en symbol för en moral som inte längre praktiseras i samhället . I stället för att då sätta in den dygden som dygd tycker de illa om den dygd som inte längre är en dygd . Smart Annika !
Det är dygd i Sverige att "bli av med oskulden så fort som möjligt , helst innan 17 år , och sen leva med valfrit antal fria förhållanden tills man ev binder sig med någon för de ev barnens skull" .
Vad menar vi då med dygd ? Dygd är en metod att uppnå en kvalitet eller det är ett värde i sig . Det kan vara relaterat till en universell princip för god karma eller till en gudomlig vishet nedtecknat i en helig skrift .
Så på vilket sätt skulle då Sveriges frisläppta kvinnor ha uppnått en högre kvalitet genom sin moderna dygd ? Vad har uppnåtts i utvecklingen och evolutionen ?