Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2027 ggr
gismo
0

Varja/dorje

Är det någon här inne på forumet som använder sig av  dorje/varja.

Skulle gärna vilja veta mer om detta "verktyg".

[Mariann]
0

Nej.

[yodhe]
0

Nej,

Har aldrig hört talas om det.

Berätta gärna, hittar inget på nätet?

[budewabo]
0

Jag har ingen dorje men The Double Dorje i Oshos Tarotlek 'kom till mig' på ett mycket speciellt sätt för några år sedan. Sättet den kom på och presenterades gjorde att jag tolkade den som ett tecken på att om vi deltar, samarbetar, de sammanhang jag/vi rör oss kan förhöjas till oanade nivåer.

Trots att det är ett handlingskort tycker jag att även överflöd (regnbågskorten) på något sätt hänger samman med The Double Dorje.

Någon har bemödat sig med att skriva ner texten för kortet här på webben så att det var lätt att googla fram.

Eld 4 - "Deltagande" (kort 41)

Har du någonsin sett natten gå sin väg? Väldigt få människor blir medvetna om sådant som sker varje dag. Har du någonsin sett kvällen komma? Midnatten och dess sång? Soluppgången och dess skönhet? Vi beter oss nästan som om vi vore blinda. I denna vackra värld lever vi i en liten damm av vårt eget lidande. Det är så välbekant så även om någon vill ta dig därifrån, så kämpar du emot. Du vill inte bli bortdragen från ditt elände, ut ur ditt lidande. Annars finns så mycket glädje runt dig. Du måste bara bli medveten om den och bli en deltagare, inte en åskådare.

Filosofi är en spekulation. Zen är ett deltagande. Ta del av när natten går. Ta del av när kvällen kommer. Ta del av stjärnorna och ta del av molnen. Gör deltagande till din livsstil och hela existensen blir till en sådan glädje, till en sådan extas. Du kan inte drömma om ett bättre universum.

Varje figur i denna mandala håller vänstra handen uppåt i en mottagande gest och högra handen neråt i en givande gest. Hela cirkeln skapar ett stort energifält som har formen av en dubbel dorje, den tibetanska symbolen för blixten. Mandalan har en kvalitet som liknar det energifält som bildas runt en buddha, där alla individer som deltar i cirkeln ger sitt unika bidrag till att skapa en enad och levande helhet. Det är som en blomma, vars helhet är ännu vackrare än summan av dess delar och på samma gång förhöjer det skönheten hos varje enskilt kronblad.

Du har nu ett tillfälle att tillsammans med andra, delta och skapa något som är större och vackrare än vad var och en av er själva kan skapa. Ditt deltagande ger inte bara näring åt dig själv, utan skapar också något värdefullt för helheten.

[budewabo]
0

Detta kort är också en av all mina 'fyror'  Glad

gismo
0

En varja/dorje är ett tibetanskt andligt verktyg. Jag tänkte använda den till att stärka min känslighet med pendel och pekare.

Spännande med tarokortet……..