Upprop: esoterisk grupp i Sthlm!
Kan inte vänta längre - tiden känns utmätt. Jag vill träffa likasinnade i Sthlm, regelbundet och under former där vi studerar esoterik och berikar varandra med våra upplevelser och tankar kring detta. Det är svårt nog att vandra ensam som ett Ufo och vara i denna världen men inte av den. Finns några likasinnade själar?
Bor i närförort norr och kan ha gruppen här låt säga en gång i veckan/varannan vecka kanske. Allt beror på intresse och uppslutning. Det verkar fel att gå var och en på sitt håll när vi behöver gruppera oss.
Är du med?
Härligt in ititativ! Önskade jag bodde i Sthlm, hoppas verkligen du hittar dina medvandrare.
Jag själv är också en som anser att vi behöver samarbeta och inte köra egna "race". 

Tack Mariann. Jag önskar också du bodde i närheten. Men du känns lyckligtvis nära ändå.
Nu åker jag bort över helgen och är åter söndag em. Då går jag in här och ser om någon har anammat min önskan. Om det ligger med i planen så blir det så. Jag har tillit till Universum.
Ljus och kärlek till dig och alla andra här.

JAg skulle oxå vilja starta en sådan grupp i lund eller malmöområdet. Försökte få ihop några för 2 år sen men nästan ingen kom. Syftet var att fika och prata om andlighet, i det primära syftet att utvecklas på ett personligt och andligt plan och hur man ska leva sitt liv på bästa sätt.
Kanske finns några här i forumet, som bor nära. Vi får se om ett tag, vilka man träffar här. =)
#3 hoppas du också hittar fler som är villiga att gå vägen mer tillsammans en ensamma…. 
Jag finns också i Stockholm. Och har lust att åtminstone undersöka om det finns förutsättningar för att bilda en grupp och vilken form den i så fall skulle kunna ha.
Jag har mina Eldsjälar och vi får ihop oss ungefär en gång varannan månad, det är vad vi klarar av. Livet kommer emellan och det måste få vara så 
Hej
Jag finns också i Sthlm och kan tänka mig att precis som Budewab undersöka vad det finns för förutsättningar, i vilken form och vilja gruppen kan tänkas ha.
Bra intiativ 

Min tanke är: vi drivs av en önskan att tjäna mänskligheten på ett eller annat sätt. Det gör jag själv, men jag har inte riktigt kommit fram till hur ännu. Det enda jag vet är att jag inte är här på Jorden enbart för mitt eget höga nöjes skull utan allt är med i en större plan. För många, många år sen så läste jag lite Blavatsky och Bailey och insåg ganska snart att jag har LÅNGT kvar till de högre stadierna. Men dock - något i mig har vaknat och jag har förhoppningsvis fått en äkta själskontakt vilket är början till allt. Jag vill gå lärjungens väg och vet att det inte blir lätt. Därför behöver jag träffa likasinnade som också förstår att allt vi har omkring oss är en illusion och att vi itne är av denna världen. Det är den slags människor jag hoppas nå. Inte människor som i första hand är intresserade av allt möjligt som man klumpar ihop och kallar andlighet. Det är den rena esoteriken jag vill åt. Jag vill gärna möta människor som kommit längre än vad jag själv gjort och som jag kan ha som inspiratörer och lärare. Om jag sen kan tjäna som inspiratör till någon annan så är det ju gott. Men det huvudsakliga syftet för mig är att känna att jag inte är ensam. Jag känner mig ganska ensam, trots att jag både är gift och har många vänner. Men det som verkligen intresserar mig på djupet som har med evolutionen och vårt uppvaknande att göra hittar jag inte så många forum för.
Visa mig att ni är där ute. Tillsammans hittar vi vägen och tillsammans kan vi skapa mötesplatser för fortsatt utveckling för det goda och vara ljusbärare. Jag väntar….

jag e med dig. =)
Det kan hända att vi har olika målsättningar med vår andlighet och helt olika syn på vad andlighet innebär för just oss.
Jag själv är intresserad av hela smörgåsbordet New Age som jag plockar och avsmakar efter behag. Allt från sädescirklar, Mayakalendern, tarot, kroppsbehandlingar, kosttillskott, reningskurer, trumresor, retreat, pendel, medialitet, astralresor till meditation och jordning intresserar mig för såvitt jag kan se hänger det ihop. Om det sedan kallas andlighet eller New Age eller prolliyobbi är inte det viktiga.
Jag tycker det är jättesvårt att definera vad esoterik, mystik, andlighet etc egentligen är. Är det samma? Olika? osv.
För mig är det 'stora' målet medvetandehöjningen. Och jag leker glatt med det verktyg jag är mest nyfiken på för stunden. Det är viktigt för mig att ta dessa frågor på alllvar men inte så allvarligt för att använda en sliten fras.
Medvetandehöjningen pågår stegvis hela tiden, jag märker skillnad från en månad till en annan sedan något halvår tillbaka, det accelerar hårt för tillfället här hos mig i vart fall.
I en grupp 'drar' medlemmarna åt varandra och på så vis går det snabbt att höja sig själv också. Jag upplever en ömsesidighet i utväxlingen mellan mig och mina goda goda människor. Det handlar inte så mycket om att vara lärare eller elev som att ha en vilja att utvecklas och en önskan om ett ömsesidigt utbyte. Det är i samspelet det händer. Ingen är över och ingen är under. Vi skuttar på samma stig.
Jag tror att medvetandehöjningen i grova drag går till som att först jobbar man med det individuella, alltså sig själv. Sedan sprider man genom sin blotta existens detta vidare till det kollektiva. För att kunna ge till andra måste man själv ha tillägnat sig 'insikten', 'känslan' eller vad man nu väljer att kalla det. Det verkar logiskt för mig. Man kan liksom inte rädda världen om man inte räddar sig själv först.
Jag träffas gärna över en fika i centrala Stockholm för att få en möjlighet att känna av om det finns förutsättningar. Vi kanske uttrycker oss olika men eftersöker samma saker? Eller så har vi olika mål och finner inga beröringspunkter?
Jag råkade dubbelposta

Det kan vara så att det du beskriver som intresserar dig inte riktigt ger mig så mycket längre. Visst, jag kan titta på sädescirklarna och fascineras, men jag har ingen lockelse efter det andra på smörgåsbordet och det är nog därför jag känner mig så ensam i mitt sökande. Jag får inte ut så mycket av att röra mig i dom miljöerna utan nu söker jag Sanningen som den presenteras i esoteriken. Jag tror att dom människor jag vill ha kontakt med vill gå den vägen. Det är en "svårare" väg och jag är medveten om att det förmodligen inte blir så många svar på mitt upprop.
Men ni andra som delar #9:s intresse borde väl kunna träffas och starta upp en grupp eller liknande. Det finns säkert många som vill utifrån dom kriterierna som fanns på smörgåsbordet. Tänk vad bra om mitt upprop kan generera flera grupper med olika inriktning. Jag tror ändå att det viktigaste är att vi söker oss samman vi som vill en förbättring här på Jorden.
Jag kan säga att det inte är det jag söker och jag säger det inte på något översittar-vis. Det är bara inte min grej. Sen kanske vi i grunden inte har olika mål, men vi kanske vill gå olika vägar. Det är nog så det är. Jag vill gå en ren esoterisk väg med allt vad det innebär.
Här på forumet finns mycket skrivet i esoterik. Läs gärna "Discipelns väg" del I-III. Det ger en fingervisning om vad jag menar.
Mariann - du kan säkert också tydliggöra vad som menas med den esoteriska vägen.
Allt gott till alla här.
Jag håller helt med dig om att det vore spännande om utfallet av ditt upprop genererade fler grupper. För närvarande har jag det väl förspänt med människor runt mig där våra intressen sammanstrålar bra så min drivkraft att etablera nytt är 'sådär' egentligen. Men så tänker jag att att dörren kan få stå på glänt i alla fall :-)
Jag har försökt ta mig igenom de där discpel-artiklarna och annat i allt det fina materialet här i andlig utveckling och känner att för mig är det en del men att det finns mer. Sedan är jag nog inte 'där' alltid för jag tycker materialet ibland är oerhört komplicerat och tungrott att ta sig igenom men jag antar att jag bara läser med min mentala kropp då och inte med känslokropp och andlig kropp också.
jag förstår precis vad du menar DaVincidotter!
Det är långt ifrån samma sak, esoteriken kommer in i en inkarnation när man sökt många många liv inom det vi skulle kunna sätta namnet "New age" på. Det kommer in när just man känner sig som uttrycken
Jag är i världen men inte av den
fötterna badar i hjärtats blod (eller har badat)
man vill tjäna utan egen vinning
osv
Just dessa artiklal om discipeln är mycket talande för den som är DÄR. Jag (utan att för den skull mena på att något skulle vara bättre eller sämre än annat) skulle vilja säga att när man kan läsa den och förstå dessa så har man med garanti tagit minst 1 invigningen, och antagligen står man på tröskeln till no 2 eller gått över den när man har just detta behov av att tjäna så djupt som du uttrycker det….
Jag känner så mycket väl igen allt det du säger DaVincidotter…
sedan är det också ofta så för discipler att de får vara ensamma och vara just lite pionjär aktiga och inte alltid ha ett stöd omkring sig… veta att man har andra längre bort men inte vid sig osv….
men jag hoppas verkligen att du finner några hos dig som kan tränga in i estoteriken och tjänandet…

ja, jag vet inte riktigt vad du menar med esoterisk, är inte hemma i alla uttryck. För mig innebär esoterisk, personlig utveckling i konkret form. D v s, hur möter vi människor runt oss på bästa sätt, hur ska jag som person kunna upptäcka mina personliga brister och kunna arbeta med dom så att jag blir en bättre människa. T ex hur man blir mindre egoistisk, och inser sin egen del i det stora hela. Slutmålet är upplysning. Är det detta du menar? I så fall har jag ett bra tips till dig om en buddhistisk grupp i stockholm.

heh.. alla # hit och dit, man läser fel. sista meddelandet var till DaVincidotter, alltså #11 inlägget. =)

Hej igen Ajnstajn. Det du beskriver om hur du tänker ang vad som är esoterik är fina tankar som jag naturligtvis skriver under till fullo på. Dock - det är inte det man menar med esoterik när man talar om det som ett begrepp. Esoterik är ju framförallt i direktöversättning "läran om det fördolda". Och varför skall man nu ha en lära om något som är fördolt, vad betyder det? Ja, mänskligheten är tyvärr inte så mogen ännu så att det är möjligt att släppa fram all info om den tidlösa visdomen och syftet med vår existent och livet på planeten och Planen etc. Men det finns en hel del material utgivet för dem som är intresserade och vill fördjupa sig i dessa studier. Det är bitvis en både tung och jobbig textmassa att tränga in i och det är inte alla som kan klara det av olika skäl. Dom flesta har nog inte ens det rätta intresset för det.
Det är här gruppen kommer in. Tänk så fint det vore om det nu fanns en grupp likasinnade själar som har kommit i kontakt med esoteriken och känner att dom skulle vilja fördjupa sitt kunnande och utbyta tankar och reflektioner över dessa texter och försöka förstå budskapet i dem. När man börjar se dom stora sammanhangen så förstår man det man redan anat och som tagit form i själen: man vill något större. Något större än en personlig utveckling. Man vill gå med i Planen och tjäna mänskligheten eftersom det inte finns något val. Själens enda syfte är att tjäna. Det är först när man förstått det på djupet av sin själ och känner denna äkta längtan efter att få "brukas" som man är redo för att verkligen göra något för andra än för sitt eget egos skull. Det är alltid lätt att vara god för att få möjligheten att känna sig god. Men är det detta som är det äkta tjänandet? Nej - det äkta tjänandet är sig själv nog. Det frågar inte efter berömmelse, ära eller pengar. Det ser bortom allt materiellt och deltar i den gemensamma Planen för Jorden.
Så en studiegrupp kan vi kalla oss. Det du nämner Ajnstajn om en buddhistisk grupp är inte vad jag söker här och nu. Jag har alltid högaktat buddhismen, så inget ont om den. Men det här handlar inte om religion, det handlar om den sanna andligheten som går på djupet bortom alla religioner och alla samfund. Allt är i grunden enhet på en själslig nivå. Hoppas ingen känner sig trampad på tårna nu utan att detta är min egen enkla (?) förklaring till vad som kan kallas esoterik.

Tack, förstår att det är svårt att förklara ett så stort begrepp, men du gjorde en bra beskrivning. Tycker i o f s inte att något du säger motsäger det jag tycker, jag kanske bara inte utvecklade mig tydligt nog.
Esoterisk, läran om det fördolda. Handlar det inte om att se sig själv, den innersta varelsen som man inte ser om man tittar på ytan, att lära känna sig själv så att man ser det fördolda? Och samma gäller samhället, kopplingen till andra människor. Vi går runt i denna världen och ser oss själva som fristående individer men om man kunde med hjärtat totalt inse hur sammankopplade alla och allt är, då ser man det fördolda? Och som du sa, om man verkligen vill göra för sig själv, ska man egentligen göra för andra, för det är då man verkligen bidrar med något.
Jag är inte så mycket för religioner egentligen heller, men den grupp jag tillhör, fokuserar och känns inte som en religion, snarare ett sätt att utveckla sig själv och man börjar ju med sig själv, för att senare inse att jag är detsamma som vi.
Den buddhistiska grupp jag tillhör utgår från den sista skriften buddha skrev innan han dog, där han uppmuntrar till upplysning och att man kan sträva efter den i detta livet. Och att han på dödsbädden insåg att människan kan förstå meningen med livet, och nå upplysning i detta livet. Hur det yttrar sig? Ja, allt går ut på att gå utanför sitt ego, och träna på detta i sin vardag. Att göra för andra, helhjärtat utan egen vinning. Alltså ligger inte fokusen på att meditera i tysthet som många förknippar buddhismen med.
Hej! Jag är inne på samma linje som du tror jag. Jag vill fördjupa mig i esoterik och mysticism i den mån det är intressant. Spådomskonst och sädescirklar känns lite överspelat för mig, det tillhör mitt 20tal så att säga. Idag är det den fördjupade kunskapen som är intressant att läsa om och diskutera på ett mer intellektuellt plan.
Jag välkomnar ditt initiativ om studiegrupp, själv bor jag i söderort men sist jag kollade gick kollektivtrafiken åt fler håll än söderut.
Vilka texter tänker du på i ovanstående kommentar #16?

Jag förstår nog också vad du menar Davinci-dot…det handlar om att man valt en "smalare" väg…
Smörgåsbordet inom New age ger många väldigt mkt, men vissa känner att vägen är att ha en helare röd tråd som håller ihop inom samma "lära".Vi står alla på olika ställen i vår medvetenhet och vissa har en helt annan längtan,det känns inte längre som en nyfikenhet ,utan mer som att själen kallar…det finns ett allvar och ett ansvar i det hela, som kan vara tungt -så det ÄR viktigt med stöd…
Förhoppningsvis kan du även finna det här på sajten..
#16 det handlar om den sanna andligheten som går på djupet bortom alla religioner och alla samfund. Allt är i grunden enhet på en själslig nivå.

Detta är ju också lite av vårt syfte här på sajten, att kunna ingå i en gemenskap oavsett esoterisk inriktning.Här på AU har tex medarbetarna bakgrunder från olika esoteriska samfund, men delar ändå upplevelsen att detta går bortom alla teorier.
Jag har skrivit om detta tidigare, för som jag ser det är detta en nödvändighet, att vi börjar fokusera på det vi har gemensamt i stället för det som skiljer oss åt, annars kommer krigen aldrig ta slut i världen.
Det finns EN sanning - när den individuella synen skalats av och vi har fullkomlig själskontakt - och det är den vi vill närma oss, tillsammans.( en mkt lång väg dock, haha,vi har nog en hel del liv kvar…
)
Det är mina tankar kring det hela…
Ett tips är att starta en meditationsgrupp som sedan kanske kan kombinera med studier etc. Det kanske inte alls är vad du/ni tänker, en impuls jag fick bara att dela med mig av detta bara. Min erfarenhet säger att denna form kan samla folk ganska enkelt, som en start. Också för att ge till världen. Fullmånemeditation t ex är ett bra sätt att tjäna och ge ljus, genom att länka in till de krafter som står bakom oss.
Vi har ibland fullmånemeditation i Sthlm (varit periodvis från o till sedan 80-talet i olika former o olika grupper). Just nu har jag inget aktuellt datum el info om det men kan återkomma om/när det blir aktuellt ifall intresse finns. Det är ju också ett sätt att träffa likasinnade, om man vill det.
Sen har vi också något vi numer kallar SoulWork-träningen (eller -utbildningen) som har sin grund i esoterisk kunskap och egna erfarenheter på ett väldigt praktiskt sätt. SoulWork är ett resultat av många års praktiskt arbete för den nya tiden och världen och den här enorma övergångsfasen vi befinner oss mitt uppe i (ibland också kallad "uppstigning", dvs att man omvandlar det lägre och når högre livsnivåer i sig själv, men också en process för hela världen)
Där jobbar vi både med personlighetens integrering (som vi upplever att man inte kan hoppa över). Och samtidigt med meditation, energiträning, inkoppling, själslig föståelse och undervisning m m. Mkt av detta arbete bygger på gruppsamverkan och hur processen fungerar genom stöd och kärlek. Den intresserade kan läsa mer om detta på vår hemsida www.herkules.nu
Lycka till med gruppskapandet - det är viktigt i vår tid! 
Denna sajt var jsut tänkt som en ötesplats (dock ej fysiska möten) för just de som upplever sig vara mätta på smörgåsbordet "new age".
Visst är det väldigt öppet, men vi får inte glömma att det vi har en möjlighet att starta upp en dold grupp för de av oss som har behov av att prata privata esoteriska ting.
ifall det finns intresse för det så säg bara till så kan jag på ett ögonblick skapa en sådan dold grupp och allt som skrivs där kan endast läsas av alla inom gruppen, inga utanför kan läsa något.
Då betyder det ju inget var man befinner sig i landet och det är inga som helst kostnader för att delta heller.

Låter fint, en fråga bara, vet ju inte sajtens möjligheter. Kan man prata med varandra i form av chat? Det är kanonbra med en sån här sajt, men formen kan vara lite rörig då man ibland får vänta 6 timmar innan någon svarat. =)

Hej alla som svarat sedan jag skrev igår. Tack för kloka tankar och inlägg. Känns som att det finns förutsättningar för någon form av grupp-arbete.
Som sagt - jag kan tänka mig att vi kan vara i min bostadsrättsförenings samlingslokal om det kan vara ett alternativ. Bor en bit från stan, i Solna kommun. Lätt att ta sig hit med buss, pendel och t-bana.
Tänker mig att vi kunde börja med träffar en gång var 14:e dag och att vi börjar med en stunds meditation om vi finner det lämpligt. Att meditera är viktigt. Jag har erfarenhet av långa meditationspass i s k transmissionsmeditation och det kändes lite för länge. Då sitter man minst en timme och kanaliserar högre energier. Det vill jag inte göra nu, initialt. Däremot en tio minuter, en kvart max kan vara lämpligt så att alla "landar" och hittar sin själskontakt. Det är inte fel.
Litteratur finns ju mycket att välja bland i esoteriken. Jag tror att vi kan få hjälp av Mariann att hitta en lämplig mix och varför inte helt enkelt börja med Blavatsky och Bailey och moderna uttolkare av deras texter. Det krävs ju då att var och en läser själv hemma först och så skriver man ner lite tankar kring det man läst och vid mötet med gruppen så samtalar vi kring varje delmoment och reflekterar och delar med oss. Jag tror det är en bra väg. Faktum är att jag känner det inom mig när jag skriver det nu att det ÄR en bra väg. Jag tror på gruppens dynamik och verkan. Allt ger ringar på vattnet och vem vet - det kanske blir en bok av det hela som kommer att vara ett svenskt bidrag i esoteriken. Vi kan bara börja och se vart vi hamnar.
Det enda som jag menar är viktigt är att gruppen kommer att bestå av människor som delar den äkta längtan efter att tränga in i just esoterikens "svåra" väg. Om vi så bara blir 4-5 st så är det en grupp. När vill ni börja? I september när alla kommit tillbaka från sommar-ledigheter kanske är bra. Kan torsdagar kl 19 vara en bra tid?
Väntar med spänning på svar.

#22 Det är kanonbra med en sån här sajt, men formen kan vara lite rörig då man ibland får vänta 6 timmar innan någon svarat. =)
Det går att ordna genom att man bestämmer en mötestid helt enkelt.Typ torsdagar kl 20 så " ses" de i den dolda gruppen vid datorn! Funkar ypperligt.
Nyfiken undrar vad det är som får er att tro att det skulle vara mindre 'svårt' att vandra en annan väg mot ökad själskontakt och tjänande än den som beskrivs i den här tråden?

#25, hur menar du nu?
*fattar noll*
#24 Exakt!
Så som jag själv upplever det och sett denna värld genom mina snart 20 år i denna "branch", så vimlar det av de sk "new agare" alltså sprititister, tarotläggare, trummresemännsikor osv osv… medans esoteriker är verkligen en minoritet i "minoriteten" "new age".
Därför känner vi oss ofta ännu mer "ensamma" än vad "new agaren" gör, dels så är hela new age konceptet långt mer accepterat idag hos gemene man, även om man inte håller på själv så känner alla till just begreppet "new age".
men säger man att man läser esoterisk litteratur så blir man "flummigare än flummigast"….
Hoppas detta spred lite ljus över saken och kanske då en djupare förståelse för att några av oss har ett behov att av "samla krafterna" till ett mer gemensamt studerande.
Jag själv har under lika många år som jag varit i "branchen" försökt samla (svenska) esoteriker till gemensamma konferenser, men de enda som agerat och kommit är " new agare" så det är ett aktivt folk och villiga
, tyvärr finnes inte samma aktivism inom esoteriken ännu….
Varför? Det vet inte jag….
Jag har nu gjort ett inlägg om snack/studiegrupp här på sajten
så får vi se om det finnes intresse för detta här inne….
#26, #27
# 11 skriver
"Det kan vara så att det du beskriver som intresserar dig inte riktigt ger mig så mycket längre. Visst, jag kan titta på sädescirklarna och fascineras, men jag har ingen lockelse efter det andra på smörgåsbordet och det är nog därför jag känner mig så ensam i mitt sökande. Jag får inte ut så mycket av att röra mig i dom miljöerna utan nu söker jag Sanningen som den presenteras i esoteriken. Jag tror att dom människor jag vill ha kontakt med vill gå den vägen. Det är en "svårare" väg och jag är medveten om att det förmodligen inte blir så många svar på mitt upprop."
Mariann jag kan inte komma in på någon sida via din länk i #29
Tyvärr är torsdagar upptagna för mig eftersom jag går en kurs då. Onsdagar, fredagar eller söndagar skulle passa bättre för mig.
Vad det gäller chat så kan man ju hitta andra lösningar. Gruppchatt via msn tex eller varför inte skapa en egen irc-kanal och sedan bestämma när man ska prata…

#30.
Aha. Läste igenom allt men missade, nu fattar jag. Själv har jag nog aldrig sett det som att vissa sätt är lättare eller svårare. För mig handlar det om vad man dras till. Jag har helt enkelt inget intresse av t e x att fördjupa mig i kristaller.
Att esoterism skulle vara svårare, har jag ingen uppfattning om. Kan ju vara så att esoterism uppfattas som svårare än andra vägar, kanske för att den är mer teoretiskt inriktad? Många new age metoder är praktiska, och det finns ett facit till hur man gör, tex tarotkort, kan man t ex lära sig.
Detta var bara mina egna tankar, och ett försök i att tänka mig in i vad som skulle kunna ses som svårare. Hoppas du får svar från #11 angående det du frågade.
#31 nu ska den vara ordnad hoppas jag…

#11# - det måste vara jag det…som bara är aktiv på kvällstid då jag har ett arbete i den andra verkligheten att sköta på dagarna…:)
Vad var frågan från början? Aha, varför andra vägar inte skulle vara svåra, är det så du menar? Ja, nu var ju inte syftet att det skulle vara svårt för svårighetens egen skull att välja det esoteriska synsättet istället för att plocka lite här och lite där av allt som numera finns inom den s k andliga sfären. Det här är nog en debatt som jag inte är villig att ge mig in i. Jag respekterar alla människors val, även om jag inte alltid förstår dom, men har själv ingen dragning till dom företeelser som t ex Mariann har räknat upp som varianter på smörgåsbordet som vi valt att kalla det här. Alla måste ju självfallet söka där dom känner att det blir riktigt. Jag är nu klar över min väg och har redan tittat färdigt på det andra och det ger mig helt enkelt ingenting längre. Fast jag tycker att sädescirklarna är vackra, men för mig är dom lika naturliga som träden i skogen och gräset jag går på. Jag tycker inte att det är så spännande på det viset att det skulle vara något mystiskt med just dom. Vi har bara sett en liten, liten glimt av vårt stora fantastiska Universum och alla andra delar av denna Helhet. Jag försöker att tona in att det är just så det är, olika delar av en Enhet.
Låt det nu inte urarta till ett ställningskrig där olika individer känner sig trampade på tårna. Det finns inget som är fel här och nu. Alla är precis där dom skall vara. Allt är bara en fråga om tid och plats i Universum. Vi skall alla åt samma mål och förr eller senare landar vi där i den stora Ande vi är en del av. Själv skall jag gå den esoteriska vägen - lätt eller svår, det får tiden utvisa! Och vi skall bilda grupper, för det är det tid för nu. Så hur blir det med Sthlms-gruppen, vilka kommer med?
Ljus och kärlek till Alla här - ingen exkluderad
Hej, da Vincidotter! Jag bor i Nacka, intresserad av samma sak som du, dvs sammankomster i ett slags fri esoterisk anda utan sekterism mm.
Tride
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen

#35 - Hej Tride! Då lägger vi till dig på listan också över intresserade. Det börjar bli några stycken nu. Jag är glad över att vi finns, vi som vill fördjupa växandet och verka i världen. Snart ses vi IRL!
Tillit DaVinci-dotter, tillit, jag är en medvandrare snarare än motståndare. Ditt skriv gjorde mig nyfiken. Hur kan man gradera det var min tanke. Men vi stannar där.
Lite mer om mig själv: Jag har studerat olika buddhistiska traditioner, både här i Sverige och i asiatiska länder. blev ganska insatt i såväl Mayayansk som Theravadsk praktik, etik och meditation. Det jag lärde mig har jag med mig, och värdesätter tacksamt mina lärare på den vägen. Men jag går vidare utan at t vara uppbunden av traditioner eller speciella lärare, eftersom jag inser att det också finns en fara med att binda upp sig vid särskilda auktoriteter. Jag har också intresserat mig för esoterisk litteratur och har bla. studerat Blavatsky, både för mig själv och i grupp.
Jag är helt ny på den här sajten, och fann den när jag sökte på "esoteriska samtal". För det är just vad jag skulle önska just nu. Dvs en grupp människor med viss erfarenhet inom esoterik o liknande, som kan samtala ur fria förutsättningar men med en viss esoterisk erfarenhet eller, kanske, bildning. Jag jag sysslar också med vissa "new age"-saker, som jag finner har sitt värde, men det blir i längden otillräckligt. Så jag hoppas verkligen att gruppen kan bildas. Det skulle vara mycket intressant att råka er som jag har funnit här på sajten.
Tride.

Tillit är en av de saker jag är här för att öva den här gången. Skall du inte gå med i gruppen ändå? Och fördjupa dig i esoteriken just då och där och lämna det andra på smörgåsbordet till andra sammanhang. Du är så välkommen. För att diskutera och möta esoteriker och se om det för oss framåt i ljuset.

Senast inlägg skulle vara ett svar till Budewabe men Tride kom emellan där :)
Till Tride vill jag säga: gruppen håller på att bildas. Vi ger det hela en tid till innan vi sätter ett första datum för ett uppsamlande möte där vi tillsammans fattar besluten för hur gruppen kan verka. Jag tycker om det du skriver, det var ungefär så jag tänkte.
Jag ser också fram emot att vi äntligen får mötas. Det är hög tid.
På ett vis skulle jag gärna mötas och tycker det var ett bra initiativ du tog. Å andra sidan är jag väldigt AdHoc och spisar ivrigt från nästan hela utbudet inom andligheten eller New Age om man så vill.
En av alla saker jag tycker är underbart med andlighet är just dess avsaknad av form och ledare (i motsats till religionerna). Att det är ok att testa lite här och där och vara lika yxig som den nakne kocken på TV.
Min iver att tjäna tror jag egentligen inte skiljer sig särskilt mycket från det som kallas den esoteriska vägen här i tråden. Det som jag sätter först är medvetandehöjningen, och det är därigenom jag tjänar det kollektiva.
En av anledningarna till jag inte riktigt hänger med i artiklarna som publiceras här beror på att jag inte har tålamod att hantera all den informationen mentalt. De är onödigt komplicerade anser jag. Det var tex någon artikel som beskrev egots upplösning och strålar hit och dit och enda anledningen till att jag förstod artikeln var att min goda kollega hade förklarat samma sak med några meningar dagen innan (artikeln handlade om egots upplösning och att man därigenom manifesterar från hjärtat när tanke och känsla möts om jag minns rätt).
Min svårighet att förstå beror inte på bristande fattningsförmåga för min högra akilleshäl är en alldeles för kraftfull mentalkropp. Jag vill och behöver träna mina andra kroppar - känslomässiga, fysiska och den andliga kroppen. Schamantrumning är perfekt, shiatsu likaså, för att inte tala om en och annan föreläsning med Thomas Jönsson eller meditation/workshop med Barbara Hand Clow om de nio dimensionerna och slutet på Mayakalendern 2011/2012.
Om ni som startar gruppen känner att det blir så lugnt och stillsamt att ni får tråkigt kan jag komma och göra ett gästspel och berätta om hur min mediala healer arbetar med kanaliseringar och hur det startar mina medvetandehöjande processer och hur det sedan jobbar både i kropp och själ långt bortom min mentala kropps kontroll :o) Mot samma mål så att säga. Bara en annan väg.

#41 Du är för härlig!
Att ingå i gruppen måste alltid vara möjligt om man drivs av den rätta intentionen för att studera det esoteriska. Det kan säkert bitvis kännas "tråkigt", jag vet inte, men jag tror att det är en djupare, seriösare, mer tankfull väg. Dock får det inte bli en teoretisering som inte kan innefatta våra hjärtans svar. Om inte hjärtats kärlek väcks så är all utbildning meningslös. Kärleken är svaret för mänskligheten och att studera esoteriken handlar till en början mycket om att man vill fördjupa sina kunskaper för att successivt omsätta dom i praktiken. Det bör gå hand i hand.
Men en annan viktig tanke med att bilda en grupp är ju att man inte är så ensam, det finns fler. Som vågar tänka tankarna hela vägen och inte väjer och säger #Stopp: nu är jag inte med längre." Utan att det finns en öppenhet och tilltro till det esoteriska budskapet som ju ändå funnits i mänsklighetens tjänst så länge. Vi skall omsätta det till praktisk verklighet à la 2000-talet - det är min vision. Jag tror tiden är mogen nu för att gruppera sig.
Fler som vill ansluta sig?
Och ni som inte kan komma till Sthlm - kom till den grupp här som Mariann fixat som skall "träffas" på nätet så möts vi där också.
Jag ser fram mot våra sammankomster. Och tack för fina initiativ!
Tride.

#43 och alla andra som varit aktiva på sajten här under kvällen:
Jag har lärt mig mycket idag och slutar inte att förundras över miraklet människan.
Att genomskåda glamourer är en av de viktigaste uppgifterna för en sann sökare.
Det kom en minnesbild för mig: när jag var liten, kanske runt 8-9 år och var ensam som jag ofta var. Jag gick och filosoferade och tänkte på varför jag fanns. Vad som var meningen med livet. Då kom det för mig att det var SANNINGEN som var meningen. Att hitta sanningen.
Och idag tog jag på skoj ett änglakort för dagen i spalten här till vänster. Och jag fick upp kortet "truth". Precis det kort jag behövde för att ge mig en påminnelse om varför jag är här. För att jag söker sanningen.
Jag öppnar mitt hjärta för er härute och tackar för så många fina inlägg och ert engagemang. Det kommer att bli en grupp. Och jag gläder mig mycket till att få vara en pusselbit i den.
Sov gott.

Budewabo…
Känner igen mig. Är tacksam för de lästips jag brukar få här, fast sen orkar jag ändå inte läsa igenom allt (heh). Samma gäller dessa trådar. Skäms för att säga det, men det kan va svårt att hänga med i vändningarna, då ett samtal här kan pågå flera dagar. Och jag är för slö för att läsa igenom exakt allt alltid och för otålig för att vänta på svar. =)
Kanske beror på att jag aldrig varit en person som vill läsa mig till kunskap. Snarare upptäcka saker i min vardag eller samtala med folk kring tankar som dyker upp.
=)
Tride varmt välkommen hit till AU.
Ser mycket fram emot att få "träffa" dig här i trådarna.
Än en gång varmt välkommen!
Ps, jag använde mig också av delar ur "new age" främst kristaller…. 
till er andra.
vad underbart fint ni skriver!
på er.
Tack, Mariann, för välkomnandet! jag är verkligen glad att jag funnit AU, precis i det ögonblick när "öknen" började göra sig gällande. Nåja, andligt sett finns ju ingen öken, bara nya möjligheter på den ändlösa vägen,vilket ju forumet här visar mycket tydligt! Mycket intressant att läsa alla inläggen av alla deltagare i samtalet!
och #11:Davinci-dotter: kan du säga mig var jag finner Discipelns väg I-III? Du skriver att den skulle finnas på forumet, eller har jag missuppfattat?
Tride.
TAck, Mariann, jag har börjat läsa.
Tride.
Intressant - har inte känt mig "hemma" i denna tillvaro i hela mitt vuxna liv. Förstår inte andra människor - å de skakar på huvudet åt mig .
Även om ett svagt intresse har funnits - har ja dock först de senaste åren, lite mer konkret, kommit i kontakt med detta via ett par healers & är så klart helt rudis vad gäller allt som berör det ''fördolda'' ''new age'' etc.
Nu har ja precis gått en grundkurs i ''Vit Tids Healing'' - så ja e på G - ett steg i taget - på denna resa inom detta område - men forcera e meningslöst - så nu ere kontemplation som gäller ett tag.
Verkar iom detta iaf som det börjar gå åt rätt håll (lossna) vad gäller att hitta ngt med innehåll. Ja har under ett par år väldigt gärna velat flytta till Sthlm - men pga olika orsaker inte kunnat (utbränd/kvicksilverförgiftad fr mina amalgamfyllningar. Har en alldeles underbar healer här på orten etc.).
Nu denna sommar har ja dock längtat t Shm intensivare än någonsin & står nu som #1 på kölistan t lgh i Värmdö kmn. Skall ner & titta på lgh på månd faktiskt ;-)
Så kanske det är detta med mer konkret kontakt med likasinnade som har legat & pockat på uppmärksamhet & gjort min längtan starkare - och iom denna tråd gjort att saker har börjat hända? Som sagt - ''Slumpen e ingen tillfällighet''. Så framtiden får visa vad som blir av det hela.
Det ja tänkte var - att isf skulle ja ju kunna komma vidare i min utveckling via kontakt med en sådan grupp som tråden handlar om - även om ja kanske inte har särskilt mycket att tillföra själv - tyvärr.
Men - de e inte lätt att hitta ngr som har samma insikter & är tillräckligt vidsynta för att vara nyfikna på allt som finns omkring oss - som man kan bolla frågor etc. med.
Ja hoppas att det leder vidare framöver med detta initiativ som DaVinci-dotter m.fl. har startat - för ja skulle väldigt gärna testa om det är rätt för mig - om ni nu tror att ja skulle få vara med på ett hörn - när/och om ja lyckas ta mig till & etablera mig i trakten?
Hur som helst - ja hoppas att det kommer att bli en givande framtid för gruppen & dess medlemmar.
För mänskligheten, vår fantastiska Moder Jord & alla hennes underbara livsformer!
------------
PS. bifogar en bild på en av mina kära polare på bryggan DS.
/L
Fin bild, Lynxx! Om du hamnar i Värmdö, kommer vi inte att ha så långt ifrån varandra. Själv bor jag i Nacka.
Mariann, jag läste om den "andliga ensamheten." Mycket intressant och stimulerande. Jag hade velat kommentera på den sajten, men kunde inte komma in där. Skumt.
Bifogar en bild från skogen i Nacka.
Tride.
#51 Jepp! Dess namn går inte av för hackor: Silvertärna, för att inte tala om dess latinska: (Sterna paradisea) ''Paradisets Stjärna'' 
------------
Kul! Styvdotra m fam. bor i Ormingetrakten & då mellanlandar ja hos dem när ja ska kolla på lgh. De hade besök av Skånes ''nationalfågel'', för första ggn, för ett par månader sedan 
/L
Fin fågle Lunxx…. fåglar är vackra… vilken sort det än är…
#51 det var konstigt, jag ska kolla upp den artikeln och se om det hänt något.
#54. Nu har jag läst artikeln och skrivit en kommentar.
Tride.
Mariann, jag kan inte logga in för att ändra i min blogg och på min sgartsida.Efter ett antal förgäves försök ger jag nu upp tills vidare, och hoppas att du skall kunna vägleda mig i detta. Jag tackar
för dina välkomnande ord på min sajt, men det var när jag ville svara där som jag inte kunde logga in. Och så vill jag gärna ha en riktig bild i min presentation, inte bara den där skuggbilden. Det har inte heller lyckats. Också fotoalbumet krånglar.
Det var mycket på en gång detta, men hoppas på goda råd och lösning.Skickar några rosor så länge, eftersom det känns så fint med alla inlägg och kontakter här. jag får en stark känsla av att d visste vad du gjorde när du blev sajtvärld. Det tycks fylla ett djupt upplevt behov hos många. Kramar.
Tride.

Hej Lynxx och alla andra.
Självklart om du känner dig kallad Lynxx så är det värt att träffa gruppen och känna in om det är vad du söker. Att du som sökare kan tillföra gruppen något är jag helt övertygad om. Läs min sida, min presentation där jag avslutat med att skriva: vi är alla varandras lärare, elever och verkställare. Det viktigaste är att det finns en vilja att lyssna på vad andra säger och ha ett öppet sinne och inte vara dömande. Alla har något att komma med.
Syftet med gruppen är ju både att studera, att diskutera och samtala och just finna likasinnade.
Jag kan säga att jag levt med denna vision i några år och det har bara vuxit sig starkare och starkare. Jag skrev till och med ut en A4-sida som jag tänkte sätta upp på Vattumannens bokhandel i Sthlm just för att träffa likasinnade. Jag har längtat så efter att möta människor med ett äkta sökande och en genuin längtan efter sanningen. Något kom emellan så jag satte aldrig upp lappen.
Till Tride: jag skrev igår till din sida ett meddelande om att jag kunde vidarebefordrat texten till dig, men det verkar inte som du har fått tillgång till det. Hoppas det ordnar sig med ditt data-strul på denna sida. Den är lite rörig ibland, om jag får säga det. Men Mariann kan säkert hjälpa till att skingra dimmorna, som alltid.
Då gör jag som loppan, lever på hoppet! 
Tride.

#58 Tride: har du inte lyckats komma in på din egen sida än?
Längst upp till höger står det om Min sida etc. Klicka på meddelanden där så kan du komma in på meddelanden du fått. Den borde ha ett utropstecken framför sig, det har jag när jag fått ett nytt meddelande. Klicka lite där uppe till höger så får du se hur det avlöper. Loppan får hoppa lite nu :) Kram!
Tyvärr, det är just precis det som inte fungerar. När jag klickar där får jag bara till svar att jag måste logga in mig, och när jag försöker misslyckas det, dvs samma begäran om inloggning kommer upp. Hur många gånger som helst!
Tride.
# 53 Mariann - Fåglar e speciella. Förutom att de lever i en 3D-värld, är väldigt vackra & fulländade - så befinner de sig i en högre vibration, de är väldigt uppmärksamma - har en xtra förmåga att se/känna av omvärlden & dess vibbar (liksom de flesta andra däggdjur). Fåglarna numera e mer orädda - man kommer närmare, rent fysikt asså, än tidigare, innan de flyger iväg - så de märker nog av att Vi har kommit upp högre än förut.
"Amicus verus est rara avis" - En sann vän är en ovanlig fågel. 
-----------
#57 DV-dotter - Oki doki 
Ja skall med intresse följa hur det går med gruppbildandet & dess erfarenheter genom att läsa här på Forumet. Så får ja se sedan när ja kommer att befinna mig inom upptagsområdet 
/L
#62 Mariann, det fungerar för tillfället, och jag försökte få in en avatar-bild, men den vill inte visa sig på forumet. Kanske är den för stor? skall försöka med supporten oxo.
kram
Tride.
ibland kan det ta tid innan bilden visar sig kanske… men ajg tycker du kan dryfta problemet på supporten.
nyfiken väntan blir det….
Nu kom avatar-bilden också. men jag ser att du har ingen ram kring din som tar bort en del utrymme. blir bilden större om man betalar?
Tride.
Wow en grupp här i sthlm låter bra men när man ser såhär många inlägg blir man fundersam om alla som vill komma får plats.
Det verkar vara många som är intresserade.
En tanke är att ha olika inriktningar tex healing en gång, nästa meditation, nästa gång något annat osv. Och att dom som vill komma kommer , fast det kanske blir pannkaka av allt om man gör så. vad tror ni?

Hej Yogflame #67.
Det är inte så att alla som skrivit här ovan har anmält sitt intresse, utan vi är nu ca 6-7 st. Det finns absolut plats för fler. Tanken är det esoteriska och den tidlösa visdomen som vi skall fördjupa oss i och dela med oss av till varandra. När vi möts första gången så kommer kanske någon/några att känna att det ändå inte var det dom sökte eller att något annat känns tveksamt. Sånt vet man aldrig innan. Så i slutänden kanske det blir en liten grupp om 5 personer. Det viktigaste är att det blir en grupp med människor som har en längtan och strävan att fördjupa de esoteriska tankegångarna.
Vi skall prata igenom när vi ses hur vi lägger upp det. Men inriktningen är inte new age. Det är den esoteriska utgångspunkten som är ingången. Läs mer i det material som Mariann lagt ut på sidan här ovan. Finns många läsvärda artiklar.
Välkommen om du känner i hjärtat att det är rätt.
Det är en falk. En bild som min då 9-åriga son tog då vi var på resa i Indien, där det finns gott om falkar. Jag försökte först med andra bilder, men de blev för otydliga. Den här bilden passade bra i det formatet och i sammanhanget, tyckte jag.
"Fria fåglar har ingen längtan - de flyger."
Tride.

#68 DaVinci-dotter, Mariann har en eminent länk i Länkar till TS Adyar i Sthlm (ligger på Karlaplan) under länkar på denna sajt, där finns det bibliotek smat lokal att ha en studiegrupp i..I biblioteket hittar du/ni allt vad ni kan tänka er inom det esoteriska. Hyra av lokal torde ligga på runt 250-300/ för en halvdag (ca 4 timmar) Värt att kolla kanske…? 
Tror att ni kan få hjälp och tips av Pertti eller Monica….
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Aldebaran, menar du att vi skulle hyra deras lokal för våra sammankomster?
Som medlem i Adyar och deltagare i en studiegrupp, känner jag väl till lokalen
och deras verksamhet. Frågan är ju om och när den är ledig, eftersom de själva har ganska mycket på programmet.
Tride.

Det var bara ett förslag, man kan ju åxå träffas hemma privat.. Jag både hyr lokal och har träffats hemma privat både hos mig och andra inom TS-gruppen Adyar av Göteborg..
Det bästa med Karlaplan är ju att dom har allt "läsbart" inom väggarna. Och även ett bibliotek där det går att låna.. Samt är folk på plats som man kan fråga och diskutera med…
Det är ett bra förslag, inte minst med tanke på biblioteket, som jag varmt kan rekommendera för alla esoteriskt intresserade som har möjlighet att besöka det. Försök gärna också komma iväg och besök dem när de har öppet hus! Fråga mig gärna här på sajten när de har öppet hus nu i höst, så kan jag upplysa om detta, eftersom jag som medlem brukar få deras program.
Beträffande hyra lokalen så bör väl gruppen först bli av och stabiliseras. Jag kan tänka mig ett gott samarbete mellan Adyar-sektionen i Stholm och den här esoteriska samtals-gruppen, som än så länge mest finns på tanke-planet.
Tride.
Tydligen finns en länk till Adyar här på sajten enligt #70. Bilden är från Leksand 08, då jag deltog i Adyars sommarskola där.
Tride.
#69 Det låter intressant, vad händer om man brukar resa bort ofta, skulle man då vara ivägen bara?
Det är sant som du säger alla kanske inte tycker det är så bra efter att man mötts några gånger,, jag vet inte heller vad jag skulle tycka.

#75 man är ALDRIG ivägen när det gäller det esoteriska…

#74… Då träffade du förmodligen Pertti Spets och Monica Ostelius där..Jag skulle varit där men fick förhinder.. Jag företräder ju Adyar i Gbg
#76 77 det låter bra och intressant är hemma i sverige 21augusti igen.
Tack för länken om Adyar. Perfekt. Bibliotek och bokhandel, kan inte bli bättre.
#77 Monica o Pertti känner jag sedan gammalt. De gör ett jätte-jobb för teosofin här i Stockholm. Jag var inte på sommarskolan i år, utan förra året. I år krockade det med annat, så jag blev tvungen till andra prioriteringar.
Tride.

Så lite så.. Hälsa från ordf. i Gbg…

Ja hej på er. Ursäkta att jag lägger mig i ovanstående lokalfråga. Min tanke har hela tiden varit att vi kunde vara i den lokal i Solna som jag har tillgång till och det är då inte fråga om de belopp som nämns här ovan. Jag tror också det är bra om vi kan vara en "ny" grupp som utgår från den längtan vi alla känner att fördjupa den esoteriska tråden och tankegångarna, och samtala om det vi känner är viktigt. Jag vill inte i nuläget ingå i någon gammal befintlig grupp, utan detta är en nystart som kanske kan locka människor som inte tidigare varit engagerade i andra grupper i första hand. Det verkar som om det finns en del verksamhet redan har jag fått veta, och det är väl bra för dom som har hittat dit. Men för mig och dom som nu har svarat här på denna tråden så har vi ju ett slags upplägg klart redan - att vi ses någon gång i september eller slutet av augusti när folk kommit tillbaka från det dom håller på med och så kan vi prata om vad som är viktigt att samtala kring.
Som jag ser det så måste det bygga på en äkta längtan efter att få träffa andra människor som verkligen är sökare på den esoteriska vägen och som vill diskutera den esoteriska tanken och vägen som lärjungen har att gå. Känslan av att man inte är ensam längre kanske minskar i och med detta och man har en chans att möta likasinnade som förstår och vill stötta. Det är en ensam väg att gå när man väl trätt in på denna väg och det är få som förstår vad man egentligen menar när man försöker nå ut med helheten. Det är där vår grupp kan komma in. Vi kan stötta varandra och inspirera med våra tankegångar och kanske hitta vägar att föra ut esoteriken till en bredare krets.
Min längtan har hela tiden varit att träffa andra likasinnade som vill samtala och diskutera den esoteriska läran. Jag hoppas av hela mitt hjärta få göra det nu och under former som inte är förutbestämda av andra som inte skall vara med i gruppen.
Tack för ditt engagemang Aldebaran. Men jag tror inte vi initialt skall vara i den lokal du nämner. Det här var ett upprop för dom som känt en längtan att träffa likasinnade under former som inte redan finns och är etablerade. Är man med i ett forum så kanske det kan räcka. Jag vet inte, men så skulle jag nog känna. Det här är en förhoppning om att vi kan vara en ny grupp som möts helt förutsättningslöst till en början. Eller vad säger ni andra?

som sagt… det var bara ett förslag, ni gör ju naturligtvis som ni själva vill. Nu vet ju jag inte vilka summor som gäller, jag har svårt att komma under 300 i gbg…
Davinci-dotter. Jag håller helt med dig! Inte minst eftersom jag redan är medlem i Adyar-gruppen. Det är inget fel på den, men det här skall ju vara en öppen ny-start för oss som vill komma vidare? Åtminstone känner jag så. Det finns en tendens, tror jag, hos oss alla att fastna i gamla former, i grupper,i läroer, i det ena och det handra. Nu längtar jag främst efter kontakt, inte läror och förklaringar etc.
Så att träffas i stan någonsgans på en helt neutral plats tycker jag är det bästa första gången, så vi kan bekanta oss med varandra och hur vi tänker och känner. Däremot kan jag tänka mig, längre fram, att vi skulle kunna göra ett studiebesok hos Adyar vid Karlaplan, eftersom de verkligen har ett rikt bibliotek där.
Men jag ser också en fara i att fastna i alla slag av gamla föreställningar, som kan finnas också i de bästa av böcker. Jag tror på att vi kan utveckla våra egna tankegångar, ofta kanske med hjälp av gamla traditioner, men att vi också måste kunna släppa dem för att komma vidare. För mig handlar de om ett slags dynamik i det mänskliga tänkandet, som jag tror är väldigt viktigt båda nu och i framtiden. Böcker o gamla tankar är bra som utgångspunkt och inspiration, men viktigt är också att kunna ha respekt för det ny och oprövade hos oss själva, så vi kan växa.
Därför finner jag ditt initiativ väldigt värdefullt.
Eller?
jag ser fram emot att både uttrycka hur jag tänker själv och att lyssna på hur ni andra tänker!
kramar 

Tride.

Gamla föreställningar? Hmmm vi är väl alla ganska så novisa när det gäller det esoteriska, så att även dom "gamla förreställningarna" torde väl vara ganska så nya för omkring 90% av oss. Men det är bra med egna grupper själv har jag två olika grupper som kommer in till våra träffar på lördagar (dom träffas även privat) Bl.a i trädgårdsföreningen här i Gbg och ibland hemma hos någon..
''Skynda långsamt'' tycker ja e alldeles utmärkt i detta fallet - håller med DV-dotter & Tride - låt det forma sig i sin egen takt - följa känslan.
Inget i detta som hindrar att man e med i andra grupper etc.
''Omnium rerum principia parva sunt - Allt har en ringa början'' 
/L
(Grekiskans lychnos betyder lampa/upplyst, "kunskapens blomma").
Jo, jag uppfattar det som att det finns "gamla föreställningar" och stelhet i tänkandet. Det är alltså min uppfattning. Om vi sedan upplever det som gammalt eller nytt är nog väldigt olika och beror på individen. Själv har jag alltså ett upplevt behov av förnyande kontakter, och som jag uppfattat det är jag inte ensam om detta på forumet. Det känns i alla fall spännande att få träffa er och se vart det hela kan leda. 
Tride.

Tack Tride och Lynxx. Vi fortsätter som vi sagt. Mycket bra synpunkter du hade där Tride. Jag tror vi kommer att förstå varandra bra, det känns så. Självklart måste vi utgå från en tidlös visdom som alltid funnits i mänsklighetens tjänst och från den källa vi alla härstammar, men det är skillnad mot att leva idag och på den tiden som Alice Bailey och Helena Blavatsky verkade. Vi måste hitta sätt att uttrycka esoterikens grundtankar på vårt sätt så att det kan förstås av människor som lever här och nu. Vi har en uppgift här.
Alla som känner sig kallade är ju fria att ta sina initiativ. Och jag tror att vi som har ett äkta uppsåt sprunget ur hjärtats röst (själen) kommer att vägledas mot det som är riktigt här och nu. Varför skulle inte Universums kraft vilja föra samman människor som uppfattat att det nu är hög tid.
Jag tror på en nystart. Tack för att ni är med!
Se gärna min sida där jag skrivit förslag på en dag. Vi kanske kan ta det tidigare också om det känns så. Vi hörs om det.

Tride.
Jag önskar er all lycka och låter jätte fint med nystart och att inte låsa sig vid gamla föreställningar utan låta de gamla vara grunden men vara öppna för nytt. Precis så ska det gå till! 
Tack, Mariann och DVdotter: jag tror vi kommer att trivas med varandra. Din uppfattning om Blavatsky och Bailey stämmer överens med min. Blavatsky är för mig en stor förebild och inspiration, men det betyder inte att jag vill hänga upp mig på hennes ord för all framtid. Det tycker jag också skulle vara att göra henne en otjänst, samtidigt som jag skulle tillåta mig själv o andra att stanna kvar i ett slags "barn-stadium." Jag har fö alltid läst både henne och annat med såväl distans som engagemnag. Beiley har jag fortsatt respekt för, framför allt hennes eget livsöde och hennes historia, eftersom jag inte läst så mycket av det hon skrivit.
Min uppfattning är dessutom att sanningen, på djupet, saknar ord. Det gör det till en så spännande utmaning att försöka använda dem! 
Tride.

Alltså jag är lite förvånad Tride som säger att du är medlem i Adyar. Blavatsky och Bailey läser väl inte många i Adyar idag och har inte gjort under dom senate 50-60 åren (om inte mer). Det finns ju massvis med annat att studera och ta in.. Vilket Adyar till största delen också gör.. Blavatsky och Bailey är det Pasadena som har på programmet, dom studerar istort sett inget annat. Bailey var ju åxå medlem i Pasadena..
Sedan kanske en och annan studiecirkel handlar om något av Blavatsky eller Bailey…
Sedan att man vill ha en egen grupp har jag djupaste förståeles för.
#92 Jag deltog i en grupp på Karlavägen som under sju år studerade Hemliga Läran. Gruppen leddes av en medlem, Raija Kinnunen. Hon var utmärkt, enligt min uppfattning.Jag var inte med under alla sju åren, men de sista fem åren i alla fall. Jag tror att vi var klara för 2 år sedan, men jag är lite dåligt på årtal. Å andra sidan har jag ju kvar gamla program så jag kan kolla. Bailey har jag läst på annat sätt, mer om henne än av henne.
Jo, jag hittade några gamla program. 2001+2004. HL studerades på onsdagar.
Vad som hänt efter gruppens avslutande har jag dålig koll på, men jag hade för mig att Ingo de Jong startade en grupp för fortsatta studier av esoterik, bla HL, men jag kan ha fel.
Just i år är kanske inte Blavatsky längre är aktuell, vad jag vet.
När jag var i Pasadena för ett antal år sedan fick jag veta att de också där studerat HL, och att det tagit dem fjorton år att komma igenom den.
Jag är medlem i båda samfunden, och har varit med längre i Pasadena än i Adyar. I juni träffade vi Pasadenas nya ledare när han var på besök här i Stockholm, Randall Grubb. Det var han som mötte mig vid flyget, fö, när jag för tio år sedan besökte Pasadena.
Tride.

Ja det finns ju olika studiagrupper, många av dom är ju inte alltid ens teosofer. Under mina år i Gbg så är det ingen som vill ta upp något av Blavatsky, det gör man hemma, vilket jag åxå gör. Håller på med Dzyans såneger på systersajten men som sagt det är inte lätt.
I Göteborg har vi andra grupper som kommer in och tillför vilket vi givetvis är intresserade av. Mycket mediation, studier om det unika självet, vad kan jag/vi gör etc etc..
Ang.höstträffen.
Hej alla ni som vill träffas i Stockholm i höst! Davincidotter har bett mig att hålla i trådarna tills vidare. Vilka av er är fortfarande intresserade av att mötas någon gång så vi kan lära känna varandra lite bättre? Hör gärna av er här. Det är bra om ni har personliga sajter för pm. Hoppas det blir av.
Tride.
Inget intresse för att träffas?
Tride.
JO, jag vill! Gäller 3 sept fortfarande?
För mig ja. Några fler?
Tride.
Hej. Jätte bra med tankar om en riktig esoterik, Davinci dotter. Är gärna med och ser vart det kan leda med en grupp. Jag läser Laurencys verk för min del och kan närvara den 3 sept. Plats och tid?
"99 Laurency - ja, han hade en hel del intressant att komma med.
Bra att du vill vara med uttern. Plats och tid kommer senare. Vi har tänkt ngn gång sen eftermiddag, eventuellt café eller kina-krog, där vi kan finna lign och ro. Bra att ha en neutral plats vid först mötet, tycker jag.
Tride.
Blir det bara vi tre, Liveva, uttern och jag själv nu vid första mötet? Hur som helst ser jag fram emot att få träffa er. När på dagen skulle passa er bäst? Jag föreslår 18. Var? Själv kommer jag med buss till Slussen, och kan ta mig i vilken riktning som helst. Pm:a mig gärna om ni har några förslag.
Tride/medarbetare
Tride.
Tid och plats för mötet 3e sept. är bestämt nu. Sän pm till mig om du är intresserad och vill komma med. Även om du inte kan just då, är det bra om du hör av dig och berättar om du kan vara intresserad i framtiden. Hoppas på intressanta sammankomster!
Tride/medarbetare
Tride.
Ska flytta t. Sthlm i höst - återkommer när läget stabiliserat sig.
Hoppas ni finns kvar som grupp då & att ni får de trivsamt & utvecklande på era träffar under tiden 
----------------
"Vivas, crescas, floreas semperque gaudeas" - Må du leva, växa, blomstra och alltid vara glad.
/L
Låter bra, Lynxx. Alltså ses vi, förhoppningsvis.
Tride.
Jepp!
Åh, jag är också intresserad av att samtala om esoterik.
Finns det möjlighet till en person till i gruppen i Stockholm?
Finner det mycket intressant och har gått en kort kurs tidigare.
Jag är ganska ny här, har läst lite till och från.
Jovisst finns det plats för en till! 3e sep är bestämt för första möta. Pm:a mig på min personliga sajt, så skall du få mer information.
Tride/medarbetare
Tride.

va synd… jag är uppe nu i helgen i sthlm. hade varit intressant att få se och träffa er…
Hej, det drar ihop sig till vårt första sammanträffande i Stockholm. fortfarande gäller alltså 3e sep, och vi lär bli 5 st. inkl. mig själv. De finns förvisso plats för fler, om intresse finns. Pm:a mig gärna på min personliga sajt om ni har frågor att ställa. Jag vill också påminna om DaVincidotter, som startat tråden. Tyvärr kan hon inte ställa upp för tillfället, och jag håller tv i trådarna så gott det går. Om du har möjlighet att komma, DVD, nu på torsdag, vore det väldigt trevligt. Annars hoppas jag du kan möta upp längre fram.Det hela känns väldigt spännande, och jag ser ivirgt fram mot torsdgen.
Tride.
hoppas ni får ett fint möta , ska tänka på er! 
Hej, vi träffas några stycken i torsdags på en resturang i Stockholm. Det var lite stökigt och väl inte bästa miljön för ett andligt möte, men vi kunde i alla fall prata ihop oss någorlunda. Vi kom överens om att fortsätta att träffas. Föreslaget datum för nästa träff är 8e okt. Gruppen är inte låst, och fler deltagare är välkiomna. Så hör av dig, du som kan känna intresse för det här och bor i Stockholm med omnejd. Det går också att pm:a mig, om du inte vill gå ut öppet.
Tride/medarbetare
Tride.
He-He…nja, på restaurang vill ja nog inte… Kul att ni kommer träffas igen 
/L
Det blir inte resturang nästa gång. En av deltagarna har erbjudit sig att låna ut en lokal där vi får lugn och o och hör vad varandra säger.
Tride.

Tack ni som kom i torsdags! Jag är glad över att vi prioriterade detta. Hoppas kunna delta även nästa gång.
Kärlek från DaVinciDotter
#113 Oki Doki!
Ja befinner mig precis i flytten då - kommer sannolikt att ha stupat av utmattning vid det laget.
''PAX VOBISCUM''
/L
Hoppas att det blir någon nästa gång. Det har varit ganska tyst sedan mötet, så vi får väl se vad som händer. fö börjar den här tråden bli lång. Kanske dags att ta upp en ny tråd? Läste någonstans att det kunde vara en bra idé att byta tråd vid ca 100 inlägg, och dit har vi ju hunnit med god marginal.
Tride.
Mmm….ingen gillar ju att ha långtrådigt…
/L
Gör en ny, för många som inte har snabba datorer kan det ta tid att ladde den….
#117 *lol*