teosofi mediterar bara 5 min??
Hej jag hörde från aldebara att ni på teosofimöten bara mediterar 5 min och sedan diskuterar ni resten.
Diskussion utvecklar ingen utan det är själva praktiken som gör det. , nånstans såg jag ett inlägg ev marianne att teosofin blavatsky sa att praktiken är det viktigaste , om detta nu stämmer borde man väl meditera mer än 5 min?
Eller går till till olika på olika möten beroende på vart man bor?
När vi träffas så mediterar vi 1 timma.
När vi har kurser med Asger ligger ofta meditationerna på 20-40 minuter. Då är det flera stycken över en helg helg. Varav huvudmediationen är på ca 1 tim o 20 minuter.
jaha då stämde inte det jag hörde 1 timme är ju väldigt bra. även 20-40
jaha då stämde inte det jag hörde 1 timme är ju väldigt bra. även 20-40

Mötena i Teosofiska Samfundet går inte alltid ut på meditera. Om man skall studera en bok/text så kan man ju inte meditera bort tiden när folk kommer ibland 10 mil bort…
Det är ej heller en riktig meditation utan ett stilla samlande för att koncentrera på uppgiften…
Meditera kan man ju göra hemma eller åxå träffas man i gruppen för att istort bara göra det..
Andlighet är ju långtifrån bara meditation även om jag förstår euforiska känslan, hos dom som kommer in i detta för första gången…
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Och visst är praktiken viktig, men för att kunna praktisera något så måste man ju lära sig något..Dvs studera något..
Flera i min grupp mediterar tre ggr/ dag i 20 min intervall varje gången..
#5 jaha då antar jag att omständigheterna är olika som du säger om nån kommer 10 mil och bara får meditera kommer dom att känna att det var i onödan.

Ja…… Det skulle kännas lite onödigt… Som sagt Teosofi är inte meditation…

lika lite som en god andlig utveckling = regelbunden god meditation. Som sagt (igen) det finns så mycket mer inom det andliga än just meditation…
ja man kan tex göra karmayoga …..ett arbete som öppnar hjärtat.

ja t.ex….
Det är viktigt att komma ihåg att allas våra vägar ser mycket olika ut.
Jag gör korta övningar på cirka 30 sek-1,5 minut 2 ggr varje dag. That's it. Och min utveckling rusar. Och jag får med alla fyra kropparna osv. Meditation är ETT verktyg. Men inte det enda.
Jag har nog aldrig mediterat en timme men kanske 20-40 minuter vid guidad meditation som är det jag gillar mest
Och det händer kanske en gång varannan månad….
jag längtar till den dagen då jag kan sitta 4 timmar börja vid kl 03 eller 04 på natten och sen när man mediterat klart behöver man ingen sömn :) Fast vem vet man kanske behöver lite mera sömn kanske man ska sitta 9 timmar hehe.
#11 meditation är ett verktyg men inte det enda…. håller helt med.
men i vissa inkarnationer är det det viktigaste verktyget…
i synnerhet i början av AU.
Jag mediterar 1 timme morgon och kväll ibland 20 min fm och em. Så du ser att vi har olika vägar. Mest därför jag berättar.
jag ska berätta en historia…
I en by vid ett av de heliga bergen i Indien, bor en dansk man sedan många många år i ett ashram, han ser det som viktigt att meditera så gott som hela tiden.
Han var entrepenör och duktig företagsledare i Danmark.
Nu är det viktigt att uppnå samadi/moksha/nirvana. Han ligger i sin hydda hela tiden och mediterar. Utanför i byn råder det en enorm fattigdom och exempelvis så ligger det plastpåsar överallt, oerhört skäpigt alltså.
Han lär aldrig uppnå sitt Nirvana, förrän han går ut ur sin hydda och ser sig omkring och förstår att vägen till upplysning går genom tjänande….
Vore det inte bättre om han anväde sina förmågor till organisation och fick till stånd någon form av sophantering i byn?
Hade inte det tagit honom bra mycket närmre sitt mål, än att "ligga plattfall i sin hydda och meditera sig till döds"?
Runt samma berg ligger/sitter mängder av yogis och mediterar dagen i ända och tigger mat från förbipasserande. Vad kunde hända med Indien om alla kom på fötter och faktiskt gjorde något istället för att vara så himla fokuserade på sin egen upplysning?
Det finnes enorma egon i många…..
Marianne det är sant såna som gömmer sig i en grotta är egoister egentligen och tänker inte på andra. Vissa som är upplysta sitter i grottor och kommer ut och pratar en timme per dag. Hur kan man hjälpa mänskligheten genom att rymma iväg från världen och gömma sig i en grotta.
Träffar man en sån ska man ifrågasätta dom tycker jag. I dessa mörka tider behövs dom ute i världen.
#15 Håller med helt och fullt i det du skriver.
#0 Vart anser du att det är meningen att utvecklingen genom all meditation skall leda? Jag tycker att diskussion kan leda till att man utvecklas i sitt sätt att se saker, att man får nya kunskaper, kan ta del av andras erfarenheter och kanske även hjälpa andra.
Meditation är ett viktigt verktyg att uppnå moksha= nirvana.
Meditera är också bra mot stress o flera andra saker också.
Vi alla ska vandra mot moksha kanske inte i detta liv för vissa men så småningom, men det är det som är meningen med livet.
Ja jag håller med om att det är bra med meditation.
Samtidigt kan jag hålla med i Marianns inlägg att det lätt kan bli lite självcentrerat.
#19 att göra som dansken gjorde är fel karmayoga att hjälpa folk utan att man förväntar sig frukt för sitt arbete öppnar hjärtat. han kunde ha kombinerat meditation med karmayoga. Så hade nog det sett bätttre ut där han var.