Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3352 ggr
[alica]
0

BOK på G

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu så jobbar jag på slutklämmen på min bok innan den ska gå till tryckeriet.
Den deltog i BOK SM och slutade på plats 84 av 466 böcker.

Blev glatt överraskad av kommentarerna den fick:
"Bra bok! Rekommenderar gärna. Den är som en nordisk motsvarighet till Lynn V Andrews böcker."

"Intressant och välkomponerad berättelse, rekommenderas innerligt!"                                                         Helen

"En bra bokidé, verkligen! Inledningen av manuset, när journalisten steg för steg blir en del av Emmas förhäxande skogsvärld, har drag av Bram Stokers klassiska Dracula, i alla fall i inledningen. Också slutet utmärker sig!"                                         Markus

**Handlingen är denna:
**

En ung kvinnlig journalist får en idé om att skriva ett reportage om en kvinna som alla känner till men som ingen vet något om egentligen. En kvinna som anses vara en "Häxa". Kvinnan, Emma, ställer upp på reportageidén på ett villkor. Att den unga journalisten stannar hos henne i tre veckor för att verkligen kunna förstå vad det är som gör att någon väljer bort allt det som vi annars kallar självklara saker. Som att bo nära butiker och inte minst att ha grannar.

Det är under dessa tre veckor som boken utspelar sig. En period som utmanar den kvinnliga journalisten att se både sig själv och det liv hon valt med nya ögon. Det hon trodde skulle bli ett reportage om en ovanlig kvinna blir i stället en resa in i henne själv…

Shar
0

Spännande! Lycka till!

Shar

[alica]
0

Tack snälla :)
/Ingela

diaz55
0

Grattis Alica för så lysande kommentarer, och en mycket bra placeringSkrattande, ser fram emot att läsa när den kommer i tryck.

kram lena.

gyllenehjartljuset
0

Grattis, låter som en bok jag vill läsa.

Kram

Lionadh
0

Vad roligt! Grattis!

Vad är titeln, så vi kan hitta den i bokhandeln?

Intressant idé, ska bli kul att höra hur det känns när den publicerats.

Kram Maud

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Mariann]
0

jätte grattis och lycka till! Skrattande

Berätta gärna här hur det går framöver.

[alica]
0

Hej alla och stort tack.
Klickar ni på bilden ser ni bokens framsida men den heter
En kvinnas hemlighet.
Mvh

/Ingela

[alica]
0

Oj glömde ju säga att JA den kommer att gå att köpa i alla landets bokhandlar och på nätet. Gissar att man måste gå in o få boken hembeställd om man köper den via en bokhandel.
Priset på nätet har jag för mig blir 99kr.
Talar om när jag fått den från tryckeriet för då "finns den" :)

[alica]
0

Ett utdrag ur boken..
huvudpersonen mediterar för första gången vid ett träd:

Jag lutade mitt huvud längre bak mot trädet och drog ett djupt andetag.
Emmas röst bad mig koncentrera mig på min egen andning för ett litet tag. Sedan att känna hur min rygg lutades mot trädet och mina fötter mot marken. Hur vinden smekte mina kinder och hur jag passade in i detta.

Min andning blev lugnare och jag kände hur jag började försvinna bort. Emmas röst hördes som långt borta och sen blev allt tyst och stilla. Mina ögon var slutna och mitt medvetande långt borta.

- Du tackar inte för mitt stöd, hörde jag en röst säga.

Rösten var stå tyst och stilla att jag för ett ögonblick inte visste om jag hört den.

- Du tar mitt stöd för givet, sade rösten.

- Öh,va vem är du, mumlade jag.

- Vet du inte ens vem jag är? Sade rösten och jag började känna panik. Jag öppnade mina ögon. Emma satt fortfarande vid min sida men hennes ögon var slutna och hon såg avslappnad och frånvarande ut.

- Vad sade du? Frågade jag henne.

- Jag har inte sagt något, svarade hon. Det är trädet som pratar med dig Svara. Det är oartigt att inte svara när någon pratar med dig.

Jag tittade mig runt omkring. Det fanns bara jag och Emma vid trädet. Med oro i magen slöt jag ögonen och kände efter hur det kändes. Plötsligt ville jag inte längre sitta med ryggen mot granen utan satte mig rakryggad upp.

- Du får luta dig mot mig, det får du men när du står vid mig, stå inte på mina rötter är du snäll.

- Men du kan inte prata, du är ett träd, tänkte jag för mig själv.

- Är det bara du som får ha tankar och känslor?

Nu fick det vara nog och jag öppnade åter ögonen och flyttade mig närmare Emma.

- Vad är det som händer, vad gör du för något?

Emma öppnade sina ögon och tittade på mig.

- Jag gör inget. Jag tog bara med dig till detta medicinträd för att du skulle få uppleva att det inte är bara människor som existerar.

- Vad menar du? Att trädet pratar med mig, men det är inte möjligt.

- Kan du vara tyst och låta det säga vad det vill tala om för dig så kan vi prata om det sedan sade Emma lugnt och slöt åter ögonen.

Jag kände mig lite rädd men provade att tilltala vad det nu var som pratade.

- Ja vad vill du?

- Vad är du så rädd för. Naturen är ditt hem, precis som det är rävens, harens och älgens hem.

- Jag är inte så van att vara i skogen, tänkte jag till svar.

- Då är det dags. Du är välkommen även om en del kanske blir rädda för dig. Ni människor vandrar så sällan med respekt i naturen.

- Nej det är sant svarade jag.

Jag var sedan lång tid tillbaka jaktmotståndare och tyckte inte om att skogarna för somliga var en lekplats där djuren var deras måltavlor och den enda anledningen var att tillfredställa deras personliga lystnöje.

- Kan djuren också prata, frågade jag djärvt.

- Det är klart de kan prata. Men de är rädda för människor. De kan springa, det kan inte jag. Om någon utan respekt sätter sig hos mig låtsas jag bara vara ett stumt och dumt träd.

Jag log lite och hade lust att skratta. Detta kunde inte vara möjligt, eller kunde det?

I stället för att svara började jag tänka på alla gamla historier.

Uppväxt i den gamla finnmarken hade jag som barn hört mycket om den respekt som de gamla skogsarbetarna visade naturen. Jag nickade stilla för mig själv samtidigt som jag kände en stor sorg inom mig. En sorg över att det som en gång var en sanning i dag var en myt och som det kändes främmande att ta till sig.

[Hukanson]
0

Underbart ! vilken härligt magisk stämning , nästan Potteristiskt . Har du fått frågan om det är självupplevt ? om du har egen erfarenhet eller fått insikter genom forskning ?

[alica]
0

Hej
Mycket är självupplevt men inte identiskt skrivet i boken som jag gjort saker. Boken är en roman baserat på egna upplevelser och insikter, kunskaper osv men handlar inte om mig eller mitt liv.

TACK för dina ord om stycket - värmer gott.

Mvh

/Ingela

[Mariann]
0

Jag håller verkligen med! Glad

fridelfina
0

Stort Grattis!

"Bra bok! Rekommenderar gärna. Den är som en nordisk motsvarighet till Lynn V Andrews böcker."

Den skrev jag! Röstade på dig, men så glömde jag bort att gå in och rösta på två till böcker så jag är ledsen att min röst inte kom fram. Men det gick ju bra för dig ändå!

[alica]
0

Hej :-)
Stora ord, verkligen!!
Ah, det gör inget - de böcker som lektörerna valde var mer traditonella böcker som väntat och det som verkligen var behållningen för mig var att höra vad läsarna tyckte om storyn och det var verkligen inte dåliga kommentarer. Så jag är mer än nöjd med resultatet och att hamna bland de 100 bästa var riktigt stort för mig :)
Så tack igen :)
/Ingela

[alica]
0

Nu är boken hos tryckeriet. Väntar bara på författaravtalet som ska skrivas under och skickas in. Sen är det tryckpressarna som gäller

!!! A dream is coming true :-)

[Mariann]
0

Roligt! Glad

Lionadh
0

Så roligt! Grattis!

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Free-spirit-minded
0

Grattis.

[alica]
0

Hej alla och tack för grattulationer och intresse.
Nu finns boken :-)
Kom hem idag till mig - vilken känsla att se den "real" och inte bara en massa lösa utskrivna blad.

Är du intresserad av ett signerat x så
kostar det 120 kronor (plus porto)
Bara att du hör av dig till mig.
:-)
Mvh
/Ingela

Ritva
0

Nu har jag läst din bok! Jag har inte gjort annat idag och det var verkligen JÄTTEBRA! Vill uppmana alla att läsa den helt klart. Vill gärna beställa den i bokform också av dig, men jag Pm: ar dig om det!

Nästan som jag skulle vilja göra en sån ceremoni själv!

Helt klart tänkvärt! Skrattande

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

[alica]
0

Hej Popcornett
Mycket glad att höra att du tycker om boken :D
Klart det går bra att få en i riktigt format, imponerad att du orkade läsa den på skärmen!!!

Kram!!
/Ingela

[alica]
0

Ja nu finns boken tryck och "på riktigt" bla på bokus men det går så klart att köpa signerade ex genom mig. Intresserad så skicka ett PM.
Fick hem ett lass idag från tryckeriet.. alltid som julaftonen att öppna och se MIN bok där :)