Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 7241 ggr
whitney
0

Är livet bara en dröm ?

I Mirakelboken kan man läsa att "det Du kallar den
här sidan och andra sidan är egentligen bara två sidor
av samma illusoriska mynt. Allt det tillhör varseblivningens universum. Allt som man kan varsebli
är projektioner från sinnet. De är alla symboler för en
enda tanke - Universum är en dröm "
Så allt som händer och sker är alltså bara något som
vi själva skapar - och krånglar till det ?
Vad har ni för synpunkter om detta ?
Undrar även om det finns någon tråd som går igenom
Mirakelboken ?

[Hukanson]
0

Släck belysningen . Stoppa händerna i 37 graders vatten . Blunda .  

Försök att definiera kvarteret - samhället - världen .

Inse att när du öppnar ögonen och tänder belysningen kommer att försöka se allt det som du tankemässigt har definierat i den värld som du med dina ögon kan se . Och om du inte kan se det kommer du själv att vilja skapa det så att andra kan se det .  Detta är sanningen om vilka vi är och vad vi håller på med .

Varseblivningar av mentala skapelser = illusion i dröm som tros verklig .

Detta i ett helande esoteriskt perspektiv . Healing måste komma från en källa ovan det som skall helas .

Pallada
0

Woody Allen har sagt

om världen är en illusion så var den äkta mattan som jag har köpt häromdagen alldeles för dyrt SkrattandeSkrattande

[Mariann]
0

#0 helt riktigt som vi esoteriker ser det.

Allt som hör till det fysiska/personligheten är illusion. dvs Både den fysiska/eteriska, astrala världarna och lägre mentala  bör också räknas in där.

Och som Hukanson säger, healing måste komma från en högre källa än så om det ska healas… dvs från de Buddhiska planen - Kärleksplanet - själsplanet - verkligheten….

[Hukanson]
0

Ibland kan man fråga sig vd det är som skall helas ?

Jesus helade människor tillbaka till livet fyra gånger . Det är han såvitt jag vet ensam om . Men Guds Ordning i De Tre Stora Andliga Världarna har så många aspekter att det kan vara mycket skilda saker som behöver helas tillbaka till balanserad ordning .

Choklad
0

Vad är då verkligheten? Om allting är en illusion?

U R us

[Mariann]
0

Verkligheten, det sanna, ligger på det Buddhiska planet.

Allt under där är färgat och förvrängt….

[Hukanson]
0

Jämför en människa med en maskin . Bägge existerar . Om någon frågar dig : - är någon av dessa en illusion ?

Vad svarar du då ?

Choklad
0

båda är verkliga för dom kommer från samma källa..

U R us

[Hukanson]
0

Menar du att människan har buddha-natur och är därför verklig och då hon har tillverkat maskinen så är den också verklig ?

Choklad
0

#9 Ja

U R us

Aldebaran
0

#9 Ja…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[Hukanson]
0

Kan det inte vara så att människan har lånat en skapad kropp kommen från mor och far och är därför verklig , och att maskinen är tillverkad av metaller från den 4 miljarder 500 miljoner år gamla Planeten och är därför verklig ?

Aldebaran
0

Tror mera att vi skapat kroppen hos mor och far själva i och med vi valt ut dom…

[Hukanson]
0

Aha !  Aldebaran du har skapat din kropp själv ! Fantastiska nyheter värt PulitzerPriset .  Anade att du hade en specialbegåvning nånstans .  Visst får vi säkert planera inför inkarnationen i Himmelen med Chefen men själva inkarnationen sker av devor/änglar och det måste finnas en fungerande embryo att komma till och hur ska du ha varit med och skapat den Aldebran ?

Aldebaran
0

Alltså Hukanson ibland förvånar du mig….

Tror att det fann ett inlägg i en artikel eller något här som berättade lite om hur Själen från dom högre planen "beordrar" materien i dom "lägre planen"  att forma sig och förberada återvändandet (reinkarnationen) ända ner till det fysiska embryot..

Har ni inte detta tänket inom Antroposofin?

[Hukanson]
0

OK . Men hur mycket av utseendet beror på livsströmmen -andemönstret ?

Aldebaran
0

Hmmmm, det var en svår fråga….Har du någon tolkning?

Choklad
0

16 #  hmm en dumming svarar om det är ok? Kanske det är bl.a känslor t.ex de mest dominerande som är mest framträdande? T.ex ; om man är en gladlynt person och ler mycket, så påverkar det utseéndet…sedan har vi ju överviktig/smal. Men vår inre kärna har vi kvar. Vi ser ju olika ut varifrån på jorden vi kommer. Och olika släkten har ett entydligt utseénde med vissa variationer, har jag noterat. Vi ärver vårt uteénde av våra anfäder och vi blir präglade av händelser, naturförhållanden, humör och..vi ärver våra föräldrars unika utseénde och sätt. Sedan kanske vi vill se ut på ett visst sätt och detta bestämmer vi innan vi föds, kommer in till jordelivet. Kanske vi behöver lära oss hur det är att vara "annorlunda" för att känna hur det är att bli retad , hånad.

Och allt detta smälts samman till ditt eget unika utseénde, och det kanske präglar ens själ och stannar kvar som en mall ….ObestämdOskyldig

U R us

[Hukanson]
0

Choklad Noblesse du har rätta andegreppet , ligger mycket i detta . Vi tar över någonting i en helt unik kombination och blir starka nog att ingå en egen unik kombination som vi ger till ett barn . Men som jag förstår är det sannare med astrologisk karaktär än social personlighet . Vi måste ju släppa denna världen förr eller senare och vad tar vi med oss in i heligheten ?

[Mariann]
0

Vi får inte glömma de tre permanenta atomerna på de tre lägre planen som drar till sig materian…

[Hukanson]
0

Fattar inte riktigt de tre atomerna men dristar mig ändå att fisomera om livet som en dröm . Det är monaden som är Anden som vill fortsätta att inkarnera . Grejen är att den inte bara inkarnerar i kött utan lika mycket i astralande . Själen inkarnerar alltså både i himmelen och på jorden . Sen är det tydligen inte någon skarp gräns mellan himmel och jord utan de går in i vartannat , samverkar och samlever som kreatur som går på ängen och andas luft . Vad är det som lever ? Jesus sade "anden är det som gör levande " men vad betyder det ? Antagligen att både den fysiska inkarnationen på jorden OCH den astrala influidationen i himmelen är BEROENDE av den eteriska livsströmmen den eteriska anden . Detta gissar jag bara .  Så livet är definitivt ingen dröm utan DET ENDA VERKLIGA ! Men …döden kanske är den enda sanningen …?!!

Choklad
0

Ibland undrar jag…när man sover så drömmer man ju för det mesta. Kroppen sover, men anden inom en är vaken, det som är det verkliga du. Då kan ens inre sanna verkliga Jagdel visa en var du är man i ditt liv och vart du är på väg. På dagen är du för upptagen att lyssna. Eller så vill du inte förstå .Så; vad är verkligt då?

Det borde väl vara så att det egentligen är ens inre som är det sanna verkliga, men som har bett energierna att skapa en kropp som den kan vara i här på denna fysiska jorden. Det finns ju en mening att vi gör så. Kanske det inte går så bra att finnas till som ande just på den här planetens dimension? Kanske vi bara kan spela just dessa rollerna här, på detta planet?

(ursäkta men nu vet jag inte ens vad jag skriver snart) hoppas att det låter något vettigt )

U R us

Choklad
0

# 22 blev ett skrivfel där..ska vara "man" innan " i ditt liv" kan inte ändra…

U R us

enola
0

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

[Mariann]
0

Jag hörde ett utryck idag på tv´n… ditt verkliga jag är evigt, allt annat är bara… läppstift… Cool

När man drömmer brukar det antingen vara bearbetning av dagen och/eller besök i astralvärlden med astralkroppen. Så vi spelar roller även på astralplanet inte bara det fysiska planet.

Man kan säga att det lägsta verkliga planet är det Buddhiska planet där våra själar hör hemma.

[Hukanson]
0

Den enklaste förklaringen är oftast rätt . Om det är sant att vi lever både på jorden och i himmelen på denna Planeten samtidigt så är den naturliga förklaringen att vi har vårt medvetande på jorden på dagen och sen i himmelen när natten kommer . Vi lever ett dubbelliv . Men har vi en dubbelnatur ?

Choklad
0

Enola……vackert! Hormoner har också liknande mönster….

U R us

enola
0

Nu upprepar jag mig men någon kanske missat detta, det är ljud som skapar dessa mönster omkring oss och ger illusionerna liv.

http://www.youtube.com/watch?v=wio728lLOh0

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

Aldebaran
0

Det är ljuset som ger illusionerna liv..

[Hukanson]
0

sand brukar kallas illusion men i denna filmen ovan uppenbarar den med korrelationen ljud - frekvensområde synnerligen intressanta mönster som någon borde forska på för det måste innebära något kosmiskt att det på så många sätt uppstår harmoniska mönster runt korsformer . Fraktaler är ett sätt att beskriva intelligensen i växternas mönsterformer men detta var något annat . Här centreras olika rektanglar runt ett kors på estetiskt fulländat sätt. Häpnadsväckande !

Choklad
0

# 29 hur då? Menar du att ljuset bildar skuggor och ljus som sedan blir ett mönster? hmmmmm ObestämdDärför allt är en illusion? Nej…men då är livet en dröm…Obestämd Så när vi drömmer så drömmer vi egentligen inte, utan det är ett sätt för oss att visa var i livets teater vi finns just nu, och då och då kommer det en budbärare till oss och vill ge lite råd och support på vägen mot verkligheten….ObestämdObestämdHar någon haft en dröm som är så verklig att man tror att man är vaken? Bara för att vakna upp och bli överraskad för att man drömde..inte kul….

U R us

Choklad
0

Viade filmen för min son..han sa; tänk om det är så dom gör cropcirkcels…..utanför ämnet men …

U R us

[Hukanson]
0

"det är ljud som skapar liv " underbart enola , "I begynnelsen var Ordet och Ordet var hos Gud och Ordet var Gud " Sannerligen finns det en koppling mellan Ordet och Ljudet . Personligen tror jag att eftersom Ordet är Gud så är det också Ljus .  Då blir hela ekvationen :  Ordet + Ljus + Ljud = GUD    Its the days of Elijah !

Aldebaran
0

I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och ordet var Gud.

"Ordet" motsvarar den skapande kraftens allra första rörelse. Ordet "GUD"  står här för den individualiserade Skaparen, dvs. skaparkraften av universum (Mulaprakriti) inte den opersonliga Guden utan begynnelse dvs det ABSOLUTA Parabrahm. Men varifrån kom då GUD=ORDET? Han, DET, uppstod ur det Absoluta Skapelsens ide fanns i begynnelsen hos Gud=Skaparkraften=Ordet, och denna Skaparkraft skapade världen av sitt eget ljus, ur sitt eget väsen, liksom spindeln skapar sitt nät.

Vetenskapen, som nu upptäckt att materia kan omvandlas till sitt ursprungliga element, som är energi eller ingenting mindre än ljus, bekräftar denna tanke. Ljus är materiens ursprungliga tillstånd. Gud sade: Varde Ljus - och sedan blev världen till.

"Ordet" denna kosmiska ide, är en verklig och beständig urbild eller prototyp av det Universum, varav det materiella universum är en "återspegling".

Vad är det som kan existera inom människans medvetande? Jo, idéer som är besläktande med medvetandet. Det kan endast omfatta sådant som är av dess egen natur. Allt vi kan uppfatta är ingenting annat än en materialisation av det skapande, kosmiska medvetandet. Den Gudomliga energin är både den skapande kraft, som upprätthåller universum, liksom även alla varelsers ursprungliga livskraft.

Den har ingjutits i oss och den är villkoret för vår mentala och fysiska aktivitet. Denna livsström vibrerar likt ett ljusflöde genom det mänskliga nervsystemet. Kroppen rör sig tack vare den lånade livskraften, men tror felaktigt att den har ett eget liv. Men den skulle inte kunna göra någonting, inte ens existera om inte livsströmmen ifrån GUD dvs. skaparkraften verkade i dess hjärta. Kroppen förstår inte att det ljus som ger den liv, inte är dess eget, utan kommer från en källa bortom det personliga jaget.

Om människan inte blir född på nytt så kan hon inte få se Guds rike. Att födas på nytt, innebär en inre pånyfödelse en förändring i det inre, att genomskåda illusionen och okunnigheten, att göra sig fri från åtföljande felaktiga tankar och känslor. Dom och straff är mänskliga föreställningar. Ödet är en opersonlig kraft. Sanningens ord attraherar den so har samma ideal. I det personliga jaget uttrycker vi endast en liten gnista av en väldig låga. De största människorna är de mest ödmjuka. De minsta är de högmodigaste.

Gud dvs. skaparkraften, är ljus. Det ljuset är Universums ursprungliga substans. När du finner ditt inre jag, så finner du detta ursprungliga ljus. Innan dess lever du bara till en del - i kroppen och i intellektet.

Det personliga Jag utplånas ej. Det finns kvar sålänge du har en kropp. Men det blir ett verktyg, en kanal som Överjaget verkar genom, ett ombud för Överjaget och ett med Det. Du kan endast finna Överjaget genom att bli ett med Det, genom att var Det.

Jaget=Anden=Atman är Det som ser och kan inte vara Det som syns=personligheten. Du kan endast känna och förstå Överjaget genom att bli Det, genom att medvetet uppgå i Det och förenas med Det.

Choklad
0

Men..Gud finns i våra hjärtan…kärlek….glöm inte det i all analys…Skrattande

U R us

[Hukanson]
0

Detta är en mest fantastisk tråd . Frågan var , är livet en dröm ?  Alltt som händer och sker är alltså något som vi själva skapar därför att vi bygger allt på En Enda Tanke : Universumdrömmen . Detta Sinne kan bara varsebli sina egna symbolers projektioner.  Den-enda-tankens-sinne skapar utifrån detta allt som händer och sker .

Det är inte något vi påstår utan frågan kommer från ACIM .

Jag personligen hoppas att jag har en andlig kontakt som ger mig nåd för nåd .  Har väl som andra en tendens att bygga litet men försöker undvika att bygga in mig i ett hörn . Som det står skrivet : I helig ande är alla problem redan lösta . I reningens eldande finns förlåtelsen för våra illusioner .

madlin
0

I ACIM kan man även läsa:

"GUD ÄR."

Vilket innebär att inget annat är, har varit eller kommer att vara. Detta innebär vidare att ingen tid finns. När vi ritar en tidslinje ritar vi den horisontellt, tänk den istället vertikalt. Det innebär att allt sker nu, det innebär också att samtidigt som vi börjar denna dröm så slutar denna dröm, och inget har varit, eftersom GUD är. Det är sinnets illusion som låter oss "se" en bild i taget, vilket ger oss en tidsuppfattning, och möjlighet att lära för att återgå till det eviga tillståndet, vilket vi ursprungligen kom ifrån, och samtidigt hela tiden är en del av.FlörtGlad

[Hukanson]
0

Vilket med andra ord skulle kunna sägas som att vi alla är i Edens eviga Trädgård tack vare den store Jehowa YHWH JAG ÄR ´s frälsande messiasarbete .

Men detta sinne som ändå skapas och som vi förmodligen ändå använder och som vi kommer att leva i himmelen är väl jätteviktigt att hålla så rent och gott som möjligt . Då blir valet mellan ljus och mörker .

allhealing
0

Njut av illusionen, du har själv skapat den =)

Gillar du den inte, skapa om din verklighet.

Blir du arg, skapa om din tanke.

Den snabbaste vägen gör resan väldigt kort.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Aldebaran
0

OK

yogflame
0

Det finns enligt böcker jag läst yogier som kan få göra det jesus gjorde  , det sägs att jesus var i indien för att lära sig under några år. hittade detta på google bl.a. http://www.sol.com.au/kor/7_01.htm

http://www.geocities.com/athens/delphi/1340/jesus_in_india.htm

Ibland yogierna är det inte konstigt med som dom säger yogiska mirakel. Om jesus var där så lärde han väl sig det inte så konstigt. Nu kommer jag ej ihåg men solar science var nåt ord och nåt med prana för att återväcka döda.

Sen hur mycket man väljer att tro på det är ju upp till var och en det är ju normalt att inte tro på det man ej sett eller upplevt. Jag själv vet ej vad jag ska tro om det.

Aldebaran
0

Ja det sägs att Jesus var i Indienunder flera av dom 20 åren som inte står omnämda i Bibeln..Han lär också ha varit i Egypten..I norra Indien träffade han sin mästare Meitreya (Krisitus) som senare skulle överstråla honom vid dopet av Johannes döpare i Jordanfloden…

yogflame
0

Det finns bara en sanning = dharma  den är universell och gäller för alla

om alla religioner skulle utöva sanningen skulle det vara mycket upplysta folk på jorden idag, samt mera lycka . Alla stora män såsom jesus buddha m.fl. utövade just dharma.

Bara ställa er den frågan hur många talar sanning och hjälper folk som behöver det. och gör goda gärningar*?

" Verily, that which is Dharma is truth.

Therefore they say of a man who speaks truth, 'He speaks the Dharma,'

or of a man who speaks the Dharma, 'He speaks the Truth.'
Verily, both these things are the same."

Dom säger att första ljudet som kom ut från människan var just aum, det är ordet för den gudskraften enligt veda skrifterna.

Veda skrifterna är baserat  på  folk som jesus och buddha alltså upplysta som fått informationen från djup meditation, alltså ingen som har diskuterat logik m,m för att komma fram till det.

Man kan säga att skrifterna är baserade på eviga sanningen= the eternal truth.  av folk som var upplysta och det är inte bara en person utan många flera.

anl att jag skrev jesus och buddha är för att folk som läser här ska förstå att det inte är nåt bogus som dom kanske tror men jesus sa många kloka och var upplyst,

Tyvärr så följer inte kristendomen allt det idag. utan den är förvrängd för att tjäna egoistiska personen som tjänat pengar på kristendomen. sätta skräck i folk så att dom följer blint av rädsla är bara ett exempel. vissa lyssnar på prästen som har studerat sig till titeln vilket ej är riktig kunskap som kommer ifrån att ha upplevt det. Hur kan en person som inte upplevt sanningen sprida den? jesus hade upplevt den men hur många präster är upplysta idag? ändå lyssnar folk på dom och hoppas att dom kan ge dom befrielse.

Jag såg också nåt inlägg på ett annat ställe att kristendomen ej tillåtet att man mediterar? om det nu stämmer är det väl för att om man börjar meditera och blir upplyst är dom rädda att förlora pengar.

[Tunridan]
0

Drömmen:

Allt är energi/vibration som ständigt rör sig och tar sig in och ur tillfälliga manifestationer. En människa, ett träd, ett bord, en sång, dessa skrivna ord på en datorskärm.
Allt är samma energi (från samma Källa) men med sin egen unika vibration. Allt föds ur och återgår till Källan. Allt är alltså Ett.

Vi tror att något är verkligt för att vi kan se det, ta på det o s v. Visst, det finns där i vår upplevelse av det, men var är det när vi inte längre upplever det i vårt medvetande? Finns det då? Hur kan jag veta med absolut säkerhet att något finns om jag inte är där för att uppleva det? Flört

Så frågan är kanske vad vi menar med verkligt, eller för den delen sant? Allt som vi kan se, ta på o s v är inget som varar. Ingen upplevelse varar. Någonsin.
Och det som inte varar är inte verkligt, inte sant. I den största, yttersta absoluta aspekten av ordet alltså.

Det Verkliga:

Det enda som kan vara verkligt och sant är det som aldrig förändras. D v s Källan till all tillfällig existens. Och Källan till alla tings existens kan vi aldrig förstå eller hitta någon annanstans än NU. Det finns bara NU. Källan/Gud är NU.

"Så allt som händer och sker är alltså bara något som vi själva skapar - och krånglar till det ?"

Ja. Men den stora frågan är vad du menar med "du"…
Vem är det som skapar och vem är det som krånglar till? Vem är Jag? Bry dig inte om "andras Jag". Genom att se vad ditt eget Jag är, så ser du också "andras".

Men snälla gör det enkelt. Krångla inte till det med en massa försök till intellektuell förståelse. Sätt inte ord på allt som det så gärna görs inom olika traditioner. Det är enklare än så.
För många "etiketter" på ditten och datten riskerar att krångla till det, vi delar upp istället för att vi rör oss mot Helheten…
För om vi tror att vi förstår något genom att vi har ett ord för det så tja, då har vi fortfarande inte fattat något. Skrattande

Upptäck istället vad som redan är närvarande här och nu, vad som är sant, vad som är du. Var stilla, tyst och vet.
Du kan känna vetskapen inom dig som en uppenbar visshet som inte går att ta på. Men den finns där.
Du behöver bara vara så pass stilla och tyst för ett ögonblick att du kan minnas igen, minnas ditt ursprung. Och det är allt du behöver veta. Allt annat är, som Mariann sa; "bara läppstift". Skrattande

Namaste.

Aldebaran
0

#43.. Det är ju rena Teosofin och hemliga läran du pratar om ju. Glad

yogflame
0

#45  den bör ej vara hemlig utan alla ska kunna ta del av den. varför göra något hemligt så inte alla kan ta del utav det?

Fast det är bara i väst den är hemlig eftersom i yogan är den öppen för alla som läser dom rätta böckerna….och det är många böcker som beskriver detta som inte är hemliga vem som helst kan köpa dom…. jag läser bara dom böckerna och man blir väldivgt  inspirerad av att följa den sanna vägen varje gång man läser dom . och det gör jag också,,, alltså försöker följa den. i vedan säger dom också tillämpa bara det som du har nytta av och kan tillämpa lämna resten för en ev exploration i framtiden. den säger också att man ska ifrågasätta det skriftliga och sen tillämpa det om det låter korrekt ..Vilken religion är så öppen?

i väst har allt vart hemligt jag tror det är så för att dom i väst skulle missbruka kunskapen för egen vinning om den var tillgänglig för alla.  eller  vad tror du?

Aldebaran
0

Mmm boken/böckerna heter den den hemliga läran och finns publicerade sedan slutet 1800-tal. Därmed är dom inte så hemliga längre..  "Söken och I skolen finnen"

Bara i väst den är hemlig? Vad har du varit någonstans dom senaste 150 åren?

Å du tror inte att dom i öst missbrukar saker och ting för egen vinning?  Maffia(triader), knark, spel prostution är ju mer än väl utbredd över hela asien (öst) Fattigdom, kaster och annt övrigt elände.. Det är inga Gudar i öst. Vissa av oss i väst har nog missuppfattat saker och ting lite och har en överdriven tro på yoga, reiki och likande. Det är bra saker jag säger inte det, men man kan ha kvar fötterna på jorden beträffande öst och väst…

[budewabo]
0

#20 - har du någon ytterligare information om de tre atomerna? Jag har aldrig hört detta begrepp tidigare och blev nyfiken.

[Mariann]
0

Kristna mediterar visst, vad jag vet så mediterar man inom de kristna klostren.

Sedan har du precis rätt yogflame den har varit hemlig genom årtusenden, men det har undervisats i den eviga visdomen i hemliga sällskap som bara människor som varit redo hittat. Så mer hemlig än så har den inte varit.

Nu är den "allmängods" i och med Blavatsky och Bailey. Det beror på att fler nu vaknar upp till 1 invigningen och är mer intresserade och mottagliga för undervisning i just esoteriken/teosofin= eviga visdomen/andevetenskapen och kan förstå den mer än förut.

Det finns en glamour omkirng att allt är så rent i öst och att den österländska filosofin är den enda sanna, vilket ju inte är sant, man måste ta in både öst och väst filosofin om vägen ska kunna fullföljas till sin ende. Båda bildar en helhet och varken den ena eller andra vägen kan "stå själv", alltså kan vi inte bara utvecklas via den ena linjen, vi måste vara öppna inför båda.

yogflame
0

aldebar Du har rätt om missbruk kolla alla så kallade gurus som är i väst och utnyttjar små barn så sant som du säger. Ska jag vara ärlig så är 90% av s.k munkarna i indien och thailand vid denna tidsåder mycket mörka.

Dom är typ munkar för att slippa arbeta, men stackars dom i nästa liv för gud ser allt. Att utge sig för att vara guds man och sen inte följa det är nog det värsta man kan göra. eller vad säger du?

yogflame
0

Det är därför denna tidsålder kallas kali yuga. och hela världenär mörk för att vara exakt mycket girighet  och elände överallt.Jag hoppas att det kan påverkas mot det bättre så det lyser lite solsken för dom som behöver det.

#48 Jag har sovit senaste 150 åren(kanske därför jag är så trött*skratt- jag menar mera i helhet tillbaka i tiden så var det hemligt. många hemliga orden m.m.

aldebar inga gudar i öst memnar du buddhismen då eller?  För i indien gjorde dom upplysta fel som sa att du kan meditera på hur gud ser ut för dig och då vart det miljoner gudar eftersom man kunde välja fritt.

yogflame
0

Her marianne självklart finns det inte bara sanning i väst men jag har fått mycket svar ifrån dom vediska skrifterna tex om återfödelse såg här i en annan tråd att ingen visste jag skrev då vad jag fått reda på , många av dessa skrifter är på sanskrit och ej översatta men min mästare kan det så han berättar det. Nu har jag ej sett sådana skrifter i europa om dom finns , det kanske dom gör men eftersom jag fått så mycket svar från vedantan så är det klart att jag fortsätter att lyssna på  vedantan den eviga  sanningen  , jag tror det är äldsta skrifterna som finns i våran ägo för dom är flera tusen år gamla. Hur som helst bibeln och dom andra skrifterna ger dig inte samma info som är direktriktat mot en själv = min uppfattning.

Nu är du ju redan upplyst så du får all sanningen, men för mig som inte är det ännu är det bra för mig att kunna få svar på alla mina frågor ifrån min mästare , frågar jag honom vad som står i skrifterna så vet han det direkt utan att kolla i dom. Och jag har hittils fått svar på allt jag undrat jag tror inte några andra skrifter beskriver allt så detaljerat.

Va det gäller mditation var det ett inlägg av en kristen jag såg och huruvida det var sant att hon sa att man ej fick göra det som kristen visste jag ej men du svarade på det tack.

Volito
0

Om vad vi är och hur vi skapar varan "realitet", värifrån vi kommer och går, vad är vad, vad är sanning och illutionen, vad är vara tankar och värifrån får vi de, om allt från alla grund religionens, rishernas, vetenskaps oa synnvinklar och lärodomar i Deepaks Chopras "Livet efter döden"

läste de nyss och höller med mottot: den bok är en stort gåva till männsklighet

[budewabo]
0

#52 och andra

När jag här och annorstädes läser om Mästare och om att finna Sanningen etc blir jag lite fundersam. I onödan hoppas jag.

Jag hoppas Mästarens/Mästarnas syfte är att ni skall bli Era egna Mästare, Era egna Meduim osv. Fråga Din Mästare hur Haon ser på saken.

Jag hoppas att de som söker Sanningen framförallt får verktyg att söka i sig Själva. Sanningen finns inom oss. Inte i de esoteriska böckerna eller andra skrifter. De är bara ett verktyg på vägen för att finna Sanningen inom Er.

yogflame
0

Min läromästare säger själv att han kan bara visa vägen sen är det jag själv som forsätter.  det handlar inte om underkastelse om du nu tolkade detta så.

han har redan sagt att han kan bara visa mig ljuset och att efter det har hänt  behöver man ingen annan mästare än sig själv.

[budewabo]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#55 Gott! Gott att du hittat en Mästare som vill göra dig till din egen Mästare.

En av anledningarna till att jag ställer frågan är naturligtvis att det är lätt att tro att svaret finns 'utanför' oss själva. Jag själv trodde det alldeles för länge innan jag började hitta 'inåt'.

Det är min erfarenhet att många söker utanför när det i själva verket är inuti som Svaren finns. Sedan kan individen behöva hjälp i sitt sökande osv.

Ibland när jag läst på olika ställen här på iFokus har jag tyckt mig kunna tolka in att det uttrycks som att det skulle vara något märkvärdigt med andlig utveckling. Det är det inte. Det är bara en del av livet.

Olika grupper försöker 'formalisera' sin övertygelse sedan för alltid, detär bara att se på hur religion hanteras världen över. Hittade igår ett citat av 'Ambres'  (Sture Johansson) och jag tycker han säger det så bra. Citatet är bra oavsett om det är en död eller levande som sagt det förresten:

"Människan sätter mystiken vid sidan om det vanliga livet, det hon kallar verkligheten, och söker sig till den vid särskilda tillfällen och till särskilda platser, där hon skapar riter och ritualer. Det i sig själv naturliga och självklara förvandlas till något lockande och fördolt. Om ni kunde närma er det ni kallar det fördolda med ett öppet sinnelag, skulle det komma er till mötes och öppna dörrarna till alla sina hemligheter, i stället för att som nu utgöra en källa över vilken mystiken lägger sina föga utvecklande dimridåer. Allt som sker har en orsak, allt som syns, allt som hörs. Allt som existerar har en förklaring. Det ni förnimmer, anar eller tror er se är också en del av verkligheten. Men ta bort mystiken kring allt detta. Det finns ingen mystik, bara okunnighet.

Det är samma sak med det människan kallar andlighet. Den separerar hon också från vardagslivet. Hon talar om ett "andligt liv" och även där skapar hon riter och ceremonier. Hon tror att denna andlighet skall utföras i särskilda lokaler och ledas av särskilda människor och hon slår sig för bröstet i sin andlighet och sätter sig över människor som inte följer samma väg som hon själv. Andligheten blir då något som åtskiljer i stället för något som förenar.

Själva ordet andlighet borde bort och ersättas av ordet medmänsklighet. Att vara medmänniska, att i de miljöer där man vistas och arbetar använda sin inlevelseförmåga, sin medkänsla och sin kärlek. Det är att i allra högsta grad leva ett andlig liv!

Det är i vardagen ni lever och verkar. Det är där ni är omgivna av dem som har något att ge er och som ni har något att ge. Det är där ni har er kamp och det är där ni berikas. Åtskilj inte andligt liv och vardagsliv. Allt är en enhet."

http://home.swipnet.se/~w-24689/ambres.htm

yogflame
0

Det du skriver är sant dom håller på med ritualer och riter men dom ger en inte sell-realization.  Det enda är meditation och s.k. dödandet av sitt lilla ego. Sen är man en bra bit på vägen.

Du kan endast genom meditation ta bort alla skynken som döljer ditt inre ljus.

Man ska inte sätta så stor vikt vid ritualer såsom kanske många tror att man ska. Varken buddha eller jesus höll på med ritualer såvitt jag vet.

yogflame
0

#47 #49  inte för att vara petig men…

hej läser nu ett annat inlägg som du aldebar skrivit om blavatsky bedragare , i texten står det. När jag såg att hon var från rysslan tänkte jag att indien är ju nära , och hade nästan rätt för hon hade ju vart i tibet.

Vad hon sedan gjorde under det närmaste halvseklet råder det delade meningar om. Själv påstod hon att hon i många år vistades i Tibet och blev andligt upplyst av buddistiska munkar. Hon påstod också många andra saker, mer eller mindre äventyrliga. Peter Glas berättar mycket målande om detta i sitt efterord.

Om man ska tro på henne var hon i tibet  och fick därifrån sin utblidning. Så grundar den sig på veda skrifterna  och därav är vedan källan till den eviga sanningen.som sagt inte för att vara petig som sagt.

yogflame
0

Aldebar vet du att yogan står med  i dom gamla veda skrifterna , yogan uppfanns för att få self-realisation. Den eviga sanningen  tillhör hela mänskligheten inte tillhör dom rishierna  och dom upplysta bara för att dom fick informationen i djup meditation eller att dom uppfann yogan.

Vet du att alla dom flesta upplysta i indien kallas swami = master of self. utövade yoga det säger väl en hel del.  Yoga är gjort för att få upplysning. Det är vad yoga går ut på. Men yogan i väst är missuppfattad kanske därav din tro att man ej ska ha så mycket tilltro på den.  jag ska inte säga till 100% nu men yogierna var det som fick sanningen i djup meditation och skapade sedan veda skrifterna,, jag kan fråga min mästare så får jag svar på det. men en sak står i skrifterna ochc det är att sanningen kan endast fås genom meditation och inte genom diskution och logiskt tänkande.

Buddhisterna gör vippasana och det är samma där det är sanskrit fast då heter det vippacyana det kommer också från indien

Men bara för att du utövar yoga betyder inte det att du blir upplyst  eftersom du måste ha en guru deva som hjälper dig. ordet guru är missanvänt i väst eftersom folk missbrukat det……..Bara en upplyst person kan hjälpa en annan att bli upplyst. samt att yogan i väst är en aerobicsform på dom flesta ställen.

Om du vill aldebar kan jag rekommendera dig bra böcker som du kan läsa ifall du inte är främmande för kunskap från öst.

yogflame
0

Den riktiga gurun finns inom dig. det är därför man säger guru deva i öst som betyder en upplyst person.

yogflame
0

Hej ska man ta in kunskap från öst och väst? Det finns bara en sanning eller hur?  jag har hela tiden sagt vedantan men du säger teosofin. och att blanda från öst och väst.

Läs då detta

http://www.yeatsvision.com/vedanta.html

teosofin är baserat på enda sanningen som är vedantan. varför blanda från olika håll då det bara finns en sanning? sanningen kommer från vedantan men tillhör hela mänskligheten  Om du inte väljer att tro på detta är det upp till dig men se inlägg #58.

Tride
0

Öst eller väst? Jorden är rund, och den runda formen ser jag som ett helhetens uttryck som kan hjälpa oss människor till inre helhet.

Jag håller med om att det finns mycket i Asien som kan tolkas som andligt förfall eller något ditåt. Jag har rest mycket i Indien, lite i Thailand och på Sri Lanka, och bott i Indien under relativt långa perioder. Jag är tacksam mot livet som tiiiåtit mig detta, för det har öppnat många vägar och givit rika erfarenheter. Men många traditioner visar, tycker jag, rätt mycket på korruption. men visst har jag också funnit äkta uttryck för inre frid och respekt för lärorna. En sak jag funderar på en hel del är hur vissa asiatiska traditioner spritts i västerlandet genom bla. naiva västerlänningars ekonomiska bidrag.Vissa munkar eller "lärare" tycks kunna få ett slags psykologisk makt över sina efterföljare, och kan ha ställt till en hel del elände i deras liv. Som tex bestämt vilka de skall gifta sig med och vilke de skall ge på båten. Traigiskt, enligt mina iakttagelser!

Å andra sidan - vem är jag att döma eller bedöma---? Också svåra erfarenheter leder mot insikt och frigörelse, eller hur? Oskyldig

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[Tunridan]
0

#62 "Öst eller väst? Jorden är rund, och den runda formen ser jag som ett helhetens uttryck som kan hjälpa oss människor till inre helhet."

Tack! Kloka ord. Glad

[Mariann]
0

#52 Jag är långt ifrån upplyst och det vet du nog om också egentligen….

men jag använder min urskiljning för att se vad som stämmer med mig och vad som då är min sanning, andra har andra sanningar självklart.

[Mariann]
0

#58 jag har ju redan sagt att esoteriken från Blavatsky och Bailey ligger oerhört nära vedanta…. men du kanske missat lite av mina svar till dig.

yogflame
0

Nej jag missade ej att det låg väldigt nära men då du sa det så trodde jag att du ändå menade att dom hade sitt ursprung på olika ställen.

Jag trodde att du var upplyst när du skrev att du hade öppet till själen när du mediterade , om det nu var dom orden du beskrev.

När man inte då är upplyst som gäller i vårat fall är det väldigt svårt att se vad som är sanningen för vårat intellekt kan ej diskutera oss till sanningen i tex vedantan står det olika saker o olika stycken så för oss som inte kan nåt kan det verka motsägande, men dom förklarar det då så att man är i olika utvecklingssteg så ju längre man kommer förändras alltså synsättet men i början ska ser man det på ett sätt , jag tror det har med utveckligen att göra för att man ska utveckals på bästa vis. även skrifterna i tibet är ju skrivna så att en som inte är invigd fattar ingenting.

Just nu läser jag en bok spirituality- swami rama jag rekommenderar dig stort att läsa den du kommer att bli inspirerad. Där står det mycket om religioner m,,m hur han upprörde många i indien eftersom han berättade först och främst att han inte var för någon religion vilket upprörde många hinduer han berättade även att vedantan inte tillhörde hinduerna utan hela mänskligheten, han förklarar även mycket bra saker…….Om du ej hittar den kan du få låna den av mig.

[Mariann]
0

jag menar på att vedan kommer ju från något också Flört den blev givetvis insprierad från högre plan och  antagligen har också den sina förvrängningar…

Själskontakten för mig är något som ökar på. vid ex 1 invigningen så har man en kontakt på ca 10% vid 2 invigningen ca 50% och vid 3 ca 90. Och jag är inte varken någon andra eller tredje invigd….

[Mariann]
0

oerhört snällt av dig att låna ut din bok till vilt främmande människor! Skrattande

jag ska grunna över ditt erbjudande. Glad

[Mariann]
0

sedan skulle jag vilja  fördjupa detta med upplyst lite ur min synvinkel, så är det mer Anden som man ska söka. När man är i kontakt med monaden och den har tagit över själen då är man upplyst skulle jag vilja definera det.

Jag skiljer ju på själ och monad/ande.

och anden kommer först in vid 3 invigningen på allvar, det är väl först då man närmar sig upplysning. Vi andra söker mer själen.

fast inget hindrar oss att evokera monaden.

[Mariann]
0

Några av Bailey böckerna är skrivna för 3 invigda, man fattar alltså inte allt, långt därifrån… krävs just ett sådant expanderat medvetande på just den graden för att respondera på den skrivna infon….

yogflame
0

Såvitt jag vet är vedantan ej förvrängd då den kom till av mycket högt upplysta människor

tänk dig människor som jesus  talade inte han sanningen?

Dom upplysta på den nivån vet allt jesus visste att judas skulle förråda honom , nu har visserligen dom sagt att nya rön säger att han var uppmanad att göra det.

Det finns tex en munk här i thailand där jag är nu som vet saker som ska hända och dom har alltid hän. Jag gick till astrolog i idnien gjorde min dotter också exakt samma saker som stod där sa 2 st här i thailand munken och en kines. Så det finns dom som kan se sanningen och vad som ska hända men dom personerna är mycket få.

Det är skillnad om du och jag mediterar och ser eller får någon info och sen skriver upp det. Då kan det vara förvärngt eller är med största sasnnolikhet.

Men det är bra att du är skeptisk man ska inte tro på allt som folk säger utan man ska själv uppleva det.

Aldebaran
0

#71 alldles riktigt det var hans Karma att förråda Jesus.

Jesus dog inte för våra synder på korset utan det var kullmen på hans 4:e invigning som är den svåraste. Jag har skrivit en artikel på systersajten som heter På lifvets tröskel som jag hittat i en Teosofisk tidskrift från 1917. Den är en romantiserad berättelse om en själ som är på väg att inkarnera i en liknande situation som jesus av Nasareth..

Jesus tog sin 4:e invigning på korset även symboliskt blev han frälst från "materiens kors" och han behövde då inte inkarnera i det fysiska livet mer. Sedan tog han den 5:e invigningen i samband med den sk. uppståndelsen då han klarade att materialisera sig en kropp och visa sig rent fysiskt.

Han mor Maria tog sin 4:e invigning i sammband med detta och valde sedan att fortsätta i devarevolutionen där hon nu är den sk. Världsmodern…

Så har jag läst och förstått det hela och så känner jag att det är..

[budewabo]
0

När jag läser här i tråden och forumet blir jag lite nyfiken på det här med inställningen till invigningar, Blavatsky, Bailey, teosofi osv.

För mig innebär andlig utveckling att höja sitt medveteande. Och jag tror att det finns massor av vägar att nå dit. Ingen bättre/sämre än den andra. De är bara olika aspekter, olika upplevelser på vägen mot ett större eller högre medvetande.

Det ni skriver här om invigningar låter som att upplevelsen till detta vidgade medvetande, att nå vad ni kallar 1a invigning, 2a osv endast är en och i exakt de steg som beskrivs där? Att upplevelsen stegvis mot ett höjt medvetande går att formalisera och att det är möjligt att bedöma 'hur långt' en människa nått utifrån dessa beskrivningar?

Är det någon som på fullaste allvar tror att det bara finns en väg till ett förhöjt medvetande? Och att dessa böcker representerar Sanningen (i singular)?

Aldebaran
0

Fram till invigningarna finns det nog många krogiga vägar förmodligen mellan 1:a och 2:a invigningarna också, men sedan får man nog rätta in sig i ledet som läjunge till någon av dom högre mästarna, men vad gör det dom flesta av oss har ju fortfarande "en" bit kvar att irra omkring…

[budewabo]
0

Vilka är de högre mästarna? Är de levande eller döda? Hur kan det komma sig att det i det mångfaceterande universum bara skall finnas en skola och en examen? Inte ens på jorden är det så insnöat, man kan tex ta examen på många olika universitet och 'bli' samma sak, ekonom eller ingenjör eller så.

Aldebaran
0

Jesus är en högre mästare, Kristus (Meitreya) är en annan Moria är en tredje Koot Hoomi en fjärde…

[budewabo]
0

Döda mästare alltså. Gick alla dessa mästare i samma skola, samma invigningar? Eller gick de sin egen väg? Buddha och Kristus gjorde väl lite olika resor om jag minns rätt…

Det finns många människor som fått smaka på Kristusenergin och Buddhaenergin och trott att de varit Kristus/Buddha i ett tidigare liv. Den upplysta energin finns relativt lättillgänglig, tro det eller ej.

Sedan är det kanske inte så lätt att hantera den energin om man väl får tillgång till den innan man är mogen för det. Personligen tror jag många människor som fått ett kundaliniuppvaknande sitter inlåsta på institutioner med diagnosen psykos.

Genom att tro att du är ute på irrvägar, att tro du har så långt kvar till de imaginära invigningarna så är det precis det du kommer att få. Då begränsas ditt medvetande till att tro att det är så in i vassen ouppnåeligt och du kommer att vara kvar där din mentalkropp bestämt att du hör hemma.

När jag har läst en del av det material som publicerats här kring invigningar osv så har jag haft svårt att 'förstå' det för enkla saker beskrivs ohyggligt komplicerat. Och då kan man hävda att texten är för någon mer upplyst människa men det lustiga är att jag känner igen mycket av det som står från min vardag. Bara det att man använder ord och konstruktioner som gör innehållet svårgenomträngligt. Vad är vitsen liksom.

Men om jag skulle ha läst på och kunna de olika 'stegen' i en del av de processer som beskrivs här så sätter ju intellektet igång och 'letar'. Och definierar. Jag personligen tror på att leva livet utan att tro att Sanningen gömmer sig i några böcker från 1800-talet. Allt som formaliseras och gör anspråk på att vara det enda rätta ger mig ståpäls. That's how the few can control the many…..

yogflame
0

budewab

för att uppnå spiritualitet behöver du ej gå i skolan (det är sant att det ej finns skolor för att finna sitt inre bara vanliga universitet m,m,)

det viktigaste är att rena sitt ego ,egot står ivägen för att bli spirituell.

Man ska alltid tala sanning är en sak som står beskriven , man ska även hjälpa andra. en spirituell upplyst person jobbar för att hjälpa andra medans en egoistisk person jobbar för att själv tjäna pengar åt sig själv.

Är du sugen på att bli spirituell kan jag rekommedera dig böcker så du kan se om det är nåt för dig. Det passar ej alla.

jesus sa nåt men jag minns ej exakt nu men under kommer förklaringen (det du inte gjort för någon har du ej gjort för mig och det du gjort för andra har du gjort för mig) Nu vet jag att jag har fel på denna text men sorry kommer ej ihåg exakt.

om du kan vara hur rik som helst ha massa saker, men du är en fattig själ eftersom du ej hjälpt andra.

Du kan vara jättefattig men du har hjälpt många så din själ är rik.

om du var rik förlorar du allt då du lämnar jorden och du känner en förlust och pina o börjar om nästa liv med en fattig själ.

Om du gjort bra saker går du till nästa liv med en rik själ. Du vet också att saker ej spelar någon roll. livet handlar ej om att som man sa när man var mindre, den som har mest saker då han dör vinner……. Själen är den som går vidare det är upp till dig vad du vill ta med dig.

Aldebaran
0

Döda mästare? Om du manra att dom inte fräsmt verka på det fysiska planet, ja då är dom "döda"… Jesus sägs ju ha varit här flera ggr sneast under 20-30-talen i Syrien..

[budewabo]
0

Tack för svar. Jag vandrar på en för mig andlig väg och de böcker jag läser kommer i min väg precis när de ska. Mina frågor här i detta forum springer ur att jag upplever min väg som rätt för mig. Och jag kan inte relatera till att den på något vis skulle vara osann bara för att den inte refererar till Blavatsky, Bailey och invigningar.

Det du skriver om att rena sitt ego håller jag fullständigt med dig om. Det är egot som är vår hemläxa. Jag anser att det kan ske på andra sätt än det som beskrivs som enda vägen till Sanningen här.

Sedan blir jag lite trött på det ständiga exempelet av egoism. Det är inget fel att tjäna pengar. Att leva i armod och fattigdom är på inget sätt mer upplyst än att arbeta och tjäna pengar för att klara sitt upphälle och lite till. Att pengar skulle vara ekvivalent med ego är ett oförtjänt rykte de har fått. Pengar är ett medel med vilket du också kan tjäna världen.

Jag ställde frågan för att utröna huruvida individen går i lära hos en 3D mästare eller en som finns på något annat plan.

Jag är fortfarande nyfiken på de andra frågorna jag ställt så om du har några tankar kring dessa tar jag gärna emot dem. Finns det bara en Sanning, en skola, en väg?

Aldebaran
0

Om det finns en saning är ju en svår fråga att svara på så att alla blir nöjda och belåtna.

För mig finns endast en sanning, men vi har alla våran tolkning av denna enda ursprungssanning, ingen behöver nödvändigtvis vara mer rätt eller fel än den andres.. Och det är detta som ställer tilld et för oss., Som jag sagt tidigare så tror jag att det finns många krokiga vägar fram till en viss punkt…

[budewabo]
0

…och denna punkt är….? Invigning? Allt är ett? Att universum återgår till det som en del beskriver som något intet innan en gnista tändes..? Oder was?

Aldebaran
0

jadu om det har jag inga kunskaper…jag bara tror och känner att vi är gnistor av Gud på väg hem. Vad detta hem senare blir hur det maifesterar sig vet jag ej.

yogflame
0

Budewad vad jag menade med att tjäna pengar är inte att det är fel bara dom används rätt sen.

Om gud ger dig en massa pengar ska du inte samla dom på hög och bli girig därför har pengarna starkt koppling till egoism. Förstår du nu vad jag menar?

Jag håller med dig om att invigning låter som en hemlig sekt och det låter krångligt.

Vedantan är lättförstelig och är till för alla och när du läser böckerna som jag läst blir du inspirerad eftersom du känner att även du kan uppå detta mål. Så vill du ha rekommendationer på bra böcker kan jag ge dig dom.

Nu vet jag ej hur invigning går till dock. Jag vet att när jag gör min yoga förändras jag

man kan säga att yogan gör 3 saker asanas kroppsövningarna renar kroppen, pranayama andningsövn Prana =livsenrgin  renar kroppen så inre solen kan lysa klart. meditation renar sinnet.

Och man märker förändring inifrån mot det bättre hela tiden. Men vad du än ger dig in i för träning måste du först döda ditt ego annars gör man inte framsteg alls.

Det finns trekvaliteter i människan divine , mänsklig och djur en som är slav till sensuell njutning är ett djur , en som kontrollerar känslorna lusten och dicilplinerar sitt liv är människa , såfort dom mänskliga kvaliteterna börjat och man uttrycker dom i såväl sina tankar , tal och handling går man automatiskt till divine ? översätts bäst till gudomlig el?

yogflame
0

Budewab vad det gäller kundalini är det farligt.

Det är ingenting man ska leka med man måste vara ren i sinnet och ha en guru deva som hjälper dig alltså en mästare.

Det finns säkert dom som väcker den utan några problem men jag har läst om flera som har blivit helt skadade.

Min mästare berättade att det finns dom  i stora drag blir som ett kolli man hänger o dinglar i luften. man är varken här eller där.

Jag förstår ej varför så många vill ha kundalini dom tror väl att dom ska få superkrafter.

[Mariann]
0

Det finns inte bara en väg, men det finns en sanning. Ursanningen den som vi ala söker, vägen till den är olika för alla.

Eftersom det finns 7 strålar så utvecklar vi os via dessa kunde man säga och i olika kombinationer under olika liv. Eftersom monaden hör hemma i någon av de tre huvudstrålarna ändar vägen i monaden och i någon av dessa tre energier.

Det finns dessa uppstådda mästare, mästare= mästrar över de tre lägre världarna (där vi befinner oss, dvs fysiskt /eteriskt, astral och mentalt) på varje stråle, och vad varje stråle har för kvalitet  av både negativ och positiv art finnes att läsa i artikeln om dem.

Sedan söker vi alla genom livets alla spektran både inom och utom religioner, filososfier, politik, ateism, kultur o konst osv osv, vi provar allt genom årtusenden under vår evolution. men vägen bär till din egen själ först och vidare mot monaden dvs din ande, det högsta andliga spektet av oss. Därför finns det bara en sanning, men många vägar till den.

Budewabo, gav det lite svar? Har jag missat en fråga?

[budewabo]
0

Tack för svar.

Jag hade en fråga om de tre atomerna som du nämner i #20 också.

Angående ditt svar så tar jag tacksamt emot det. I slutänden gissar jag att denna beskrivning sammansmälter med någon annan beskrivning som ligger närmare mig. Olika ord för samma sak verkar vara genomgående för olika 'läror'. Universums ursprung och historia är gemensam, det kan vi utgå från. Det jag reagerar på är att här i trådarna lätt kan få uppfattningen att Sanningen finns i danska artiklar eller några gamla böcker.

Även teorin om de sju strålarna är en produkt av information som filtrerats genom en stackars mänsklig hjärna på en medveteandenivå i 3D. Jag ser historien om de sju strålarna som en liknelse för att förklara något som är mer komplext än vad gemene mans hjärna kan ta in. Det blir inte mindre relevant men jag tror inte att det är Sanningen….

Jag har själv mestadels läst böcker av dem som är forskare/vetenskapare i grunden som Carl Johan Calleman och Barbara Hand Clow och sedan mycket av Caroline Myss som samarbetat med läkare och andra men inte är det själv. Sanaya Roman minns jag inte vad hon har för bakgrund om hon ens har presenerat detta.

Skillnaden där är kanske att vetenskaparna skiljer på vad som faktiskt kan påvisas i verkligheten och vad man har teorier kring. Och det betyder inte att det är mindre hjärta i deras alster, tvärtom skulle jag vilja säga. Det är mycket hjärta och globala meditationer men också mycket som handlar om ansvar och kraft.

[Mariann]
0

det tre permanenta atomerna mena r du nog du ja….

jo det finns alltså en atom på varje plan som "spar" information om våra olika kroppar, så när man föds nästa gång så har man den programmmering som atomerna har. Läs gärna här i kategorin ordförklaringar, som föröverigt är kanon att läsa, i där finnes allt möjligt gott smått att läsa och grunna över.

De danska artiklarna är utefter Bailey och Blavatsky. Eftersom vi här lyckats få till samarbete mellan fler moderna nu levande danska esoteriker/teosofer och eftersom ytterligt få svenska finnes, så har vi valt att heller översätta danska artiklar än inga alls. Oskyldig

Aldebaran
0

Visst finns det både svenska teosofer och esoteriker (vi är nog dubbelt upp mot DK i antal medlemmar) Bara i Gbg är vi runt ett 50-tal medlemmar om man räknar både Pasadena och Adyar, Antroposfer har jag ingen aning om…Till dett kommer olika esoteriska grupper jag själv har kontakt med 2 olika grupper, med 7 resp. 12 stadigvarnade medlemmar. Så ytterligt få är vi ju inte… Oskyldig Och istort sett allt av Blavatsky, Baliley, Sri Nam, Paul Brunton å många m.fl finns på svenska. "Söken och I skolen finnen" som det står i bibeln.. Hmm kanske det inte gör men va gör det? Flört

[budewabo]
0

Tack för gott svar. Nu är jag nöjd för ett tag Oskyldig

Lionadh
0

#87 Sanaya Roman är esoteriker, den som var hennes lärare när hon utvecklade sin gåva är LaUna Huffines som är esoteriker.

Sanaya Roman och Duane Packer uppmanar sina elever att studera A. A. Bailey och andra esoteriska källor.

Vilket jag har gjort.

Har du försökt närma dig ljuskroppskursen?

Kram Maud

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Mariann]
0

#89, Det vet jag Aldebaran, men jag syftade på svenska böcker/artikelförfattare. Om du minns aldebaran, så har ju du och jag pratat om just detta ämne fler gånger här inne, så jag trodde du mindes att jag visste att det fanns dessa grupperingar. Och som du säkert också vet så har vi ju fler av dem i våra länkar, så det är väl märkligt om jag inte skulle veta om dem då….

[budewabo]
0

Jag har inte gått ljuskroppskurser eller så men är ofta med i deras globala meditation på söndagar kl. 18.00.

Jag har heller inte tänkt på om de refererat till Bailey/Blavatsky i böckerna Andlig utveckling, Själskärlek osv Jag gör övningarna i böckerna ibland när jag läser och ibland inte.

Lionadh
0

#93 Det är främst eleverna i ljuskroppskursen och Divine Will kurserna som uppmanas att läsa esoteriska böcker.

Sanaya Roman refererar inte till Bailey i sina böcker.

Vilket inte ska tolkas som att hon inte är esoteriker, för det är hon.

[Mariann]
0

Vad jag har förstått så är de medlemmmar i Seven Rays University, i alla fall var de det.

[budewabo]
0

Är det viktigt om hon är esoteriker eller ej? Jag tror fortfarande inte att Sanningen gömmer sig i de esoteriska böckerna även om de säkert är spännande och ger ytterligare pusselbitar.

Lionadh
0

#96 Var har du hittat sanningen då?

yogflame
0

#97 sanningen finns inom oss. sen sa inte budewabo att hon hittat sanningen hon tror inte den gömmer sig bakom teosofin.

Men sanningen finns inom oss det är därför man ska meditera för att finna den.

[budewabo]
0

Jag har ingen sanning som jag ser det, mer nya erfarenheter att göra.I grunden är vi kanske någon form av gudagnistor, olika aspekter av samma ursprung, samma vita ljus som bryts genom prismor för att prata bildspråk.

Och som vandrar olika vägar för att göra olika erfarenheter. Jag har ingen aning om var jag kommer att landa och det spelar heller ingen roll nu. Att formalisera i olika steg och med olika mästare och att man kan 'mäta' eller definiera var på 'stegen' man är konstruktioner som egot gillar.

Risken att fastna i en form som någon formulerat eller skapat är ju uppenbar istället för att lita på sin egen upplevelse och erfarenhet. Om det står i en skrift att man skall vara på ett visst sätt på en viss nivå så är det risk att fastna i 'rätt' och 'fel. Hur kan någon annan veta något om DIN upplevelse? Du har en upplevelse. Jag en annan. Sedan finns det säkert många gemensamma faktorer och gemensamma verktyg såsom meditation, tarot, pendel, trumma osv. Medan upplevelsen är individuell. Så ser jag det. Vi kanske utvecklar olika saker i olika takt. Vi har sannolikt olika läxor, olika läkningsprocesser, olika erfarenheter att göra.

Att det skulle vara en formaliserad linjär utveckling som är vägen till Sanningen som jag sett några beskrivningar på fick mig än mer att tro att det är en mycket mänsklig konstruktion. Vi är så in i bänken linjära i vår skalle.

Det är så långt jag klarat formulera det för mig själv. Jag får rätt och slätt rysningar när jag ser hur allt är definierat och inrutat i en hel del av artiklarna och att ingen ifrågasätter när man börjar prata om Sanningen som vore den en enda. Precis som alla religioner gjort i alla tider. Att mötas på samma medvetandenivå som man gjort genom årtusendena när man krigat om vems Sanning som skall gälla. Då är det något som vrider sig i mig.

[Mariann]
0

Det finns bara en sanning och det är den egna, den är sann just då på den nivå man behöver det och som utvecklar en.

men icke desto mindre finns det en ursanning och den kan nog ingen av oss uppfatta rent….

Aldebaran
0

Det esoteriska samt teosofin är ju ingen religion eller bevis på sanning. Det verkar ju trots allt vad som skrivs och förklaras att så är det ändå missförstånd.

Vi lägger ner så mycket kraft på att springa och fråga oss själva vad är sanningen? Ett svar som vi knappast kommer att få förän vi har kommit dithän (och då bara glimtvis) och det är nog inte på denna sidan 20 liv för dom flesta av oss.. Om ens då… Så varför inte börja med något väsentligt? T.ex dom tre huvudsyfterna för teosofin nedan. Vidare tror jag att det är bättre för varoch en att byta ut ordet egen/personlig sanning mot ordet egen/personlig tolkning. Det tycker jag klingar lite bättre, för det är ju egentligen vad det är.. Dina och mina tolkningar.

Hursom, nedan visas vad som "gömmer" sig bakom Teosofin.

Detta är dom tre (3) huvudsyftetena för/inom Teosofin…

• Universum och allt som finns i det utgör en helhet vars alla delar är  ömsesidigt beroende av varandra.
  • Varje existerande enhet - från atom till galax - har sin rot i samma universella, livsskapande verklighet. Denna verklighet genomtränger allt men kan aldrig infångas, inte ens genom alla sina uttryck sammantagna. Verkligheten är mer än summan av deluttrycken. Den uppenbarar sig i meningsfulla, ordnade och målinriktade processer i naturen likväl som i människans själsliga och andliga aspekter.
  • Insikten om varje levande väsens uttrycker sig i vördnad för livet, medkänsla med allt, förståelse för att varje individ måste få finna sin egen väg till sanningen samt respekt för alla religiösa traditioner. Hur dessa idial förverkligas individuellt i såväl valsituationer som i handling är varje mänsklig varelses privilegium att avgöra

[Mariann]
0

Nu ordvränger du igen, fast det gillar ju du och självklart får man läsa inlägg hur man vill

Klart man kan prata om personlig sanning, den sanning var och en (personligheten) ska leva i nuvarande liv. Vi kan ju inte precis leva någon annans och allra minst ursanningen…. det är nog inte den största andelen av mänskligheten som "springer runt och lägger ner kraft på att fråga sig själva vad sanningen är", de bara lever, vi är några få som lägger vår kraft där. Men i mina ögon lever alla sin sanning även den som inte studerar teosofi eller något annat heller för den delen) och det är så inlägget helst ska läsas om det nu var otroligt otydligt i #100.

Sedan börjar jag tycka det urartar i diskussionen om vad sanning är och vem som har den, hur den ska utryckas osv, så jag måste hålla med Budewabo till viss del här…

Jag vill helllre ha en mer ödmjuk inställning till sanningen, ex som att "alla lever sin egen sanning".

yogflame
0

menar mariann att jag ordvränger???  det står förklarat i patanjalis yog sutra

att i 4 steget  turiya som man besöker då man mediterar . man får kontakt med det högre medvetandet  Man säger också att gud finns inom oss och att när man blir upplyst så är det brahman och atman som möts ,  världssjälen  och själen

en sak du glömmer här är att vedantan kommer från folk som mediterade djupt  och då blavatsky är baserad på den hur kan du glömma denna essentiella sak som att vedantan den eviga sanningen är baserad på just meditation???????? när man mediterar går man in i sig själv eller hur`?  och om då dom skrev ner sanningen i vedantan så är Alltså är sanningen inom oss. sanningen kan man ej komma fram till genom diskussion o resnoerande utan endast meditation.

jag frågade aldera om ni mediterade på teosofin 5 min svarade han då. vilken är lite väl lite kan man tycka om man vill komma fram till sanningen. Nu vet jag ej hur TEOSOFIN jobbar men det står klart och tydligt i dom gamla skrifterna att man inte kan komma fram till sanningen om man diskuterar etc.

dom säger att one pinted mind kan öppna till det högre medvetandet och det är vad som händer när en forskade är slukad i ett problem då är han one pointed och till slut öppnas det högre medvetandet och han får svaren därifrån.

100# om jag befinner mig i ett steg och säger att 1+3 är 5 för att det är min sanning kan man inte kalla den något annat än min sanning för det är ingen sanning. Alltså kanske man kan säga den egna sanningen men den i sig är inte den eviga sanna sanningen.

Tride
0

Whitney, du som startade tråden. Jag tycker det skullle vara intressant att veta vad du fått ut av diskussionen. Om du vill skriva något om det. Efter jag scrollat igenom tråden har jag inte hittat dig en enda gång. Har jag missat något? Förvånad

Tride, Medarbetare.

Tride.

[Mariann]
0

#103 nix det var inte till dig. Oskyldig

Aldebaran
0

Gillar jag? Hur tänkte du nu Mariann?? Vad i mitt inlägg fick dig att reagera så kraftfullt?? Eller är det att jag överhuvudtaget skriver på AU som får dig att själv nagelfara och granska andemeningen i varje ord jag skriver? Du har själv en gång uttrycks samma sak till mig när det fanns trådar där folk trätte om ordet sanning.  Och då var tolkning ett bättre ordval.. Jag menar naturligtvis att man gör som man vill, men att använder man ordet sanning så brukar ämnet spåra ur efter ett tag. Därför tror jag att tolkning kan vara bättre ingen kan ju bli fb. "på min tolkning" ,men "min sanning" brukar klinga illa vilket du som sagt åxå tyckt och hållit med om …innan…

Sannig och vetenskap är "farliga" ord, "tolkning", "tolkningar" och "så har jag förstått" är ju bättre.  Sedan om du ty7cker att detta är ordvrängeri, så är det ju just "din tolkning" Oskyldig

Tride
0

Hur var det nu med påvens skägg? Min far hade ett citat, som han gillade: "Det som är sanning i Genua är lögn i Paris. " Ungefär. Jag minns inte ordagrannt.

och så fortsätter jag att fundera över vad Whitney kan få ut av det här. Det var ju trots allt hon som startade tråden. Är livet en dröm - eller kanske en mardröm?

i alla fall är det hett i dag. Rötmånad, kallas det. Plommonen ruttnar. och huvudet bör kanske doppas i kallt vatten.Cool Coolt!

Tride.

Aldebaran
0

#107… Haha den var ju kul…

Vad Whitney säger vet ingen hon/han har inte sagt ett smack sedan tråden skrevs i Februari någon gång.. Cool

szirius
0

Jag har läst igenom tråden och tror att jag förstår Budewabo…jag har själv upplevt att många saker som står så oerhört invecklat o krångligt i äldre böcker, kan i "modernare versioner" förstås kristallklart.Och då handlar det inte alls om att man förenklat budskapet, utan att uttrycket är förfinat och kan gå rakt in i hjärtat.Det har helt enkelt med språkbruket att göra.

Man kan inte döma ut "nya böcker" och säga att de bara upprepar de gamla lärorna - visst är det en upprepning av "ursanningen" men om en människa har förmåga att förklara det på ett klarare sätt så är det väl bara bra?

Språkbruket i sig, tex i antroposofiska böcker som ju är skrivna på tidigt 1900-tal ,gör ju att en del av koncentrationen hamnar i att " avläsa" de äldre uttrycken så att de blir förstådda i min samtid.

Sedan är det såklart svårt att säga hur förförståelse skapas…jag kan läsa en klockren mening som förklarar något som Steiner använt ett helt kapitel till, men kanske den där meningen inte skulle kännas klockren om jag inte först läst Steiner?

Jag tycker också om Caroline Myss böcker,liksom böcker som bygger på samtal med Dalai Lama, och även Eckart Tolle.Där finns "rena källor" i mina ögon utan en massa krusiduller.

Det kan vara intressant med alla dessa invigningar, men jag tror inte att det är meningen att vi ska analysera så mycket i var vi själva kontra andra är i detta.Har man tillit så ser man att vi alla är där vi ska vara och allas vår uppgift är i grund och botten att lära oss älska varandra, acceptera varandra, förlåta varandra och hjälpa varandra.Innan vi verkligen klarar av detta i vardagen så blir resten endast teorier , det är min syn på saken.

Amen.

yogflame
0

Det är ju det som står i dom gamla skrifterna, om man vandrar den spirituella vägen förstår man sedan att alla vi är från samma källa och eftersom gud finns i alla  så expanderar kärleken till hela mänskligheten.

Men det kanske är svårt att göra detta utan att ha läst skrifterna eller att ha en bra lärare , hur många tror på gud? då menar jag inte dom religioner som säger att gud finns i himlen eller utanför oss.

jesus sa många saker min far och jag är samma men han är större än mig. Sa han inte nåt i stil med också att alla kan bli som honom?

Jesus var upplyst och alla människor har den möjligheten inom sig.

Sen att alla inte blir det är en annan sak.

Men för att detta ska kunna bli realitet måste vi få en universell religion en relgion som inte blandar in oss i olika , tex jag är buddist jag är kristen jag är muslim. hur kan man då samsas?

Det är ju därför krig finns för att du har fel tro eller att du tycker jag har fel tro. Så har alltid människor varit.pga av att dom inte ser längre än näsan. om gud skapat oss som religionerna säger inte var det olika gudar som skapade muslimerna , dom kristna osv. Alla har samma skapare.

Alternativt att folk accepterar att alla har en annan tro men då måste vi höja medvetandet och det är svårt då många har ett ego.

[Mariann]
0

och det är det som pågår just nu, bildandet av den nya världsreligionen eller som jag föredrar att kalla det, Nya världsimpulsen. Om vi får leva några hundra år till så skulle vi få se at det inkarnerar förnyare och reformerare i alla religioner och lyfter upp dem. Det sker ju i viss mån redan nu små steg i taget via inkarnerade discipler.

Sedan ser jag det som så att vi har ju en mängd liv och vi ska göra olika saker i varje enskilt liv,. Några gånger följer vi vårt inreoch har inte några uttre auktoritet alls, några gånger befinner vi oss djupt studerande böcker, andra gånger följer vi en guru, andra gånger gör vi något helt annat. Kanske inte ens bekymrar oss om något som helst annat än det fysiska. Så det går aldrig att generalisera något.

Men att vi alla ska göra "sakerna" någon gång det tror jag. Så har man aldrig studerat esoterik så kommer man någon gång i framtida liv göra det i någon form.

Så genom detta ovan kan jag omöjligt bedömma var någon ÄR och har heller inget behov av att göra det. För den som går i "rännstenen" idag kan mycket väl gå före mig på vägen. Jag har fullt sjå att hålla mig på min väg, i min sanning. Oskyldig Det är där mitt fokus är. Göra min livsuppgift och föra mig själv framåt. Söka själen och integrerar mer o mer av dens vibration, vara en genomströmmare till gagn för världen osv osv.

Tride
0

Jag hörde ett föredrag av en esoteriker, som sa att religionerna är skapade av olika gudar, och att det alltså inte skulle finnas någon enhetlig religion med en enda gud. Jag kan köpa det som en arbetshypotes. Balavatsky uttrycker också mycket bestämt i Hemliga Läran att det inte finns någon skapande gud i yttre bemärkelse, och att allt är skapat inifrån. Det är detta som skulle göra läran "hemlig" i den bemärkelsen att det är svårt för våra nuvarande hjärnor att greppa.HL framhåller också, att livets ursprung är höljt i dunkel, och att vi helt enkelt måste acceptera det. Om jag minns rätt. Eller fel? Det var ett tag sedan jag läste den.FörvånadOskyldig

Tride.

Choklad
0

Men om vi tar och sammanställer alla våra sanningar, och sedan studerar dem..blir det kaos eller en stor enighet? en enighet av kaos som sedan får smälta samman till ett stort lugn och ordning..tills nästa lära kommer, och då måste det bli kaos för att vi ska lära oss lite till…att alla egentligen har rätt…fast på olika sätt…

en dum kommentar från mig som inte vet något egentligen..jag tänker bara "vara" GladCool

U R us

Tride
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bättre att bara "vara" än vara förvirrad. Själv gillar jag att studera det esoteriska i min egen takt och allt eftersom det dyker upp. Då kan det ge stimulans och bli riktigt kul. Ofta tänker jag att analfabeter nog kan ha en bättre kontakt med det gudomliga än akademiker och andra läsvana. för vad är det egentligen vi matar våra hjärnor med? Det finns ett uttryck "läsnarkoman" som jag tycker kan vara värt att ta på allvar. Se på liljorna på marken osv. I "bara varat", tror jag, finns den gudomliga gnistan som är både unik och förenande.Skrattande

Tride.

[Mariann]
0

så klokt sagt från er båda. Glad

Tride
0

Tack, Mariann. Jag tar åt mig! Dessutom lär vi ha skapat våra hjärnor själva, om jag fattat HL rätt. För att kunna anpassa oss i en materiell existens. Människan är alltså inte i första hand sin kropp, enligt HL mfl, men har strävat att skapa den för att utvecklas. Hm. Kan det bli mer förvirrande?Förvånad

Så jag gick och plockade körsbär i stället för att grubbla över livsgåtan.Skrattande

Men det är blåbär på bilden. Plockades förre veckan.

Tride.

Choklad
0

# 115 Tack …Glad……

#116 Ser gudomligt gott ut…

U R us

[Mariann]
0

Som Roberto Assagioli säger

man varken sin kropp, sina känslor eller sina tankar… Cool

Assagioli är psykosyntesens fader och är nämnd i Bailey boken Discipleship in the new age (1+2), några av breven från DK är till honom….

[budewabo]
0

Tack alla för engagerade inlägg kring Sanning och annat. Jag läser, lär och samlar boktips och inspirration.

Jag har funderat lite till kring det här med Sanningen och även bollplankat med mina Eldsjälar och konklusionen blev att 'the opposite is also right…'

I den meningen att om någon tror att Sanningen bor i Bailey/Blavatsky så är det fint nog för den personen.

Det behöver dock inte hindra oss från att diskutera olika aspekter på inre och yttre sanning, källor och tankar och reflektioner kring olika synsätt. Att diskutera här i forumet ger träning i att känna och fundera kring den egna inställningen till olika teman. Vilken förmån!Glad

Aldebaran
0

Sanningen bor i HPB eller Bailey, lika mycket som den bor i oss… Vad Blavatsky gjorde var ju "bara" att visa in på olika vedantiska skrifter och göra tolkningar av dom. Sedan är det ju upp till dig och mig att tolka dom utifrån vad vi står på utvecklingens stege…

[budewabo]
0

Ja, på samma sätt som den bor i Koranen, Bibeln, Kabbalan…..

[budewabo]
0

Ja, på samma sätt som den bor i Koranen, Bibeln, Kabbalan…..

Aldebaran
0

ja ungefär… alla har sin grund i Veda även där…

Spiggen
0

Det man ser exicterar och det man inte ser finns inte.Kan det vara så att hjärnan bygger upp bilder av den värld man är värdig att leva?

Sökaren.

Tride
0

I dag plockade jag fler blåbär i skogen. Här. Det var alldeles stilla, varmt och lite fuktigt. Sedan kom regnet.

Tride.

[Mariann]
0

#124 Hjärtligt välkommen hit till AU! Glad

Det är klart man ser världen genom sina egna "glasögon". Man ger saker och ting sin egen tolkning utefter de "referenser" man har i sina kroppar. Man kan ju aldrig vara "längre kommen" än till vad kropparna har utrensats ifrån glamour.

Sedan har man ju karman att räkna in också i hur man ser världen, möter man enormt mycke negativitet och svårigheter i ett liv, är det ju inte konstigt om människan ser saker i "svart" och därför låter sig påverkas av karmiska förhållanden.

Det man inte ser befinner sig bara i en annan vibrationsnivå och de som inte har förmågan att se med "andra ögon" ser inte in i astralplanen och högre.

Vet inte om det var svar på dina undringar men…

[Hukanson]
0

Jag kan förstå att det finns en subjektiv sanning som var och en har och kämpar med för sin utveckling tillsammans med andra människor genom böcker , samtal , diskussioner , föreläsningar och studiecirklar . Jag kan också förstå att det finns en sanning som ger liv och livsutveckling till allting som lever , rör sig och finns till . Sammantaget tycker jag att det vittnar om att det finns en skapare och en skapelse vars drivkraft det är att komma närmare källan .

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.