Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1334 ggr
Philia
1

Slumpen är ingen tillfällighet

Jag håller just nu på att läsa boken "Slumpen är ingen tillfällighet" av Jan Cederquist.

Det är en fantastisk bok som tar upp de händelser i vardagen som vi ibland kan se som en slump men som när man tänker efter lite kanska inte är en slump. Boken ger många exempel på sådana händelser. Han kallar detta för "Synkronicitet".

Boken tar också upp förhållandet mellan våran fysiska kropp och våran "andliga" kropp.

Det är en bra bok som har gett mig mycket att tänka på. Helt klart något jag vill rekomendera att läsa.

Free-spirit-minded
0

låter intressant tack för tipset

Lionadh
0

Det låter intressant.. Ska komma ihåg den titeln…

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

SumacWarmi
0

Hahaha! Synkroniciteter! Jag skrev alldeles precis nu ett inlägg om två synkroniciteter på ÖN!!! Skrattande

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

stillness
0

ok du kan inte berätta lite mer nåt intressant ur boken :D ?

Temat är ju verkligen intressant asså

tyyppi
0

Jag fann detta forum genom en slump, tror jag. Jag googlade efter någon forum men inte just för detta.

Jag fick mig en satellitdisk + mottagere gratis genom en slump, och blev förtjust i en människa, som jag bara kunde veta om därigenom att jag sog henne på satellit-tv.

Jag finner då och då saker för vilka jag har behov eller interesse, av en slump.

Jag är osäker om det handlar här om slump eller om det verkligen finns någon instans som arrangerar saker och händelser för mig. Hur kunde sådant fungera… Är vi människor liksom marionetter som används för att förverkliga någon slump för en annan människa?

stillness
0

hmm mycket intressant hehe

men det e så små saker etc som rullar på o hänger i hop :s

[Mariann]
0

#5 Glad

Philia
0

Det är svårt att beskriva mer om vad boken handlar om, det är bättre att ni läser den själva. Allt hänger liksom ihop och det är svårt att ta ut ett stycket eller beskriva en del i boken.

Nu har jag läst ut den och påbörjat en annan mycket bra bok med lite samma tema. Den heter "Den sjunde dagen" och är skriven av Stefan Einhorn. Boken handlar om samtalen mellan Stefan och hans Far under faderns sista tid i livet. Mycket tänkvärd och bra bok som sätter sina spår i en själv.

lenjon1
0

Tack för ett bra boktips - alltid kul att få något nytt!

Nä slumpen finns inte i min värld i alla fall. Det som sker har alltid en anledning även om vi inte har förmågan att begripa det just då.

Kram Lena

Magi-cat
0

av en ren slump Skrattande fick jag syn på ditt inlägg just när jag fått hem boken från biblioteket! Den verkar himla intressant!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[marion69]
0

åh den måste jag se till att läsa :-)